کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

وقتی آژانس‌های هواپیمایی انحصارگر می‌شوند


کد خبر : ۱۴۲۵۵سه شنبه، ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰:۴۴۱۹۷۵ بازدید

چند ماه پس از التهاب‌های عجیبی که در بازار بلیت‌های هواپیما در روزهای تعطیلی نوروز امسال به وجود آمد حالا صحبت از مساله‌ای دیگر در بازار بلیت ...

چند ماه پس از التهاب‌های عجیبی که در بازار بلیت‌های هواپیما در روزهای تعطیلی نوروز امسال به وجود آمد حالا صحبت از مساله‌ای دیگر در بازار بلیت در استان‌های مختلف کشور به گوش می‌رسد که نشان از نیاز به یک تغییر جدی در سیاستگذاری‌ها در این عرصه دارد.

سازمان هواپیمایی کشوری چندی پیش با امضای یک توافقنامه با برخی از انجمن‌های صنفی واقع در استان‌های مختلف مسئولیت نظارت بر بازار و حضور فعال در عرصه نظارتی فروش بلیت هواپیما را به آنها سپرد. این دفاتر انجمنی که به نوعی نماینده حاکمیتی سازمان هواپیمایی در مناطق مختلف کشور به حساب می‌آیند موظفند بر دفاتر خدمات مسافرتی نظارت داشته و از فرآیند تقاضا، پذیرش و انجام سفرهای پروازی گزارش‌های نظارتی لازم را تهیه کنند.

با وجود اینکه وظیفه این انجمن‌های خاص بر مبنای قرارداد بسته شده مشخص بوده و نیاز به حضور همه‌جانبه آنها برای نظارت بر تمام مراحل بازار هواپیمایی وجود دارد اما برخی شواهد نشان دهنده وقوع اتفاق‌های دیگری در این زمینه است.

به گزارش فارس، با بسته شدن این توافقنامه بعضی از دفاتر استانی محدوده رانتی را برای عده‌ای از آژانس‌های هواپیمایی جهت حذف رقبای خود ایجاد کردند که این مساله با توجه به اهمیت اجرای صریح قوانین در حوزه هواپیمایی و یکسان‌سازی قیمت‌ها برای فراهم آوردن مقدمات لازم در آزادسازی بلیت هواپیما می‌تواند بسیار مشکل‌ساز باشد.

این موضوع نشان می‌دهد در حوزه کمیته فنی نظارت بر تاسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی بحث رانتی شدن برخی اطلاعات و شرایط کار چندان مدنظر قرار نگرفته و در این زمینه برخی از مسافران در شهرها و مناطق مختلف کشور با سردرگمی‌های جدی مواجه شدند.

این مساله در کنار التهاب‌های جدی که بازار خرید و فروش بلیت هواپیما در طول ماه‌های گذشته با آن روبرو بوده بحث پروازهای چارتری که در طول ماه‌های گذشته بارها باعث شده‌اند طرح متنوع‌سازی نرخ بلیت هواپیما با مشکلات جدی مواجه شده و قیمت‌ها بسیار بالاتر از حد واقعی خود قرار بگیرند می‌تواند جزو معضلاتی باشد که بازار بلیت هواپیما در ایران در آینده نزدیک باید با آنها روبرو شود.

نبود دسترسی لازم در مناطق مختلف کشور برای مسافران هوایی به آژانس‌ها و موسساتی که خدمات مسافرتی ارائه می‌کنند و اجبار به استفاده از امکانات دفاتری خاص که انحصار خدمات را در یک منطقه در اختیار دارند باعث می‌شود نه تنها اهداف متنوع‌سازی بلیت هواپیما اجرایی نشود که حتی به دلیل ایجاد این انحصار، نظم بازار از بین رفته و عملا راهی برای حرکت به سمت آزادسازی نرخ بلیت باقی نماند.

باید دید آیا سازمان هواپیمایی نسبت به این وضعیت انحصاری پیش آمده در برخی از نقاط کشور واکنش جدی نشان خواهد داد یا همچنان سردرگمی و انفعال در نظارت بر فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی باقی می‌ماند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها