کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

آزادسازی قیمت بنزین یا قیمت خودرو؟

کدخبر:۱۴۵۴۰شنبه، ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۱:۲۷۴۷۷۶ بازدید

برای تنظیم پاسخ سوال نخست در ابتدا باید گفت که افزایش قیمت سوخت چند وجه دارد. اول اینکه چقدر افزایش مد نظر است. مثلا اگر افزایش 10 تا ...

برای تنظیم پاسخ سوال نخست در ابتدا باید گفت که افزایش قیمت سوخت چند وجه دارد. اول اینکه چقدر افزایش مد نظر است. مثلا اگر افزایش 10 تا 50 درصدی مدنظر باشد، اثری متفاوت با افزایش‌های 100 درصدی و بیشتر خواهد داشت. درست است که افزایش قیمت بنزین از 700 تومان به 1000 تومان با نرخی کمتر از 50 درصد اثر کمتر یا حتی قابل چشم‌پوشی بر مصرف بنزین یا حتی نرخ تورم دارد، ولی اگر قرار باشد این افزایش قیمت بنزین را تا حد 3 هزار تومان بالا ببرد، هم اثر تورمی قابل توجه تری نسبت به اعمال افزایش قیمت قبلی خواهد داشت و هم مصرف بنزین را کاهش خواهد داد. 

بخش دیگر تاثیرات تورمی این سیاست است. نقدینگی بزرگ‌ترین عامل تشکیل‌دهنده سطح قیمت‌ها و افزایش آن بیشتر از میزان رشد اقتصادی، عامل ایجاد تورم است. در ایران نحوه تامین مالی دولت برای هزینه‌هایش مهم‌ترین عامل تشکیل‌دهنده نوسانات نقدینگی است. بخش قابل توجهی از هزینه‌های دولت شامل یارانه انرژی است. یعنی مابه‌التفاوت قیمت بین‌المللی بنزین تا قیمت فروش آن در داخل را دولت یارانه می‌دهد. حال اگر دولت این یارانه را قطع کند یا کاهش دهد، یک پس‌انداز مالی در حوزه فرآیندهای مالی دولت اتفاق افتاده و با کاهش فشار مالی این حوزه از دوش دولت، می‌توان انتظار داشت فشار بر نقدینگی نیز تا حدودی از هزینه‌های دولت کاهش یابد. خب اینگونه به نظر می‌رسد که افزایش قیمت سوخت از یکسو تا افزایش‌های کمتر از 50 درصد برای اقتصاد قابل تحمل و از سوی دیگر هزینه‌های دولت را کنترل خواهد کرد و اثر چندانی نیز بر تورم از ناحیه افزایش سوخت ندارد و حتی از ناحیه رشد نقدینگی و کاهش کسری‌های مالی دولت نیز کمک‌کننده است. 

اما اگر افزایش قیمت سوخت تا حد فوب خلیج فارس یعنی تا حدود 2000 تا 2500 تومان اتفاق افتد، به اثرات روانی و تورمی آن باید توجه کرد. اثرات روانی این اندازه افزایش زیاد است. گروه‌های زیادی از طبقات اجتماعی و مردم در این سناریو به شدت مجبور خواهند شد تا مصرف خود را کاهش دهند چون نمی‌توانند این اندازه افزایش را تحمل کنند. طبقه متوسط به شدت به این افزایش قیمت هم از نگاه رضایت از عملکرد دولت و هم از نگاه سطح توان خرید و مصرف واکنش نشان خواهد داد. حال اگر این افزایش قیمت می‌توانست به نوعی به صورت درآمد دائمی یا حتی گذرا وارد سبد درآمدی طبقات متوسط و پایین می‌شد شاید اثرات کمتری برجا می‌گذاشت، ولی اگر بنا بر افزایش قیمت و نه ترمیم درآمد در مقابل آن باشد، موج نارضایتی اجتماعی، افزایش انتظارات تورمی و البته کاهش سطح مصرف را به دنبال خواهد داشت.

برای پاسخ به سوال دوم باید عوامل موثر بر میزان مصرف سوخت را مورد اشاره قرار داد. مهم‌ترین عامل مؤثر بر میزان مصرف سوخت در کامیون‌ها و خودرو‌های سواری، سطح تکنولوژی موتورهای این وسایل نقلیه است. عمر ناوگان کامیونی و سواری ما در ایران بالاست. این یعنی هم سطح تکنولوژی آنها از تکنولوژی‌های روز تولید موتور با سوخت بسیار پایین دور است و هم موتور و تجهیزات مستهلک شده این ناوگان برای حرکت و خدمت‌رسانی به سوختی بین 20 تا 50 درصد بیشتر از یک ناوگان جوان نیاز دارد. 

از سوی دیگر فرهنگ مصرف از خدمات خودرو، قیمت خودرو و تکنولوژی‌های استفاده شده در راه‌های کشور نیز عوامل مؤثری بر مصرف سوخت هستند. افزایش تمایل به سفر (درون‌شهری – برون‌شهری) علت‌های زیادی دارد. افزایش سطح درآمد خانوار، تمایل به سفر را افزایش می‌دهد و شرایط خرید خودرو را مناسب می‌کند. در سال در ایران حدود یک میلیون دستگاه خودرو تولید می‌شود. برخی سال‌ها این عدد کاهش یا افزایش یافته است ولی آیا در سال یک میلیون ازدواج اتفاق خواهد افتاد؟ این یعنی هر سال خانوارهای بیشتری از آنهایی که خودرو ندارند، صاحب خودرو می‌شوند یا خانواده‌های جدیدی که شکل می‌گیرند و از خانواده‌های مادر جدا می‌شوند، اولین نیاز مصرفی خود را پس از در اختیار گرفتن یک سکونتگاه، خودرو می‌دانند.

بنا براین انتظار عمومی بر این است که میزان مصرف سوخت با نرخ ملایمی از نظر میزان افزایش در تقاضای خودرو و البته حمل و نقل کالا و مسافر در حال افزایش باشد و این افزایش مستقل از قیمت سوخت اتفاق افتاده و خواهد افتاد. حال اگر با بهبود تکنولوژی‌های مصرف سوخت و کمک به کارخانه‌های تولید خودرو در این زمینه بتوانیم میزان مصرف را به پایین‌ترین حد ممکن تا سطح تکنولوژی‌های روز دنیا برسانیم، همچنین با افزایش تعداد وسایل نقلیه عمومی و راحت کردن استفاده از آنها، تمایل به استفاده از خودرو شخصی را برای حمل‌و‌نقل‌های عمومی به حداقل ممکن برسانیم، باز یک مشکل جدی وجود دارد. ایرانی‌ها مجبورند خودرو‌های مورد استفاده خود را تا 3 برابر قیمت واقعی آنها بخرند. یعنی همیشه قیمت فوب خلیج فارس برای بنزین ملاک مقایسه قرار می‌گیرد ولی قیمت فوب خلیج فارس برای خودرو فراموش می‌شود. این یعنی هر ایرانی حجم بزرگی از دارایی‌های دوره زندگی خود را باید به خودرو اختصاص دهد.

چون این حجم از اختصاص دارایی به خودرو زیاد است، لذا استفاده از آن برایش تفاخر دارد و چون خودرو یک کالای مصرفی است، با گذشت هر سال یک مدل روی آن می‌آید و کسر قیمت ناشی از استهلاک و سرآمدن سال دارد، فرد پس از خرید سعی می‌کند که از این کسر شدید قیمتی بالاترین استفاده را داشته باشد. بنابراین پس از خرید خودرو هم برای تفاخر بیشتر و هم برای استفاده بیشتر از هزینه‌ای که چه بخواهد و چه نخواهد از طریق کاهش قیمت خودرو پرداخت می‌کند، میزان مصرف از خودرو را به بیشترین حد ممکن خواهد رساند.

به نظر می‌رسد اخذ عوارض گمرکی بالا از خودروهای وارداتی و نیز هزینه‌های بالا برای شماره‌‌گذاری و مالیات بر ارزش افزوده که قیمت خودرو‌ها را تا حد بالایی افزایش داده است، از یکسو درآمد قابل قبولی را برای دولت به‌وجود آورده است، ولی این درآمد در مقابل هزینه‌هایی که دولت مجبور است در بخش یارانه سوخت و نیز سایر مشکلات استفاده بیش از حد از خودرو در جامعه بپردازد عدد کوچکی است. استفاده بیش از حد خودرو فقط سوخت بیشتر نیست، مصرف لاستیک بیشتر، تولید مواد آلاینده بیشتر، استهلاک بیشتر تجهیزات جاده‌ای، جاده‌ها و راه‌ها، ترافیک بیشتر و افزایش طول زمان سفرها، افزایش مرگ و میر و کاهش کیفیت زندگی، افزایش میزان کارکنان دولت برای این بخش‌ها، افزایش هزینه‌های درمانی خانواده‌ها و دولت، افزایش سطح نارضایتی عمومی از این وضعیت و... همه و همه می‌تواند پیامد استفاده بیش از حد از خودرو باشد.

البته در شرایط پسا تحریم امکان بهبود تکنولوژی‌های سوخت و مصرف آن در خودرو‌ها و کامیون‌ها و البته جوان‌ترسازی عمر ناوگان‌های حمل و نقل کالا و مسافر برای دولت به‌وجود آمده است، مهم‌ترین نکته آن است که دولت نمی‌تواند به یکباره هم یارانه سوخت را حذف کند و قیمت سوخت را افزایش دهد و هم قیمت خودرو را تا 3 برابر فوب خلیج فارس در داخل حفظ کند. بنابراین به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین تصمیمات سخت را دولت درآینده پیش رو خواهد داشت.

دکتر سهراب دل‌انگیزان 
عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه رازی

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

هیچکث: 1394/5/2407:16:40،
155
16
نه بنزین استاندارده نه ماشین، اگه به انتخاب من بود تعرفه ماشین ورمیداشتم چون ماشین خوب بیاد مصرف سوختش کمتره و در نتیجه در مصرف بنزین هم صرفه جویی میشه
ممنون ازین مقاله خوب، من کلش خوندم
سهراب: 1394/5/2408:56:52،
42
18
تنها بازمانده ی یک کشتی شکسته به جزیره ی کوچک خالی از سکنه ای افتاد. او با دلی لرزان دعا کرد که خدا نجاتش دهد. اگر چه روزها افق را به دنبال یاری رسانی از نظر می گذراند کسی نمی آمد. سر انجام خسته و از پا افتاده موفق شد از تخته پاره ها کلبه ای بسازد تا خود را از عوامل زیان بار محافظت کند و دارا یی های اندکش را در آن نگه دارد.
بهلول حكيم: 1394/5/2409:04:50،
64
23
شرکت بنز آلمان جهت عقد قرارداد وارد ایران شد
اما در این قرارداد بند عجیبی قرار داده شده است

شرکت بنز از خودروسازان ایرانی خواسته که از ساخت بنز وانت
بنز روا
بنز دانا و سارا صغرا و کبری و
بنز هاچ بک
بنز تیبا
بنز LX - ELX - EF7 و بنز سال و پارسال
جدا خودداری نمایند

همچنین در قرارداد ذکر شده در صورت قرار دادن موتور پیکان بر روی بنز قرارداد خود به خود منتفی خواهد شد
خالدمالد: 1394/5/2410:12:19،
49
14
بجای آزاد سازی بگویید ساقط سازی خودرو سازان
رضـا: 1394/5/2412:58:05،
21
16
"بهلول حکیم" واقعا لذت بردم از متنی که نوشتی،
متاسفانه روند خودروسازای داخلی انقدر مسخره و خنده دار پشرفته که همین چیزی که شما فرمودید کاملا قابل روئته !
گرچه در پس این مسخره و خنده دار بودن جان بسیاری از هموطنان هم به بازی گرفته شد !
ظ: 1394/5/2413:30:23،
17
32
این تحریم ها و تشویق به نخریدن کار مخالفان سیاسی دولت تدبیر و امیده که می خواهند با تشویق مردم به نخریدن و پیوستن عده ای از مردم که از نیات اصلی آنها با خبر نیستند فقط در مسیر باد راه می روند و فکرشان را به کار نمی اندازند است و قصدشان سیاه کاری و ناتوان و کمرنگ جلو دادن اقدامات آقای روحانی و کمرنگ کردن خرابی های دولت های 9 و 10 است.
به دلایل زیر لطفا همه تامل کنند
1- قیمت ماشین در چه دوره ای بالارفت و 3 برابر شد
2- کیفیت خودرو در چه دوره ای پایین آمد
چرا آن زمان مردم نه دغدغه قیمت و نه دغدغه کیفیت نداشتند چرا تا سه سال پیش ماشین های به قول خودشان 30 سال پیش اروپا خوب بود حالا قدیمی شده؟
اینها همان مخالفان توافق هستند که امروز حاضرند به هر لباسی خودشان را دربیاورند
اینها نه دغدغه قیمت و نه دغدغه کیفیت ندارند فقط هدفشان ناتوان جلوه دادن دولت آقای روحانی است
مردم فهیم کمی تامل کنید
ارسلان: 1394/5/2413:52:26،
22
12
تا وقتى نعمت زاده وزير صنايع است بايد ارزان شدن و استفاده از خودروهاى روز دنيا رو فراموش كنيم. چون ايشون دست به سينه لگن سازان جاده مخصوص هستند.
بهزاد: 1394/5/2415:10:37،
21
22
پاسخ به ظ اولا دفاع ار یک دولت به معنی دفاع از همه اقدامات ان دولت نیست دوما اقای نعمت زاده با کارنامه بسیار بدی روبرو هستند معاون ایشان اقای نوروز زاده رئیس ایران خودرو خراسان بود که 405 های خود به خود اتش بگیر رو میساخت بعد هم مسئله اکسپوی میلان بود و داماد ایشان که باعث ابرو ریزی شد بعد هم ایشان انقدر که بفکر گران کردن خودرو هستند بفکر جان مردم نیستند خودروئی که وسط راخاموش میشود باید سازنده اش دادگاهی شود بلافاصله .خود من در اتوبان کرج این صحنه را دیدم .
کامی: 1394/5/2407:19:23،
27
90
بهترین ماشین با این وضع بنزین پرایده
کم مصرف،کم هزینه و دارای شتاب نسبتا خوب
الان دوباره چارتا خیابون متر کن حمله میکنن.خخخ
a: 1394/5/2411:30:07،
33
22
انگار حالت خوش نیست .مدل جدید بنز s63 با هشت سیلندر و توربوی دوقولو فقط 2لیتر بیشتر از پراید میسوزونه اوقت کجا ماشینی با این حجم موتور مصرفش خوبه ونهایتا 2یا 3 لیتر باید میسوزوند
ali: 1394/5/2414:09:13،
20
20
قیمتش هم صد برابر جیبت رو بیشتر خالی میکنه . چی رو با چی مقایسه میکنی. حتما تو حالت خوبه
محسن: 1394/5/2407:32:40،
69
17
آخه مگه درآمد ما ایرانی ها به انداز همسایگان دیگرمون توخلیج فارس هست که حالا باید بنزین را هم به قیمت فوب خلیج فارس بخریم
اگه قرار بیشتر از این آزادسازی قیمت ها را شروع کنید اول از خودرو شروع کنید
طالب: 1394/5/2407:38:11،
50
17
جناب آقای دل انگیزان ، کاملا درست گفتید

مشکل این است که همه درد را می داند و از درمان هم اطلاع دارن! اما .........
کارمند : 1394/5/2407:40:54،
46
13
اشکال نداره اگه میخوان زیاد کنند بجاش حقوق کارگر و کارمند رو هم 3 برابر زیاد کنند .بابا مردم بدبخت شدند خیلیا نونشون از همین بنزین در میاد اگه بخوان زیادش کنند ملت بیچاره میشه.
علي: 1394/5/2407:43:33،
48
17
تفاخر چيه؟؟؟!! هر چي دوست داريد مي گيد!!! وقت سيستم حمل ونقل عمومي شلوغ و كند و الوده هست معلومه ملت كمتر سوار ميشن. خيلي از اتوبوسا هنوز كولر ندارند، مترو توي تهران فقط درست كار مي كنه، بروكراسي اداري خيلي زياده، همه چيز حرامه و تفريح بي معنيه، تفاخر!!!!!!!! اونم با پرايد و پژو
شهروند ستم دیده: 1394/5/2407:47:15،
67
18
هر وقت تعرفه واردات خودروهای کم مصرف روز دنیا به کشور صفر شد اون وقت می تونین قیمت بنزین رو آزاد کنین، پژو 405 داخل شهر صدی 13 می خوره اون وقت چجوری روتون میشه از آزاد کردن قیمت سوخت حرف بزنین؟!!! ماشین با تکنولوژی 30 سال پیش رو با چند برابر قیمت به مردم قالب می کنین و بعد هم از آزاد کردن قیمت سوخت حرف می زنین؟!! این بود ثمره انقلاب؟!!! پررویی هم حدی داره...
مهدی: 1394/5/2407:52:40،
26
37
روحانی مچکریم ؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس: 1394/5/2407:55:53،
29
22
از تیر خبر میشه اینو برداشت کرد: تحریم ها برداشته می شن در نتیجه نفت و بنزین صادر میکنیم در نتیجه داخل کشور بنزین کمتر میشه در نتیجه قیمت بنزین میره بالا (البته با شیب ناملایم) در نتیجه همه چیز به همین بهانه با شیب ناملایم گرون میشه
اینه خیر برداشته شدن تحریم ها برای مردم؟؟؟
تذکر: 1394/5/2407:56:43،
42
17
دارن ذهن مردمو برای گرونی بعدی آماده میکنن
حالا ببینید کی گفتم
میثم: 1394/5/2407:57:08،
36
18
یکی از دلایل نخریدن خودرو توسط مردم بعداز کیفیت و قیمت همین قیمت بالای بنزین است .
نقی محمدی: 1394/5/2407:57:34،
42
15
آقا مگه من حقوقمو با نرخ فوب خلیج فارس میگیرم که بنزین به نرخ فوب بشه
مگه داریم؟
مگه میشه؟
dayal: 1394/5/2407:59:49،
51
16
یک مثله قدیمی هست که میگه همه این دعواها سر لحاف ملاست.دولت تلاش می کنه هم قیمت بنزین رو سه برابر کنه هم قیمت خودرو رو 2 برابر کنه . اینجا مسئله فقط دزدی از جیب مردمه نه چیز دیگه ای
علي: 1394/5/2408:08:36،
36
18
اول بنزين گران ميشه بعد دلار ،بنزين ميشه ٢٥٠٠ بعد قيمّت دلار نسبت ب بنزين كمه دلار هم گران ميكنن ، به ترتيب همه چيز گران ميشه
علی کارشناس مدیریت صنعتی: 1394/5/2408:13:56،
40
16
هیچ کدام
بلکه ازاد سازی نرخ حقوق دستمزد با نرخ فوب خلیج فارس
یک ایرانی: 1394/5/2408:17:36،
30
17
این بنزین ها که ما داریم استفاده میکنیم غیر از اینکه قیمت پایین تر از اروپاست کیفیتش هم پایین تر از اونجاست.
آقا ما قبول داریم بنزین بشه لیتری 3500 تومن ولی سطح آلایندگی یورو 6 هم به صورت واقعی اجرا بشه در آمد ها هم بیاد رو استاندارد جهانی قیمت خودرو هم همینطور!
نهایتا 2.5 برابر میخوایم پول بنزین بدیم دیگه (با احتساب اینکه مصرف میاد پایین) در عوض تو یه ماشینی سوار میشیم که با اولین تصادف خسارات جانی اتفاق نمیوفته ، آلودگی هوا کنترل میشه ، ترافیک کنترل میشه و دیگه منتی بابت یارانه ها روی سرمان نیست.
علي: 1394/5/2408:21:26،
30
13
دولت محترم تعرفه واردات خودرو رو مثل كشورهاي حوزه خليج فارس زير 10 درصد بيار پايين بعدش بنزين رو بكن 2500 تومن .اونوقت من با 50 ميليون يه ماشين به روز و ايمن و خيلي خيلي كم مصرف سوار ميشم ، اگه بنزين 3000 نومن هم بشه بهم فشار نمياد .
البته اونها بنزين ميزنن ها نه آب و آشغال ...........
فرد: 1394/5/2408:22:56،
30
17
شما در کل با سوژه آزاد (ی)مشکل دارید. حصر و محدودیت بز رگترین دست اورد شما است.
محمود: 1394/5/2408:24:20،
23
18
واقعا همیشه قیمت فوب خلیج فارس برای سوخت مد نظر بود نه قیمت خودرو که 3برابر فوب خلیج فارس ه همیشه همینطور بوده مصرف نان ..... ایرانی ها را دنیا مقایسه می کنند و می گویند ایرانی زیاد مصرف می کنند ولی از حقوق حرفی نمی زنند که پایین ترین حقوق هاست حقوق ایرانی ها در کل همه چیز به نفع حکومت و به ضرر مردمه
اكبر: 1394/5/2408:26:31،
30
14
دمتون گرم خداوكيلي
آقا تعداد ..... زياد كنيد كه مردم تو صف معطل نشن .
مرد حسابي ماشين رو حدود سه برابر كشورهاي خليج فارس ميفروشيد بعد هي بگيد بنزين ارزونه .مگه من در سال چند ليتر بنزين مصرف ميكنم . ماشينو به قيمت واقعي بديد دست مردم بنزين اگه بشه 5000 تومن باز هم به سود مردمه .
در ضمن اين بنزي آشغالو تو كشورهاي حوزه خليج فارس ليتري 500 هم نميخرن .
حمید: 1394/5/2408:37:57،
52
17

اول اینکه قیمت بنزین فوب خلیج فارس 2000 الی 2500 نیست و حدود 1600 تومان است.

دوم اینکه کیفیت بنزین فوب خلیج با بنزین آشغال ایران قابل مقایسه نیست.

سوم اینکه درآمد مردم نیز باید مانند فوب خلیج فارس باشد. به به یک دهم درامد فوب خلیج فارس!

چهارم قیمت ماشین نیز باید به قیمت فوب خلیج فارس باشد نه به 3 برابر قیمت.

پنجم کیفیت جاده ها و خدمات نیز مانند فوب خلیج فارس باید باشد.

رضا: 1394/5/2410:25:49،
29
18
دوستان من فکر نمیکنم با قیمت نفت 43 دلاری قیمت بنزین در کسورهای حاشیه خلیج فارس بیشتر از 1400 تومان باشه
قیمت 2000 تا 2500 تومانی بنزین با نفت 70 تا 80 دلاری هست نه نفت 43 دلاری.
جاسم: 1394/5/2408:39:43،
24
14
ایول دمت گرم
ناشناس: 1394/5/2408:49:37،
28
7
قيمت ماشين در فوب خليج فارس رو هم در نظر بگيريد قيمت خودرو در هيج جاي دنيا به اين صورت نيست اگر دست از انحصار اين اقايون لگن ساز حيف حيف
حامد: 1394/5/2408:57:22،
25
16
هر جور حساب میکنم صنعت خودرو به ضرر ماست... کیفیت پایین، مصرف بالا، ایمنی خیلی کم.همه اینا باعث میشه تا بنزین بیشتر، روغن بیشتر قطعات یدکی بیشتر و خیلی چیزهای بیشتر دیگه مصرف بشه.حتی روی بهداشت هم تاثیر گذاشته . چون امار تلفات و مجروهین مصرف دارویی کشورم بالا میبره. کلا زنجیروار همه به هم وصل میشن تا مردم ضرر کنن و یه عده سووووووووووووووووود.
یاحق: 1394/5/2408:58:32،
21
16
ابتدا باید ساختار اقتصادی کشور تعیین شود این وضعیت یک بام و دو هواست ! مگر کشورهای دیگر مانند ترکیه و کره جنوبی
چه می کنند ؟! سال هاست که آنها راه درست را انتخاب کرده
و رشد کردند و در اینجا هنوز نمی دانیم چه باید بکنیم !!
نیما: 1394/5/2408:59:55،
20
20
اتفاقی که در عمل خواهد افتاد:
قیمت بنزین بالا میره و اینکه قیمت خودرو نه تنها پایین نمیاد بلکه بالا هم میره........
تازه مالیاتها هم بالا میره
یعنی قیمت همه چی بالا میره........
تنها چیزی که پایین میاد درامد مردمه
حسن: 1394/5/2409:04:13،
23
11
ما چرا همه چیز ها را با اون ور آبی ها میسنجیم مگر همه چیز ما با آنهایکی مثلا" سطح پرداخت دستمزد ، سطح رفاه اجتماعی و....هرموقع دولت توانست همه چیز را مثل آنها یکسان کند اون وقت بنزین را هم 3 هزار توامن بدهد دولت تو تامین هزینه مونده نفت که مال از مردم بهترونه ودرآمد مالیات هم جوابگوی هزینه های سرسام آور برخی از نهاد و...نیست پس مجبوره روی واردات خودرو تعرفه بزاره تا بتونه کسب درآمد کنه وهیچ موقع از این سود سرشار دست نمی کشد
علی: 1394/5/2409:06:21،
25
13
خیلی منطقی است و در عین حال کمتر رسانه‌ای به این وضوح سمت دیگر (یعنی قیمت خودرو براساس قیمت‌های جهانی) را بررسی کرده است.
قیمت بنزین: فوب خلیج فارس
قیمت خودرو هم: فوب خلیج فارس
چرا دولت فقط نیمه خالی را می‌بیند؟!!
حسین: 1394/5/2409:24:45،
29
18
بنزین یورو 5 و 6 ، نه این بنزین سرطانزایی که یورو 2 هم نیست و از ترکیب انواع شلم شوربا اسمشو گذاشتن بنزین پاک!!!
محمود: 1394/5/2409:09:54،
27
13
جالبه! دوباره دارن خرده خونی میکنن و جو رو بررسی میکنن که قیمت بنزین رو ببرن بالا...
من نمیدونم وقتی اون مسؤل میاد تو تلویزیون میگه تو این کشور و اون کشو قیمت بنزین اينقده و تو ایران کمتره، شعورش نمیرسه که میزان درآمد مردم اون کشورها هم بیشتر از مردم ماست... (چون ارزش پولشون بالاتره و به ارز کشورشون پول در میارن... و برای ما که ارزش پولمون کمه وقتی قیمت بنزینشون رو به پول خودمون تبدیل میکنیم زیاد به نظر میاد، آیا اگه حقوق و درآمد افراد اون جامعه رو هم تبدیل به ریال خودمون کنیم زیاد به نظر نمياد!؟)
سعید: 1394/5/2411:47:31،
22
8
معلومه که شعورشون نمیرسه اگر میرسید که وضع مملکت به این پر نعمتی این نبود.
سورنا: 1394/5/2409:11:41،
27
18
نه كه الان آزاد نيستن!!!
رضا: 1394/5/2409:55:09،
25
14
این دولت فقط فکرگرون کردنه. همین
آرش: 1394/5/2410:03:51،
22
15
ملت به میزان زیادی به سمت خرید موتور سیکلت خواهند رفت و مرگ و میر بیشتر میشه
رضا: 1394/5/2410:27:45،
17
23
بنزین فقط 5000 تومان
میری: 1394/5/2412:01:14،
17
15
پیشنهد میکنم قیمت هردورو ازاد کنید وخودتون روراحت واین همه جلسه پشت سر هم نذارید
اکو: 1394/5/2412:12:19،
19
15
من موندم با این همه شعاری که خودرو سازها میدن امسال ضرر کردیم این قیمت ها کفاف خودمون رو نمیده چرا درش رو تخته نمیکنن
12: 1394/5/2412:33:06،
19
12
ماشین یک وسیله راحتی و آسایش است اگربخواهید به دید سرمایه به آن نگاه کنید ضرر ده است سالانه استهلاک و افت قیمت و تعمیرات و بیمه و بنزین و روغن و ..... پس خرید ماشین در کلاز نظر اقتصادی به صرفه نیست
ولی امروزه به عنوان یک وسیله راحتی تبدیل به یک نیاز ثانویه شده بنابراین کسی که تصمیم به خرید داره امروز نخره فردا باید بخره
این حماقته که فرد میگه من نیاز دارم نمی خرم تا ارزون شه
این جور افراد یا فعلا به اندازه خرید ماشین پول ندارند
یا غرض و هدف شومی دارند که این یکی محتمل تر است
کیشوند: 1394/5/2413:33:50،
22
15
باقیمت دلار 2970 دولتی بنزین سوپر در خلیج فارس 1270 تومن
وبا دلار آزاد حدود 1450 تومان برای بنزین سوپر می باشد
ایران جیب 2000 و 2500 تومن رو از کجات آوردی!!!!
کاش رو مدرک شماها تجدید نظر بشه
امیر: 1394/5/2415:11:00،
16
21
ازروز که یادم میاد تو ایران هیچ وقت چیزی ارزون نشده
همیشه شیب به سمت بالا بوده پس ارزون شدن ماشین خوش
خیالی است وبس.
وحید@@@@: 1394/5/2418:10:27،
18
15
موج انصراف از ایرانخودرو و سایپا به راه افتاده.همه ثبتنامی ها از ترس ضرر دارن

انصراف میدن.واسه پولشون18%سود میگرن بعد میرن از بازار آزااد با قیمت

پایینتر میگیرن.
انصراف بدهید: 1394/5/2419:27:30،
21
21
انصراف بدهید تا به دست و پا بیفتند
وحید ر: 1394/5/2523:45:57،
17
16
دل‌انگیز جان نفست حق و کلامت دل‌انگیز
ولی کو گوش شنوا؟

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

قیمت خودروی جدید پژو 301 از سوی ایران خودرو مشخص شد + شرایط فروش مرداد 96
آغاز فروش فوری پژو 508 در مدل 2017 برای اولین‌بار در ایران + قیمت قطعی / مرداد 96
قیمت جدید محصولات شرکت سایپا اعلام گردید - مرداد 96 / محصولات سایپا گران شد
قیمت جدید محصولات پارس خودرو اعلام شد / افزایش قیمت محصولات / مرداد 96
خودروی جدید هایما S5 جهت نمایش به نمایندگی‌های ایران‌خودرو آورده شد + تصاویر
آغاز فروش خودروی جدید MG360 دنده‌ای و اتوماتیک/ مرداد 96 + شرایط فروش
دستور جنجالی دقیقه نودی نعمت‌زاده حاشیه‌ساز شد
اعلام شرايط پيش‌فروش خودروهای رنو تندر90 و رنو ساندرو
مردم فریب فروش خودروهای زیر قیمت را نخورند + جدول
جدول قیمت پرطرفدارترین خودروهای وارداتی در بازار تهران
درآمد متوسط یک نانوایی چقدر است؟
جزئیات قیمت پرطرفدارترین خودروهای تولید داخل در بازار تهران + جدول
فروش خودروی ساینا اتوماتیک برای اولین‌بار تا چند روز دیگر - شهریور 96
تولید چند خودرو سواری در کشور متوقف شد
معرفی سریع‌ترین خودروی موجود در ایران
آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما