کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اعتراض اصناف به كارت زرد مجلس به طيب‌نيا


کد خبر : ۱۴۴۸۶چهارشنبه، ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲:۵۳۲۹۰۵ بازدید

مجلس نبايد برای مصوبه مالياتی كه خود صادر كرده دولت را به چالش بكشد و ...

كارت زرد به وزير اقتصاد منصفانه نبود. علی فاضلی در‌حالي اين جمله را در جمع همكاران و ميهمانان دولتی خود عنوان كرد كه پيش از اين اعتراضاتي از سوي وي و همكارانش نسبت به شيوه محاسبه ماليات اصناف مطرح شده بود. به گزارش «اعتماد»، اتاق اصناف در حالي در سومين روز هفته ميزبان ميهماناني از دولت بود كه روز پيش از آن ماليات آنها جنجال‌هايي را در مجلس برپا كرده بود.

سوالي كه يكي از نمايندگان مجلس در صحن علني مطرح كرد و به اعلام سومين كارت زرد وزير اقتصاد منجر شد درخصوص ماليات اصناف بود و اعتراضاتي در اين خصوص. با اين حال علي فاضلي، رييس اتاق اصناف از آنچه در مجلس رخ داده بود انتقاد كرد و آن را برخوردي سياسي با مساله‌اي اقتصادي خواند. رييس اتاق اصناف در حالي كه متهم رديف اول بحران مالياتي اصناف را مجلس و نه دولت مي‌دانست، گفت: ما از اين برخورد با وزير اقتصاد راضي نيستيم همان‌طور كه از نسبت به شيوه محاسبه ماليات‌ها نيز رضايت نداريم. وي در حالي مجلس را به باد انتقاد گرفت كه ميهمان ويژه‌اش از مجلس، يعني شهباز حسن‌پور هنوز در نشست حضور نيافته بود.

فاضلي با تاكيد بر اينكه همكارانش از نحوه پرداخت ماليات راضي نيستند، گفت: ما از نحوه دريافت ماليات راضي نيستيم اما اينكه نمايندگان مجلس وزير اقتصاد را به‌خاطر مصوبه‌اي كه خود تصويب كرده‌اند، به چالش بكشند به صلاح كشور و شرايط موجود نمي‌دانيم. وي گفت: بايد موضوع ريشه‌يابي شود و راه‌حل منطقي و عملياتي تدارك ديده شود. شما مصوبه افزايش ۲۷‌درصدي ماليات را در بودجه كشور تصويب كرديد، اين موارد و اصلاح آن بايد قبل از تصويب در مجلس رعايت مي‌شد.

سوال از وزير اقتصاد بي‌انصافي بود

فاضلي در حالي سوال مجلس از وزير اقتصاد را بي‌انصافي خواند كه جمع كثيري از نمايندگان اصناف براي نشان دادن اعتراضات نسبت به ماليات‌هاي تعيين‌شده در جلسه حضور يافته بودند. رييس اتاق اصناف در حالي كه تاختن به اصناف را ظلم به اين گروه مي‌دانست، ادامه داد: مشكلات فراواني در بخش ماليات‌ها وجود دارد و دست دولت از بسياري از اين حوزه‌ها كوتاه است اما در تريبون‌هاي عمومي به ما مي‌تازند. وي در توضيح اين مطلب افزود: دست دولت از ٢٥ ميليارد دلار قاچاق كوتاه است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد سالانه ١٨ ميليارد دلار به صورت قاچاق به ايران وارد مي‌شود و سالي هفت ميليارد دلار به صورت غير‌قانوني از ايران صادر مي‌شود. وي تاكيد كرد: در حالي‌ به ما بابت ماليات انتقاد مي‌كنند كه در سال‌هاي اخير ماليات بخش اصناف ٤٨ درصد رشد داشته است. بايد با افرادي كه دروغ مي‌گويند برخورد شود.

رييس اتاق اصناف ايران با بيان اينكه مجلس بايد دريافت ماليات اصناف را به‌گونه‌اي ديگر تصويب مي‌كرد، ادامه داد: در اقتصاد سراسر ركود فعلي، نبايد افزايش ماليات لحاظ مي‌شد اگر قرار است بنگاه‌هاي كوچك را باور كرد يقينا بايد تسهيلات براي آنها فراهم كرد. در نتيجه من از مجلس گله‌مندم چون بايد بحث ماليات را به شكل ديگري مي‌ديد. در اقتصادي كه سراپاي آن درگير ركود است، افزايش ماليات به هيچ‌وجه معني نمي‌دهد. فاضلي وضعيت نظام مالي و پولي كشور را بغرنج ارزيابي كرد و افزود: دل آقا هم از دست نظام پولي كشور خون است. در هفته قبل رييس كل بانك مركزي خود به مشكلات بانكي و پولي اعتراف كرد و اعلام داشت كه نظام مالي و پولي كشور داراي مشكلات فراوان است. در سيستم پولي و مالي ما موسسات غيرمجاز نيز در حال فعاليت هستند كه شامل دريافت ماليات نيستند و فرار مالياتي. بسياري از كارخانه‌هاي كشور در حال ورشكسته شدن هستند به‌طوري كه دولت در سال ١٣۹۱ به يكي از اين كارخانه‌هاي بزرگ هزار ميليارد تومان تزريق كرد تا ورشكسته نشود، آيا آنها نيز به شما ماليات مي‌پردازند؟ آيا اين انصاف است كه تمام فشار را بر بنگاه‌هاي هويدا و آشكار كه در كوچه و خيابان هستند متوجه كنيد؟ متاسفانه همه ما از وضعيت سيستم پولي و بانكي كشور ناراضي هستيم و بايد اين سيستم اصلاح شود.


مردم را به بازي نمي‌گيرند

رييس اتاق اصناف ايران با تاكيد بر اينكه كار مردم بايد به خودشان سپرده شود، گفت: متاسفانه لوايحي كه از سوي دولت به مجلس ارايه مي‌شود، لوايح مردم‌محور نيست و نهاد مردمي در آن نقشي ندارند و به عنوان مثال در بخش ماليات امور سازمان امور مالياتي به عنوان محور اصلي خوراك را تعيين مي‌كند و به مجلس ارايه مي‌دهد. قرار بود دولت الكترونيك تقويت شود كه متاسفانه هنوز اين كار انجام نشده و امروز تقاضاي من به عمل رساندن شعارهاست. فاضلي با اشاره به اقدامات موثر دولت در اقتصاد گفت: دولت تدبير و اميد توانست در اين مدت نرخ تورم را كاهش دهد و ثبات را به بازار برگرداند در حالي كه در گذشته دولت شيطنتي انجام مي‌داد و به هر عنوان به بازار تنش وارد مي‌كرد و تنش در بازار را به گردن بازاريان مي‌انداخت. در طول دولت يازدهم رشد اقتصادي ما بسيار خوب بود اما در محيط كسب‌و كار رونقي ايجاد نشد كه بايد به آن توجه شود. دو سال از عمر دولت گذشته و مي‌توان گفت دولت در وقت ظهر قرار دارد.


ما هم مخالف بوديم

در ادامه اين نشست، مجتبي خسروتاج، قائم مقام وزير صنعت نيز با تاكيد بر اينكه موافق افزايش دريافت ماليات از اصناف نيستم، گفت: با توجه به تغيير شرايط تجارت و روند رو به رشد تجارت مجازي بايد اصناف خود را با اين تغييرات هم‌راستا كنند تا دچار مشكل نشوند. وي گفت: براي سر و سامان دادن نظام صنفي بسيار كار داريم و در اين راستا هيات عالي را با اعضا تشكيل خواهيم داد كه در آن در رابطه با بهداشت و موضوعات سلامتي و در ارتباط با مسائل شهري و شهرداري صحبت خواهد شد. وي با اشاره به انتقاد اصناف از دريافت ماليات گفت: با رييس سازمان امور مالياتي صحبت كرده‌ايم و من هم موافق افزايش دريافت ماليات از اصناف نيستم كه در اين موضوع بايد تجديدنظر شود.

وي با اشاره به تغيير در شرايط خريد و فروش و تجارت گفت: نظام تجاري در آستانه يك تحول است كه مطمئنا واحدهاي صنفي را تحت تاثير قرار خواهد داد. خسروتاج گفت: بايد با روش تضمين محصول كه اگر كالايي مشكلي داشت آن را پس گرفت در يك فضاي رقابتي شرايط فروش بهتر را فراهم كرد. با توجه به رشد تجارت و خريد‌و فروش مجازي بايد اصناف خود را با اين تغيير هماهنگ كنند تا بتوانند در بازارها حضور پايداري داشته باشند.
 

هر كاري كنيم باز هم اصناف راضي نمي‌شوند

در اين جلسه شهباز حسن‌پور، نماينده مجلس نيز وقتي پشت تريبون قرار گرفت با كنايه‌هايش نشان داد از صحبت‌هاي فاضلي قبل از ورودش آگاهي دارد. وي تلويحا از اعتراض فاضلي و برخي همكارانش از برخورد مجلس با وزير اقتصاد گله كرد و گفت: نمي‌دانم چرا هرگاه ما يا دولت به اتاق اصناف مي‌آييم بدهكار مي‌شويم. وي در ادامه باز هم به شكل غيرمستقيم به اعتراضات اصناف كشور واكنش نشان داد و گفت: يكشنبه تمام خانه ملت يكجا در اختيار كسبه بود و يكي از وزراي خوب به خاطر شما كارت زرد دريافت كرد. دليل دادن اين كارت زرد به وزير اقتصاد تذكرات متعدد شما نسبت به ماليات بود كه مجلس هم در همين راستا با تمام وجود مشكلات شما را با وزير درميان گذاشت. وي گفت: البته به نظر من دولت هم آمادگي دارد تا با اصناف تعامل كافي داشته باشد.

سخنراني حسن‌پور در حالي انجام شد كه صداي اعتراض اعضاي حاضر در جلسه بلند بود و سبب قطع يا تغيير محور سخنراني حاضران شد. حسن‌پور در پاسخ به انتقاد اصناف مبني بر اينكه لوايح و قوانين بدون دخالت مردم تصويب مي‌شوند، گفت: حالا كه براي حمايت از شما به وزير اقتصاد هم تذكر داديم باز راضي نمي‌شويد و در حالي كه تلاش مي‌كرد با لحن طنزگونه جمله‌اش را به پايان ببرد، گفت: انگار مي‌خواهيد دولت و مجلس يكجا به شما واگذار شوند.

حتي لحن شوخ وي مانع‌ از پاسخگويي فاضلي نشد و او معترض گفت: همه‌چيز كه در اختيار شماست، نان را گرفتي و به من گرسنه مي‌گوييد كه نان نخواه؟ شما يك مورد را نشان بدهيد كه بنگاه‌هاي ما از صندوق ضمانت صادرات استفاده كرده باشد. ما شغل ايجاد مي‌كنيم اما حق نداريم از ضعف‌ها صحبت كنيم؟ زماني‌كه شعار تبديل به شعور شود، مشكلات ما حل خواهد شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها