کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چهارمین رشد هفتگی دلار


کد خبر : ۱۴۵۴۱شنبه، ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۴:۴۸۱۴۱۹ بازدید

دلار در سومین هفته مردادماه به رشدی که از آخرین هفته تیرماه آغاز کرده بود، ادامه داد تا برای اولین بار از آذر 93 بیش از 3 رشد پیاپی هفتگی را تجربه ...

دلار در سومین هفته مردادماه به رشدی که از آخرین هفته تیرماه آغاز کرده بود، ادامه داد تا برای اولین بار از آذر 93 بیش از 3 رشد پیاپی هفتگی را تجربه کند. شاخص بازار ارز در ادامه روند صعودی مردادماه، پنج‌شنبه 3 تومان به ارزش خود اضافه کرد و به قیمت 3350 تومان رسید تا در سومین هفته این ماه 6/ 0 درصد رشد دیگر را تجربه کرده باشد. یک دلیل افزایش قیمت روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه خودداری نسبی معامله‌گران از فروش ارز بود؛ نشانه‌ای که حاکی از آن است که معامله‌گران به افزایش بیشتر قیمت امیدوارند و برای نوسان‌گیری در قیمت‌های بالاتر تور پهن کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد 4 هفته رشد متوالی موجب شده است تا خوش‌بینی آنها به ادامه مسیر افزایشی بیش از گذشته شود.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، در آخرین روز هفته گذشته، سکه نیز با وجود افت اونس همسو با افزایش دلار حرکت کرد تا سومین افزایش روزانه متوالی خود را ثبت کند و با هزار تومان رشد به قیمت 889 هزار تومان برسد. این افزایش به بالا رفتن 9/ 1 درصدی این کالای گران‌بها در سومین هفته مردادماه کمک ناچیزی کرد.

در حالی‌که دلار پس از تمدید مذاکرات هسته‌ای در آذر 93 افزایش قیمت شدیدی را تجربه کرده بود، در مرداد سال جاری با نوسانات آرام و البته در بازه قیمتی پایین‌تری در مسیر افزایشی قرار گرفت. از اوایل آذر 93 تا اوایل دی‌93 نزدیک به 300 تومان به ارزش شاخص بازار ارز افزوده شد و قیمت این ارز تا آستانه 3600 تومان بالا رفت. حال آنکه در مقطع کنونی، دلار با نوسانات آرام 10 تا 15 تومانی توانسته تنها نزدیک به 90 تومان رشد را تجربه کند و از نرخ 3260 تومان به قیمت 3350 تومان برسد. برخی از فعالان اعتقاد دارند که نوسانات افزایشی دلار در یک ماه گذشته بیشتر ناشی از بازگشت تقاضای واقعی به بازار بوده است، حال آنکه در آذر93 این ارز بیشتر تحت‌تاثیر هیجانات و جو روانی در مسیر صعودی قرار گرفته بود. به گفته آنها، اختلاف در نوع تقاضا موجب واکنش متمایز افزایشی در دو مقطع زمانی شده است: رشد هیجانی آذر 93 و افزایش آرام مرداد94.در یک ماه گذشته، دلار در یک مسیر آرام و پیوسته با نوسانات محدود به افزایش خود ادامه داده است تا نهایتا بتواند 4 رشد هفتگی پیاپی را به ثبت برساند. این روند آرام افزایشی در هفته گذشته نیز جریان داشت، مقطعی که دلار با 6/ 0 درصد رشد از قیمت 3330 تومان پنج شنبه 15 مرداد به قیمت 3350 تومان در پنج‌شنبه 22 مرداد رسید. روند افزایشی هفته گذشته از همان روز ابتدایی هفته آغاز شد.

شنبه گذشته، دلار با 15 تومان رشد به قیمت 3345تومان رسید؛ این رشد بیشتر ناشی از نوسان‌گیری معامله‌گران با دو عامل بیرونی «بالا بودن ارزش دلار در کشورهای همسایه» و «کاهش قیمت نفت» بود. تا روز چهارشنبه، شاخص بازار ارز رشد دیگری را تجربه نکرد تا اینکه در این روز با 7 تومان رشد از نرخ 3340 تومان روزهای ‌یکشنبه و دوشنبه فاصله گرفت و به قیمت 3347تومان رسید. این رشد با افزایش جزئی 3 تومانی روز پنج‌شنبه ادامه یافت تا چنان‌که اشاره شد دلار با قیمت 3350 تومان به کار خود در هفته گذشته پایان دهد. افزایش دو روز انتهایی هفته، بیشتر ناشی از خودداری معامله‌گران از فروش ارز و کاهش حجم ارز موجود در بازار بود. روز پنج‌شنبه، قیمت یورو نیز در مسیر افزایشی قرار گرفت و با 20 تومان رشد به قیمت 3750 تومان رسید. افت ارزش یوآن بازار داخلی را نیز تحت‌تاثیر قرار داده است. 4 هفته رشد پیاپی موجب شده است که انتظار افزایشی معامله‌گران ارزی بیش از گذشته شود. به گفته فعالان، اکثر معامله‌گران انتظار دارند که دلار کار خود را در اولین روز آخرین هفته مردادماه با افزایش قیمت نسبت به نرخ بسته شده روز پنج‌شنبه آغاز کند. بر اساس گزارش‌ها، برخی از این معامله‌گران از ساعات پایانی روز پنج‌شنبه، تحرکات خود را برای بردن دلار به محدوده قیمتی بالاتر آغاز کرده‌اند. به گفته فعالان، این دسته تا ظهر روز جمعه موفق شده بودند در معاملات پشت خطی، قیمت دلار را از 3360 تومان عبور دهند. حال باید دید شنبه 23 مرداد، دلار تحت‌تاثیر فعالیت آنها با قیمت بالاتر نسبت به پنج‌شنبه معاملات خود را آغاز خواهد کرد یا سرنوشت دیگری در انتظار شاخص بازار ارز است؟ با وجود اینکه، دید اکثر معامله‌گران افزایشی است، برخی از آنها اعتقاد دارند مداخله بازیگران بازارساز مانع رشد بیشتر دلار خواهد شد.

نکته دیگر، ناامیدی اکثر معامله‌گران از آینده قیمتی این ارز در درازمدت است. به گفته فعالان، اکثر معامله‌گران به دلیل اجرایی شدن توافق هسته‌ای، امید زیادی به رشد طولانی‌مدت دلار ندارند و تنها قصد دارند تمام توان خود را به کار بگیرند تا پیش از اجرایی شدن توافق با ایجاد نوسان در بازار کسب سود کنند. در این راه، معامله‌گران غیررسمی امید زیادی به اضافه شدن دو سرفصل جدید تقاضا دارند: یکی زائران حج تمتع و دیگری افزایش سفرهای مسافرتی در شهریور. هفته گذشته سکه تمام بهار آزادی، دومین هفته افزایشی خود را پشت سر گذاشت. این کالای گرانبها که در دومین هفته مردادماه، تنها1/ 0 درصد بالا رفته بود، در سومین هفته این ماه 9/ 1 درصد رشد را تجربه کرد تا از قیمت 872هزار تومان پنج‌شنبه 15 مرداد به قیمت 889 هزار تومان در انتهای هفته گذشته برسد.روند رو به رشد سکه از همان روز شنبه آغاز شد. در اولین روز هفته گذشته، سکه با 6 هزار تومان رشد به قیمت 878 هزار تومان رسید. پس از دو روز کاری آرام و تعطیلی روز سه‌شنبه، چهارشنبه یکی از هیجان‌انگیزترین روزهای سکه در سال 94 رقم خورد. در این روز، تحت‌تاثیر جهش قیمتی اونس، قیمت سکه 10 هزار تومان رشد کرد و به 888 هزار تومان رسید. رشد روز چهارشنبه با افزایش هزار تومانی روز پنج‌شنبه دنبال شد تا سکه به قیمت 889 هزارتومان برسد و در یک قدمی کانال 890 هزار تومان قرار بگیرد.

 


اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها