کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

17 مرداد ، روز خبرنگار گرامی باد


کد خبر : ۱۴۳۷۱شنبه، ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷:۴۴۱۰۶۷ بازدید

خبرنگار هر چند واژه آشنا براي همه است اما هنوز بسياري از مردم مرارت ها و دشواري هاي اين شغل پرمخاطره را نمي دانند.
17 مرداد ، روز خبرنگار گرامی باد17 مرداد ، روز خبرنگار گرامی باد

خبرنگار و روزنامه نگار با خلق بهترين آثار و واژه ها در تلاش است درد و مشكلات همه مردم را بازگو كند اما وقتي كه به مشكلات خود مي رسد چيزي نمي نويسد.

 او براي مردم مي نويسد اما كسي براي او نمي نويسد. اگر نبود شهادت عزيزاني مثل شهيد محمود صارمي شايد روزي براي خبرنگار نامگذاري نمي شد و كسي نيز بهانه اي نمي يافت از او بنويسد. همين حالا هم اگر به گوكل، سايت ها و ساير آثار مكتوب مراجعه كنيد كمترين آثار مرتبط با خبرنگار و مسايل او را خواهيد يافت در حالي كه خالقان بسياري از مطالب سايت ها و رسانه هاي مكتوب و غير مكتوب متعلق به خبرنگاران است.

صفحات روزنامه ها و رسانه هاي مكتوب و غير مكتوب مملو از مطالب خبرنگاران است اما مطالب بسياري نادري در مورد اين قشر زحمتكش است.

 خبرنگار چرا از خود نمي نويسد چون او براي مردم مي نويسد و مشكل شهروندان را مهمتر از مسايل خود مي داند.

 خبرنگاران براي اطلاع رساني به موقع اطلاعات و اخبار را از مبادي مختلف كسب مي كنند و آن را در سريع ترين زمان در اختيار مردم قرار مي دهند. در اين راه مصائب و مشكلات مختلفي را تحمل مي كنند. كمترين اين مصائب دشنام است.

ضرب و شتم خبرنگاران در هنگام فعاليت خبري از ديگر دشواري هاي اين شغل است كه برخي موارد كار به بيمارستان هم كشيده مي شود.

خبرنگاران همواره در بحران ها در كنار نيروهاي امدادي به عنوان نخستين افراد حاضر مي شوند. اخبار و اطلاعاتي كه آنان از اين حوادث منتشر مي كنند در توزيع كمك رساني و امدادي نقش بسزايي ايفا مي كنند.



 آنان در اين راه حتي زخمي و كشته هم مي شوند. مناطق بحران و جنگ ها همواره محل حضور خبرنگاران است.

 شهيد محمود صارمي خبرنگار ايراني و مسئول دفتر خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران در مزار شريف بود كه در سال 1377 در جريان كشتار ديپلمات هاي ايراني در مزار شريف كشته شد و شوراي فرهنگ عمومي كشور در اولين سالگرد اين رخداد، 17 مرداد ماه را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاري كرد.هر چند با نامگذاري اين روز به عنوان روز خبرنگار گراميداشت فعالان اين بخش ساماني به خود گرفت اما هنوز به نظر مي رسد برخي از متوليان امور به ارزش كار خبرنگاران واقف نيستند.

بدون اغراق ارزش كار خبرنگاران بيش از آنچه كه به عنوان ماديات دريافت مي كند هست. از اين رو كساني كه اين حرفه را به عنوان شغل انتخاب مي كنند ماديات كمترين نقش را در انتخاب آنان به عنوان شغل آينده ايفا مي كند.جداي از داشتن استعداد و علاقه، انتخاب شغل خبرنگاري بدون عشق قابل تصور نيست و افرادي كه اين حرفه را براي كسب ماديات انتخاب كنند خيلي زود از ادامه كار منصرف مي شوند.آناني كه اهميت مأموريت و رسالت خبرنگاران در انعكاس درست و سريع پيام را مي دانند، فعاليت اصحاب قلم در رسانه كه بي ادعا به اين فعاليت شبانه روزي اهتمام دارند را ارج مي نهند.

 در روزگاري كه از آن به عصر اطلاعات و فن آوري نام مي برند، نقش خبرنگار بيش از همه مورد توجه است زيرا آنان تازه ترين اطلاعات را در اختيار مخاطبان قرار مي دهند.
در دنياي كنوني اين خبرنگاران رسانه ها هستند كه با تيزهوشي ودقت، نقش واسطه بين مردم و مسئولان را ايفا مي كنند. آن ها، از يك طرف درد دل مردم را مي شنوند و به مقامات بالا انتقال مي دهند، و از سوي ديگر، پاسخ هاي مسئولان را به آگاهي مردم مي رسانند. نقد عملكرد خوب يا بد حاكمان در رسانه ها، از ديگر وظايف خبرنگاران است كه به بالندگي نظام و نيز پاسخگو بودن مسئولان ياري مي رساند.

 خبرنگاران با ايفاي نقش صحيح خود مي توانند جامعه را به سوي پيشرفت سوق دهند و از مسائل حاشيه اي پرهيز كنند.

 نقش خبرنگاران در جنگ تحميلي انكار ناپذير است و آنان در طول هشت سال دفاع مقدس با توليد هزاران خبر و گزارش برگ زريني از تاريخ روزنامه نگاري كشور را به نمايش گذاشتند. آنان با رشادت و فداكاري هاي خود در دفاع مقدس از بين گلوله ها، خمپاره ها و ميدان هاي مين، گزارش و خبر تهيه مي كردند. در آمار بنياد شهيد 244 شهيد، 50 جانباز و 12 آزاده خبرنگار به ثبت رسيده است و اين نشان دهنده حضور فعال اين قشر در عرصه هاي خبري نقاط جنگي و بحراني است.

خبرنگار در محل وقوع رويدادها، چشم و گوش رسانه و چشم و گوش مردم است. او بايد به كشف حقيقت ها بپردازد و آن را در كمترين زمان به مخاطبان خود برساند.

پيامبر خدا صلي الله عليه و آله در حديثي فرموده است: «حق را بگو و در راه خدا از ملامت هيچ ملامت گري نهراس». ويژگي حق محوري، حق طلبي و حق گويي، از مهم ترين ويژگي هاي يك خبرنگار موفق و خداترس است. در مقابل، سخن چيني، بدگويي و به جان هم انداختن مردمان، از ويژگي هاي نكوهيده اي است كه هر انسان عاقلي از آن ها بيزاري مي جويد. پس چه نيكوست كه صاحبان بنگاه هاي خبري و نيز خود خبرنگاران، همواره به دنبال واقعيت باشند و از جنجال آفريني و بد كردن مردم با هم بپرهيزند.

 17 مرداد روز خبرنگار بهترين فرصتي است كه نگاهي هر چند كوتاه به فعاليت ها، خدمات و تاثيرات فعالان عرصه خبر در جامعه داشته باشيم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها