کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ايتاليايی‌ها سومين ميهمان اروپايی پس از توافق هسته‌ای


کد خبر : ۱۴۱۶۱شنبه، ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۱:۲۹۲۸۰۲ بازدید

پس از امضای توافق نهايی ميان ايران و گروه 1+5 در وين، سفر مقامات اروپايی به ايران روز به روز در حال پيگيری و افزايش است. پس از ورود هيات‌های ...
ايتاليايی‌ها سومين ميهمان اروپايی پس از توافق هسته‌ایايتاليايی‌ها سومين ميهمان اروپايی پس از توافق هسته‌ای

پس از امضای توافق نهايی ميان ايران و گروه 1+5 در وين، سفر مقامات اروپايی به ايران روز به روز در حال پيگيری و افزايش است. پس از ورود هيات‌های بلندپايه آلماني و فرانسوي و سفر مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا به تهران، وزير امور خارجه ايتاليا به همراه وزير توسعه اقتصادي اين كشور راهي ايران شدند تا ايتاليا كه به نوعي با آمدن فدريكا موگريني مقدمات حضور پررنگ سياسي و اقتصادي ايتاليايي‌ها به تهران را فراهم آورده بود، از قافله ترددهاي فشرده به تهران باز نماند. سفر پائولو جنتيلوني وزير خارجه ايتاليا به ايران با همراهي شماري از شركت‌هاي نفت و گازي و حمل‌ونقل اين كشور صورت گرفته است كه به گفته كارشناسان هدف از اين سفر علاوه‌بر همكاري‌هاي سياسي، ارتقاي سطح مبادلات تجاري دو كشور است كه در 3ماهه نخست سال جاري ميلادي بالغ بر 407.5ميليون يورو بوده است.

به گزارش تعادل، افق‌هاي جديدي پيش چشم كشورهاي غربي به‌خصوص اتحاديه اروپا كه پس از حصول توافق نهايي ميان ايران و قدرت‌هاي بزرگ گشوده شده است، باعث شده تا به نوعي ميان مقامات اين كشورها نوعي مسابقه و رقابت براي حضور هر چه زودتر در ايران آغاز شود. در سفر اخير مقامات ايتاليا به تهران، گفته مي‌شود وزير خارجه اين كشور علاوه‌بر زمينه‌هاي همكاري بالقوه و گسترده سياسي كه مي‌توان از روابط تهران- رم انتظار داشت، با همراه كردن وزير اقتصاد و گروهي از صاحبان صنايع بزرگ نفتي و انرژي و همچنين حمل‌ونقل اين كشور، اميدوار به همكاري‌هاي اقتصادي در بازار بزرگ ايران است. براساس توافق صورت‌گرفته ميان ايران و گروه 1+5 قرار است كه تحريم‌هاي بين‌المللي ايران لغو شود و به همين دليل است كه يكي از شركت‌هاي بزرگ نفتي ايتاليا، ضمن اعلام آمادگي براي سرمايه‌گذاري در ايران، از نياز اين شركت براي خريد نفت خام ايران نيز سخن گفته است.
 

  آمادگي غول‌هاي اقتصادي ايتاليا

در همين راستا در جريان سفر وزير خارجه ايتاليا به همراه هيات بلندپايه سياسي و اقتصادي به ايران، جهانبخش مظفري سفير كشورمان در رم، اعلام كرد كه ايتاليا قابليت اين را داراست كه مجدد به نخستين شريك تجاري ايران در اتحاديه اروپا تبدل شود. روابط عميق و ريشه‌داري كه ميان دو كشور با قدمتي 154ساله وجود داشته، به‌زعم كارشناسان مي‌تواند با پشتوانه عميق فرهنگي و تاريخي خود تبديل به يك همگرايي در زمينه‌هاي مختلف و مورد علاقه دو كشور باشد. همين امر هم مورد تاكيد سفير كشورمان در ايتاليا واقع شده و وي اقتصاد مكمل دو كشور را در سطحي دانست كه ايتاليا را قادر خواهد كرد، به يكي از چهار شريك نخست ايران در سطح جهاني بدل شود. چشم‌انداز روشن روابط دوجانبه دو كشور با توجه به پيشينه روابط ميان طرفين امكان توسعه سريع سطح مناسبات سياسي و اقتصادي دو كشور را فراهم كرده است. سفير ايران با تاكيد بر اينكه فراموش نمي‌كنيم ايتاليا در دوره تحريم‌ها، رفتاري توام با متانت در حوزه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي و فرهنگي در قبال ايران داشته است، پيشينه مثبت را در جهت‌دهي به آينده روابط موثر دانست. وي گفت: ايتاليا در چند حوزه مهم مورد نياز جمهوري اسلامي ايران نظير انرژي، صنايع مرتبط نيروگاهي، خودروسازي، راه‌آهن و سامانه‌هاي كنترل ناوبري ريلي، فولادسازي، صنايع كشاورزي و غذايي و بسياري از زمينه‌هاي ديگر داراي تواني قابل قبول در سطح اتحاديه اروپايي است. ايتاليا در حوزه صنايع كوچك و متوسط حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد و مي‌تواند در صورت برنامه‌ريزي صحيح و هدفمند، تامين‌كننده نيازها و پركننده خلأهاي بخش‌هاي مختلف صنعت ايران باشد. حلقه‌هاي فرهنگي روابط ايران و ايتاليا با توجه به سابقه تاريخي و تمدن دو كشور از قديم‌الايام تا به امروز باعث شده تا ايتاليا كه در ميان مردم ايران چهره مثبتي دارد، به عنوان يك شريك و دوست قابل اتكا قلمداد شود.


  تكاپوي مقامات رم براي از سرگيري روابط

در حالي كه رسانه و كارشناسان ايتاليايي معتقدند كه بازار بزرگ ايران مي‌تواند موقعيت و فرصتي طلايي را براي شركت‌هاي دچار بحران ايتاليايي باز كند، مقامات اين كشور معتقدند كه از سرگيري مناسبات تجاري دو كشور كه زماني به 7ميليارد يورو مي‌رسيد، در اقتصاد پرتلاطم جهاني مي‌تواند اهميتي حياتي براي مقامات رم داشته باشد و اين عمده‌ترين هدفي است كه سياستمداران ايتاليا را بر آن داشته تا براي از سرگيري همكاري‌هاي همه‌جانبه سياسي، اقتصادي و فرهنگي به تكاپو بيفتند. در همين حال سفير ايران در ايتاليا در گفت‌وگويي با خبرگزاري جمهوري اسلامي، اظهار داشت: علاوه‌بر منافع اقتصادي كه مي‌تواند براي هر دو كشور مهم و منفعت‌بخش باشد، شرايط منطقه هم‌اكنون به گونه‌يي است كه موضوعات بسياري در حوزه‌هاي سياسي و امنيتي براي همكاري وجود دارد. همچنين با توجه به وجود اراده سياسي لازم در طرفين، دورنماي مثبتي براي اين همكاري‌ها ديده مي‌شود.


موگريني اروپايي‌ها را روانه تهران مي‌كند

در همين خصوص فدريكا موگريني مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا كه هفته پيش در تهران حضور داشت و با مقامات كشورمان به رايزني و گفت‌وگو پرداخته بود، در نشستي غيرعلني در اين اتحاديه اعلام كرده است كه اتحاديه اروپا بايد تا اواسط دي ماه امسال، رايزني‌هاي گسترده اقتصادي و تجاري را با تهران آغاز كند. موگريني خواستار آن است كه به محض به اجرا گذاشته شدن توافق هسته‌يي ميان ايران و گروه 1+5 كه قرار است تا اواخر سال جاري ميلادي اجرايي شود، از اين توافق به طور كامل حمايت شود. همچنين موگريني سفر تعدادي از مسوولان شوراي اتحاديه اروپا به ايران را تا زمان اجرايي‌شدن توافق هسته‌يي به اعضاي اين اتحاديه پيشنهاد كرده است. البته لازم به ذكر است كه اظهارات مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا از آنجا حائزاهميت است كه وي زماني وزير خارجه ايتاليا بوده و گفته مي‌شود اكنون كه سكان ديپلماسي اتحاديه اروپا را برعهده دارد، با سفر هفته قبل خود به تهران، مقدمات همكاري‌هاي گسترده ميان ايران و ايتاليا را كليد زده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها