کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

چشم‌انداز ناوگان هوایی ایران؛ نصف بوئینگ، نصف ایرباس ؟

کدخبر:۱۴۱۶۷یکشنبه، ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۶:۱۱۲۷۳۷ بازدید

بر اساس بخشی از توافق هسته‌ای برای نخستین بار پس از سه‌دهه تحریم ممنوعیت خرید هواپیمای مسافربری مرتفع و امکان بازسازی ناوگان ...

بعد از اینکه ایران و 1+5 در وین به توافق جامع هسته‌ای دست پیدا کردند تحرک کشورها و شرکت‌های بین‌المللی برای بازگشت به بازار ایران شروع شده است. بر اساس بخشی از توافق هسته‌ای برای نخستین بار پس از سه‌دهه تحریم  ممنوعیت خرید هواپیمای مسافربری مرتفع و امکان بازسازی ناوگان هوایی کشور و ارتقای ایمنی پروازها فراهم خواهد شد که می‌تواند آغازی برای فصل جدیدی از مراودات بین‌المللی ایران و جهان در صنعت هوانوردی باشد.

بر مبنای یکی از بندهای توافق که مرتبط با صنعت هوانوردی است، تحریم‌ها و تدابیر محدود کننده در خصوص دسترسی به فرودگاه‌های اتحادیه اروپا برای هواپیماهای ایرانی، خرید هواپیما و قطعات و همکاری با شرکت‌های هوایی لغو می‌شود.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، ایران برای نوسازی ناوگان هوایی خود حداقل به  400 فروندهواپیمای جدید نیاز دارد. بر اساس برآوردها ارزش بازار حمل و نقل هوایی ایران حدود 20 میلیارد دلار است. به همین دلیل شرکت‌های هوایی معتبر برای ورود به ایران تمایل زیادی دارند. شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ سازنده هواپیما علاقه‌مند هستند وارد بازار ایران شوند، بازاری که ظرفیت بسیار زیادی دارد. بعد از سفر وزیر راه و شهرسازی به فرانسه شرکت‌های هواپیماساز بزرگ جهان مانند بوئینگ و ایرباس برای همکاری در صنعت هوانوردی به ایران اعلام آمادگی کردند. همچنین وزیر خارجه فرانسه در سفر به ایران با وزیر راه و شهرسازی ملاقات کرد که به گفته عباس آخوندی در این دیدار در خصوص همکاری ایران و ایرباس گفت‌و‌گوهایی انجام شد.
 
شروط خرید هواپیماهای جدید

معاون سازمان هواپیمایی کشوری با تأکید بر اینکه تعمیر هواپیماهای زمینگیر اولویت نخست نوسازی ناوگان هوایی است گفت: شرکت‌های هواپیمایی برای خرید هواپیمای جدید باید سه شرط سن ناوگان، پوشش فرودگاهی و به روز بودن هواپیما را رعایت کنند. حمید حبیبی، معاونت استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به برنامه‌های نوسازی ناوگان هوایی گفت: قراردادهای خرید هواپیما از طریق ایرلاین‌ها منعقد می‌شود البته اولویت نخست سازمان تعمیر هواپیماهای زمینگیر و بازگرداندن آنها به شبکه پروازی است.

وی افزود: بر اساس افق 1404 ایران باید به کشور نخست منطقه در زمینه ناوگان هوایی و پروازهای بین‌المللی برسد که برای رسیدن به این هدف به 450 تا 600 فروند هواپیما نیاز داریم بنابراین برنامه‌ریزی در جهت خرید و نوسازی ناوگان برای رسیدن به این تعداد هواپیما تا 10سال آینده است. وی با اشاره به هزینه سنگین خرید هواپیما گفت: شرکت‌های هوایی به علت بوروکراسی‌های اداری هنوز نتوانسته‌اند از منابع داخلی برای خرید هواپیما استفاده کنند اما برنامه سازمان استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی، منابع خارجی و فاینانس برای تسهیل خرید هواپیما است. وی گفت: اگر قرار بر کمک مالی به شرکت‌ها برای خرید هواپیما باشد این شرکت‌ها موظف خواهند بود خرید را مبتنی بر سیاست‌های سازمان انجام دهند.

به گفته حبیبی سازمان هواپیمایی کشوری 3 شرط را برای خرید هواپیما توسط ایرلاین‌ها در نظر گرفته است که شرط نخست سن ناوگان است. بر این اساس خرید هواپیماهای جوان در دستور کار است و سن این هواپیماها نباید بیشتر از 15 سال باشد.به گفته معاون سازمان هواپیمایی شرط دوم خرید هواپیمای جدید این است که این هواپیما توانایی فعالیت در همه فرودگاه‌های کشور را داشته باشد و هواپیما بتواند مناطق مختلف کشور را تحت پوشش پروازی قرار دهد.

به روز بودن هواپیمای خریداری شده شرط دیگری است که حبیبی برای خرید هواپیماهای جدید آن را الزامی دانست و گفت: هواپیمای خریداری شده نباید از نظر فنی و مهندسی پیچیده و دور از دسترس تعمیر در کشور باشد بلکه نوع هواپیما باید طوری باشد که توان تعمیرات و پشتیبانی آن در داخل وجود داشته باشد هر چند توان فنی و مهندسی برای تعمیر هواپیما در داخل بسیار بالا و در سطح استانداردهایی بین‌المللی است و این شرط به معنی توانایی پایین استاندارد تعمیرات هواپیما در داخل نیست.

 خرید سالانه 90 فروند بوئینگ و ایرباس در فاز اول نوسازی

محمد خداکرمی سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری نیز با اشاره به برنامه‌های نوسازی ناوگان هوایی کشور گفت: در فاز اول باید سالانه حدود ۸۰ تا ۹۰ فروند هواپیما از نوع بوئینگ و ایرباس برای نوسازی ناوگان هوایی تأمین شود.

به گفته خداکرمی سازمان هواپیمایی کشوری نوسازی ناوگان حمل‌ونقل هوایی مسافری را در دستور کار قرار داده است، در این راستا از هر دو نوع هواپیمای بوئینگ و ایرباس به‌طور مساوی استفاده خواهیم کرد چون این هواپیماها امتحان خود را پس داده‌اند و با توجه به نیاز کشور، تعداد صندلی و گنجایش آنها، بهتر است.

 تأمین نقدینگی از طریق فاینانس و تسهیلات بانکی

وی خاطرنشان کرد: بخشی از هواپیماهای تازه‌وارد جایگزین هواپیماهای قدیمی می‌شود و بخش دیگری از آن برای پاسخگویی به نیازهای جدید در صنعت حمل ونقل هوایی است. بر این اساس سالانه نیازمند اضافه کردن 80 تا 90 فروند هواپیما هستیم تا در مدت 5 سال بتوانیم 300 فروند هواپیمای جوان، خوب و فعال داشته باشیم البته واردات این تعداد هواپیما بستگی به نقدینگی دارد، ضمن آنکه تاکنون بانک‌های عامل برای ارائه تسهیلات صندوق توسعه ملی، هواپیما را به عنوان وثیقه قبول نمی‌کردند که الان این مشکل حل شده است.

به گفته خداکرمی برای منابع مالی این طرح نیز نباید همه نیاز حمل‌ونقل هوایی به هواپیما از طریق خرید نقدی صورت گیرد، بلکه با استفاده از کمک‌های دولتی، منابع صندوق توسعه ملی، فاینانس خارجی و... می‌‌توان هواپیماها را به‌صورت اجاره و اجاره به‌شرط تملیک نیز خریداری کرد. سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: در حال حاضر ۲۵۷ فروند هواپیما در کشور داریم که از این تعداد، ۱۵۰ فروند فعال و ۹۶ فروند زمینگیر هستند که برخی از این ۹۶ فروند، منتظر قطعه یا ارسال موتور برای تعمیر هستند، بنابراین پس از انجام تعمیرات به ناوگان بازمی‌گردند. وی در خصوص احتمال ورود هواپیماهای روسی به کشور نیز گفت: توپولف ۱۵۴ باتوجه به اینکه در سال ۱۳۸۹ پرواز آن ممنوع شده است، دیگر اجازه ورود به کشور ندارد، ضمن آنکه اقبال عمومی مسافران هواپیمایی ما بیشتر به سمت هواپیماهای خارجی دیگر است و پیش‌بینی می‌کنیم که ایرلاین‌ها هم به سمت خرید هواپیمای غربی بروند.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

داوود: 1394/5/1108:20:12،
53
20
من زنده،شما هم زنده،با این ایرلاینهای ضعیفی که ما داریم فکر نکنم اتفاقی بیفته،شاید ماهان چندتایی بخره چون پول و فاینانس داره بقیه تعطیل!!!!!!
رامین: 1394/5/1109:05:28،
31
23
شما همون کاپیتان اخراج شده ماهان نیستی احیانا؟!!
فعلا که بیشترین کنسلی و تاخیر رو همین ماهان داره!
هر چی ابوطیاره AIR ASIA رو خریده رنگش زده لوگو ماهان زده روش! کی سقوط کنه خدا میدونه
خالو کریم: 1394/5/1109:44:17،
26
10
اینا تا تمام ملت رو به کشتن ندادن راحت نمیشن.
داوود: 1394/5/1109:57:31،
22
16
رامین: خداییش از هوش و ذکاوتت خوشم امد،افرین،بیا بفرستمت اموزش ببین چند سال بیا وردست خودم بپریم،و اما جهت اطلاع عموم: ماهان تنها ایرلاینی هست که به دلایلی که گفتن نداره از فاینانسها و شرایط مالی خوبی برخورداره،A340 هایی که خریداری شدند به اصطلاح air worthy هستند یعنی هنوز در ساعت پروازی استاندارد قرار دارند و چندتاشونم به B CHECK نرسیدند،از یک شرکت عراقی خریداری شدند که به دلیل وضع عراق چند سال زمینگیر بودند،خرید این ناوگان با قیمت مناسب توسط دلالان ماهر انجام شده و به تدریج وارد ناوگان ماهان میشوند،بقیه ایرلاینها حتی در پرداخت حقوق مکفی به پرسنل مشکل دارند و حالا حالاها نمیتونند کاری کنند.
آرش: 1394/5/1110:16:14،
24
13
چند روز پیش یه مسولی گفت قیمت یه بویینگ یا ایرباس نو معادل قیمت کل ناوگان فعلی هست! پس بعیده هیچ کدوم از ایرلاینها توانایی خرید مستقل داشته باشن! و اگه بخرن نمیتونن نو بخرن و باید 10-12 ساله بخرن
محمد: 1394/5/1110:18:02،
22
10
پس پولهای بلوکه آزاد شده رو میخواید چ کار کنید خرج همین چیزا باید کرد دیگه البته ا........یمن و سوریه !
الوند: 1394/5/1110:41:05،
17
12
جنگی که فعلا رفتن از چین بخرن
مسافری نمی دونم قصدشون از کجا میشه شاید اونم برن چین شایدم برن سراغ روسیه
شایدم دیدی خط تولیط ایران140 رو ارتقا دادن هواپیمای بزرگتر ساختن
یک خلبان امیدوار: 1394/5/1114:32:45،
19
13
هیچ خبری از هواپیمایی نیست که شما کامنت سرشار از نا امیدی و توهین به خلبان ها و هواپیمایی ننوشته باشین. وضعیت هواپیماها خیلی خراب است ولی امیدوارم بشه جایگاه خودمون رو به سالها پیش برسونیم، با تمسخر خودمون بخ جایی نمی رسیم، شمایی که خلبان ایرانی رو با ... مقایسه کرده بودین، حتما اطلاع ندارین که بدون امکانات لازم، تحت چه استرس و فشاری میرن سر کار.
حسین: 1394/5/1108:23:09،
19
11
تو خیلی چیزها میتونند به مردم زور بگن مانند قیمت بلیط هواپیما . ولی مشتری حق انتخاب داره . . وقتی پرواز با هواپیمای بی کیفیت روسی باشه مشتری هم این حق رو محفوظ داره که بلیط نخره.
هواپیمای روسی آوردید خودتان سوارشوید.
mohammad: 1394/5/1108:24:13،
23
11
حرف های خوب این روز ها شنیده میشه اما اگه عمل بشه گوش شیطون کر
آقا معلم: 1394/5/1109:12:46،
20
12
سالی 80تا90هواپیما طی پنج سال میشود 300تا آیا ،150هواپیمای فعال +96هواپیمای زمینگیر میشود 257هواپیما آیا ،ما تا 1404تعداد 900هواپیما خواهیم خرید آیا ما توپولف نخواهیم خرید آیا ،مگه داریم این طور خرید و حسابی
رضا: 1394/5/1109:21:31،
29
10
هر هواپيمايي مياريد فقط روسي نياريد
رضا: 1394/5/1109:44:22،
20
11
از همين الان بريد قرارداد ببندين تا برن بسازن چندسال طول ميكشه ماشين كه نيست تو انبار داشته باشن
علی: 1394/5/1111:32:21،
20
13
رضا جان نو که نمیخوان بگیرن سفارش بدن؟مگه نخوندی اولش گفته جوان سازی ناوگان با عمر زیر 15 سال .یعنی تا 5 سال بعد میشه همین آشو همین کاسه.الانشم باز میریم هواپیمای دست پنجم ششم پیدا میکنیم میخریم نگران نباشین.یعنی فکر کنین 1% که اینا هواپیمای نو بخرن.عمرااااا چیزی که ارزش نداره براشون جون مردم خودمونه
نیما: 1394/5/1109:45:55،
13
12
150+96 میشه 246 نه 257 .طرف جمع و تفریقم بلد نیست شده رییس سازمان هواپیمایی کشوری
عجب کشووووووری
حامد : 1394/5/1109:47:14،
19
11
اولین شرطش (و سن این هواپیماها نباید بیشتر از 15 سال باشد) خب یکباره بگو مثل ی سمساری می ریم هواپیمای دست دوم می خریم.
ناصر: 1394/5/1109:47:55،
19
9
آخرش هم هواپیماهای خراب ترکیه و امارات از رده خارج A320 رو میارن میگن اینم پول نفت شما تصفیه شد!بقیشم که به کشورهای دیگه میره!
reza: 1394/5/1112:09:00،
15
12
تامین مالی را از طریق فاینانس انجام ندید از محل صندوق اختلاس انجام بدید بهتره
Alo: 1394/5/1112:22:34،
16
9
اومديم و شما سالي ٩٠ تا هواپيما خريديد ، با كدوم فرودگاه ميخوايين جوابگو خدمات باشين ،بابا مردم رو چي فرض ميكنين ، جيگر خودتونين ، يك سفر به دوبي برين تا خدمات فرودگاه رو ببينين ،بعد بشينين ١٠٠ سال فكر كنين كه چرا ما مردم رو اينقدر تحقير ميكنيم،به ندا صبورترين مردم دنيا هستيم ، با اين همه جفا كه شما ميكنيد
Z: 1394/5/1113:08:00،
15
9
این دیگر اسمش صبر نیست!!!!!!
نیما: 1394/5/1202:24:44،
12
10
بهتر فقط از Boeing خرید کنیم چون نسبت به Airbus عمرش طولانی تر و مخارج نگه داریش کمتره.همش هم باید نو باشن چون مخارج تعمیر هواپیمای دسته دو سنگین تر از خرید هواپیمای صفره.
برای پروازهای داخلی حداقل 200 تا Boeing 737 MAX7 , MAX8 لازم داریم که بین 160 تا 180 صندلی در 3 کلاس دارن با متوسط قیمت 100 میلیون دلار.برای پروازهای میان برد و اروپایی هم 200 تا Boeing 787-8 , Boeing 787-9 لازم داریم که بین 200 تا 280 صندلی دارن و بین 220 تا 260 میلیون دلار قیمتشونه و از از پرفروش ترین های دنیا هستن.برای پروازهای دوربرد هم 100 تا Boeing 777-8X می خوایم با گنجایش 350 نفر و 348 میلیون دلار قیمت برای هر فروند.دیگه حساب کتابش با خودتون!

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما