کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

عراق در زمینه کشاورزی، سرمایه‌گذار می‌خواهد


کد خبر : ۱۴۳۰۵چهارشنبه، ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰:۳۴۱۶۰۲ بازدید

وزیر کشاورزی عراق در حاشیه بازدید هیأت عراقی از ایران با خبرگزاری ایانا گفت‌وگویی داشته که می‌توان آن را به‌عنوان یک دیدار مثبت و ارزشمند در ...
عراق در زمینه کشاورزی، سرمایه‌گذار می‌خواهدعراق در زمینه کشاورزی، سرمایه‌گذار می‌خواهد

وزیر کشاورزی عراق در حاشیه بازدید هیأت عراقی از ایران با خبرگزاری ایانا گفت‌وگویی داشته که می‌توان آن را به‌عنوان یک دیدار مثبت و ارزشمند در زمینه تجارت قلمداد کرد. 
با وجود آنکه ایران یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری عراق به‌شمار می‌رود، طی ماه‌های گذشته تبادلات تجاری دو کشور با پیگیری‌های وزیر جهاد کشاورزی کشورمان به شکل معناداری افزایش یافته است. در این راستا، با تشکیل کمیته همکاری‌های مشترک کشاورزی بین دو طرف، در ماه‌های آینده شاهد افزایش صادرات مرغ، تخم‌مرغ، کود، میوه، محصولات آبزی و انتقال تکنولوژی از ایران به کشور عراق خواهیم بود.

فلاح‌حسن زیدان‌اللهی، وزیر کشاورزی عراق می‌گوید: «جلسات موفقیت‌آمیزی با طرف ایرانی برگزار شد که نتیجه آن تفاهم‌نامه قرنطینه گیاهی بود. البته در بهمن‌ماه سال گذشته که هیأت ایرانی با حضور وزیر جهاد کشاورزی به عراق آمد، تفاهم‌نامه قرنطینه دامپزشکی نیز امضا شد که با انعقاد تفاهم‌نامه می‌توان گفت تبادلات تجاری دو کشور کامل شد.»

وی هدف از امضای این دو تفاهم‌نامه را گسترش ابعاد تجاری و همکاری دو کشور در حوزه کشاورزی دانسته و امیدوار است سقف مبادلات تجاری دو کشور از یک میلیارد و 500 میلیون دلار فعلی به 2/5 تا 3 میلیارد دلار طی دو سال آینده برسد. ایران در واقع بزرگ‌ترین طرف تجاری عراق خواهد بود تا در نتیجه این مذاکرات، مناسبات اقتصادی دو کشور افزایش پیدا کرده و خوشحالم از اینکه سطح همکاری‌های دو کشور برای افزایش تبادلات، تا تشکیل کمیته همکاری کشاورزی مشترک پیش رفته است.

به گفته وزیر کشاورزی عراق، در راستای تفاهم‌های منعقدشده، کمیته همکاری مشترک کشاورزی در سطح عالی تشکیل می‌شود که با حضور نواب وزرا، گسترش همکاری‌های دو طرف را دنبال خواهد کرد. هدف از تشکیل این کمیته، بررسی مسائل مختلف کشاورزی و ارائه راه‌حل‌های مناسب است که در روزهای آینده نخستین جلسه آن تشکیل خواهد شد. این کمیته در حوزه‌های دامی، شیلاتی، محصولات زراعی و باغی و همچنین تبادلات تکنولوژی دو کشور فعالیت خواهد کرد و به‌نظر من این سفر جزو مثبت‌ترین سفرهای سال‌های اخیر بوده و نتایج باارزشی برای دو ملت داشته است.

طی چند ماه اخیر، شیوع آنفلوآنزای پرندگان در ایران موجب شد که مشتری‌های خارجی، از خرید مرغ و تخم‌مرغ ایرانی خودداری کنند اما با اعلام پاکی کشور از این بیماری توسط سازمان دامپزشکی، انتظار می‌رود دوباره راه صادرات محصولات طیور باز شده و در این میان عراق یکی از مهم‌ترین بازارهای هدف برای ایران به شمار می‌رود. زیدان‌اللهیبی می‌گوید: «در خلال چند روز آینده موانع مرتفع می‌شود و ورود مرغ‌های ایرانی به مرزهای عراق بلامانع خواهد بود. هم‌اکنون مسئول دامپزشکی کشور ما با رییس دامپزشکی ایران در حال برگزاری جلساتی هستند که به‌زودی به توافقات کامل خواهند رسید. بعد از برگشت به عراق، زمینه تجارت برای ورود دوباره مرغ از ایران به عراق آغاز خواهد شد، چرا که سازمان بهداشت جهانی (WTO) ایران را از آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان پاک دانسته و ورود مرغ و تخم‌مرغ به عراق به‌زودی آغاز می‌شود.»

اما شاید یکی از رقیبان سرسخت تجار ایرانی، تاجران ترکیه‌ای باشند. وزیر کشاورزی عراق با اشاره به اینکه طرف ترکیه‌ای سرمایه‌گذاری‌های خوبی در زمینه‌های توسعه آبیاری‌های نوین صورت داده، عنوان می‌کند: «دعوت من از شرکت‌های ایرانی برای توسعه آبیاری نوین و پیشرفته در کشور عراق است تا سهم بیشتری در بازارهای عراق داشته باشند. تفاهم‌نامه‌ای برای خرید کود اوره تا سقف 100 میلیون دلار از ایران انجام شده که نشان‌دهنده استقبال عراق از سرمایه‌گذاری شرکت‌های تولیدکننده نهاده‌های کشاورزی برای سرمایه‌گذاری بیشتر در عراق است؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد افزایش همکاری‌های دو طرف در حوزه آبیاری‌های نوین، زراعت، دام و تکنولوژی‌های آموزشی ضروری است.»

یقینا صادرات محصولات غذایی از ایران به عراق، تنها به فرآورده‌های دامی محدود نمی‌شود بلکه میوه نیز یکی از مهم‌ترین اقلامی است که حیطه همکاری‌های تجاری دو کشور را وسعت می‌بخشد. در این زمینه وزیر کشاورزی این کشور، تأکید می‌کند: «بیشتر میوه‌های موجود در بازار عراق از ایران تأمین می‌شود، به‌طوری که می‌توان گفت بازار میوه عراق در انحصار ایرانی‌هاست، اما موانعی برای صادرات میوه به عراق وجود دارد که به‌نظر می‌رسد با انعقاد تفاهم‌نامه قرنطینه گیاهی این مشکلات برطرف شده و برای صادرات میوه زمینه‌های جدیدی پدید ‌آید، مثلاً سیب سرخ ایرانی به‌علت مشکلات فنی اجازه ورود به عراق را ندارد اما در صورت برطرف شدن این مسائل در حوزه سیب، سایر موضوع‌ها نیز بالطبع با در نظر گرفتن استانداردهای صادرات میوه مرتفع شده و صادرات ایران افزایش خواهد یافت. اکنون نیاز عراق به میوه 105 هزار تن است که بیش از 50 هزار تن آن از طریق ایران تامین می‌شود و با تدوین قرنطینه گیاهی انتظار می‌رود وضعیت واردات میوه از ایران افزایش پیدا کند.»

زیدان‌اللهیبی در پایان با اشاره به نیاز عراق به محصولات شیلاتی اظهار می‌کند: «به‌علت کمبود آب، پرورش ماهی در استخر در کشور عراق به‌طورکلی ممنوع شده و پرورش ماهی تنها در رودخانه و دریا ادامه دارد؛ بنابراین تأمین ماهی و آبزی مورد نیاز بازارهای عراق فقط از طریق واردات خواهد بود که در دیدار با رییس سازمان شیلات ایران، کمیته مشترک کشاورزی، واردات محصولات آبزی از ایران را نیز مورد بررسی قرار خواهد داد و انتظار می‌رود طی ماه‌های آینده حجم واردات محصولات آبزی از ایران به عراق به شکل چشمگیری افزایش پیدا کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها