کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کسب وکار تلویزیون‌های جهانی ؛ در مرز فروپاشی


کد خبر : ۱۴۵۴۳شنبه، ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۳:۴۷۲۶۷۵ بازدید

یکی از پدیده‌های قرن بیستم جعبه جادویی بود که علاوه بر صوت، تصویر هم از آن پخش می‌شد. آن روزها این جعبه بزرگ با دکمه‌های زمخت خود ...

یکی از پدیده‌های قرن بیستم جعبه جادویی بود که علاوه بر صوت، تصویر هم از آن پخش می‌شد. آن روزها این جعبه بزرگ با دکمه‌های زمخت خود توانست خیلی سریع مخاطبان بسیاری به خود جلب کند و حتی محبوبیت آن از رادیو بیشتر شد. این محبوبیت تا آن‌جا پیش رفت که رفته‌رفته صنعتی کلان به وجود آمد که درآمدزایی‌ میلیارد دلاری آن، میلیون‌ها شغل ایجاد کرد. این محبوبیت تا همین چند‌ سال اخیر هم رواج داشت اما ظهور پدیده‌های مختلف مانند یوتیوب، رسانه‌های آنلاین و حتی گوشی‌های هوشمند به میزان تماشاچیان و درآمد این صنعت لطمه جبران‌ناپذیری وارد کرده است و اکنون به نظر می‌رسد تلویزیون هم بالاجبار باید با تغییرات همخوان از گردونه خارج شود. درهمین زمینه خبرگزاری فرانسه گزارشی از وضع شبکه‌های تلویزیونی جهانی و روند پیش‌روی آنان تهیه کرده که در زیر می‌خوانید:

به گزارش شهروند، سال‌هاست که تلویزیون، تهدیدهای بی‌شماری را از جانب انواع مختلف رسانه تحمل می‌کند اما انقلاب دیجیتال و پیشرفت یکباره فناوری‌های نوین اکنون به اوج خود رسیده و این امر تغییر در عادت‌های تماشای تلویزیون مردم را هدف گرفته است. به این ترتیب صنعتی که سال‌هاست علاوه بر سرگرم کردن مخاطبان درآمدزایی کلانی داشته، در معرض زوال قرار گرفته است. در چنین وضعیتی است که بسیاری از کارشناسان رسانه این سوال را مطرح می‌کنند که آیا دست‌اندرکاران تلویزیون باید درباره ظهور پدیده‌های دیجیتال نگران باشند؟

 مدت‌هاست در این صنعت از مدلی بسیار قدیمی استفاده می‌شود که با محوریت تلویزیون‌های ماهواره‌ای و کابلی ساخته شده که بسته‌های خدماتی با قیمت بالا را به مشتریان ارایه و درآمد حاصل از آن را با اپراتور کانال‌های ماهواره‌ای و کابلی تقسیم می‌کند. اما تماشاچیان نسل جدید به‌طور روزافزونی به اینترنت روی آورده‌اند. آنها می‌توانند خیلی ساده عضو سایت‌های «نت‌فلیکس»، «هولو» یا «آمازون ویدیو» شوند، سپس نوع خدمات را برای کانالی خاص مانند HBO یا Showtime انتخاب یا از بسته‌های خدماتی ارزان‌تری استفاده کنند که تهیه‌کنندگان تازه نفس آن را فراهم کرده‌اند، همچنین برخی تماشاچیان تلویزیونی برنامه‌هایی را می‌پسندند که در یوتیوب یا وب‌سایت‌های دیگر پخش می‌شود و علاقه‌ای به تلویزیون ندارند. در چنین وضعیتی به نظر می‌رسد بزرگترین تهدید در این صنعت قطع ارتباط مردم با آن بوده که البته تاکنون با سرعتی متوسط پیش رفته است. اما اگر این روند سرعت بیشتری بگیرد، مدلی که سال‌هاست در این صنعت استفاده می‌شده، منسوخ خواهد شد.

 وضع اضطراری

 پس از انتشار گزارش‌های مختلف از درآمد گروه‌های تلویزیونی، به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران وال استریت درباره آینده این صنعت دچار وحشت شده‌اند.

 به‌عنوان مثال دیسنی که حق پخش شبکه ABC و چند کانال کابلی مانند گروه ورزشی  ESPN را دارد، شاهد کاهش عجیب ٩‌درصدی درآمدهای خود بوده است.  گزارش دیسنی نشان می‌دهد تعداد مشترکان کانال‌های آن نیز کاهش یافته است. این خبر برای برخی سرمایه‌گذاران هشدار‌آمیز بود. «برایان ویسر» یکی از تحلیلگران در گروه تحقیقاتی Pivotal می‌گوید:  این احساس خطر سبب شده سرمایه‌گذاران از خود واکنش نشان دهند. چشم‌انداز منفی فقط مربوط به بخشی از صنعت تلویزیون نیست و به نظر می‌رسد کل مدل کسب وکار آن درحال فروپاشی است.

 ویسر معتقد است که ترس سرمایه‌گذاران بیش از حد است. با این وجود طی هفته‌های گذشته سهام شرکت‌های رسانه در بورس‌های مختلف جهان با نوسان روبه‌رو شده است.
 شرکت‌های بزرگی مانند Viacom و ٢١st Century Fox که کانال‌های کابلی پرطرفداری دارند، فقط طی ٢ روز، هرکدام شاهد کاهش ١٧‌درصدی ارزش سهام خود بودند. شرکت Time Warner نیز که مالک کانال‌های کابلی مانند TBS و  TNT است، با کاهش ارزش ١٠‌درصدی سهام خود دست و پنجه نرم کرد.اما به عقیده «نیل مرکر» که در موسسه تحقیقاتی Morningstar فعالیت می‌کند، دلیلی برای اضطراب وجود ندارد. او دراین‌باره می‌گوید: ما هم درباره قطع ارتباط نگران و شاهد هستیم بخشی از تماشاچیان پخش مستقیم برنامه‌های ورزشی کاسته شده است.

اکنون سوال مهم صنعت آن است که این چشم‌انداز با چه سرعتی درحال تغییر است. تحقیقی توسط موسسه معتبر  Deloitte نشان می‌دهد، بیش از نصف تماشاچیان آمریکایی برنامه‌های تلویزیونی یا فیلم‌های سینمایی را به صورت ویدیویی تماشا می‌کنند. اما فقط ٣‌درصد آنها برنامه‌های تلویزیونی خود را طی‌ سال گذشته لغو کرده‌اند و ٧‌درصد نیز مشغول بررسی چنین تغییری بودند. درحالی‌که به نظر می‌رسد برنامه‌های ورزشی بیشترین طرفدار را داشته باشد، بخش‌های دیگر مانند کانال‌های تلویزیونی مخصوص کودک و برنامه‌های دیگر با کاهش تماشاچیان بیشتری روبه‌رو شده‌اند.

تحلیلگر بانک مورگان استنلی نیز دراین‌باره می‌نویسد:  اکنون چالش‌های پیش‌روی تبلیغات خطی در شبکه‌های کودک بسیار بیشتر از شبکه‌هایی با موضوعات دیگر است. کانال‌های مختلف کودک در ویاکام، دیسنی، تایم وارنر و دیسکاوری وجود دارد. براساس تخمین ما میزان تماشاچی برنامه‌های تبلیغاتی مختلف نسبت به میانه ٢٠١٣ حدود ٣٠‌درصد کاسته شده است.  اکنون بیشترین نگرانی درباره شرکت «ویاکام» است که صاحب شبکه «نیکلدون» است. این شبکه برنامه‌های کودک بسیار مشهوری تهیه می‌کند. «دانیل سالمون» تحلیلگر BMO Capital Markets نیز در یادداشتی می‌نویسد:  مدت‌هاست که ویاکام یکی از پرخطرترین شرکت‌ها در حوزه خدمات تلویزیونی شناخته شده است. برنامه‌های جوان‌پسند این شبکه و فقدان حقوق پخش بازی‌های ورزشی سبب شده این شبکه در معرض خطر نابودی بیشتری باشد.

تلویزیون همپای فناوری

اما شرکت‌های تلویزیونی نیز در مقابل این تغییرات سکوت نکرده‌اند. بسیاری از آنها سرمایه‌گذاری زیادی در محتویاتی کرده‌اند که باعث می‌شود کانال‌هایشان جذاب‌تر باشد یا آن‌که به شبکه‌های آنلاین پیوسته‌اند. «باب ایگر» مدیر ارشد دیسنی دراین‌باره می‌گوید:  تهدید از شرکت‌هایی مانند «نت فلیکس» (که در این اواخر بسیار محبوب شده و برنامه‌های خود را به‌طور آنلاین نیز پخش می‌کند) را می‌توان با استناد به حق برنامه‌سازی و پخش آن کنترل کرد. شرکت‌های دیگر نیز تغییر به محتوای دیجیتال را پذیرفته‌اند و سعی دارند با ارایه برنامه‌های آنلاین خود مخاطب جذب کنند.  شبکه  HBO که بخشی از «تایم وارنر» است از هم اکنون ارایه خدمات برتر تلویزیونی را به‌عنوان یک خدمت آنلاین جداگانه شروع کرده است. این درحالی است که این شرکت تاکنون با زیان دست و پنجه نرم کرده و احتمالا در ‌سال جاری میلادی مجبور شود این خدمات را لغو کند.   شبکه CBS نیز برنامه‌های آنلاین خود را دارد و اعلام کرده آنها برای شرکت درآمدزا بوده‌اند. «جو یانیلو» مدیر ارشد عملیاتی CBS دراین‌باره می‌گوید: هر یک‌میلیون مشتری خدمات برنامه‌های آنلاین معادل ١٠٠‌میلیون دلار سودآوری است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها