کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مشكل بورس كم واكنشی است


کد خبر : ۱۴۲۱۴دوشنبه، ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵:۵۴۱۱۶۶ بازدید

دومين نشست خبری رييس سازمان بورس ديروز در حالي برگزار شد كه فطانت فرد نتوانست پاسخ قانع‌كننده‌ای به سوالات خبرنگاران درباره چرايی افت ...

دومين نشست خبری رييس سازمان بورس ديروز در حالي برگزار شد كه فطانت فرد نتوانست پاسخ قانع‌كننده‌ای به سوالات خبرنگاران درباره چرايی افت بورس بعد از توافق هسته‌اي ارايه دهد و مشكل اين روزهاي بورس را كم‌واكنشي اعلام كرد. او بازهم مانند گذشته از پاسخ به سوالات مهم و كليدي درباره مشكلات بازار سرمايه طفره رفت و به صحبت‌هاي تكراري پرداخت كه دغدغه اين روزهاي هيچ كدام از فعالان بازار سرمايه نيست.

به گزارش اعتماد، در اين نشست در حالي كه بارها خبرنگاران نسبت به بي‌نظمي جلسه اعتراض كردند، بيشتر وقت جلسه به صحبت‌ها و كلياتي گذشت كه بارهاو بارها در گذشته به آنها اشاره شده بود و در زمان پرسش و پاسخ خبرنگاران بايد چند بار سوال خود را تكرار مي‌كردند تا بتوانند پاسخي بگيرند. اما پاسخي كه مي‌توانست در چند جمله كوتاه گفته شود و با صحبت‌هاي كلي و به كار بردن اصطلاحات نامانوس و آكادميك بين ٥ تا ١٠ دقيقه طول مي‌كشيد. در اين جلسه محمد فطانت‌فرد از راه‌اندازي سيستم جديد كدال در هفته آينده خبر داد و گفت: سيستم جديد كدال قابليت‌هايي دارد كه با تمام مرورگرهاي بازار قابل انطباق است و از سوي ديگر سرعت و امكان جست‌وجوي سريع‌تر را داراست كه هر فرد مي‌تواند اطلاعات خود را در اين سامانه ثبت و ارسال كند.

وي با اشاره به اينكه سيستم قديمي در سه ماه آينده وجود نخواهد داشت، گفت: تمامي اقداماتي كه شركت‌ها از سيستم كدال منتشر مي‌كنند بر اساس سيستم جديد خواهد بود كه اين سيستم در مرحله تست نهايي قرار دارد. فطانت فرد همچنين در مورد اصلاحيه قانون اصل ٤٤، گفت: پيش از اين مقرر شده بود شركت‌هايي كه در بند ٦ احصا شده‌ بودند اطلاعات و صورت‌هاي مالي خود را به بورس ارايه دهند، اما تاكنون اطلاعاتي از شركت‌ها دريافت نشده است، اما بعضي شركت‌ها پاسخ استعلامات سازمان بورس را ارايه كرده‌اند. او ادامه داد: بنابراين از همه شركت‌هايي كه مشمول قانون اصلاحيه بند 6 اصل ٤٤ هستند تقاضا مي‌شود كه هرچه سريع‌تر نسبت به ارايه اطلاعات مالي خود به بورس اقدام كنند زيرا قرار است مجلس و كميسيون اصل 44 گزارشي از عملكرد اين قانون را به صحن علني مجلس ارايه بدهند كه اميدواريم قبل از اينكه اين گزارش به صحن برود شركت‌ها اطلاعات خود را ارايه دهند.

ارتباط توافق هسته‌اي و بازار سرمايه

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه اين نشست به سوالات برخي از خبرنگاران پاسخ داد و در خصوص علت افت بورس بعد از توافق هسته‌اي، گفت: امروز شاهد آن هستيم كه شاخص بورس آنچه كه در واقعيت بازار و اقتصاد محقق مي‌شود را به خوبي نشان مي‌دهد و اين بزرگ‌ترين دستاوردي است كه در بازار سرمايه به وجود آورده است. او افزود: اينكه تحليلي از وضعيت نوسانات شاخص درهرمقطعي ارايه مي‌شود وظيفه تحليلگران بازار و مشاوران سرمايه‌گذاري است و بخش‌هايي كه داراي مجوز خاص از سازمان بورس هستند بايد تحليل‌هاي مناسبي انجام دهند. فطانت فرد با بيان اينكه توافق هسته‌اي اتفاق بسيار مهمي براي بازار سرمايه است، اضافه كرد: تاكنون ٣٦ قطعنامه عليه ايران در سال‌هاي گذشته صادر شده كه با بيانيه اخير تمامي آنها برطرف مي‌شود و اين مي‌تواند براي بازار سرمايه ظرفيت بالقوه‌اي ايجاد كند. رييس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: اين در حالي است كه سياست اقتصاد مقاومتي وضعيتي را ايجاد كرده است كه با ادامه دادن آن در داخل كشور مي‌توانيم شاهد افزايش ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي خود باشيم كه اجرايي شدن توافق هسته‌اي مي‌تواند به ظرفيت‌ها اضافه كند.

وي در پاسخ به اين سوال كه چرا باوجود نتايج مثبت مذاكرات هسته‌اي، بورس تهران روند نزولي در پيش گرفت، گفت: اين امر چند دليل دارد كه يكي از آنها مربوط به برگزاري مجامع شركت‌هاي بورسي در تيرماه است به‌طوري كه در چهار ماه ابتدايي امسال در مجموع ٣٦٣ مجمع برگزار شده است كه از اين تعداد ٢١٢ مجمع در تيرماه برگزار شده و ١٦٩ مجمع شركت‌هاي مهم در هفته آخر تيرماه برگزار شد. رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به تصميمات بانك مركزي و تاثير آن بر بازار سرمايه اشاره كرد و گفت: اقداماتي كه بانك مركزي در مجامع بانك‌ها براي تقويت بنيه مالي آنها انجام داده آثار خود را بر بازار سرمايه خواهد گذاشت، اين در حالي است كه سود تقسيمي بانك‌هاي بورسي در مجامع امسال از هشت هزار ميليارد تومان به ١٦٠٠ ميليارد تومان كاهش پيدا كرده است كه اين وضعيت بازار را با چالش مواجه كرد زيرا سهم بانك‌ها در بازار سرمايه ١٣ درصد است و وضعيت آنها به‌طور مستقيم روي بورس اثرگذار است. فطانت فرد تصريح كرد: علاوه بر اين شركت‌هاي معدني با كاهش قيمت گنداله و سنگ معدن مواجه شدند كه اين موضوع نيز به نوبه خود بر روي افت شاخص و شركت‌هاي معدني اثرگذار بود.

وي در ادامه به تشريح دلايل افت بورس بعد از توافق، گفت: همچنين برگزاري مجامع برخي شركت‌هاي پالايشگاهي با تنفس مواجه شد كه ناشي از اطلاعات ارايه شده توسط برخي دستگاه‌هاي ذي‌ربط و اعلام نرخ فرآورده و نفت خام بود بنابراين در اين مقطع شاهد ارايه اخبار متناقضي از سوي شركت‌ها بوديم. رييس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: بنابراين ناهماهنگي‌هايي كه در برخي دستگاه‌ها ايجاد شد به همراه عوامل متعددي كه در بخش بنيادي شركت‌ها اثرگذار بود باعث شد كه شاهد وضعيت نزولي بورس بعد از توافق هسته‌اي باشيم.

بازار دچار كم واكنشي شده است

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اينكه آثار عملي توافق بايد محقق شود تا اثر خود را بر بخش واقعي اقتصاد بگذارد، گفت: در حال حاضر عارضه‌اي كه در بازار سرمايه قابل تحليل است اين است كه بازار دچار كم‌واكنشي شده و نه تنها اين اتفاق، بلكه هر اتفاق مثبت ديگري كه رخ مي‌دهد آثار محدودي را بر بازار سرمايه مي‌گذارد كه البته اين موضوع در يك دوره زماني اصلاح مي‌شود. فطانت فرد تاكيد كرد: در شرايطي كه اقتصاد كشور با كسري بودجه، كاهش قيمت نفت و ساير كالاها مواجه است آثار آن در بازار سرمايه نمايان مي‌شود اما به اعتقاد من اين توافق در صورت تحقق يافتن، حركت‌هاي جديدي پيش روي بازار قرار خواهد داد زيرا فرصت‌ها به‌تنهايي قادر نيستند در بخش واقعي اقتصاد اثر خود را بگذارند اين در حالي است كه مهم‌ترين دستاورد توافق هسته‌اي، آرامش بازار و رفع دغدغه نسبت به تحريم‌ها و افزايش نرخ ارز است كه محقق شدن آن به معناي ايجاد فرصت‌هاي جديد در اقتصاد كشور بوده و بر توانايي‌ها و ظرفيت‌هاي كشور اضافه مي‌كند.

حضور سرمايه‌گذاران خارجي در بورس

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه اين نشست به برنامه سازمان بورس براي جذب سرمايه‌گذاران خارجي اشاره كرد و گفت: در حال حاضر اقتصاد ايران توسط بسياري از تحليلگراني كه اين كشور را مورد تحليل قرار مي‌دهند ، قرار است جزو ١١ كشوري كه داراي نرخ رشد اقتصادي بالا هستند، رتبه‌بندي شود. علاوه بر اينكه تحليل‌هاي متفاوتي وجود دارد كه مي‌تواند بازار سرمايه را به عنوان بازاري پرپتانسيل مورد توجه قرار دهد اما بازار ما كم‌عمق بوده و حجم آن محدود است و در صورتي كه نظارت كامل روي آن صورت نگيرد مي‌تواند مخاطرات زيادي را ايجاد كند، بنابراين بعد از فراهم شدن زيرساخت‌هاي لازم براي جذب سرمايه‌گذاران خارجي، اولويت ورود سرمايه‌گذاران خارجي در بخش اوراق و بازار اوليه است. فطانت فرد در پاسخ به سوالي در خصوص اينكه تاكنون چه كشورهايي با بازار سرمايه وارد مذاكرات جدي شده‌اند، گفت: در حال حاضر تنها بازديدهايي از تالار شيشه‌اي توسط سرمايه‌گذاران خارجي صورت گرفته و تفاهمنامه رسمي در اين خصوص به امضا نرسيده است. وي در ادامه از آغاز عرضه‌هاي اوليه در ابتداي شهريور ماه خبر داد و گفت: از ابتداي شهريور ماه عرضه‌هاي اوليه با دو روش ثبت‌سفارش و حق انتخاب صورت مي‌گيرد.


بورس و دوران پساتحريم

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه اين نشست به برنامه بورس در دوره پساتحريم اشاره كرد و گفت: درحال حاضر برنامه‌هايي توسط بخش‌هاي اجرايي كشور ارايه شده كه طبيعتا آثار خود را بر بازار سرمايه خواهد داشت اما به صورت مشخص بازار سرمايه برنامه بسيار مدوني در اين خصوص دارد كه به مرحله اجرا در خواهد آمد. فطانت‌فرد ادامه داد: يكي از برنامه‌هاي سازمان بورس در دوره پساتحريم، جذب سرمايه‌گذار خارجي و ارايه مجوز به نهادهاي خارجي در بازار سرمايه است به‌طوري كه سازمان برنامه مشخصي در قالب openup ارايه خواهد داد. فطانت فرد در خصوص جزييات راه‌اندازي بورس تعاون نيز توضيح داد: در خصوص راه‌اندازي بورس تعاون مشكلاتي در شركت‌هاي تعاوني سهامي آن وجود دارد و آن راي شركت‌هاي تعاوني در مجامع است كه در روش‌هاي ارايه آرا هنوز به توافق كامل دست پيدا نكرده‌ايم با اين حال كارگروهي بين سازمان بورس و وزارت تعاون ايجاد شده و درصدد هستيم تا راه‌حل‌هايي براي راه‌اندازي بورس تعاون و راهيابي شركت‌هاي تعاوني سهامي آن به تابلوي بورس فراهم كنيم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها