کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

فرمان آزادباش به پرخورها

کدخبر:۱۴۴۳شنبه، ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۳:۰۸۴۵۹۴ بازدید

دولت در حالی واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی را آزاد اعلام کرده است که تعرفه‌ای سنگین برای آنها در نظر گرفته شده و بعید به نظر می‌رسد واردکنندگان، مانند گذشته از این خودروها استقبال کنند.
فرمان آزادباش به پرخورها

هفته گذشته بود که محمدرضا نعمت زاده وزیر «صنعت، معدن و تجارت» از آزادی مشروط کالاهای اولویت دهم خبر داد و در بین آنها، خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی نیز مشمول این «آزادی» شده اند. آن طور که نعمت زاده عنوان کرده، از این پس ورود خودروهای دارای حجم موتور بالای 2500 سی‌سی آزاد است، منتها با تعرفه‌ای دو برابر.

این خودروها تا پیش از ممنوعیت واردات، تعرفه‌ای 70 درصدی داشتند و حالا که ورود آنها آزاد شده، واردکنندگان باید 140 درصد تعرفه برای آنها بپردازند. در حال حاضر تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور زیر 2500 سی‌سی حدود 40 درصد است و با این حساب، خودروهای بالای این حجم با تعرفه‌ای 5/3 برابر وارد کشور خواهند شد.
هرچند خودروهای وارداتی به هر حال مشتریان خاص خود را دارند، اما به اعتقاد کارشناسان، 2 برابر شدن تعرفه بالای 2500 سی‌سی‌ها، قطعا از حجم مشتریان آن خواهد کاست. تعرفه 140 درصدی در کنار ارز گران و همچنین افزایش مالیات مربوط به اسقاط خودروهای فرسوده، هزینه واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی را بسیار بالا برده و این موضوع هم بر انگیزه واردکنندگان اثر منفی خواهد گذاشت و هم بر میل خرید مشتریان.

با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی با شرایط فعلی، هزینه بالایی می‌طلبد و هر مشتری و واردکننده‌ای انگیزه خرید و واردات آنها را نخواهد داشت. به عنوان مثال، فرض کنیم فلان خودرو بالای 2500 سی‌سی، قیمت پایه‌ای برابر با 40 هزار دلار داشته باشد. اگر ارز مبادلاتی به این خودروها اختصاص نیابد (که احتمالا همین طور است)، واردکننده با توجه به نرخ فعلی ارز آزاد (حول و حوش سه هزار تومان) در همان ابتدا باید 120 میلیون تومان بابت خرید آن از شرکت مادر، پول بپردازد. در واقع در همان بدو واردات، قیمت خودرو سه برابر می‌شود. حال با توجه به تعرفه 140 درصدی، حدود 290 میلیون دیگر نیز به این مبلغ اضافه می‌شود و تا اینجای کار، خودرو 40 هزار دلاری، 410 میلیون تومان از آب در می‌آید. این اما پایان کار نیست، چه آنکه واردکنندگان باید به ازای هر خودرو وارداتی بالای 2500 سی‌سی، بین 4 تا 6 دستگاه خودرو فرسوده را نیز از رده خارج کنند. طبق قانون جدید، اگر خودروهای وارداتی بین 6 تا 10 لیتر مصرف سوخت داشته باشند، باید به ازای هر دستگاه از آنها 4 خودرو فرسوده اسقاط شود و اگر بالای 10 لیتر بسوزانند، 6 خودرو باید از رده خارج شود. با توجه به آنکه خودروهای بالای 2500 سی‌سی معمولا مصرف سوخت بالایی دارند و همچنین با در نظر گرفتن هزینه دو و نیم میلیون تومانی برای اسقاط هر خودرو فرسوده، واردکنندگان باید بین 10 تا 15 میلیون تومان دیگر نیز به قیمت خودرو وارداتی خود بیفزایند. با در نظر گرفتن سایر مالیات ها و هزینه شماره‌گذاری و همچنین سود واردکنندگان، در نهایت یک خودرو بالای 2500 سی‌سی 40 هزار دلاری، نزدیک به 450 میلیون تومان برای مشتریان ایرانی آب می‌خورد. این یعنی واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی عملا بسیار محدود خواهد بود. البته به اینکه دولت تعرفه‌ای سنگین را برای این خودروها لحاظ کرده، چندان انتقادی وارد نیست، زیرا خودروهای بالای 2500 سی‌سی، هم مصرف سوخت زیادی دارند و هم به دلیل قیمت بالا، ارزبری بیشتری نیز نسبت به ديگر خودروهای وارداتی خواهند داشت. در واقع دولت با 2 برابر کردن تعرفه، خواسته است واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی در عین آزادی، تا حد امکان محدود باشد و این «محدودیت» اجازه خروج بیش از حد ارز از مملکت را (بابت واردات خودرو) ندهد. 

اصلا بحران ارزی سال گذشته سبب شد مسوولان وزارت «صنعت، معدن و تجارت» تصمیم به محدود کردن واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی بگیرند و از این راه تا حدی مانع خروج ارز از کشور شوند.با این حال، همان زمان نیز کارشناسان معتقد بودند، در نظر گرفتن حجم موتور، آن هم «2500 سی‌سی» به عنوان معیار واردات خودرو، چندان منطقی نیست و وزارت صنعت می‌توانست معیارهای دیگری را برای ممنوعیت واردات در نظر بگیرد.به گفته آنها، وقتی دولت «حجم موتور 2500 سی‌سی» را معیار میزان مصرف سوخت مجاز برای واردات خودرو به کشور معرفی کرد، به‌این معنی بود که هر خودرویی حجم موتوری 2500 سی‌سی یا کمتر داشته باشد، مجاز به واردات است و خودروهای با حجم موتور بالاتر نمی‌توانند وارد کشور شوند. به عبارت بهتر، منظور دولت این بوده که خودروهای زیر 2500 سی‌سی، کم مصرف هستند یا پرمصرف نیستند؛ بنابراین شایسته ورود به کشورند، حال آنکه به اعتقاد کارشناسان، خودروهای کم مصرف معمولا حجم موتوری زیر 1800سی‌سی دارند و اینکه خودروهای 2500 سی‌سی و پایین‌تر (تا مرز 1800 سی‌سی) نیز کم مصرف در نظر گرفته شده‌اند، منطقی نیست.

با این حساب به نظر می‌رسد وزارت «صنعت، معدن و تجارت» وقت، چندان کار کارشناسی دقیقی روی این ماجرا انجام نداده بود، چه آنکه می‌توانست معیارهای دیگری برای محدود کردن واردات انتخاب و اعلام کند. البته معیارهای «حجم موتور» و «مصرف سوخت» پیش‌تر هم در واردات خودرو لحاظ می‌شدند، اما تنها جزئی از قانون واردات خودرو به حساب می‌آمدند نه همه آن.به هر حال ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی، در دولت قبل لحاظ شد و حالا دولت یازدهم آن را با شرطی سنگین لغو کرده است و با این شرایط، از این پس انواع و اقسام خودروهای پرحجم به خصوص شاسی‌بلندها، می‌توانند وارد ایران شوند. از جمله این خودروها می‌توان به پرادو، هایلوکس، سورنتو، سانتافه، موهاوی، پورشه، مازراتی و بی‌ام‌و اشاره کرد.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

پدرام: 1392/7/2708:39:56،
101
19
عجب!!!
خبر خوشحال کننده ایی بود چون من فکر میکردم ماشین فرسوده ی بابام فقط 1.5 ارزش داره ولی اینجا نوشته ارزش خودرو اسقاطی 2.5 میلیون... چه خوب
نت: 1392/7/2709:10:06،
60
25
دلار سه برابر شده پس باید دولت حداقل قیمت ماشین فرسوده را 3.5 میلیون در نظر بگیره
پدرام: 1392/7/2708:43:21،
87
23
اختلاف طبقاتی تو این مملکت اینقدر بالا رفته که اگه تعرفه ی این ماشینا 10 برابر هم بشه، باز هم ادم های زیادی هستند که بدون هیچ دغدغه ایی حاضرند اونها رو بخرند و سوار بشند
ميلادم: 1392/7/2710:33:30،
48
36
نميدونم چرا تو ايران هر كي مايه داره.همه ازش بد ميگن.كسي نيست بهشون بگه خدا هممونو يه اندازه دوس داره.پس وظع الانمون نتيجه كاراي خودمونه.هر كي داره نوش جونش باشه.پدرام جان تو هم برو اينقدر پول دربيار اگه ميتوني!!!!!
اصلان: 1392/7/2711:30:27،
49
25
پاسخ میلاد
نوش جون بابک زنجانی اون 3000 میلیارد هم نوش جون اونهایی که خوردن و بردن
یارو جنس و انبار میکنه فرداش 2 برار میندازه به مردم با سودش پورشه سوار میشه نوش جونش
نوش جون خیلی ها
رضا: 1392/7/2711:34:33،
37
20
با حرف میلاد تا حدی موافقم ولی میلاد جان تو کشوری که شایسته سالاری نیست و به جاش رانت خوری هست، خیلی از کسانی که دستشون به جیبشون میرسه، اساسا لیاقتش رو نداشته اند. ولی به هرحال برخی هم با کار و زحمت یا ارثیه فامیلی به اینجا رسیده اند.
omids: 1392/7/2708:45:04،
75
23
به جای این که تعرفه واردات را بردارید تا خودروسازهای داخلی یکم قیمتهاشونو پایین تر بیاورند، تعرفه را دوبرابر می کنید تا باز هم آشغالای ایرانی گرون تر و بی کیفیتر و همچنین مدیران شرکتها پرروتر شوندالبته باز هم از ما بهترونها این خودرو ها را وارد میکنند
Shahram: 1392/7/2709:27:43،
43
14
اين باعث افزايش قيمت شديد خودرو هاي بالاي ٢٥٠٠ و به تبع آن نيزخودروهاي تا٢٥٠٠ سي سي خواهد شد، خريداران را محدود و ركود خريدو فروش نيز بيشتر ميشود اما بايد توجه كرد در حال حاضر خيلي ها اين خودروها را دارند و اين يعني شكاف طبقاتي بيشتر، مگر با كاهش تعرفه خودروهاي تا ٢٥٠٠ سي سي
mam: 1392/7/2710:31:11،
37
50
این کار هیچ دردی رو دوا نمیکنه. اونی که بخواد از این خودروها بخره هر چقدر گرون شه با گذاشتن فشار بیشتر به مردم میخرتش. بعد تو این مملکت اگر این خودروها گرون بشن بقیه خودروها هم به تبعش گرون میشه.
Reza: 1392/7/2710:35:13،
51
21
خب با یه حساب سرانگشتی میشه فهمید که گمرک حدود 4 تا 5 برابر کمپانی سازنده سود میبره! خب چه کاری از این بهتر! نه تولیدی در کار هست نه کاری فقط از این راه کسب درآمد میکنن!
تازه اگه یه سری از افراد هم برن سراغ خرید این نوع ماشینا و بازار خوبی رو رقم بزنن چه بسا گمرک فکر 200% عوارض هم بکنه..
خلاصه "از ماست که برماست"...
ابوالفضل: 1392/7/2711:23:29،
39
21
اشتباه حساب كردي
140% تعرفه يني ماشين 40000 دلاري قيمت گمركش ميشه 56000 دلار
حالا اين مبلغو با قيمت پايه ي ماشين جمع كني ميشه كلا 96000 دلار
با دلار 3000 تومن بعبارتي ميشه 288 ميليون
شما كل مبلغ ماشينو هزينه ي گمرك حساب كردي كه اشتباهه
ای ول: 1392/7/2714:06:17،
17
23
۱۲۰ میلیون هم واسه خودش ور داشته :)

نوش جونت داداش

بهزاد: 1392/7/2711:25:23،
42
25
من نمیدونم شما 140 درصد از قیمت 120 میلیون تومانی را چه جوری محاسبه کردید که شده 290 میلیون تومان.....
خنده داره....
اگه از این قیمت 140 درصد محاسبه کنید میشه 168 میلیون تومان...
اگه توی گمرکم آدمای بی سوادی مثل شما باشن که کار مردم ساخته است..
رضا: 1392/7/2711:26:26،
56
29
نگارنده اشتباهات فاحش محاسباتی دارد:
40هزار دلار= 120تومان
تعرفه 140%ای= 168تومان
هزینه اسقاط (4 خودرو)= 10 تومان
سود وارد کننده 5%= حدود 15تومان
ارزش افزوده 5% = حدود 15تومان
شماره گذاری و عوارض= حدود 10تومان
قیمت نهایی یک خودرو 40هزار دلاری بالای 2500سی.سی.= 338 تومان

علی: 1392/7/2717:43:05،
19
24
دوست من شما هم در محاسبات خودتون اشتباه کردین.
تعرفه گمرکی هر کالایی که به ایران وارد شود بر اساس نرخ دلار مبادلاتی حساب میشود دقت بفرماید گفتم تعرفه نه خود قیمت
پس حق گمرکی خودرو میشود 140 تومان
مهم نیست: 1392/7/2718:25:32،
14
23
140% قیمت محصول مالیاتشه شما 40% بهش اضافه کردی دادش
جمشید: 1392/7/2711:46:04،
21
30
بریم بخریم هنوز قیمت ها2500 سی سی نرفته بالا اگه جدید وارد شد که واقعا نمیشه خرید
هادی: 1392/7/2712:52:09،
23
20
خاک توسرشون با این قانون عوض اینکه مصرف سوخت ماشین محاسبه کنند اومدن با کلی فکر گفتند حجم موتور تو مصرف سوخت تاثیرش بیشتر از خود مصرف سوخته آخه یکی نیس بگه که تولیدات خودت که 1800 حجم موتور داره بیشتر از 3000 سی سی ها مصرف سوختشه
رضا: 1392/7/2713:17:19،
47
24
چرا حساب کردن بلد نيستيد
40هزار = 120
تعرفه 140= 140 دلار مبادله اي 2500 مي باشد.
خيلي وقت ها ماشين 40 هزارتايي حدود 30 هزار تا مبناي تعرفه مي شود .
مابقي = 40
قیمت نهایی یک خودرو 40هزار تا= 320

اين نشان ميدهد که بنز S500 که الان مدل 2014 حدود 1.5 ميليارد قيمت گذاري شده خداکثر با قيمت 100 هزار دلاري مي شود 700 ميليون تومان بيچاره رانت خوارها
بهنام: 1392/7/2721:01:29،
16
22
آقا رضا s٥٠٠ قيمتش ١٦٥٠٠٠ دلاره حساب كني همون ميشه.
حجت: 1392/7/2713:54:46،
36
22
مگه خودروهای آشغال ایرانی که موتور 1800 به پائئین دارند کم مصرف هستند؟ مثلا" هیوتدای سوناتا با موتور 2400 در سیکل ترکیبی 9-8 لیتر می سوزونه در صورتی که پژو پارس با موتور 1800 بالای 10 می سوزونه. کلی هم آلودگی ایجاد می کنه. پس به حجم موتور نیست. مساله فقط حمایت مطلق از خودرو سازی (!!!) عقب افتاده داخلی است اون هم به قیمت جان مردم و آلودگی هوا .
هادی: 1392/7/2720:47:12،
17
23
اقا حجت گل گفتی حرف دل مارو زدی دمت گرم
رضا: 1392/7/2720:04:35،
21
24
تیتر مقاله هم چندان پسندیده نیست، چرا که من به تجربه شخصی یک لکسز 3000سی.سی دارم که کمتر از مزدا3 هاچ بکی که قبل از آن داشتم مصرف می کند! حجم موتور بالاتر دلیل مصرف بیشتر نمیشه که به این خودروها لقب پرخور بدیم بعلاوه اینکه میزان تولید آلودگی بسیاری از این به اصطلاح پرخورها نیز بسیار پایین است...
kazeme: 1392/7/2723:23:53،
20
19
تو صرفه جویی کن تا کشورهای باصطلاح دوست از فرآورده های مجانی کشور ما لذت ببرن. این طوری فرهنگ ما سریع تر به کشورهای هدف صادر می شه.
فرزادازرشت: 1392/7/2723:43:31،
16
18
توی این دولت احمدی نزادمردم به جای رسیدند وقتی 206بودشانزده میلیون تومن یکدفه ای شدشسصدمیلیون تومن مردم ساده لوح خریدندوبایدم تعرفه هابشوددوبرابرهمین مردم بودندکه یارانه 45000هزارتومنی راگرفتند وازخوشحالی تاصبح نخابیدندودلار3000هزارتومن که چی ارزکنم 20000هزارم شداین مردم میخرندمن دست دولت رامیبوسم .

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

قیمت خودروی جدید پژو 301 از سوی ایران خودرو مشخص شد + شرایط فروش مرداد 96
آغاز فروش فوری پژو 508 در مدل 2017 برای اولین‌بار در ایران + قیمت قطعی / مرداد 96
قیمت جدید محصولات شرکت سایپا اعلام گردید - مرداد 96 / محصولات سایپا گران شد
قیمت جدید محصولات پارس خودرو اعلام شد / افزایش قیمت محصولات / مرداد 96
خودروی جدید هایما S5 جهت نمایش به نمایندگی‌های ایران‌خودرو آورده شد + تصاویر
آغاز فروش خودروی جدید MG360 دنده‌ای و اتوماتیک/ مرداد 96 + شرایط فروش
اعلام شرايط پيش‌فروش خودروهای رنو تندر90 و رنو ساندرو
دستور جنجالی دقیقه نودی نعمت‌زاده حاشیه‌ساز شد
جدول قیمت پرطرفدارترین خودروهای وارداتی در بازار تهران
مردم فریب فروش خودروهای زیر قیمت را نخورند + جدول
درآمد متوسط یک نانوایی چقدر است؟
جزئیات قیمت پرطرفدارترین خودروهای تولید داخل در بازار تهران + جدول
فروش خودروی ساینا اتوماتیک برای اولین‌بار تا چند روز دیگر - شهریور 96
تولید چند خودرو سواری در کشور متوقف شد
معرفی سریع‌ترین خودروی موجود در ایران
آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما