کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خرید تضمینی‌ گندم با طعم نسیه


کد خبر : ۱۴۱۴۴شنبه، ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۱:۲۵۲۰۰۴ بازدید

گندم‌کاران زیادی در انتظار واریز پول‌هایشان هستند. بنابر تماس‌های برخی کشاورزان به آرمان، بعضی از مناطق کشور نزدیک یک ماه است که گندم‌هایشان ...

گندم‌کاران زیادی در انتظار واریز پول‌هایشان هستند. بنابر تماس‌های برخی کشاورزان به آرمان، بعضی از مناطق کشور نزدیک یک ماه است که گندم‌هایشان را تحویل داده اند اما هنوز از مبالغ واریزی آن خبری نیست. این در حالی است که معاون وزیر جهاد کشاورزی اخیرا در گفت‌وگو با آرمان گفت نهایت دیرکرد در پرداخت مطالبات کشاورزان 2 هفته است.

یکی از کشاورزان شهرستان نهاوند می‌گوید 17 تیر محصول اش را تحویل داده اما با گذشت تقریبا 24 روز هنوز مبلغی در این خصوص از طرف خریداران دولتی دریافت نکرده است. مروارید خزایی، کشاورزی 70 ساله است که در سال‌های زیادی روزهایی این‌چنین را تجربه کرده است، او اظهار می‌کند: در تمام طول سال هیچ درآمدی برای ما وجود ندارد و عواید فروش گندم به‌عنوان اولین ورودی درآمدی به خانواده کشاورزان بعد از تقریبا 11 ماه است. این کشاورز گندمکار اضافه می‌کند در تمام این مدت خصوصا فصل بهار و ماه‌های آخر منتهی به تیر و مرداد ،هزینه‌های خانواده بیشتر بر وعده سر خرمن تامین می‌شود لذا با توجه به هزینه‌های سنگین زندگی و همچنین هزینه‌های مرتبط با تولید گندم، نظیر کاشت، برداشت، کود شیمیایی، سم و... در این روزها شرایط مشقت‌باری را به وجود آورده است. حالا بنا به گفته‌های این گندمکار کهنه کار اگر مراجعه متداوم طلبکاران که مترصد سر خرمن مانده و فرصت اخذ مطالبات خود در این زمان کوتاه و گریز پای  را پیدا کرده‌اند به این مشکلات اضافه کنیم می‌توان تا حدودی به اوضاع این روزهای گندم کاران پی برد که تا چه حد هر روز دیرکرد می‌تواند شرایط را بغرنج‌تر نماید.

این در شرایطی است که علی قنبری، معاون وزیر کشاورزی گفته بود حداکثر زمان واریز مبالغ کشاورزان 15 روز خواهد بود. او هفته گذشته به «آرمان» گفته بود: واریزی‌ها به صورت نوبتی و بر اساس اولویت به کسانی که زودتر تحویل می‌دهند، خواهد بود. البته قنبری تصریح کرد که بیشتر واریزی‌ها در حدود یک هفته بوده‌اند ولی‌ نهایتا ممکن است تا 15 روز هم طول بکشد ولی بیشتر از این نخواهد بود و از این جهت کشاورزان نگران نباشند. استان همدان به‌خصوص شهرستان نهاوند یکی از مناطق مستعد کشاورزی در غرب کشور است و با توجه به نقش تولیدات کشاورزی در معیشت و زندگی ساکنان این منطقه به‌ویژه در نواحی روستایی، لزوم توجه به بحث خرید تضمینی محصولاتی چون گندم را بیش از پیش ضروری می‌سازد.

گزارش‌ها حاکی از این بوده که کشاورزان بروجردی نیز که گندم برداشت شده خود را به شرکت غله یا تعاون روستایی شهرستان تحویل داده‌اند از تاخیر در پرداخت پول محصول خود گلایه دارند. ایرنا نوشت؛ با توجه به آغاز فصل برداشت گندم از یک ماه پیش در شهرستان بروجرد، کشاورزان به تدریج گندم برداشت شده خود را به شرکت غله و تعاون روستایی شهرستان تحویل می‌دهند. این کشاورزان قرار بود پول گندم خود را در مدت زمان کوتاهی از طریق سامانه پرداخت گندم بانک کشاورزی دریافت کنند ولی متاسفانه این روند به کندی صورت می‌گیرد. یکی از کشاورزان بروجردی در این رابطه گفته است: گندم تولیدی تا قبل از تحویل به سیلو هزینه‌هایی ازجمله حمل بار دارد لذا پرداخت سریع پول گندم‌های خریداری شده توسط شرکت غله و تعاون روستایی ضروری است. وی اظهار کرد: برخی کشاورزان که توانایی پرداخت هزینه‌های حمل بار را ندارند گندم خود را با قیمت پایین‌تری به واسطه‌ها و دلالان می‌فروشند. به گفته وی دلالان و واسطه‌ها این روزها به زمین‌های کشاورزی مراجعه و همان جا گندم کشاورزان را خریداری می‌کنند که این کار برای کشاورز بسیار راحت‌تر است.

 خرید تضمینی گندم توسط شرکت تعاونی روستایی که یکی از محصولات استراتژیک و راهبردی کشاورزی محسوب می‌شود ضروری است،‌ چرا که هرگونه اخلال در تأمین این محصول مهم، ناامنی در امنیت غذایی محسوب شده و کشور را با مشکل جدی روبه‌رو می‌کند. اهمیت این قضیه وقتی آشکار می‌شود که بدانيم گندم از نظر سطح زیرکشت، رتبه اول را در جهان دارد. بر همین اساس در اکثر مناطق مستعد و دارای شرایط مناسب اقلیمی کشت می‌شود. از ابتدای برداشت گندم تاکنون 6 میلیون و 559 هزار و 869 تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به‌صورت تضمینی خریداری شد که این میزان خرید در مقایسه با سال گذشته 17 درصد رشد داشته است. به گزارش ایرنا از وزارت جهادکشاورزی، ارزش ریالی گندم خریداری شده 76 هزار و 406 میلیون ریال بوده که تاکنون 56 هزار و 763 میلیون ریال آن به کشاورزان پرداخت شده است. علی قنبری، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در اين‌باره گفته طی سال گذشته حدود 6 میلیون و 700 هزار تن گندم از کشاورزان ایرانی خریداری شده و با توجه به شرایط موجود، پیش‌بینی می‌شود امسال خرید تضمینی گندم به حدود 7 میلیون و 700 هزار تن برسد که افزایش 15 درصدی را نشان می‌دهد. معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه اظهار کرده است: برای خرید تضمینی گندم 5000 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که با توجه به قیمت پایه 1155 تومان گندم، برای میزان برآورد‌شده کافی نیست اما دولت و وزارت جهاد کشاورزی به دنبال افزایش آن به حدود 8000 میلیارد تومان هستند که به خرید حدود 8 میلیون تن گندم اختصاص یابد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها