کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کمبود سردخانه خرمای بوشهر را تهديد می‌کند


کد خبر : ۱۴۵۶۵شنبه، ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲:۴۰۲۰۵۲ بازدید

خارک‌های بوشهری با افزايش دما، ترمز بريده و به سرعت به خرما تبديل مي‌شوند. اين محصول که براي توليدکنندگان آن، از جمله بوشهری‌ها اهميت ...
کمبود سردخانه خرمای بوشهر را تهديد می‌کندکمبود سردخانه خرمای بوشهر را تهديد می‌کند

خارک‌های بوشهری با افزايش دما، ترمز بريده و به سرعت به خرما تبديل مي‌شوند. اين محصول که براي توليدکنندگان آن، از جمله بوشهری‌ها اهميت بسياري دارد، با افزايش دما، با سرعت بيشتري آماده روانه شدن به بازار مي‌شوند. بازار هم به دليل عدم آمادگي نمي‌تواند پذيراي اين حجم از خرماي توليدي باشند. بنابراين نخلداران را مجبور به انبار کردن اين محصول شيرين مي‌کنند.

مشکل ماجرا هم از همين جا شروع مي‌شود که تمام نخلداران امکان اين را ندارند که محصول خود را انبار کنند تا شرايط بازار بهبود يابد. پس به ناچار مجبور هستند، محصولشان را به قيمتي پايين به واسطه‌هايي بفروشند که هيچ زحمتي پاي نخل‌هاي سربه فلک کشيده، نکشيده‌اند. سال‌هاي گذشته هم که دولت با اجراي طرح خريد تضميني اين محصول وارد ميدان شد، به دليل نبود بازار داخلي و عدم برنامه‌ريزي براي صادرات آن، حجم زيادي از اين محصول با نگهداري غير اصولي به نابودي کشانده شد.


فصل برداشت محصول خرما نزديک است

فصل برداشت خرما نزديک شده و نخلداران شب و روزشان را با اين نگراني مي‌گذرانند که مبادا خرماهايشان روي دستشان بماند و بازاري براي فروش پيدا نکنند. از طرف ديگر هم واسطه‌ها يا هماناني به اسم دلال مي‌شناسيم با فرصت طلبي کيسه‌هاي حرص و طمعشان را آماده مي‌کنند تا به سوي نخلداران بگيرند و با خريد ارزان محصول، يک شبه راه صد ساله را طي کنند. برداشت محصول از نخل‌هاي استان بوشهر از اواخر شهریور آغاز شده و تا اوایل مهرماه ادامه دارد. از اين رو با ورود حجم بالای خرما به میدان‌هاي خريد و فروش در زماني اندک، دست دلالان براي جولان دادن را باز مي‌کند تا بدون زحمت، سود زيادي را نصيب خود کنند. اين داستان ضرر و زيان هر ساله نخداران را حکايت مي‌کند. بنابراين با تکرار اکران اين سريال تمام نشدني مسئولان کشوري و استاني بايد چاره‌اي بينديشند و وارد ميدان شوند تا بيش از اين توليدکنندگان محصول خرما زير بار فشار مشکلات قرار نگيرند. متوليان مي‌توانند با نظارت بر نحوه خريد و فروش اين محصول، در بازارهاي داخلي فضايي را ايجاد کنند تا نخداران در امنيت کامل به فعاليت خود ادامه دهند.معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ضمن اشاره به اينکه استان بوشهر قطب توليد خرما در کشور است، مي‌گويد: این استان داراي 34 هکتار نخلستان با 6 میلیون اصله نخل بارور است.

وی با اشاره به اينکه فصل برداشت خارک و رطب در استان بوشهر به زودي آغاز مي‌شود، مي‌افزايد: نخل 3 نوع میوه دارد که شامل خارک، رطب و خرما مي‌شود، اکنون نيز برداشت خارک و رطب از اين 6 میلیون اصله نخل استان بوشهر آغاز شده و تا اواخر شهریور ادامه دارد. براساس پيش‌بيني‌ها در سال جاري مي‌توان 10 هزار تن رطب و خارک از اين نخلستان برداشت کرد.خسرو عمرانی در ارتباط با فصل برداشت خرما هم مي‌گويد: برداشت خرما از مهرماه آغاز می‌شود و طبق پیش‌بینی ‌هاي انجام شده، بین 145 هزار تن تا 150 هزار تن، خرما از نخلستان‌های استان بوشهر برداشت خواهد شد.بنابراين با توجه به پيش بيني‌هاي انجام شده و تکرار هر ساله اين ماجرا که بازارهاي داخلي ظرفيت نگهداري از اين مقدار محصول توليد شده را ندارند، مي‌توان تصور کرد که باز هم همچون سال‌هاي گذشته مقدار زيادي از نتيجه زحمت نخلداران به هدر رفته و فاسد مي‌شود.


محصول سال گذشته به بازار فروش نرسيد

نماینده استان بوشهر در"انجمن ملی خرما ايران"با اشاره به سرانجام خرمايي که بر اساس طرح خريد تضميني دولت از نخلداران، سال‌هاي گذشته خريداري شده بود، مي‌گويد: هشت هزار و 800 تن از خرمای تولیدی استان بوشهر در سال 92 به دلیل نگهداری در انبارهای فاقد سردخانه، فاسد شد و هدر رفت.نادر خدادادی با اشاره به نبود امکانات مناسب براي نگهداري اين محصول مي‌افزايد: میزان تولید سالیانه خرما در استان بوشهر 150 هزار تن است که تنها برای 15 هزار تن از آن در شهرک صنعتی برازجان و با سرمایه گذاری بخش خصوصی سردخانه ایجاد شده است.هزینه نگهداری هر کیلوگرم خرما هم در سردخانه دو هزار ریال است.

نماینده استان بوشهر در"انجمن ملی خرما ايران" از پيش‌بيني افزايش 20 درصدي توليد خرما در سال جاري خبر مي‌دهد و مي‌گويد: باتوجه به پیش بینی افزایش 20 درصدی توليد خرماي استان بوشهر در سال جاری فراهم کردن انبار مورد نیاز براي این محصول بيش از سال‌هاي گذشته احساس مي‌شود.

وي با ابراز ناراحتي از وجود مشکلات مالي بر سر راه واحدهاي صنعتي وابسته به محصول نخلستان‌هاي بوشهر، مي‌افزايد: مشکلات بانکي بر سر راه 50 واحد بسته بندی صنعتی خرما در استان بوشهر منجر به تعطيلي نیمی از آنها شده و عرصه را براي بقاي توليدکنندگان اين محصول در بازار تنگ کرده است. بنابراين لازم است، با ارایه تسهیلات مناسب زمینه راه اندازی واحدهای صنعتی غیرفعال در زمینه بسته بندی خرما فراهم شود.خدادادی، ادامه مي‌دهد: از میزان خرمای تولیدی استان بوشهر 80 درصد آن به مصرف داخلی و 20 درصد آن نیز به خارج کشور صادر می‌شود.


صادرات خرما، جدي‌تر گرفته شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در ارتباط با صادرات محصول خرماي کشور مي‌گويد: استان بوشهر یکی از قطب‌های تولید خرمای کشور محسوب می‌شود. بنابراين هدف اصلي ما اين است که زمینه فروش مطلوب محصول نخلداران را فراهم سازیم.سید حسین حسینی محمدی در ارتباط با کشورهايي که مي‌توانند مقصد اصلي صادرات خرماي توليدي ايران باشند، مي‌افزايد: هند و چین بازارهای مناسبی برای خرمای بوشهر محسوب مي‌شوند. بنابراين بايد زمینه صادرات خرمای استان بوشهر به این کشورها فراهم شود و همه مسئولان در این مورد همکاری‌هاي لازم را انجام دهند.وی بر اهمیت حضور بنگاه‌های اقتصادی در نمایشگاه‌های خارج از کشور تاکيد مي‌کند و مي‌گويد: برای تبلیغ و توسعه فروش محصول خرمای استان بايد در داخل و خارج از کشور فعال شويم و زمينه‌هاي لازم را براي فروش محصولاتمان فراهم آوريم.

نخلداران بوشهري هر سال با مشکلاتي که به آن اشاره شد، دست و پنجه نرم مي‌کنند و تاکنون راهي براي رهايي از اين معضل پيدا نکرده‌اند. بنابراين اين مسئولان هستند که بايد به کمک اين قشر زحمت‌کش بشتابند و با چاره‌انديشي از تکرار اندوه هرساله نخلداران بکاهند. متوليان مي‌توانند با برنامه‌ريزي‌ سبب افزايش مصرف خرما بين خانواده‌ها شوند. همچنين آنها مي‌توانند با ایجاد فضای مناسب برای صادرات خرما به خارج از کشور، توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری خرما، خرید تضمینی و توافقی خرما توسط دولت، کاهش فعاليت دلالان و غيره از نخلداران حمايت کنند.

عدم فروش مناسب محصولات کشاورزي و عدم حمايت کافي از اين قشر، معيشت کشاورزان به خطر انداخته و به مرور زمان مي‌تواند به نابودي کامل کشاورزي در ايران منجر شود. پس توجه به اين امر مهم‌، چاره انديشي و حمايت مالي از کشاورزان نه تنها به سود اين گروه زحمت کش است، بلکه صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای خارجی، باعث تقویت اقتصاد داخلی کشور نیز می‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها