کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

باری بر دوش شهر / مشكل كمبود جای پارک در پايتخت

کدخبر:۱۴۶۲۹دوشنبه، ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰:۵۹۲۲۸۲ بازدید

حركت در معابر شهري پايتخت فقط مشكلي نيست كه در ترافيك بماني بلكه توقف در حاشيه معابر و كوچه‌ها نيز ماندن در ترافيك و گير آوردن جاي پارك ...
باری بر دوش شهر / مشكل كمبود جای پارک در پايتخت

مشكل كمبود پاركينگ و سامان نداشتن جاي پارك حاشيه‌اي معابر مختص روز نيست بلكه اين مشكل كه ديگر به معضل لاينحل تبديل شده است به ساعات شبانه نيز كشيده شده است. تردد چند ميليون وسيله نقليه نيازمند همين تعداد جاي پارك است كه متأسفانه در معابر پايتخت ديگر جا براي پارك وسايل نقليه باقي نمانده است و بايد بدانيم ابتدا و انتهاي هر سفر شهري به توقف ختم مي‌شود. هر وسيله نقليه شخصي به گفته كارشناسان تقريباً بين 10 درصد از عمر مفيد خود را در حركت بوده و اغلب د‌ر حال توقف است. بر اين اساس امكانات پاركينگ در شبكه معابر شهري يكي از اركان‌ مهم سيستم حمل و نقل و ترافيك به حساب مي‌آيد.


هدر‌رفت زمان و سوخت براي جاي پارك

مشكل پاركينگ و جاي پارك با توجه به بافت متراكم شهري از سال‌هاي دور وجود داشته است ولي به دليل آن كه در آن زمان تعداد وسايل نقليه بسيار كم بوده و خانه‌ها و مراكز صنعتي، تجاري و تفريحي هم بدون ساخت پاركينگ ساخته مي‌شد، اين مشكل به چشم نمي‌آمد ولي در شرايط كنوني به‌رغم آنكه براي اكثر خانه‌ها، سازه‌ها و مراكز پاركينگ در نظر گرفته مي‌شود باز هم به دليل افزايش تعداد وسايل نقليه و متوازن نبودن جاي پارك، در اكثر مواقع چه در روز و چه در شب گير آوردن جاي پارك زمان بسياري مي‌خواهد كه اين فاز زماني علاوه بر هدر‌رفت زمان، هدر‌رفت سوخت را نيز با خود به همراه دارد. در ساعات كاري بيشتر معابر شهر به خصوص حاشيه خيابان‌ها، كوچه‌ها و اطراف مراكز تفريحي و تجاري با توقف اتومبيل‌ها اشباع شده است.

در بسياري از معابر اصلي و مركزي شهر هميشه تعدادي اتومبيل در حال جلو و عقب كردن هستند تا جاي مناسبي براي پارك كردن پيدا كنند. اين در حالي است كه در دهه اخير تلاش‌هاي بسياري از سوي مديريت شهري براي ساماندهي پارك‌ حاشيه‌اي معابر صورت گرفته است؛ از نصب تابلوهاي پاركومتر گرفته تا استقرار پاركبانان ولي باز هم مشكل پاركينگ و جاي پارك همچنان وجود دارد.

حاشيه‌هاي بسياري از معابر پرتردد و پر‌تقاضا براي توقف خط‌كشي شده است ولي گير آوردن جاي پارك براي چند دقيقه زمان و صبر بسياري را مي‌طلبد.

بسياري از پاركبان‌ها كه ديگر نقش پول‌بان را به خود گرفته و به جاي ساماندهي پارك خودرو به فكر درآمد بالاي خود از معابر شهري هستند؛ اينكه بر عملكرد اين افراد چه نظارت و كنترلي صورت مي‌گيرد سؤالي است كه همچنان بي‌پاسخ مانده است. در برخي معابر پرتردد تعداد اندكي پاركينگ طبقاتي و چرخ‌ و فلكي نيز احداث شده است ولي به دليل گنجايش كم و تقاضاي زياد شانسي براي پيداكردن جاي پارك فراهم نمي‌شود.


اجاره جاي پارك

در برخي معابر فرعي و كوچه‌هاي بن‌بست يا يكطرفه عده‌اي دست به كاسبي جديد زده و با در اختيار قرار دادن پاركينگ منازل مسكوني يا مراكز اداري و تجاري درآمدزايي مي‌كنند. اين در حالي است كه در اكثر معابر مركزي پايتخت كوچه‌ها مملو از اتومبيل‌هاي پارك‌نشده هستند. توقف اتومبيل‌ها روي ورودي پل‌هاي عابران و پاركينگ‌ها جلوي مخازن زباله مشكل جديدي است كه گاه با درگيري همراه مي‌شود.


جاي پارك قانون نانوشته اجراي سليقه‌اي

هرچند شوراي شهر براي پارك حاشيه‌اي قوانيني را وضع كرده است اما شهرداري در اجراي اين قوانين و مصوبات بيشتر اجراي سليقه‌اي را دنبال مي‌كند به گونه‌اي كه در يك خيابان يا معبر تابلوهاي پارك و شرايط پارك كردن وجود دارد اما هيچ خبري از نظارت بر شيوه اجراي آن نيست.

در بسياري از معابر كه پاركومتر وجود دارد يا دستگاه‌ها خراب است يا سرويس مناسبي ارائه نمي‌شود، گاه برخي از وسايل نقليه روزها يا هفته‌‌ها در آن مكان‌ها متوقف هستند و آب از آب تكان نمي‌خورد! در حقيقت نبود نظارت كافي و مستمر سبب شده است تا اينگونه جاي پارك‌هاي حاشيه خود به معضلي جديد تبديل شود. در جايي كه انتظار داريد مأمور و متصدي براي ساماندهي باشد از اين افراد خبري نيست و در عوض در جايي كه خلوت است و انتظار نداريد كسي براي كنترل باشد ناگهان فردي با دسته‌هاي قبض سبز مي‌شود تا پول بگيرد.


ساخت پاركينگ‌هاي طبقاتي شايد وقت ديگر!

مشكل نبود جاي پارك به موارد گفته شده ختم نمي‌شود بلكه به دليل كمبود پاركينگ‌هاي طبقاتي و تقاضاي بالا عملاً‌ اين تعداد اندك پاركينگ طبقاتي جوابگوي مراجعان نبوده و در جلوي اين مراكز صف اتومبيل‌ها براي ورود به آنها را مي‌توان مشاهد كرد كه اين امر نيز مشكلي شده است براي تردد وسايل نقليه در معابر. عدم‌استقبال سرمايه‌گذاران براي احداث پاركينگ طبقاتي از يك سو و نبود فضاي مناسب و جانمايي مناسب در مراكز پرتردد از سوي ديگر همچنان مشكل احداث پاركينگ‌هاي طبقاتي را مضاعف كرده است. با توجه به هزينه بالاي احداث پاركينگ‌هاي غيرحاشيه‌اي در ناحيه‌هايي كه با كمبود پاركينگ روبه‌رو مي‌باشند، ضرورت بررسي دقيقي از تقاضاي پارك احساس مي‌شود و بايد براي هر محله با توجه به ميزان تقاضا سرانه پاركينگ در نظر گرفته شود كه تاكنون اقدام خاصي در اين مورد انجام نشده است.

در حقيقت در گوشه و كنار شهر ساخت‌و‌سازها در حال انجام است و بلند‌مرتبه‌سازي، تجاري‌سازي و عمودي‌سازي همچنان به چشم مي‌خورد ولي براي وسايل نقليه و كشش اين فضاها براي فضاي پارك تدابير مناسبي كه جوابگوي اين مشكل باشد صورت نگرفته است و بهتر است تا براي مشكل نيز فكر اساسي صورت بگيرد تا در آينده نزديك معابر شهري به بزرگ‌ترين پاركينگ شهري تبديل نشوند. بر اين اساس لازم است تا مديريت شهري و تصميم‌گيران و تصميم‌سازان براي كمبود جاي پارك فكري اساسي بكنند تا با چاره‌سازي بخشي از اين مشكل بزرگ را بتوان حل كرد. دادن مجوز براي احداث پاركينگ بيشتر از ظرفيت واحدهاي سازه‌ها، احداث پاركينگ‌هاي طبقاتي كوچك در معابر پرتردد، ارائه تسهيلات ويژه براي تشويق سازندگان و سرمايه‌گذاران در ساخت پاركينگ، ساماندهي صحيح محل‌هاي پارك حاشيه‌اي معابر، كنترل و نظارت مستمر بر عملكرد پاركبانان، بازنگري در قوانين ساخت پاركينگ و اداره و توسعه فضاهاي پارك مي‌تواند تا حدودي مشكل فضاي پارك را در پايتخت در كنار اعمال ساير قوانين راهنمايي و رانندگي و محدود كردن ورود خودروها به مراكز پرتردد برطرف سازد.

* جوان آنلاین

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

حمید: 1394/5/2611:30:54،
61
9
تازه کجاش را دیدید میخوان برج 120 طبقه بسازن اونم بدون پارکینگ چون حیفه همان جایی که میخواد پارکینگ بشه 100مغازه در میاد !!!!!!!!!!!!
مهران: 1394/5/2611:57:26،
49
11
شهرداری تهران در طی 30 سال اخیر با فروش تراکم بزرگترین خیانت رو به مردم تهران کرد و جای پارک ابتدای ماجراست. آلودگی هوا، کمبود برقري، کمبود فضای سبز ، فقدان استانداردهای شهری بین المللی و .... نتیجه این خیانت شهرداران تهران است!
پیشنهاد: 1394/5/2612:59:03،
16
22
خرید هر خودرو می باید با ارایه سند پارکینگ شخصی یا سند اجاره پارکینگ فقط برای یک دستگاه و بنام و شماره همان خودرو در سیستم نقل وانتقال انجام بگیرد و برای کسانیکه امکان تهیه پارکینگ شخصی یا اجاره ای ندارند در بیابانهای اطراف شهر پارکینگهای رو باز با کمترین کارمزد در نظر بگیرند
رضا: 1394/5/2611:32:33،
49
12
آقای مشکل اینه که جمعیت زیاده
کمبود آب
کمبود برق
بیکاری
هوای آلوده
ترافیک
کمبود جای پارک
و........
همش به این دلیله که تهران و ایران گنجایش این جمعیت را ندارند
حالا هی بگید جمعیت باید 2 برابر بشه
ایرانی اصیل: 1394/5/2614:32:35،
14
10
آقارضاگل گفتی ولی نمیدونم چرا ملت هی دنبال معلول ها هستد نه علت؟اینم اضافه کنم کلا هرچیزی که تعدادیامقدارش زیادمیشه هم مشکل آفرینه هم از ارزش میفته حالا میخواد انسان باشه،حیوان باشه،جاندار باشه یا بی جان مقایسه کنید الماسو با سنگ ساختمانی و.......
بهروز: 1394/5/2611:36:13،
22
11
تهران آنقدر مشکلات و گرفتاری دارد که جای پارک خودرو در مقابل آن مشکل نیست
مشکل ساخت و ساز غیر مجاز
مشکل آلودگی هوا و صدا
مشکل جای خواب معتادین و بی خانمانها
مشکل ترافیک
مشکل خرید و فروش محدوده طرح ترافیک
مشکل کمبود پارک ها و فضای سبز
و .....................
هویج: 1394/5/2611:43:13،
22
10
شهر تهران نه پارکینگ بزرگ تهران!!!!!!!!!!!
اجمد: 1394/5/2611:47:45،
16
17
به نظرشماتوقف روی پل پارکینگ دیگران کاردرستی هست ؟
رضا: 1394/5/2613:03:00،
24
11
خرید ماشین تو تهران دیگه واقعا داره توجیهشو از دست میده. با این حجم سنگین ترافیک و نبود جای پارک و طرح ترافیک وراننده های عصبی و هزار معضل دیگه آدم پیاده بره گمونم زودتر میرسه! تازه اعصابش هم راحتتره.
خوش : 1394/5/2614:33:52،
10
10
تازه از گرما هم تلف می شه
وحيد يوسفي: 1394/5/2613:40:50،
18
8
ماشين
نداشتنش يه دردسرد
داشتنش هزااااااااااااااااااااااااااااااار دردسر.
آدم نميدونه چيكار كنه
سعید: 1394/5/2613:47:05،
17
10
خیانت بزرگ کار پلیس راهنماییه، روزانه میلیاردها تومن مردمو برا جای پارک جریمه میکنن، خوب جریمه کنید، پول این جریمه ها کجا میره؟ آیا نباید مثل کل دنیا درامد حاصل از جریمه ها، کلش نه، قسمتیش برای بهبود شرایط ترافیکی هزینه بشه؟ آیا نباید با پول حاصل از جریمه های جای پارک تو هر منطقه چن تا پارکینگ احداث کنن؟ ینی مسئولین نمیدونن که تو تهران جای پارک نیست؟ متاسفانه فقط برای خرید دوربین های راهنمایی و ایجاد منبع درامد جدید پول خرج میکنن.
مهرداد: 1394/5/2614:57:50،
13
8
یک مشکل عمده اینه که در اکثر خیابونا کل حاشیه دارای تابلوی مطلقا ممنوعه یا حمل با جرثقیله ولی همیشه یه مقداری ماشین پارکه با این کار نه اون لاین بازه برای عبور و مرورو نه برای عده ای قانون مند یا ترس ازجریمه قابله پارکه............
پوریا: 1394/5/2617:12:16،
16
11
ده سال پیش روزنامه همشهری نوشت به قدری خودرو در تهران زیاد
خواهد شد که تهران به یک پارکینگ بزرگ تبدیل خواهد شد. الان بعضی وقتها می خواهم خودرو را در کوچه پارک کنم حتی یک متر اضافه بین دو خودرو نیست و علت الودگی و ترافیک بیش از حد در تهران هم همین مورد است.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آغاز فروش فوری پژو 508 در مدل 2017 برای اولین‌بار در ایران + قیمت قطعی / مرداد 96
شرایط جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو - شهریور 96
لیست قیمت جدید محصولات ایران خودرو با افزایش قیمت اعلام شد - شهریور 96
شرایط فروش هیوندای اکسنت شرکت کرمان موتور برای اولین بار اعلام شد + قیمت قطعی
خودروی جدید هایما S5 جهت نمایش به نمایندگی‌های ایران‌خودرو آورده شد + تصاویر
آغاز دور جدید فروش فوری پژو 207 اتوماتیک جدید - شهریور 96
اعلام شرايط پيش‌فروش خودروهای رنو تندر90 و رنو ساندرو
آغاز فروش خودروی جدید MG360 دنده‌ای و اتوماتیک/ مرداد 96 + شرایط فروش
شرایط پیش فروش جدید محصولات ایران خودرو - شهریور 96
نرخ‌های جدید سود بانکی اعلام شد
جدول پیش فروش محصولات ایران خودرو با سود مشارکت 25 درصد - شهریور 96
دستور جنجالی دقیقه نودی نعمت‌زاده حاشیه‌ساز شد
شرایط جدید فروش فوری محصولات ایران خودرو - شهریور 96
جدول قیمت پرطرفدارترین خودروهای وارداتی در بازار تهران
درآمد متوسط یک نانوایی چقدر است؟
آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما