کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تحولات بازار طلا و ارز در روز گذشته در بازار تهران


کد خبر : ۱۴۵۱۵پنجشنبه، ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۰:۲۵۱۸۸۷ بازدید

تحولات بازار ارز، معامله‌گران را در حالت «گارد باز» قرار داده است. در موقعیت‌های رزمی حالتی وجود دارد که ذهن کاملا هوشیار است و تمام ...

تحولات بازار ارز، معامله‌گران را در حالت «گارد باز» قرار داده است. در موقعیت‌های رزمی حالتی وجود دارد که ذهن کاملا هوشیار است و تمام تحولات را رصد می‌کند؛ در چنین حالتی مبارزه‌گر آمادگی این را دارد که در برابر هر اتفاقی واکنش مناسب را داشته باشد. به‌نظر می‌رسد، معامله‌گران بازار نیز گارد خود را باز کرده‌اند و آگاهانه خود را آماده کرده‌اند که عکس‌العمل سریع متناسب با هر تحولی را نشان دهند. در واقع در شرایط فعلی، آنها هم آمادگی دفاع را دارند و هم آمادگی حمله. یکی از نشانه‌های این موضوع، تغییر موقعیت معامله‌گران سکه و دلار در ابتدای روز چهارشنبه بود.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، در معاملات آخر وقت سه‌شنبه دو نیروی متضاد - «بازیگران بازار ارز» و «بازیگران بازار سکه» - توان را برای رویارویی به‌طور کامل به کار گرفتند تا در ابتدای روز چهارشنبه استراتژی این دو گروه تغییر کند و بازار شاهد تصادم این دو نیرو نباشد. نبود برخورد این دو نیرو، موجب آرامش نسبی بازار دلار و افزایش 7 تومانی این ارز و رسیدن به قیمت 3347 تومان شد؛ با وجود این رشد، معامله‌گران دلار با اضافه شدن سرفصل جدید «تقاضای حج تمتع» برای افزایش قیمت بیشتر کمین کرده‌اند و تا حدی از فروش ارز خودداری کردند. نتیجه دیگر تغییر جهت معامله‌گران سکه در بازار ارز و رشد دلار در روز چهارشنبه، افزایش 10 هزار تومانی سکه و رسیدن به قیمت 888 هزار تومان بود؛ رقمی که بالاترین قیمت این کالای گرانبها در مردادماه محسوب می‌شود. عامل اصلی رشد سکه افزایش هم‌زمان اونس و دلار بود.


علل تغییر جهت

به گفته فعالان، روز چهارشنبه برخلاف انتظار معامله‌گران، تقاضای آربیتراژی خاصی برای دلار وجود نداشت تا تحلیل بازیگران ارز عینیت پیدا نکند. تحقق پیدا نکردن انتظار تقاضایی معامله‌گران موجب شد که آنها در زورآزمایی که انتظار می‌رفت روز چهارشنبه وجود داشته باشد، نقشی ایفا نکنند. معامله‌گران سکه هم سعی کردند در معاملات پشت خطی روز سه‌شنبه خود را از حالت ضرر خارج کنند. آنها که با معاملات پشت خطی از حالت ضرر خارج شده بودند، در معاملات روز چهارشنبه بازار ارز مداخله چندانی نکردند. به گفته فعالان، در آخر وقت دوشنبه و سه‌شنبه که بازار رسمی تعطیل بود، معاملات پشت خطی دو گروه ادامه داشت تا تقابلی پنهان در پشت صحنه بازار ارز در جریان باشد. عامل اصلی این زورآزمایی نوسانات افزایشی قیمت اونس بود؛ برخی معامله‌گران سکه که با افزایش قیمت اونس در معاملات آتی خود دچار ضرر می‌شدند، با فروش دلار سعی کردند از افزایش سکه جلوگیری کنند. در سوی دیگر، معامله‌گران دلار با توجه به تعطیلی رسمی بازار و انتظار افزایش قیمت در روز چهارشنبه سعی داشتند با جوسازی، شاخص بازار ارز را به محدوده بالاتری وارد کنند. امید اصلی معامله‌گران دلار بازگشت تقاضای آربیتراژی از منطقه سلیمانیه عراق بود.

با وجود این، تلاش معامله‌گران دلار برای افزایش قیمت در آخر وقت دوشنبه و سه‌شنبه با فروش ارز معامله‌گران سکه خنثی شد. البته همزمان معامله‌گران سکه در این دو روز سعی کردند که در بازار خود تغییر موقعیت داده و در معاملات آتی خود را از حالت ضرر خارج کنند. معامله‌گران هر دو گروه گارد خود را باز کرده‌اند و آمادگی این را دارند که متناسب با هر موقعیتی واکنش متناسب را نشان دهند. بیرون آمدن معامله‌گران سکه از حالت ضرر موجب شد که آنها در بازار ارز روز چهارشنبه مداخله‌ای نکنند. در کنار آن، تحقق نیافتن تقاضای مورد انتظار معامله‌گران دلار موجب شد که آنها هم برای رشد قیمت تلاش چندانی نکنند. با کنار رفتن دو نیروی یاد شده بازار به آرامش نسبی رسید؛ با این وجود مشاهدات نشان‌دهنده آن است که این ایستایی منفعلانه نبوده است. این ایستایی را می‌توان حالتی توصیف کرد که در آن معامله‌گران بازار مترصد یک سری از فرصت‌ها هستند. اولین موضوعی که روز چهارشنبه به چشم می‌آمد، دیدگاه متفاوت بعضی از معامله‌گران بازار بود. این دسته از معامله‌گران لحظه‌شماری می‌کردند که به سرفصل تقاضای فعلی، یک تقاضای فصلی دیگر افزوده شود: «حج تمتع». نخستین پرواز زائران، اول شهریورماه انجام خواهد شد. برخی از معامله‌گران اعتقاد دارند که با آغاز تقاضای این گروه، قیمت در مسیر رشد بیشتری قرار خواهد گرفت. در نتیجه چون احساس می‌کنند که دلار ممکن است به محدوده قیمتی بالاتری وارد شود، اقدام به عرضه ارز نکردند.


کاهش حباب سکه

از ابتدای معاملات روز چهارشنبه، قیمت سکه در مسیر افزایشی قرار گرفت تا برای دومین روز کاری متوالی این کالای گرانبها رشد قیمت را تجربه کند. در پنجمین روز هفته، سکه معاملات خود را با قیمت 884 هزار تومان آغاز کرد که افزایشی 6 هزار تومانی نسبت به روز دوشنبه داشت. این رشد در ادامه روز دنبال شد و تا ساعات انتهایی روز قیمت به 888 هزار تومان رسید، رقمی که 10 هزار تومان بالاتر از قیمت روز دوشنبه بود. افزایش قیمتی اونس جهانی عامل اصلی رشد سکه بود. اونس جهانی تا ساعت 3 بعدازظهر روز چهارشنبه روی قیمت 1115 دلار قرار گرفته بود. علت دیگر رشد سکه تغییر جهت معامله‌گران این بازار و عدم مداخله در بازار دلار بود. با وجود رشد 10هزار تومانی سکه، این کالای گرانبها متناسب با رشد اونس حرکت نکرد تا حباب قیمتی کاهش یابد. تا ساعت 3 بعدازظهر روز چهارشنبه، ارزش ذاتی سکه 885 هزار تومان بود و اختلافی 3 هزار تومانی با قیمت بازار داشت. این در حالی است که در روز پیش از آن، حباب قیمتی سکه حدود 6 هزار تومان بود.

 


اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها