کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

میدان نفتی مشترک آزادگان، جولانگاه چشم‌بادامی‌ها


کد خبر : ۱۴۳۴۱جمعه، ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸:۵۱۱۲۰۴ بازدید

با توجه به قرارداشتن نظام اقتصادی ایران در دوران پساتحریم و البته حضور گسترده‌ای که شرکت‌های بزرگ اروپایی در زمینه صنعت نفت داشته‌اند و ...

 با توجه به قرارداشتن نظام اقتصادی ایران در دوران پساتحریم و البته حضور گسترده‌ای که شرکت‌های بزرگ اروپایی در زمینه صنعت نفت داشته‌اند و گزارش کارکرد چینی‌ها در بخش‌هایی از این صنعت گسترده درمی‌یابیم که روند فعالیت چشم‌بادامی‌ها در میدان مشترک آزادگان که البته به ۲ بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود، سرعت گرفته است.

به این ترتیب شرکت نفت و مواد شیمیایی چین (ساینوپک) در تلاش برای شروع فعالیت در توسعه فاز جدید میدان نفتی یادآوران است. این امر البته بخشی از یک تلاش گسترده‌تر چین و ایران برای کنار گذاشتن اختلافات پس از لغو حضور شرکت ملی نفت چین در یک پروژه جداگانه است. گفتنی است که شرکت نفتی «سینوپک» چین در حال انجام اقداماتی برای شروع فعالیت توسعه فاز دوم میدان نفتی آزادگان جنوبی است که قرار است اجرای این پروژه از سال آینده شروع شود. به گزارش ایسنا، نمایندگان شرکت «سینوپک» قرار است ماه آینده برای مذاکره درباره این طرح‌ها به ایران سفر کنند.

به گزارش صمت، ایران اواخر ماه آوریل 2015  (اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت امسال) قرارداد ۲میلیارد و ۵۰۰میلیون دلاری شرکت ملی نفت چین را به دلیل تاخیرهای مکرر در یک پروژه نفتی عظیم لغو کرد. لغو این پروژه باعث گمانه‌زنی‌هایی در بین کارشناسان نفتی ایران مبنی بر به خطر افتادن مناسبات ویژه میان ایران و چین شد. این در حالی است که بخش جدید میدان یادآوران قرار است به «سینوپک» واگذار شود که با اجرای این طرح، تولید نفت در این میدان نسبت به تولیدات فعلی، روزانه ۱۱۰هزار بشکه افزایش خواهد یافت که به‌طور تقریبی معادل تولید نفت در کشوری نظیر سودان است. این میدان درحال‌حاضر روزانه ۲۵هزار بشکه نفت تولید می‌کند که انتظار می‌رود این حجم برداشت به زودی ۲ برابر شود، اما فاز دوم این میدان ظرفیت تولید آن را به روزانه ۱۳۵هزار بشکه در روز می‌رساند.

این پروژه که در سال ۲۰۰۷م به «سینوپک» واگذار شد و ارزش آن ۲میلیارد دلار برآورد می‌شود برای ایران در اولویت قرار دارد زیرا میدان مشترک یادآوران در مرز با عراق واقع شده و عراق درحال‌حاضر در توسعه ذخایری که در خاک این کشور قرار دارند، جلوتر است. به گفته ایسنا، شرکت‌های چینی اغلب از سوی مقامات نفتی ایران به دریافت مقادیر هنگفت برای فعالیت در ایران متهم هستند در حالی‌که پروژه‌ها با تاخیر یا اشتباهات عملیاتی مواجه می‌شوند.

منوچهر اسدی، مدیر پروژه حفاری «آزادگان جنوبی» درباره آخرین وضعیت حفاری طرح توسعه آزادگان جنوبی به عنوان بزرگترین میدان مشترک نفتی ایران با عراق در گفت‌وگو با صمت گفت: عملیات حفاری چاه‌های نفت این میدان مشترک از پیشرفت بیش از ۳۰درصدی در کمتر از یک سال برخوردار است.
این مقام مسئول با بیان اینکه از حدود ۱۰ماه گذشته تاکنون ۷ دکل حفاری سنگین در میدان آزادگان جنوبی مستقر و فعال شده‌اند، اظهار کرد: در این مدت حفاری ۶ حلقه چاه نهایی شده و مراحل تکمیل ۶حلقه چاه دیگر در حال اجراست و هم‌اکنون ۶ حلقه چاه نیز در دست حفاری قرار دارد.

اسدی با اعلام اینکه متراژ حفاری در این میدان مشترک نفتی از آغاز کار تا به امروز ۵۳هزار و ۵۰۰ متر گزارش شده، بیان کرد: پیش از آغاز حفاری ۴۰ حلقه چاهی که در حال حاضر در حال بهره‌برداری است، تنها ۲ حلقه چاه در این میدان حفر و تکمیل شده بود، این در حالی است که به موازات شروع حفاری چاه‌های جدید، تعمیر ۲ حلقه چاه دیگر نیز واگذار شده که تعمیر یک حلقه چاه بدون استفاده از دکل در یک فرآیند پیچیده با موفقیت انجام شده و مراحل تعمیر چاه دیگر در زمان حاضر در دست اجراست.

به گفته سیدمحمود مرعشی، مجری طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی اواخر سال ۹۵ یا ابتدای سال ۹۶ طرح توسعه این میدان تکمیل می‌شود البته به دلیل مشترک‌بودن مخزن و پیشتازی طرف عراقی در برداشت از میدان، در مدت یادشده به‌تدریج تولید از این میدان وارد مدار خواهد شد.

در همین زمینه مجیدرضا حریری، نایب‌رییس اتاق مشترک ایران و چین با بیان اینکه اطلاعات مربوط به قراردادهای خارجی در تمامی زمینه‌های صنعت نفت محرمانه بوده و رسانه‌ای نمی‌شود، در گفت‌وگو با صمت گفت: با در نظر گرفتن چنین شرایطی هرگونه اظهارنظر در زمینه چگونگی تجارت ایران و چین در حوزه نفت قضاوت یک‌طرفه بوده و نباید انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه بدیهی است که هر تاجری برای سرمایه‌گذاری در کشور خارجی در پی کسب سود بیشتر بوده و به منافع ملی کشور میزبان توجهی ندارد، ادامه داد: چشم‌بادامی‌ها تاجران معتبری بوده و هیچگاه حاضر به تخریب اعتبار خود در حوزه بین‌المللی نیستند.

بنابراین نباید به جوسازی‌های رسانه‌ای در این زمینه تکیه کرد و موضوع بدعهدی چین در حوزه حفاری میدان نفتی مشترک ایران و عراق (آزادگان جنوبی) باید با حضور ۲ طرف معامله و به‌صورت بی‌طرفانه قضاوت شود.

حریری تصریح کرد: چین بزرگترین خریدار فرآورده‌های پتروشیمی و میعانات ایران است و در طول تحریم‌ها به معاملات تجاری- بازرگانی خود در تمامی زمینه‌ها به‌ویژه حوزه صنعت نفت ادامه داده است. چنانچه بیژن زنگنه، وزیر نفت با تاکید اعلام کرد که اولویت نخست ایران پس از لغو تحریم‌ها برای صادرات نفت و مشتقات آن، چین خواهد بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها