کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

افتتاح فازهای 15 و 16 پارس جنوبی در شهریورماه


کد خبر : ۱۴۶۱۶یکشنبه، ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۷:۳۹۱۵۸۰ بازدید

مجری طرح فاز 15 و 16 پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس از افتتاح این فاز در شهریورماه خبر داد و گفت: تولید کامل این فاز با تکمیل ...

مجری طرح فاز 15 و 16 پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس از افتتاح این فاز در شهریورماه خبر داد و گفت: تولید کامل این فاز با تکمیل حفاری تا آذرماه انجام خواهد شد.

فروزش در یک نشست خبری در شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به افتتاح رسمی فاز 15 و 16 پارس جنوبی در شهریورماه، گفت: هم‌اکنون حدود 37 میلیون مترمکعب در روز از پالایشگاه این فاز گاز به خط لوله سراسری تزریق می‌شود که این گاز از 3 سکوی فازهای 15، 16 و 18 دریافت می‌شود.

وی ادامه داد:‌ پیمانکار این فازها تعهد داده پالایشگاه را در شهریورماه به شرکت بهره‌بردار تحویل دهد و بخش باقی‌مانده حفاری نیز تا آذرماه تکمیل خواهد شد.

وی با اشاره عقد قرارداد توسعه این فاز پارس جنوبی با کنسرسیومی از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و شرکت تأسیسات دریایی، گفت: توسعه این دو فاز ظرف 104 ماه تمام شد، درحالی که باید ظرف 52 ماه تمام می‌شد و امیدواریم در شهریور ماه افتتاح پالایشگاه این فاز را به‌صورت کامل شاهد باشیم.

وی با اشاره به تولید 36.3 میلیون مترمکعب گاز در پالایشگاه فاز 15 و 16، گفت: سکوی فاز 15 با پیشرفت 98 درصدی، سکوی فاز 16 با پیشرفت 98.2 درصدی، خط لوله با پیشرفت 98.53 درصد و حفاری با پیشرفت 93.3 درصد همراه بوده است که در مجموع پیشرفت کلی این پروژه در خشکی و دریا در مجموع 96.36 درصد بوده است.

فروزش با بیان اینکه پیشرفت بخش خشکی به تنهایی 97.7 درصد بوده است،‌گفت: 4 واحد شیرین‌سازی، همچنین تثبیت میعانات و مخازن ذخیره وارد مدار شدند و واحد تفکیک گوگرد نیز هفته گذشته وارد مدار شد.

وی ادامه داد: واحد تولید LPG ابتدای مردادماه آماده قرار گرفتن در مدار بود، اما به‌دلیل آماده نبودن مخازن پروپان و بوتان وارد سرویس نشد که طی 3 یا 4 هفته آینده حداقل دو مخزن وارد مدار می‌شود تا واحد LPG بتواند آغاز به کار کند.

وی افزود: اولین واحد بخش تفکیک اتان نیز از امروز وارد سرویس شده و اتان استحصال شده را به سوی پتروشیمی‌ها ارسال خواهد کرد.

به گزارش فارس، مجری طرح فاز 15 و 16 پارس جنوبی در نفت و گاز پارس اضافه کرد: حجم سرمایه‌گذاری در این فاز تا به امروز 6 میلیارد دلار بوده است که 3 میلیارد دلار در خشکی، 2 میلیارد دلار در بخش فراساحل و یک میلیارد دلار در بخش حفاری سرمایه‌گذاری شده است.

وی اظهار داشت: در زمان انعقاد قرارداد میزان سرمایه‌گذاری 3 میلیارد دلار پیش‌بینی می‌شد که به 6 میلیارد دلار افزایش یافت.

وی با تأکید بر اینکه این طرح از بالاترین نرخ بازگشت سرمایه برخوردار است، گفت: متوسط روزانه حدود 19 تا 20 میلیون دلار عایدی تولیدات این فاز است که در طول یک سال 6 میلیارد دلار درآمد ارزی با احتساب میعانات، LPG، گاز طبیعی و اتان نصیب کشور می‌کند.

وی تصریح کرد: مشکلات تأمین مالی پروژه، شرایط تحریم و وضعیت بین‌المللی بر طول کشیدن این پروژه تأثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: در بخش خشکی از 92 تا الان 250 میلیون دلار و در بخش دریا هم 150 میلیون دلار به این پروژه تزریق کردیم تا به بهره‌برداری برسد.

فروزش توضیح داد: پیشرفت پروژه از 92 درصد در سال 92 به حدود 98 درصد در شرایط حاضر و امروز رسیده است.

وی با اشاره به مهندسی و ساخت تأسیسات خشکی و فراساحل توسط پیمانکاران داخلی، گفت: راه‌اندازی پروژه هم توسط شرکت‌های ایرانی انجام می‌شود، چنانکه صف و ایزوایکو سکوها را ساخته‌اند و حمل و نصب آن توسط شرکت تأسیسات دریایی انجام شده است.

وی در ادامه تأکید کرد: از یاد نبریم برای احداث این مگا پروژه با مانعی به اسم تحریم‌ها برقرار بودیم؛ چنانکه انتقال پول همین الان هم بسیار دشوار است و هزینه‌های انتقال هم بالا رفته است، چراکه در مبالغ بالا نمی توان پول را از طریق صرافی‌ها و موارد مشابه منتقل کرد و باید پول از مجاری خود منتقل شود.

مجری طرح فاز 15 و 16 پارس جنوبی در نفت و گاز پارس ادامه داد: در بسیاری موارد کالا را خریده‌ایم و در آلمان در دیگر کشورهای اروپایی مانده و مجبور شدیم از کانال‌های دیگر و رایزنی و انتقال به دیگر کشورها کالا را منتقل کنیم که طبعاً هزینه‌های ما را بالا برده است.

وی توضیح داد: حتی در بسته‌بندی بعضی تجهیزات مهم GPS وجود دارد و نشان می‌دهد تجهیز دقیقاً کجا باز شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

فروزش با بیان اینکه در زمستان گذشته پالایشگاه فاز 15 و 16 توانست بخشی از گاز مورد نیاز کشور را تصفیه کند، گفت: تصمیم گرفتیم حفاری در مقطعی متوقف شود و سکوها را به سرعت نصب کنیم و رکوردمان این بود که ایرانی‌ها این فعالیت را خودشان انجام دادند و سکوها ظرف 4.5 تا 5 ماه نصب شد و به تولید رسید که رکورد بهتری از خارجی‌ها در پروژه‌های قبلی به حساب می‌آمد.

وی اضافه کرد: در یک سال اخیر حدوداً 11 میلیارد مترمکعب گاز به خط سراسری تزریق کردیم و 6.7 میلیون بشکه میعانات گازی هم تا به امروز از این فاز برداشته شده است.

فروزش تصریح کرد: پیمانکار متعهد شده است پالایشگاه را تا پایان شهریور ماه تحویل دهد و تا پایان آذرماه باقی‌مانده بخش حفاری هم به پایان می‌رسد.

وی گفت: عملکرد پیمانکاران در پروژه‌های آینده لحاظ خواهد شد و پنالتی و جریمه نیز در متن قرارداد دیده شده و در صورت لزوم اعمال خواهد شد؛ چنانکه 5 درصد مبلغ قرارداد جریمه دیرکرد غیرموجه پیمانکاران محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه صف و ایزوایکو در قالب قرارداد و به‌موقع منابع مالی را دریافت کرده‌اند، گفت:‌ در فاز 15 و 16 خوشبختانه در منطقه مرزی قرار گرفتیم و در هر چاه بین 10 تا 15 درصد اضافه‌برداشت خواهیم داشت و پالایشگاه هم ظرفیت پالایش این میزان اضافه‌برداشت را خواهند داشت.

وی اظهار داشت: بعد از بهره‌برداری 500 نفر در این پالایشگاه مشغول به کار خواهند شد و 420 هزار نفر ماه کار صرف احداث پالایشگاه شده است.

مجری طرح فاز 15 و 16 پارس جنوبی در نفت و گاز پارس با اشاره به توسعه فازهای 15 و 16 و 13 و 22-24 توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء گفت: در این مدت از سال 92 تا به امروز قرارگاه تمام توان خود را به پای کار آورده و خواستن را به فعل تبدیل کرده و مجموعه مدیریت آنها و مدیریت کنسرسیوم همکاری کاملی با ما داشته‌اند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر مقایسه پیشرفت فازهای 15 و 16 با 17 و 18 پارس جنوبی که همزمان توسعه آنها آغاز شده است، گفت: ما دو سکوی یک میلیارد فوت مکعبی در فاز 15 و 16 داشته‌ایم و آنها 4 سکوی 500 میلیون مترمکعبی داشته‌اند، اما مشکلات سکوها و شرکت صدرا در تأخیر نسبی فازهای 17 و 18 تأثیرگذار بوده‌اند.

وی در پایان گفت: در مقایسه با پروژه‌های قبلی و حتی تجربه‌های خارجی تلاش کردیم حداکثر فعالیت مربوط به بخش فراساحل را در خشکی انجام دهیم تا هزینه و زمان کار در دریا کاهش بیابد و به همین دلیل توانستیم رکود 4.5 تا 5 ماه را در عملیات راه‌اندازی سکوها در دریا نسبت به زمانی که خارجی‌ها ثبت کرده بودند، به ثبت برسانیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها