کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

نقش جنبش ساخت فروشگاه‌های بزرگ در اقتصاد بیمار ایران

کدخبر:۱۴۴۳۵دوشنبه، ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۱:۳۵۴۹۰۶ بازدید

اولین مرکز خرید بزرگ و عظیم در سال 88 در اتوبان باکری افتتاح شد. فروشگاه بزرگ «هایپراستار» برای مردم هم فال بود و هم تماشا. از یک‌طرف مکانی ...
نقش جنبش ساخت فروشگاه‌های بزرگ در اقتصاد بیمار ایران

اولین مرکز خرید بزرگ و عظیم در سال 88 در اتوبان باکری افتتاح شد. فروشگاه بزرگ «هایپراستار» برای مردم هم فال بود و هم تماشا. از یک‌طرف مکانی بود برای سرگرمی و پیاده‌روی و از طرف دیگر محلی بود برای کسانی که عاشق برند و خریدکردن هستند. اما امروز تهران پرشده از اینگونه مارکت‌های بزرگ، همین امروز اگر از اتوبان ستاری و جلوی فاز دوم اکباتان بگذریم، شاهد مجموعه‌ای به مراتب بزرگ‌تر از هایپراستار خواهیم بود به نام «مگامال».

به گزارش شهروند، بدین‌ترتیب، «مال»ها آرام‌آرام تهران را به تسخیر خود درآورده‌اند. مال‌هایی که قبل از این در تلویزیون یا مجلات و عکس‌ها در کشورهایی مثل چین، مالزی، ترکیه و... دیده بودیم را امروز به راحتی می‌توانیم در شهرهای تهران، اصفهان و شیراز ببینیم. نکته جالب توجه پیرامون «مال»ها در ایران برچسب اسراییلی یا صهیونیستی بودنی است که طی چند سال اخیر بارها و بارها به آنها زده شده است.

ظرفیت تکمیل است یا خیر ؟

 براساس بررسی‌های به عمل آمده، حداقل ٩٧ مجتمع تجاری تنها در تهران در حال ساخت است. با این حساب، مردم هم برای به دست آوردن مال‌های بیشتر به سمت خرید این«مال»ها می‌روند. نکته جالب توجه تفاوت‌های زیاد «مال»ها با یکدیگر است. سونامی که طی ٣ سال گذشته قیمت مسکن را به ورطه سقوط و رکود کشانید، امسال با تغییر مقصد، بازار «مال‌»ها را هدف گرفته و ریسک پیش خرید این املاک را زیاد خواهد کرد.

براساس پیش‌بینی‌ها، رکود مسکن و کاهش سود ساخت و سازهای مسکونی در ٢ سال اخیر، باعث تغییر مسیر بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی از فاز آپارتمان‌سازی و ساختمانی مسکونی به فاز تجاری‌سازی شده و نتیجه آن در حال حاضر به شکل واحدهای تجاری خالی و بدون مشتری در برخی مجتمع‌های به بهره‌برداری‌ رسیده، خودنمایی می‌کند. به عبارتی، زمانی که چراغ این «مال»ها خاموش است، پس یعنی، ظرفیت سرمایه‌گذاری در این بازار هم تکمیل شده و بازار اشباع است. البته بیشتر تراکم این مال‌ها در مناطق ٢،١ و٢٢ است. مناطقی که بلندترین برج‌های تجاری و اداری در حال ساخت در تهران با نقش مستقیم یا غیرمستقیم بانک‌ها در جریان است. در این سه منطقه چون زمین بزرگ متراژ (حداقل یک هکتار) در سطح زیادتری نسبت به سایر مناطق تهران وجود دارد، عمده پروژه‌های مال‌سازی بدون درنظر گرفتن پارامترهای اقتصادی کلیدی این مناطق، همچون کشش خرید، ترافیک، وجود چند مرکز تجاری دایر و پرفروش و... متمرکز شده‌اند.

درحال حاضر بین ٩٧ تا ٢٠١ مجتمع تجاری چندمنظوره در شهر تهران در مراحل مختلف ساخت تا بهره‌برداری اولیه قرار دارند. عمده این «مال‌»ها اواخر سال گذشته به مرحله‌ای از ساخت رسیدند که قابلیت‌ پیش‌فروش واحدهای تجاری در آنها را برای سرمایه‌گذار اولیه کاملا مهیا کرده است. در حال حاضر، این واحدهای تجاری با حداقل قیمت متر مربعی ١٠ میلیون تومان پیش‌فروش می‌شود، اما چشم‌انداز قابل ترسیم در این بازار نشان می‌دهد، با اشباع قریب‌‌‌الوقوع چند منطقه محدود شهر تهران از «مال‌» به زودی قیمت واحدهای تجاری در این مجتمع‌ها ریزش می‌کند.

بنابراین پیش‌خرید قبل از تعدیل قیمت واحدها می‌تواند آسیب مالی برای خریداران به همراه داشته باشد. در تهران نزدیک به ٢٠ میلیون متر مربع فضای تجاری در قالب «مال» ساخته شده یا در دست احداث است و با لحاظ جمعیت روز شهر تهران که حدود ١٠ میلیون نفر برآورد می‌شود، حداقل به ١٠٠ مال جدید و ایجاد ١٠ میلیون مترمربع فضای تجاری دیگر نیاز است. اما احداث این ٢٠ میلیون متر مربع در زمان کم و مناطق محدود شهر تهران باعث افزایش و سرریز واحدهای تجاری در گوشه‌هایی از پایتخت و در نتیجه مشکل در بازاریابی و فروش این واحدها شده است. درحالی که اگر پراکندگی مجتمع‌های تجاری در سطح شهر متعادل شود، این چالش قابل رفع است. طبق آمار و ارقام، در کل کشور حدود ٣٠٠ مال در دست ساخت است. هزینه ساخت همین مال‌های تهران متر مربعی ٥٠/٢ میلیون تومان است. البته در پوزیشن دیگر، بهای خرید زمین با کاربری تجاری برای احداث مال متر مربعی بالای ١٠ تا١٥ میلیون تومان برآورد می‌شود. به عبارتی هزینه ساخت ٢٠ میلیون متر مربع فضای تجاری که در قالب مال ساخته شده  یا در دست ساخت است، ٥٠ هزار میلیارد تومان شده است. همچنین، بهای خرید زمین با کاربری تجاری برای احداث مال به طور متوسط ٢٥٠ هزار میلیارد تومان شده است.

اقتصاد بیمار و نقش فروشگاه های بزرگ

هرچند نسبت قیمت تمام شده این بناها به قیمت فروش واحدهای تجاری، با توجه به طبقات زیاد و مشاعات کم، رقم چندان بزرگی به حساب نمی‌آید، اما عوارضی که سازندگان این ساختمان‌ها بابت اخذ پروانه به شهرداری پرداخت می‌کنند، به طور متوسط ٧ تا ١٠ برابر عوارض مسکونی است و از متر مربع ٥/٢ میلیون تومان شروع و تا ١٠ میلیون تومان هم می‌رسد. جدا از اینکه هزینه ساخت و عوارض اخذ پروانه شهرداری برای این ابرمارکت‌ها چقدر تمام می‌شود، موضوع اخذ پروانه کسب، خود به یک معضل مهم برای «مال»ها تبدیل شده است. فروشگاه‌های بزرگ و «مال‌»ها در بستر یک اقتصاد توسعه‌یافته و نه اقتصاد بیمار ایران، می‌توانند نقش مفید و موثر داشته باشند.
در کشورهای توسعه‌یافته به علت وجود رقبای زیاد در تولید و عرضه کالا، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان برای جذب مشتری بیشتر، تلاش می‌کنند کالاهایی با کیفیت بهتر و قیمت ارزانتر عرضه کنند و از این فرآیند، مصرف‌کننده بیشترین بهره را می‌برد، اما در جامعه ما با وجود انحصارهای رنگارنگ، حکایت این مجتمع‌های بزرگ رنگ و بوی دیگری دارد.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

اندازیار: 1394/5/1908:44:27،
37
124
این که می بینید آرامش قبل از طوفان بازار ملک و مسکن است و بیشتر از این رکود را بر نمی تابد، به زودی شاهد افزایش قابل توجه قیمت در بخش مسکن و املاک خواهیم بود، ضمنا" دولت هم تمام توان خود را برای بازگرداندن رونق به این بخش به کار گرفته و اخیرا" هم تصویب وام 150 میلیونی مسکن را در دستور کار دارد.
هموطن: 1394/5/1909:52:13،
77
14
آخه بزرگوار، کی توان پرداخت اقساط این وامها رو داره. مردم تو نون شبشون موندن. تنها راه حل، ایجاد اشتغال و برقراری سیاست های مالیاتی درسته ...
افشین: 1394/5/1916:30:51،
21
14
پس فروشگاه های کوروش و فردوسی و بزرگ ایران که قبل از انقلاب بسیار خوب سرویس میدادند رو یادت نمیاد
بی نام: 1394/5/1917:31:12،
31
10
مردم پول ندارند تا نیاز روزمره خود را برآورده کنند
بسیاری از این ساخت ساز های پر زرق و برق برای پر کردن جیب کلان سرمایه داران انجام شد و قصد خدمت به مردم در میان نیست. یکی دیگر از عملکردهای دیگر این سازه های پر تجمل پنهان کردن فقر گسترش یافته در جامعه است( این نظر شخصی من است) اگر هدف ارزان رساندن کالا به دست مشتری است باید مکانیزم های کنترل تورم فعال شود وگرنه فروشگاه لوکس هزینه تجملاتش را روی قیمت کالا می کشد و جیب مردم را خالی می کند.فروشگاه ساده و کارآمد بدون تجمل، هزینه تولید ارزان و کیفیت خوب و خدمات مناسب پس از فروش. این ها نیاز واقعی مردم است. فروشگاه مجلل به درد شهر توریست پذیر و اقتصادپر رونق می خورد نه جایی مثل ایران که مردم نان شب را هم به زور به دست می آورند. دلیلش هم خلوتی و رکود این مراکز خرید است. اصل کار قدرت خرید مردم است و سایر چیز ها در حاشیه.
11: 1394/5/1920:22:31،
14
13
اینجور فروشگاه ها چون بصورت عمده و کلان از کارخانه های موادغذایی خرید میکنن به اونها میگن که مطابق میل اونها اجناس رو قیمت بزنن و بعد با فریب مردم یه تخفیف خوب و اغوا کننده میدن در حالی که بیش از 50درصد سود کردن خصوصا روی اجناس رب و انواع کنسروها
و این وسط هم سازمان های بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده نقش سیب زمینی رو دارن
سایکو: 1394/5/1908:49:14،
75
17
طرف هزارتا حفره بزرگ تو زندگیش داره، بعد میاد اینجور هایپرمارکت ها،سرخوردگی ها و ناکامیهاشو با خرید فراوون تسکین میده و شکم صاحب فروشگاه رو گنده تر میکنه...خخخخ
رضا: 1394/5/1908:52:09،
58
37
هایپر استارها با سیاست پارکینگ رایگان و آفرهای متنوع، بهترین روند خالی کردن جیب مردم رو در پیش گرفته !!!
فرهاد: 1394/5/1909:14:21،
47
16
آقا اينقدر هم منفي نگر نباشيد، خوبه ديگه تخفيف ميدن. ولي حتما بايد توي جاهاشون سختگيري بشه. مثل اون كوروش لعنتي (البته اون پاساژ هست) كه ترافيك ستاري رو نابود كرده
محمد: 1394/5/1909:27:30،
45
16
این چه حرفیه آخه؟
اتفاقا وجود مگامال ها در تمام دنیا باعث ارتباط مستقیم عمده فروش یا تولید کننده و مردم میشه ودست دلال وبازاری ها رو از این چرخه کوتاه میکنه.ای کاش این مقاله کمی هم به مزایای مگامال ها در دنیا می پرداخت .سالها شهرداری تهران با فروشگاه شهروند و فروشگاه رفاه و سپه و اتکا نتونستند چنین خدماتی به مردم بدهند و تبدیل به فروشگاه هایی زیان ده و ناکارامد شدند. در حالی که این مگامال ها با عرضه کالا در حد اقل قیمت و کیفیت مناسب بخش بزرگی از طبقه متوسط را جذب کردند و مشتری مداری را به مردم نشان دادند.حالا ارتباط با اسراعیل و سرویس های جاسوسی استکباری و.... دیگر از اون حرف های حسادت آمیز و ...
غلامرضا: 1394/5/1910:20:49،
22
24
رضا جان اینها جزئی از سیاستهای منفعت طلبی است .قیمتهائی که بر روی اجناس درج گردیده بعضا بیش از 50درصد برای فروشگاه سود دارد وتولید کننده یا توزیع کننده با روش درج قیمت بالا روی بسته بندی کالا و جهت مصرف کننده انگیزه ارائه جنس خود را برای هایپر بوجود می آورد . در صورتی که سوپر حاجی ارزانی سر محله همان اجناس را با قیمتهای بسیار پائین تر و زیر قیمت درج شده روی بسته بندی میفروشد .پس بدیهی است که اینگونه هایپر ها با اتخاذ سیستهای خاص و دادن انگیزه های مختلف بدنبال جذب مشتری علی الخصوص مشتریهای لوکس و خالی کردن جیب خلق الله هستند .
احسان: 1394/5/1911:35:12،
35
13
مطمئنم شما بقالي داري،ناراحتي !همين هايپراستار خيلي از اجناسشو تا دو هفته پس ميگيره،ميترسي مشتريات از تو هم اين سرويسو بخوان!!
س: 1394/5/1911:00:22،
37
11
همه جای دنیا از سالها قبل از این مگامال ها داشتن و خیلی هم مفید بوده هم برای خریدار و هم فروشنده. انشااله که رونق به همه شهرهای ایران برسه
ممم: 1394/5/1913:57:25،
31
9
اين اين فروشگاه هاي زنجيره اي نبودن اين بقال هاي خون مردم را در شيشه ميکردند اميدوارمم افزايش پيدا کنه تا از شر بقال ها راحت شيم
جعفر: 1394/5/1917:55:07،
24
13
فرمایش اقارضا درست است با درج قیمتها بر روی اجناس سود فراوانی برای این فروشگاها دارد.
تراکم: 1394/5/2003:43:00،
17
13
کی این جماعت دست از طهرون ما برمیدارن و میرن سراغ الباقی ایران؟؟!!بخدا طهرون دیگه بستشه داره منفجر میشه بجاش برید تو شهر و دیار خودتون سرمایه گذاری کنید و تا دلتون میخواد مگامال بزنید و یه کاری کنید ملت بمونن نو شهر خودشون نیان اینجا اضافه بار تحمیل کنن به شهر.
شهرستانی!!!!: 1394/5/2012:14:38،
16
12
تراکم جان، بزرگترین هایپرمارکت کشور، هایپراستار شیرازه...
راه حل: 1394/5/2004:54:51،
22
11
خب اینکه کاری نداره.یه بار که رفتید هیپراستار یه روب گوجه فرنگی یا یه بسته ماکارونی بخرید یا قیمتش رو به حافظتون بسپارید بعد برید همین کار رو تو سوپرمارکت سر کوچه تون انجام بدین ببینید قیمت های مال ها جعلیه و گرونتر می زنن یا نه!!
اونوقت می بینید که هر ماه پاتوقتون می شه هایپراستار!
البته جاهای دیگه هم پاتوق سوراغ دارم!!!
هایپر رو همه چیز 10 درصد تخفیف میده و در یه خرید کامل کلی تفاوت قیمت ایجاد می کنه ولی شما شهروند یا سوپرمارکت های شهر رو جرواجر و حلق اویز هم بکنی و کل جنسای مغازشم بخری نیم درصد هم بهتون تخفیف نمی ده!
محسن: 1394/5/2110:11:20،
12
8
من با شرکتی کار میکنم که محصولش در تمام فروشگاه های زنجیره ای موجوده.
قیمتی که شرکت ما به این فروشگاه ها میده با قیمتی که به فروشگاه های خرده میده یک قیمته . با این تفاوت که درصد قابل توجهی تخفیف زیر فاکتور میده اونم به دلیل حجم بسیار بالای خریدشونه و برای ما کاملا به صرفه است همینطور برای مصرف کننده نهایی.
تازه پروموشن ها که تا 50% تخفیف داره جای خودشون را دارن.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

نتایج انتخابات ریاست جمهوری - 30 اردیبهشت 96 / نتایج شمارش آرا به تدریج اعلام خواهد شد
شرایط جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو - خرداد 96
احتمال پیش‌فروش خودروی جدید پژو 2008 از سوم خردادماه
بیانیه حجت الاسلام رئیسی؛ بعد از اعلام نتیجه انتخابات
جدول شرایط پیش فروش کلیه محصولات ایران خودرو - خرداد 96
فروش نقد و اقساطی خودروهای پژو پارس و پژو 207 بمناسبت آزادسازی خرمشهر - خرداد 96
کرمان‌موتور، 5 خودروی هیوندای مدل 2017 را بزودی عرضه خواهد کرد + جزئیات
لیست قیمت کارخانه ای محصولات ایران خودرو در خردادماه 96
قرارداد پژو و شایعه‌ای که تالار شیشه‌ای را لرزاند
تولید 2 خودروی سواری در کشور به صفر رسید
شرايط فروش نقدی، اقساطی و ليزينگی محصولات شركت سايپا - خرداد 96
شرایط جدید فروش فوری محصولات ایران خودرو - خردادماه 96
خودروهای روسی که به ایران می‌آیند، چه شکلی هستند؟
اولین خودروی جدید سیتروئن در ایران چه نام دارد؟
مقایسه خودروهای در محدوده 50 میلیون تومان در بازار ایران
آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بازاریاب تجارت فردا
بلیط هواپیما