کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تصویر بازار داخلی پس از مذاکرات «ژنو»


کد خبر : ۱۴۶۰یکشنبه، ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۱:۳۵۲۸۲۶ بازدید

بازارهای جهانی طلا در پایان این هفته معاملات خود به نرخ 1317 دلار قانع شد و در این سطح شاهد بسته شدن آن بود.

در بازار داخلی؛ اما همان طور که انتظار می‌رفت، بهای سکه و طلا قدری افزایشی شد. نظرسنجی‌ها همچنان برای نرخ جهانی طلا انتظار افزایش دارد و نگرانی‌های تازه در آمریکا همچنان بر قیمت طلا سایه گسترده است. در بازار داخلی اما بهای ارز از ثبات نسبی برخوردار است و مذاکرات مثبت ژنو نیز بر سطح قیمت آن تاثیر مهمی نداشته است. افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی، اما موجب افزایش محسوس قیمت سکه و طلا در بازارداخلی شد.

در بازارهای جهانی تازه‌ترین نظرسنجی «کیتکو» درخصوص روند نوسان بهای طلا از روزدوشنبه نشان ازاین دارد که اگرچه سهم بیشتری از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی افزایش قیمت را برای طلا پیش‌بینی کرده‌اند، اما میزان مخالفت با این بخش به مراتب بیشتر است و بین طرف‌های مقابل نیز اغلب به ثابت ماندن نرخ طلا رای داده‌اند. در تازه‌ترین نظرسنجی این هفته کیتکو از میان شرکت‌کنندگان 40 درصد به افزایش بهای طلا در هفته آینده رای داده‌اند. 28 درصد به کاهش و در همین حال 32 درصد به ثبات نرخ طلا برای هفته آینده رای داده‌اند.
نظرسنجی تازه کیتکو از کارشناسان ارشد اقتصادی نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا طی روزهای آینده با افزایش نسبی روبه‌رو خواهد شد. در نظرسنجی این هفته کیتکو از میان 25 شرکت‌کننده، 10 نفر پیش‌بینی کردند قیمت جهانی طلا طی روزهای آینده افزایش خواهد یافت. 7 نفرنیز به کاهش قیمت طلا در هفته جاری رای داده‌اند و 8 نفر ثبات قیمت طلا درهفته پیش‌رو را نشان داده‌اند.

درهفته گذشته با وجودی که اغلب کارشناسان افزایش بهای طلا را مورد اشاره قرار داده بودند، بهای طلا تا زیر 1280 دلار در هر اونس نیز افت داشت، اما در اواخر هفته دوباره به بالای 1300 دلار رسید و حتی تا 1330 دلار نیز افزایش نشان داد. توافق مدت‌دار و موقت اخیر کنگره و دولت آمریکا برای پایان دادن به بحران بدهی و بودجه تاثیر زیادی برافزایش مجدد قیمت طلا داشته است. البته کارشناسان اقتصادی براین باورند که این توافق موقتی بوده و آمریکا اوایل سال آینده نیز با بحران مشابهی روبه‌رو خواهد شد. همین شرایط موجب افزایش نگرانی برای ادامه برنامه محرک‌های اقتصادی تا سال‌های آینده شده است.در اواخر هفته گذشته اتفاق مهم در آمریکا پس از 16 روز تعطیلی به شکل یک توافق موقت 4 ماهه بروز پیدا کرد. با اینکه انتظار می‌رفت توافق بر سر بودجه موجب افزایش ارزش دلار و افت بهای طلا شود؛ اما نگرانی‌های تازه در بازار طلا شوک تازه‌ای به قیمت آن وارد کردند. افت رتبه اعتباری به A منفی از سوی یک شرکت رتبه سنجی موجب بروز نگرانی‌های جدی در اقتصاد آمریکا شد. این روند مستقیما بازارها و فدرال رزرو آمریکا را برای تداوم خرید اوراق قرضه تا سال 2015 تحت فشار قرار داده است. آنچه این روزها همچنان برافزایش نرخ طلا موثر افتاده است، عمدتا بر محور چشم‌انداز ادامه سیاست تسهیل مقداری در اقتصاد آمریکا است. اگرچه هنوز نرخ بیکاری کاهش داده نشده و خروج 800 هزار نفر از کارمندان دولت فدرال در این 16 روز نیز مزید بر علت شده بود، ازاین رو همچنان اقتصاد آمریکا به تزریق نقدینگی نیازمند است. بااینکه بالابردن نرخ تورم تا 2 درصد و افت نرخ بیکاری تا 5/6 درصد همچنان هدف فدرال رزرو عنوان شده است.

در عین حال موسسه مالی «اچ اس بی سی» پیش‌بینی کرد، با افزایش فشارهای تورمی در کشورهای آسیایی تقاضا برای خرید طلا در این کشورها طی ماه‌های آینده به روند صعودی خود ادامه خواهد داد. به گزارش سایت طلا به نقل از بیزینس ویک؛ موسسه اچ اس بی سی اعلام کرد، سهم آسیا در مصرف طلای جهان طی ده سال گذشته رشد چشمگیری داشته و این روند طی سال‌های آینده نیز همچنان ادامه خواهد یافت. براساس این گزارش تقاضای طلا و جواهرات در هند، چین، اندونزی و ویتنام به بیش از 60 درصد تقاضای جهانی رسیده است در حالی که این رقم در سال 2004 میلادی کمتر از 35 درصد کل تقاضای جهانی بوده است. بر این اساس مردم در کشورهای آسیایی از طلا بیشتر برای حفظ ارزش سرمایه و دارایی خود استفاده می‌کنند. در حالی که قیمت طلا طی سال‌های 2000 تا 2012 میلادی با رشد چشمگیری روبه‌رو شده بود، قیمت این فلز گرانبها از ابتدای امسال تاکنون تحت‌تاثیر نگرانی‌های بین‌المللی در خصوص محرک پولی فدرال رزرو آمریکا با کاهش 20 درصدی مواجه شده است. از سال 2008 تاکنون تقاضای طلا در بازار هند دو برابر شده و میزان مصرف طلا در بازار چین نیز 350 درصد رشد داشته است. پیش‌بینی می‌شود با افزایش نرخ تورم در کشورهای آسیایی به خصوص چین و هند طی سال‌های آینده میزان تقاضا برای طلا نیز با رشد چشمگیری روبه‌رو شود.

در بازار داخلی 

روز گذشته در بازار غیر‌رسمی ارز کشور، بهای دلار البته نوسان اندکی فراتر و کمتر از 3030 تومان داشت؛ اما عمدتا در این سطح ادامه یافت. نرخ خرید دلار نیز 3000 تومان و3010 تومان بود. به طور مشخص روز گذشته پس از روز سه شنبه هفته پیش، اولین روز رسمی کاری بازارداخلی بود که می‌توان گفت در پی اتفاقات پس از مذاکرات ژنو نوسان خاصی دیده نشده و انتظار نمی‌رود تا از این سطح هم تغییر محسوسی تا حصول برخی نشانه‌های عملی از نتایج این مذاکرات، به خود ببیند. در واقع تاثیرات مسائل روانی بر بازار داخلی به کف رسیده و اکنون زمان دستیابی به نتایج عملی است. می‌توان گفت که واقعیت‌های بازار ارز با تضعیف طرف تقاضای تجاری روبه‌رو است و تا زمانی که تقاضای ارزی زیادی برای فعالیت‌های تجاری وارد بازار نشود، نمی‌توان برای نوسان قیمتی دراین بازار توقع زیادی مطرح کرد. البته در سطح 3000 تومان نیز مقاومت‌هایی برای جلوگیری از افت ارزش دلار به بازار تحمیل می‌شود که اتفاقات اخیر نشان داده دلالان و سفته بازان دلار را زیر قیمت 3000 تومان با جسارت بیشتری می‌خرند. دیروز بهای سکه‌ها؛ اما مجموعا با حداقل 5 هزار تومان افزایش روبه‌رو شد و سکه طرح جدید تا 965 هزار تومان بالا رفت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها