کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
کیان برنا
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

افزايش ناهنجاری‌های شهری با صعود برج‌ها

کدخبر:۱۴۶۴۱دوشنبه، ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰:۵۹۱۹۰۱ بازدید

بلندمرتبه‌سازی در صورت تامين زيرساخت‌های تاسيساتي به ميزانی كه يك ضرورت شهری در تهران است به همان ميزان هم مي‌تواند فاجعه بار ...
افزايش ناهنجاری‌های شهری با صعود برج‌ها

بلندمرتبه‌سازی در صورت تامين زيرساخت‌های تاسيساتی به ميزانی كه يك ضرورت شهری در تهران است به همان ميزان هم مي‌تواند فاجعه بار باشد اگر ملزومات آن پيش‌بيني نشود، سطح اشغال ساختمان‌ها با طبقات هماهنگي نداشته باشد و توجيهات لازم را در كنار بحران كم آبي و جمعيت‌پذيري نداشته باشد. شوراي عالي معماري و شهرسازي براي نظم يافتن ملزومات شهري در سال‌هاي گذشته همراه با طرح تفصيلي تهران ضوابط بلندمرتبه‌سازي را در دستور كار خود قرار داد و شهرداري را مامور بررسي آن كرد اما ماحصل مطالعات شهرداري در اوائل امسال باز هم مورد ايراد و سوال قرار گرفت. اكنون در شرايطي كه هنوز اين ضوابط به تصويب شوراي شهر و شوراي عالي معماري و شهرسازي نرسيده است، خبر از عزم يك دستگاه دولتي براي ساخت يك آسمانخراش121 طبقه‌يي مي‌رسد. 

هفته گذشته بود كه خبر ساخت اين آسمانخراش توسط بنياد مستضعفان در آينده‌يي نزديك منتشر شد. منوچهر خواجه‌دلويي، معاون توسعه ساختمان بنياد مستضعفان گفته بود، براي جانمايي اين ساختمان‌ها در حال بررسي 11 نقطه از شهر هستيم تا متناسب با ضوابط شهرسازي و طرح جامع كار اين پروژه را اجرا كنيم. اين در حالي است كه حتي اگر ضوابط بلندمرتبه‌سازي در شوراي عالي شهرسازي هم به تصويب برسد، ساختمان‌ها در 4نقطه تهران تا 40 طبقه اجازه ساخت خواهند داشت مگر در موارد استثنا.

آن‌طور كه محمد سالاري، رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر به "روزنامه تعادل " مي‌گويد: تا 2ماه آينده با رفع اشكالات ضوابط بلندمرتبه‌سازي تصويب و ابلاغ خواهد شد تا در پرتال شهرداري تهران در دسترس عموم مردم قرار گيرد. 

سالاري توضيح مي‌دهد: پيش از اين بحث جانمايي و ضوابط در يكي از بندهاي طرح تفصيلي تهران آمده بود و قرار بود كه اين ضوابط بعد از سال 91 توسط شهرداري تهران تدوين شود و به كميسيون ماده 5 و شواري عالي شهرسازي برود تا به تصويب برسد اما شهرداري تهران هنوز اين ضوابط را مشخص نكرده است. اواخر سال گذشته شوراي عالي شهرسازي مصوبه‌يي را گذراند و شهرداري را مكلف كرد كه نسبت به تدوين ضوابط و ارائه آن به شوراي عالي شهرسازي براي تصويب اقدام كند تا ضوابط تدوين شود و از تصميم‌گيري‌هاي موردي درباره پرونده‌هاي بلندمرتبه‌سازي در تهران هم جلوگيري شود. نهايتا مشاور طرح تفصيلي شهر تهران با قراردادي كه شهرداري تهران با او بست، مجموعه مطالعاتي را در اين باره انجام داد و از اواخر سال گذشته تا به حال 4 جلسه با اعضاي كمسيون ماده 5 جلسه برگزار كرد. اعضاي كميسيون ماده 5 هم با كليات آن موافقت كردند اما از آنجايي كه اين موارد و تغييرات بايد توسط شوراي عالي معماري كشور تصويب شود، قرار شد در صحن شوراي عالي مطرح شود. او با اشاره به طرح اين مسائل در شوراي عالي معماري و شهرسازي در ابتداي امسال توضيح مي‌دهد: شوراي عالي شهرسازي در اين باره چند سوال از شهرداري داشتند تا به آنها پاسخ داده شود. يكي از سوالات اين بود كه با توجه به جمعيت‌پذيري شهر تهران و سقف جمعيتي كه در طرح جامع شهر تهران پيش‌بيني شده است آيا آثار بلندمرتبه‌سازي در ارتباط با جمعيت مشخص شده است يا خير؟ و در ادامه خواست تا پس از مطالعه اين موضوع به شوراي عالي گزارش داده شود. 


  تشديد كم آبي با بلند مرتبه‌سازي

سالاري موضوع تونل‌هاي باز و تاثيرات بلندمرتبه‌سازي در جريان‌هاي بادهايي كه در شهر تهران وجود دارد را به عنوان يكي ديگر از موارد مطرح شده عنوان مي‌كند و مي‌افزايد: موضوع كم آبي و تاثير بلندمرتبه‌سازي بر تشديد اين بحران يكي ديگر از مشكلات فعلي تهران است كه مورد سوال شوراي عالي شهرسازي بود. ظاهرا معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران با كمك مشاور مربوطه گزارشي در اين زمينه تدوين كردند و به شوراي عالي شهرسازي ارائه دادند كه احتمالا ظرف يكي، دو ماه آينده با اصلاحاتي كه رويكرد آن كاهنده و محدود‌كنندگي است به تصويب شوراي عالي شهرسازي برسد. 

ابوالفضل قناعتي، عضو هيات رييسه شوراي شهر تهران نيز در اين باره به «تعادل» مي‌گويد: طبق طرح جامع و طرح تفصيلي تهران پهنه‌بندي شده و خط آسماني كه براي هر پهنه نيز مشخص است، اما استثنائا در برخي مناطق بر اساس نوع نياز در قالب كميسيون ماده 5 كه وزرا، اعضاي شوراي عالي شهرسازي و شهرداري در آن عضو هستند، مجوز بلندمرتبه‌سازي يا افزايش پهنه صادر مي‌شود. در ادامه اين وضعيت شاهد هستيم كه در بسياري مناطق شمالي تهران ارتفاع‌سازي طبيعي شده است و هيچ حساسيتي در آن نيست. در حالي كه بلندمرتبه‌سازي همزمان با مهاجر‌پذيري، افزايش ترافيك تهران و آلودگي هوا را رقم زده است. در كنار همه اينها اگر نتوانيم خدمات را در حوزه بهداشت و درمان آماده كنيم، مسائل زيادي گريبانگير تهران خواهد شد. انشعابات حوزه آب، برق و گاز در تهران نيز براي جمعيت 7،8ميليوني ديده است اما با توسعه بلندمرتبه‌سازي بدون توجه به اين زيرساخت‌ها خودمان جمعيت را افزايش مي‌دهيم در حالي كه آب و برق را نمي‌توان به هيچ صورتي جبران كرد. 


شائبه درز اطلاعات درباره بلندمرتبه‌سازي

سالاري درباره ساخت آسمانخراش 121طبقه در تهران نيز مي‌گويد: در مطالعات اوليه كه تا زمان تصويب قابل استناد نيست در 4 سطح h1 h2 h3 , h4 بلندمرتبه‌سازي را پيش‌بيني كرده‌اند بعضي مكان‌ها بلندمرتبه‌سازي حتي بيش از 100متر است و بعضي مكان‌ها بين 50 تا 100متر است. در اين شرايط بحثي كه معاون بنياد مستضعفان براي ساخت برج 121 طبقه داري مطرح كرده قابل نقد است چرا كه تا پيش از تصويب ضوابط اين نوع گفتمان شائبه‌هايي را ايجاد مي‌كند مبني بر اينكه شايد برخي از ارگان‌ها اطلاعاتي دارند كه بقيه متوليان ساخت‌وساز آن را ندارند و بايد منتظر باشيم كه شورا اصلاحات مورد نظر خود را در پيشنهادات شهرداري تهران ارائه دهد، به تصويب برسد و ابلاغ شود تا آن موقع مي‌توانيم به عنوان يك سند قابل استناد و لايحه‌هاي طرح تفصيلي در سامانه پرتال شهرداري قرار داد تا همه مردم بتوانند آن را ببينيد و  از مجموعه مشخصات آن اطلاع داشته باشند. آنچه مطرح است هنوز اين ضوابط به تصويب نرسيده و تا جانمايي، محل احداث ساختمان‌هاي بلندمرتبه با ميزان ارتفاع و سطح اشغال و كاربري مشخص نشود، نمي‌توان چنين گفتماني را جاري كرد. 

قناعتي، عضو ديگر شورا نيز با اشاره به طرح موضوع ساخت آسمانخراش 121 طبقه مي‌گويد: اين موضوع تاكنون در صحن شورا مطرح نشده است اما اين ساختمان نياز به مجوزها و پروانه‌هاي كميسيون ماده 5 دارد. 


  تهران 12ميليوني مي‌شود

رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر درباره محاسن و معايب بلندمرتبه‌سازي توضيح مي‌دهد: شوراي عالي شهرسازي اعتقاد دارد كه سقف جمعيتي شهر تهران بيش از اين نمي‌تواند اضافه شود. بحث كاهش سرانه‌ها و مشكل كم آبي، كاهش كيفيت زندگي در شهر تهران را به دنبال خواهد داشت بنابراين ما نبايد با بلند مرتبه‌سازي‌ها باعث شويم كه باز جمعيت‌پذيري شهر تهران بيش از اين اتفاق بيفتند و لذا با وجود اينكه بلند مرتبه‌سازي در كلان‌شهرها امري اجتناب‌ناپذير است اما در جامعه شهري نمي‌توانيم در محدوده و عرصه افق شهر را همچنان افزايش دهيم. اما قطعا شوراي شهر نسبت به پيشنهادات و مطالعات و گزينه‌هايي كه مشاور طرح تفصيلي مطرح كرده است رويكرد محدود‌كننده دارد به اين مفهوم كه قطعا سعي مي‌كند ميزان طبقات كنترل و محدود شود چون ممكن است بلندمرتبه‌سازي جمعيت تهران را به 12ميليون نفر برساند كه به عنوان يك تهديد مطرح است. اين عضو شوراي شهر درباره خطرپذيري ساختمان‌هاي بلندمرتبه در صورت زلزله تهران توضيح مي‌دهد: بحث مقابله با زلزله و مقاوم‌سازي حل شده مشروط بر اينكه ضوابط و مقرارت ملي ساختمان با حضور دستگاه‌هاي نظارتي مهندس ناظر مجري و شهرداري به درستي اجرا بشود اين زياد جاي نگراني نيست. تعداد برج‌هايي كه مانند برج تهران با اين ضوابط ساخته شده، مشكلي هم از نظر مقاومت ندارند. 


معايب پيش از محاسن 

قناعتي، عضو ديگر شوراي شهر معايب بلندمرتبه‌سازي را بسيار بيشتر از محاسن آن مي‌داند و مي‌گويد: اگر اغلب براي اين ساختمان‌ها تامين پاركينگ مي‌شود اما براي تردد خودروها برنامه‌ريزي صورت نمي‌گيرد. گاهي ديده مي‌شود كه در يك خيابان 8متري هتل 57طبقه ساخته مي‌شود كه مصداق آن در خيابان فرشته است. در اين شرايط اگر حريقي اتفاق بيفتد خودروهاي آتش‌نشاني نمي‌توانند به راحتي به جلو ساختمان ورود كنند. وي با تاكيد بر لزوم محدود شدن بلندمرتبه‌سازي‌ها در تهران خطرات ناشي از اين‌گونه اقدامات را توضيح مي‌دهد؛ به عنوان مثال در منطقه 22 بلند مرتبه‌سازي زيادي انجام شده اما هنوز زيرساخت‌هاي آن مشخص نشده است در حالي كه اگر كميسيون ماده 5 مجوزهاي افزايش طبقات 10 تا 20 طبقه ديگر نيز افزايش يابد در آينده با مشكلات زيادي روبه‌رو خواهيم بود چون نيروگاه‌ها و مراكز توزيع انرژي در تهران به وجود نيامده است. 

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

یادگار اصفهانی: 1394/5/2616:48:53،
28
19
در اصفهان مجوز بیشتر از 6 طبقه به سختی داده می شود
این 6 طبقه نیز در صورتی داده می شود که از 40 درصد عرض پلاک پشت سر شما تجاوز نکند
نهایتا ساختمان های 6 طبقه اکثرا در کوچه های بالای 12 متری ساخته می شوند
این دفعه که به تهران رفته بودم ساختمانی 20 طبقه را دیدم که در کمال تعجب در کوچه ای 6 متری در حال ساخت بود
saeid: 1394/5/2617:36:37،
25
26
از قدیم گفتن اصفهان را نیمه خواندند در جهان
داوود: 1394/5/2623:24:33،
15
18
تو برج سازی جا موندین،تو تجاری سازی جا موندین،تو مترو اصلا راه نیفتادین،یه سر بیا مشهد ببین با وجود سدی مثل استانقدس که فکر میکنه مالک همه مشهد چطور مشهدیا دارن کار میکنن
یادگار اصفهانی: 1394/5/2707:32:11،
18
14
تجاری سازی ابع عرضه و تقاضا است و طبیعی است که در مشهد به علت مسافرین تجاری سازی رونق داشته باشد
ضمنن مرکز سیتی سنتر اصفهان با 650 هزار متر مربع بزرگترین مرکز خرید خاور میانه است که براحتی می توانید در اینتر نت ببینید

اما برج سازی نخواستیم و نمی خواهیم
همین برج هایی که در زمان شاه و در فولاد شهر ساخته شد و الان بعد از گذشت 40 سال یک معضل شهری شده اند برای ما کفایت می کند
جهت اطلاع بدانید در اکثر کشورهای توسعه یافته برج سازی منسوخ شده است
خیری : 1394/5/2707:39:35،
16
14
برادر باجناق من در مترو مشهد کار می کرد
از ایشان نقل می کنم ( در قیاس با مترو اصفهان ) که می گفت کل خرجی که در مترو مشهد شده در مترو اصفهان فقط در ایستگاههای مترو شده

در و دیوار ایستگاههای مترو اصفهان باطرح صنایع دستی داره کار میشه
مترو یعنی قطار زیر زمینی
در اصفهان بر خلاف مشهد حتی یک سانتیمتر اجازه ندادن مترو در داخل شهر از روی زمین رد بشه
در اصفهان هیچگاه صحت و دقت فدای سرعت نمیشه
یا کار انجام نمیشه یا اگر بشه به تمیز ترین و دقیق ترین شکل انجام میشه
این شهر مرکز صنایع دستی ایرانه
در این شهر هر کاری مینیاتوری و با ذهنیت تاسیس و ترسیم صنایع دستی انجام میشه - امیدوارم متوجه شده باشید چه گفتم
بردیا: 1394/5/2616:51:29،
25
16
همه چیز رو به نابودی داره میره....ادم حسابیها همه دارن از کشور میرن..بی ابی الودگی هوا نابود کردن جنگل کوه دریا رودها کویر بیابان حیوانات کشاورزی دامپروری تولید باغداری تاسیسات نیروگاهها و...........
من: 1394/5/2616:57:50،
31
14
تهران 8 میلیون هم زیادشه, چه برسه به 12 میلیون.
اگر سرمایه گذاری ها به صورت متناسب توی چند شهر غربی, شرقی, شمالی و جنوبی پخش بشه, مردم از همه جای ایران نمیان تهران و هر کسی در استان محل تولد خودش یا نهایتا در استان همجوارش مستقر می شه و دیگه این بحران انفجار جمعیتی برای شهری مثل تهران که نه آب داره, نه هوا داره, نه مناظر دیدنی و نه محل مناسبیه برای زندگی از نظر سر و صدا و آلودگی, پیش نمی اومد.
مرجان: 1394/5/2619:12:30،
24
9
تنها جايي از تهران كه جانمايي برجها در اون روي اصوله و هر برج محوطه اختصاصي داره و همچنين گذرهاي بالاي ٢٠ متر ترافيكشو پوشش ميده و غير از ادامه گسل مشكوك ملاصدرا گسل فعال نداره شهرك غربه (شهرك غرب واقعي يعني فازهاي شش گانه از دادمان تا همت) ديگر نقاط غير برج هم ويلاها غالب هستند كه اجازه سوداگري مسكن بيشتر از ارتفاع ١٠.٥ متر رو ندارند
واقعا آمريكاييها تو برنامه مدرناسيون پايتخت ٤٠ سال پيش و با شهرسازي جورج گروزن
مناطق ديگه تهران خصوصا منطقه يك با گذرهاي تنگ و برجهاي تو شكم و نامتجانس واقعا فاجعه باره
من اونجا زندگي نميكنم كه جانبداري كنم...واقعيت رو ميگم
محمد: 1394/5/2708:53:50،
14
9
کجای دنیا بلند مرتبه سازی ناهنجار حساب میاد ناهنجار ارزش ریال که هنوز با توافق پایین نه بلند مرتبه سازی که نشانه پیشرفت یه کشور
iman: 1394/5/2714:20:30،
13
13
آقا رضا تو تمام كشورهاي مدرن فقط هسته مركزي تجاري رو برجسازي ميكنند كه از روي اجباره...نه مناطق مسكوني رو...
البته استثنا هم وجود داره كه بصورت محدود در محلاتي مثل وال استريت يا شيكاگو (برج سيرز) بدليل نياز به دسترسي فوري به بورس و غيره برجهاي مسكوني هم ديده ميشه
reza: 1394/5/2709:44:03،
13
16
ناهنجاری مربوط به شهر تهران نیست ناهنجاری مدیریت شهر تهران باید سر تیتر این مطلب قرار می گرفت
رضا: 1394/5/2710:25:06،
14
16
وقتی یارو گاو و گوسفندشو میفروشه میاد تو برج میشینه، شما دیگه چه توقعی دارید؟!!!!!!!!
جلو این جور آدمارو بگیرید

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
نگین خودرو
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
پانی پی
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط قطار