کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جنگ استخدام آموزش و پرورش در آزمونی كه قانونی نيست !


کد خبر : ۱۴۵۶۸شنبه، ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴:۳۳۳۷۵۰ بازدید

هزارتوی آزمون استخدامي آموزش و پرورش بيش از 9 هزار بازنده دارد .
با وجودي كه آزمون استخدامي آموزش و پرورش بعد از حدود دو سال، تن به اجرا سپرد و با پايان يافتن مهلت ثبت‌نام در اين آزمون در نيمه شب گذشته، جای پای خود را در ميان وعده‌هاي دولت سفت كرد، با اين حال اما و اگرها دست از سر اين آزمون بر نمي‌دارند. يكي از جدي‌ترين ابهامات آزمون استخدامي آموزش‌وپرورش كه هنوز برخي آن را غيرقانوني مي‌دانند، بازگرداندن مجدد بيش از 9 هزار نفر به جامعه بيكاران است. 

 استخدام آموزش و پرورش همان اندازه كه حرف براي گفتن دارد، در ماه‌هاي اخير به قدري مورد استقبال رسانه‌ها و افكار عمومي قرار گرفته كه كمتر حرف ناگفته از آن باقي مانده است. استخدام 5 هزار نفر در وانفساي كنوني بازار كار موهبتي است كه خانواده‌ها با تمام توان تلاش دارند از آن براي فرزندان خود سهمي بگيرند. اين مسئله تا جايي پيشرفته است كه فارغ از تغيير مسير آموزش و پرورش در نحوه جذب نيروي انساني و رساندن نقش تربيت معلم و دانشگاه فرهنگيان در فرآيند جذب نيرو به حداقل ممكن، فرآيند تعليم و تربيت زير سايه ساماندهي نيروي انساني در آموزش و پرورش قرار گرفته است.   به هر رو مهلت ثبت نام آزمون استخدامي آموزش و پرورش با ثبت نام بالغ بر 14 هزار نفر داوطلب، نيمه شب گذشته به پايان رسيد تا تنها استخدام دولتي به اين ابعاد و بعد از كلي حرف و حديث به راند پاياني خود يعني برگزاري آزمون نزديك شود. البته اگر اظهارات محمود مهرمحمدي، سرپرست دانشگاه فرهنگيان را مانع ديگري بر سر راه ماراتن استخدام آموزش و پرورش نبينيم. وي استخدام نيرو در وزارت آموزش و پرورش را مشروط به موفقيت در گذراندن دوره يكساله آموزشي دانشگاه فرهنگيان و احراز اين موفقيت از سوي دانشگاه فرهنگيان عنوان كرد. 
 
وصال قانون جذب 3 درصد معلولان 

از سوي ديگر و بنا به گفته مهناز كاشي، رئيس دبيرخانه اشتغال و كارآفريني سازمان بهزيستي كشور همزمان با ثبت‌نام فارغ‌التحصيلان در آزمون استخدامي آموزش و پرورش، 93 معلول براساس الزام قانون بر جذب 3 درصد معلولان نيز جذب خواهند شد.  اين اظهارات يعني آزمون استخدامي آموزش و پرورش هر چند نتوانسته نظر مثبت همه را به خود جلب كند اما قانون بر زمين مانده جذب 3 درصد معلولان را جامه عمل پوشانده است.  بر اين اساس معلولان دارنده مدرك فوق ديپلم و بالاتر مي‌توانند در صورت واجد شرايط بودن در اين آزمون استخدامي شركت كنند و شرط سني براي دارندگان مدرك فوق ديپلم 25 سال، ليسانس 30 سال و فوق‌ليسانس 35 سال است.  همچنين رشته‌هاي شغلي اين آزمون به سه گروه استادكار، هنرآموز و عمومي تقسيم شده است و در مجموع فارغ‌التحصيلان 56 رشته با توجه به نياز استان‌ها مي‌توانند در اين آزمون استخدامي شركت كنند. 
 
آزمون قانوني نيست

از سوي ديگر در عين حال با انتشار جزئيات آزمون استخدامي آموزش و پرورش و اتمام تعهد قانوني اين وزارتخانه در قبال جذب باقي مانده سهميه جذب 60 هزار نفر نيرو، گام به گام به ساماندهي نيروي انساني كه يكي از وعده‌هاي وزير در روز رأي اعتماد است، نزديك مي‌شويم و با وجودي كه بسياري ترجيح داده‌اند در مورد ابهامات اين روش جذب و آسيب‌هاي آن سكوت كنند؛ هستند افراد و مسئولان حوزه‌هاي اجرا و سياستگذاري كه اما و اگرهايي را در رابطه با برگزاري آزمون استخدامي اعلام مي‌كنند.  يكي از اين افراد، عبدالوحيد فياضي سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس است. وي روز گذشته در گفت و گو با رسانه‌ها اظهار كرد: اين نحوه و شرايط برگزاري آزمون استخدامي و پيماني آموزش و پرورش قانوني نيست. وي افزود: آنچه مجلس مصوب كرد جذب پيش‌دبستاني‌ها و نيروهاي خريد خدمت بود، اما اين آزمون در شرايطي براي برگزاري تدارك ديده شده كه بخش اعظمي از پذيرش نيروهاي آزاد هستند. 

فياضي با بيان اينكه كميسيون آموزش مجلس براي شرايط برگزاري آزمون ايراد گرفته است، گفت: در بررسي‌هايي كه داشتيم متأسفانه در اين آزمون توازن منطقه‌اي يا رشته‌اي رعايت نشده است. علاوه بر اين، شاپور محمدزاده مدير كل دبيرخانه مركزي گزينش وزارت آموزش و پرورش نيز با اعلام اينكه دانشجوياني كه شهريورماه فارغ‌التحصيل مي‌شوند، نمي‌توانند در آزمون استخدامي ثبت‌نام كنند، دايره داوطلبان شركت در آزمون استخدامي آموزش و پرورش را محدود كرد. وي افزود: بايد مدرك داوطلبان در حال حاضر كه قصد ثبت نام دارند، آماده باشد. 
 
كلاه تنگ استان‌ها از آزمون و استخدام

همچنين ظرفيت‌هاي اعلام شده براي استان‌هاي گوناگون در آزمون استخدامي آموزش و پرورش محل اعتراض صاحب‌نظران و حتي اهالي وزارتخانه بزرگ آموزش و پرورش است  به طوري كه در استان‌هايي مانند كردستان جذب تنها يك زن در ظرفيت‌ها آمده، در حالي كه اين استان به شدت از كمبود معلم به ويژه در مقاطع متوسطه اول رنج مي‌برد. 

از سوي ديگر وزير آموزش و پرورش نيز در حالي از اختصاص اولويت به فرزندان فرهنگيان در آزمون استخدامي سخن مي‌گويد كه اين اظهاراتش با ظرفيت‌هاي اعلام شده در تناقض است، يعني در برخي استان‌ها ظرفيت اعلام شده حتي به اندازه فرزندان فرهنگيان داوطلب استخدام هم نيست چه برسد كه در فرآيند جذب امتياز يا اولويتي شامل حال آنها شود.  همچنين بنا به گفته معاون آموزش ابتدايي، وزير آموزش و پرورش   مربيان پيش‌دبستاني در آزمون استخدامي اين وزارتخانه در اولويت هستند كه از تأثير 20 درصدي سنوات خدمت مربيان پيش‌دبستاني در آزمون استخدامي بهره مي‌برند.  گفتني است از بين 3 هزار و 703 فرد مورد نياز، 3هزار و 73 نفر آقا و 630 نفر خانم مورد نياز آموزش و پرورش براي تصدي در پست‌هاي آموزشي است و در تهران كه بيشترين تعداد دانش‌آموز و فضاي آموزشي كشور را به خود اختصاص داده است، در مجموع 190 نيروي آقا و خانم جذب آموزش و پرورش خواهند شد. 

اداره آموزش و پرورش شهر تهران از بين 190 نيرويي كه جذب خواهد كرد، 184 نفر آقا و فقط شش نفر خانم هستند.   بنابراين گزارش آزمون استخدامي آموزش و پرورش در روز جمعه 27 شهريور ماه در مراكز استان‌ها برگزار مي‌شود و كارت شركت در آن از روز سه شنبه 24 شهريورماه به‌روي سايت سازمان سنجش آموزش كشور قرار مي‌گيرد.  همچنين بر اساس ضوابط اعلام شده از سوي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي رياست جمهوري، حداكثر سن داوطلبان داراي مدرك تحصيلي فوق ديپلم و ليسانس 30 سال و مدرك تحصيلي فوق ليسانس و بالاتر 35 سال است. 
 
* جوان آنلاین


اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها