کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

طرح توسعه میدان رشادت 10 ساله شد !


کد خبر : ۱۴۳۲۶پنجشنبه، ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷:۲۲۱۰۷۷ بازدید

طرح توسعه میدان نفتی رشادت با هدف افزایش تولید این میدان به 80 هزار بشکه در روز بعد از گذشت 10 سال هنوز تکمیل نشده است.
طرح توسعه میدان رشادت 10 ساله شد !طرح توسعه میدان رشادت 10 ساله شد !

میدان رشادت که در گذشته "رستم" نامیده می‌شد، یکی از میدان‌های نفتی ایران در آب‌های خلیج فارس است که در 108 کیلومتری جنوب غربی جزیره لاوان قرار دارد.

میدان رشادت ابتدا در سال 1345 کشف و توسعه آن به شرکت ایتالیایی ایمینیکو (IMINICO) واگذار شد. در سال 1347 نیز تولید نفت این میدان که دارای درجه اِ.پی.آی حدود 35 است و از جمله نفت‌های سبک کشور محسوب می‌شود، آغاز شد، ولی تا کنون برداشت گاز از مخازن گازی این میدان عملیاتی نشده است.

این میدان نفتی از نظر زمین شناسی از سه لایه نفتی شعیبا، عرب و میشریف تشکیل شده است. لایه زیرین میدان رشادت که ایرانی‌ها آن را "رشادت شمال غرب" می‌نامند، گازی است و احتمال مشترک بودن آن با میدان "الخلیج" کشور قطر نیز وجود دارد.

به گزارش تسنیم، تولید روزانه نفت میدان رشادت در سال‌های ابتدایی حدود 15 هزار بشکه بود که با افزایش تعداد چاه‌ها، به حدود 80 هزار بشکه در روز می‌رسید. اما با کاهش فشار چاه‌ها تولید آن به 20 هزار بشکه در روز تقلیل پیدا کرد و در زمان جنگ تحمیلی و از بین رفتن کلیه سکوهای میدان رشادت، تنها سکوی آر.4 به جای ماند. هم اکنون برداشت از این میدان روزانه حدود 10 هزار بشکه است.

در سال 1386 قرارداد توسعه میدان نفتی رشادت با هدف افزایش تولید این میدان به 80 هزار بشکه در روز بسته شد اما با گذشت حدود 10 سال از این تاریخ همچنان عملیات اجرای طرح ادامه دارد.طبق اعلام مجری طرح توسعه میدان نفتی رشادت پیشرفت فیزیکی طرح تا پایان تیرماه به 78.2 درصد رسیده است و در تلاش برای وارد کردن ژنراتورها و کمپرسورهای سکوی جدید این میدان هستند.

سراب آزاد با اشاره به تولیدی شدن پنج حلقه چاه جدید در میدان نفتی رشادت در قالب طرح تولید زودهنگام گفت: همچنین با آغاز دور جدید تعمیرات پمپ‌های درون‌چاهی میدان رشادت، تولید نفت خام این میدان افزایش خواهد یافت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها