کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

رقابت نافرجام CNG با بنزین

کدخبر:۱۴۱۴۲شنبه، ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۸:۱۴۳۷۸۵ بازدید

برای کشوری مانند ایران که جمعیت کلان و صنایع مختلفی دارد، منابع انرژی فسیلی اهمیت فراوانی دارد. باتوجه به آن‌که ایران دارای منابع نفتی ...

برای کشوری مانند ایران که جمعیت کلان و صنایع مختلفی دارد، منابع انرژی فسیلی اهمیت فراوانی دارد. باتوجه به آن‌که ایران دارای منابع نفتی عظیمی است طی سال‌های گذشته هیچ‌گاه تنوع سوختی چندان مورد توجه نبوده که این نقیصه در شیوه مصرف سوخت مردم نمایان است. اما در سال‌های اخیر با احساس نیاز برای متنوع کردن سبد سوختی کشور دولت تمهیدات مختلفی به کار گرفت تا مردم را به استفاده از سوخت‌های پاک ترغیب کند. یکی از این تمهیدات دومنظوره‌شدن جایگاه‌های عرضه سوخت (بنزین و سی‌ان‌جی) و برنامه ساخت ٢٥٠٠ جایگاه سوخت‌گیری سی‌ان‌جی در ایران بود که البته تعداد جایگاه‌های ساخته شده تاکنون کمتر از این برنامه است.

به گزارش شهروند، در این اواخر نیز برای تشویق مردم به استفاده از سوخت‌هایی پاک‌تر از بنزین، دولت اقدام به کاهش قیمت سی‌ان‌جی کرده است. به عبارت دیگر همزمان با تک‌نرخی شدن و افزایش قیمت بنزین، دولت وعده داد از قیمت سی‌ان‌جی بکاهد تا انگیزه‌ای برای مصرف بیشتر این سوخت میان مردم فراهم کند. این درحالی است که در تهران با جمعیتی حدود ٢٠‌میلیون نفر و ٣‌میلیون خودروی سی‌ان‌جی‌سوز، فقط ٢٥٨ باب جایگاه سی‌ان‌جی وجود دارد.

از سوی دیگر نگاهی به آمار ساخت جایگاه‌های سی‌ان‌جی در کشور حاکی از روند نزولی آن است. از ‌سال ١٣٨٤ که موضوع دومنظوره‌شدن جایگاه‌های سوخت به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران محول شد تا پایان ‌سال ٨٨ در مجموع تعداد ١١٩٠ جایگاه عرضه سوخت CNG به‌صورت تک‌منظوره و دومنظوره در سراسر کشور احداث شد. در ‌سال ٨٩ با شتاب بیشتر در روند احداث جایگاه‌های عرضه سوخت گاز طبیعی فشرده و راه‌اندازی ٢٥٤ جایگاه تک‌‌منظوره و ١٩٧ جایگاه دومنظوره، تعداد جایگاه‌های فعال برای عرضه سی‌ان‌جی به ١٦٤١ باب رسید. در ‌سال ٩٠ نیز در ادامه روند توسعه جایگاه‌های عرضه سوختCNG، در مجموع در سراسر کشور ٢٢٦ جایگاه جدید ساخته شد. همچنین در‌ سال ٩١ در مجموع ١٢٥ جایگاه جدید عرضه سوخت CNG به‌صورت تک‌منظوره و دومنظوره در مدار بهره‌برداری قرار گرفت. از ابتدای‌ سال ٩٢ تا پایان این‌ سال هم در سراسر کشور ١٦٩جایگاه جدید عرضه سوخت CNG به بهره‌برداری رسید. در‌ سال ٩٣ نیز ٨١ جایگاه جدید CNG ساخته شد تا در پایان‌ سال گذشته تعداد جایگاه‌های عرضه این سوخت به ٢٢٦٢ باب برسد.براساس اطلاعات موجود در ۷۸ روز ابتدایی ‌سال ۹۴ در مجموع ١٩ جایگاه جدید CNG  به مدار بهره‌برداری وارد شده که با این حساب تعداد جایگاه‌های سی‌ان‌جی در ایران به ٢٢٨١ واحد رسیده است. همان‌گونه که آمارها نشان می‌دهد طی چند ‌سال اخیر روند احداث جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی کاهشی بوده و از شتاب اولیه خود فاصله گرفته است.

طرح سی‌ان‌جی در مراحل پایانی

در همین زمینه «سیدرضا حاجي‌حسینی» مدیر روابط عمومی مدیریت طرح سی‌ان‌جی به «شهروند» گفت: نزولی‌شدن روند ساخت جایگاه سی‌ان‌جی چندان عجیب نیست و طبیعی است که روند ساخت‌وساز در مراحل پایانی طرح کند شود. ما براساس طرح پیش رفته‌ایم و درحال حاضر ٢٢٨١ جایگاه ساخته شده است. از سوی دیگر در شهرستان‌ها نیازی به ساخت جايگاه جدید نیست اما در کلانشهرهایی مانند شیراز، تهران، اهواز و مشهد هنوز هم ظرفیت برای ساخت جایگاه جدید  وجود دارد.
 به‌گفته کارشناسان یکی از دلایل کاهش ساخت جایگاه در کلانشهرهایی مانند شیراز، تهران، اهواز و مشهد بهای بالای زمین یا نبود زمین برای احداث جایگاه است. حاجي‌حسینی می‌افزاید:   به منظور تشويق سرمايه‌گذاران بخش خصوصي جهت ورود به عرصه جايگاه‌داري طرح‌های تشویقی مختلفی درنظر گرفته شده که مهم‌ترین آن پرداخت كارمزد ويژه به متقاضيان در اين بخش است. وی نرخ كارمزد ويژه در كلانشهر تهران را ١٤٠٠ ريال و در ساير شهرها ١٢٠٠ ريال به ازاي هر متر مكعب فروش اعلام كرد و افزود: علاوه بر آن هماهنگي‌هاي لازم با پيمانكاران تامين‌كننده تجهيزات درخصوص واگذاري تجهيزات جايگاه به صورت اقساط به عمل آمده است كه متقاضيان براي اطلاع از شرايط آن مي‌توانند به مناطق شركت ملي  پخش در سراسر كشور مراجعه کنند.

حضور بخش خصوصی با 1100 جایگاه

نمی‌توان انکار کرد که یکی از دلایل کندی روند احداث جایگاه‌های سی‌ان‌جی در کشور عدم استقبال بخش خصوصی است. این درحالی است که در اوایل ‌سال‌جاری «امیر وکیل‌زاده» مدیر طرح احداث جایگاه سی‌ان‌جی گفته بود که وزارت نفت در این خصوص برنامه‌های ویژه‌ای دارد تا بتواند بخش خصوصی را با حمایت‌های ویژه و با جلب اعتماد سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این بخش هدایت کند.

همچنین حاجي‌حسینی درباره شرایط ساخت جایگاه سی‌ان‌جی معتقد است: زمینی که برای ساخت جايگاه لازم است باید  ١٢٠٠متر مساحت با بر ٢٥ متر داشته باشد. همچنین نزدیک خطوط پرفشار گاز و برق باشد. هزینه احداث ساختمان، خريد انشعاب و خرید تجهیزات جایگاه نیز برعهده جايگاه‌دار است. این مقام‌ مسئول قيمت تجهيزات موردنیاز جایگاه سی‌ان‌جی را حدود ٣٠٠ تا ٣٥٠‌هزار یورو اعلام كرد كه اين قيمت علاوه بر قيمت زمين، عمليات ساختماني و خريد انشعابات است و تمام این هزینه را متقاضی بخش خصوصی باید پرداخت کند. وي مي‌گويد: البته قبلا روال بر این بود که ما تجهیزات را رايگان به متقاضيان مي‌داديم ولی اکنون نیازی به این کار نیست. درحال حاضر  کشور نیاز مبرمی به جایگاه جدید سی‌ان‌جی ندارد. براساس برنامه پنجم توسعه قرار بود حدود ٢٢‌درصد سهم سبد سوختی به سی‌ان‌جی اختصاص یابد که اکنون این امر تحقق یافته است. به‌گفته او سابق بر این ارگان‌های مختلف و شهرداری‌ها برای ساخت جایگاه به متقاضیان زمین می‌دادند و وزارت نفت هزینه‌ها و تجهیزات را  تقبل می‌کرد. اما با کامل‌شدن ظرفیت جایگاه‌های سی‌ان‌جی این روند فقط در کلانشهرها دنبال می‌شود زیرا ساخت جایگاه در این مناطق کمتر از گذشته است.   

 او ادامه داد: براساس محاسبات انجام شده با كارمزد ويژه‌اي كه براي هفت‌سال برای بخش خصوصي منظور شده است، طی ٥‌سال متقاضی می‌تواند مبلغ سرمایه‌گذاری خود را به دست آورد و علاوه‌بر آن دو‌سال هم اضافه پرداخت مي‌شود، سپس بعد از سپري‌شدن ٧‌سال از دريافت كارمزد ويژه، جايگاهي كه كارمزد ويژه مي‌گرفته همانند ساير جایگاه‌ها و شرايط كه دارد كارمزدش به  ٧٠ تا ٨٠ تومان مي‌رسد.البته به عقیده «مرتضی ابراهیمی» مدیر سابق انجمن سی‌ان‌جی ایران مشارکت بخش خصوصی در امر جایگاه‌داری سی‌ان‌جی بسیار خوب بوده است. به ‌گفته او از ٢٢٨١ جایگاه ساخته شده حدود ١١٠٠ باب به بخش خصوصی تعلق دارد که این تعداد کمی نیست ولی در شهرستان‌ها و به‌خصوص کلانشهرها قیمت زمین بسیار بالاست البته اگر زمینی برای تخصیص به جایگاه باقی مانده باشد.به‌ گفته کارشناسان دلیل دیگر عدم استقبال بخش خصوصی از ساخت جایگاه نرخ کارمزدهاست. با وجود آن‌که اکنون یک‌سال است نرخ کارمزدها افزایش یافته اما بازهم جا دارد این نرخ‌ها افزایش یابد زیرا هزینه‌های بخش خصوصی بیشتر شده است و باید با موانع زیادی از تأمین سرمایه گرفته تا بیمه و زمین مناسب دست‌وپنجه نرم کند. درحالی‌که بخش خصوصی هم به دنبال سودآوری است در این شرایط نمی‌تواند درآمد چندانی داشته باشد، بنابراین برای او توجیه اقتصادی ندارد وارد این بخش شود.

اختلاف قیمت یک‌میلیون تومانی خودروهای گازسوز

در کنار این موارد نمی‌توان این حقیقت را نادیده گرفت که ساخت جایگاه معلولی از میزان مصرف است. به‌ گفته ابراهیمی همین تعداد جایگاه ساخته شده در کشور هم با تمام ظرفیت کار نمی‌کند، بنابراین احداث جایگاه جدید توجیه ندارد.

همچنین حاجي‌حسینی نیز در این‌باره می‌گوید: کمپرسورهای جایگاه‌های سی‌ان‌جی به‌طور متوسط روزانه ٧,٥ ساعت فعال است  و مصرف روزانه کشور حدود ١٩‌میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی است. این درحالی است که ما توان پشتیبانی ١٤ ساعته را داریم. اگر کمپرسورها ١٤ساعت در روز کار کنند، می‌توانیم حدود٤٠‌میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی یعنی دو برابر ظرفیت فعلی را برای مصرف  عرضه  کنیم.

او در ادامه می‌گوید: براساس يك پژوهش ميداني، یکی از علل بی‌توجهی مشتریان به سی‌ان‌جی فاصله کم قیمت آن با بنزین بود که این امر براساس مصوبه هیأت وزیران جبران شد و انتظار داریم با توجه به كاهش نرخ ١٠٠ توماني سي‌ان‌جي، مصرف این سوخت افزایش یابد.

حاجي‌حسيني ادامه داد: به این ترتیب صاحبان خودروهاي گازسوز می‌توانند با پرداخت مبلغی کمتر به اندازه بنزين طي مسافت کند. به عبارت دیگر هر کیلوگرم سی‌ان‌جی معادل١,٣٥لیتر بنزین است يعني هر ٥٠٠ تومان سی‌ان‌جی به اندازه ١٣٥٠ تومان بنزین است و اگر مصرف روزانه يك تاكسي را حدود ٣٠ ليتر بنزين درنظر بگیریم در شرايط مساوي این اختلاف نشان‌دهنده سالانه ٧ تا ٨‌میلیون تومان صرفه‌جویی براي مصرف‌كننده «رانندگان تاكسي» است و اين رقم سهم موثري در سبد هزينه‌هاي رانندگان خواهد داشت.  این درحالی است که ابراهیمی دلیل کم‌توجهی مردم به  سی‌ان‌جی را پیمایش پایین آن می‌دانند. او در ادامه توضیح می‌دهد: وقتی فرد باک خودرو‌اش را با بنزین پر می‌کند، می‌تواند مسافتی معادل ٥٠٠ تا٦٠٠ کیلومتر را  طی کند اما با همین مقدار سی‌ان‌جی حتی ٢٠٠ کیلومتر را هم نمی‌تواند  طی کند و این معضلی است که خودروسازان باید هنگام ساخت موتورهای گازسوز به آن بپردازند.یکی دیگر از دلایل آن هزینه‌های نسبتا بالای تعمیرات و نگهداری  خودروهای گازسوز است. با توجه به این‌که خودروهای گازسوز در کشور ما همان خودروهای بنزینی هستند که تبدیل شده‌اند، کارایی این موتورها پایین و حداقل ٢٠‌درصد افت توان دارند. از سوی دیگر قیمت خودروهای گازسوز حدود یک تا یک‌میلیون و دویست‌هزار تومان بیش از مدل‌های بنزینی است.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

pepan: 1394/5/1000:54:41،
68
21
داداش‏ ‏حاجی‏ ‏حسینی‏ ‏گاز‏ ‏سی‏ ‏ان‏ ‏جی‏ ‏ماشین‏ ‏رو‏ ‏حلقوم‏ ‏لش‏ ‏میکنه..پدر‏ ‏موتور‏ ‏رو‏ ‏درمیاره..موتور‏ ‏پژو‏ ‏جواب‏ ‏گو‏ ‏نیست‏ ‏باید‏ ‏تکنولوژی‏ ‏روز‏ ‏دنیا‏ ‏رو‏ ‏در‏ ‏نظر‏ ‏بگیری.نه‏ ‏اینکه‏ ‏بیایی‏ ‏رو‏ ‏موتورهای‏ ‏اصل‏ ‏هجر‏ ‏جاسازی‏ ‏بکنی.موتور‏ ‏ملیت‏ ‏هم‏ ‏سرتا‏ ‏پا‏ ‏اشکال‏ ‏داره‏ ‏با‏ ‏اون‏ ‏واشر‏ ‏سرسیلندر‏ ‏بدرد‏ ‏نخورش‏ ‏که‏ ‏زود‏ ‏میسوزه..کلا‏ ‏سیستمتون‏ ‏کشکه
علی: 1394/5/1009:22:03،
34
21
"اصل هجر" من نمیدونم چرا این روزها اینقدر غلط املایی زیاد شده!!!!!!!!!
mahyar: 1394/5/1009:49:06،
25
13
بازم میگم خلایق را cng پژو پراید 40سال پیش لایق.
pepan: 1394/5/1009:58:51،
25
54
چون من آذری زبانم..
خودم غلط مینویسم تا جناب آقای روحانی بیاد و تو منطقه ما هم بگه مدارس مناطق آذری زبان به زبان خودشون باید تدریس و یادگیری بشه..همونطوری که در مناطق کرد بیان کردن مدارس تدریس در مناطق اونها به زبان خودشون انجام خواهد گرفت..
تا زمانی که این مشکل حل نشه ما همینجور غلط می نویسیم..
کلا بچه هامون بی سواد به بار اومدن چون گویش ما با تدریس ما فرق میکنه..
فرض کن بری کره شمالی بگی باید با زبان عربی درس یاد بگیرین...
mahyar: 1394/5/1010:05:37،
25
38
هیچ وقت و هرگز فکر داشتن و یا خرید خودرو 2گانه سوز نبودم



چون داشتن خودرو 2گانه سوز رو تو این شرایط توهین به شعور خودم میدونم و باعث حقارت خودم میشه




تو این کشور با این منابع عظیم واقعا خنده داره سوار همچین خودروهای شدن اگه خودرو روز بود باز یه چیز.



کمی هم غرور و شخصیت عقل و شعور و احترام به خود هم بد نیست



آیا کشورای دیگه هم از همچین خودروهای آشغالی استفاده میکنند اونم از نوع 2گانه سوز؟

وقعا حقارت تا چه حد.

mahyar: 1394/5/1010:09:01،
31
12
داستان cngهم همان داستان قذیمی حاکم شهر و عبور و مرور مردم از دروازهای شهر و تقاضای مردم برای زیاد کردن افرادی که کار رفت و آمد انجام بدند.
m: 1394/5/1010:39:54،
19
17
آقایون داداشام اگه از چنتا آدم اهل فن بپرسید متوجه میشید که سوخت سی ان جی با این موتورها یکی از آلوده ترین سوخت هاست. با تولید اکسید نیترید به ناقص به دنیا اومدن و منگل شدن بچه ها کمک می کنه
مهدی: 1394/5/1011:26:55،
30
11
پاسخ به mahyar:
راستش خودم ماشینه تک سوز دارم و درسته که ماشین دوگانه ایراداتی داره ولی استفاده از اون هیچ ربطی به شعور و توهین به خود و حقارت نداره.
11: 1394/5/1011:57:43،
27
13
کپسول سی ان جی یعنی حمل یه بمب در صندوق ماشین که هر آن احتمال داره منفجر بشه و تیکه تیکه بشی
جلال: 1394/5/1016:27:04،
11
12
یعنی اگه چنتا باور خیلی غلط تو جامعه داشته باشیم که خیلی همه گیر باشه،یکیش همین تصور پاک بودن سوخت CNG هست!! آقایون آلودگی با سوخت CNGخیلی بیشتره. ماشینتونو اگه بردین معاینه فنی، به مسئولش بگید رو هر دوحالت گاز و بنزین آلودگی را اندازه بگیره تا بفهمید چی به چیه.
اون پاک بودن مال موتور استاندارده که تو ایران وجود نداره، در مورد پایه گازسوز البته خبر ندارم.
حبیب: 1394/5/1001:36:10،
44
31
من پراید دوگانه پایه گاز سوز دارم...از لحاظ هزینه سوخت خیلی به صرفه است...من تو جنوب ایران هستم و تقریبا با یه بار پر کردن کپسول گاز میتونم 160کیلومتر با کولر روشن تو اتوبان رانندگی کنم.... بدون کولر تا 180 یا 190 کیلومتر هم میره...هزینه هر کپسول هم تقریبا 4 هزار تومان در میاد... اگر میخاستم همش با بنزین برم تقریبا 13،12لیتر مصرف میکرد این مسافتو که خیلی گرونتر میشد.
ضمنا اگر به ماشین فشار نیاری خرابی هم نداره. علی رغم اینکه خیلیا میگن گازسوز زود خراب میشه. مصرف درست کنی هیچیش نیست
ali: 1394/5/1009:35:51،
41
21
اتفاقا من هم یه پراید مدل 88 دارم تا حالا هم 200،000کیلومتر هم راه رفته . از اول هم همش از CNG استفاده کرده ام. موتورش هم مثل روز اول کار میکنه . بر خلاف نظر اونایی که میکن CNG خرابی موتور می شود دروغی بیش نیست.
mahyar: 1394/5/1009:57:14،
27
38
گاز بعد 2سال پدر سیلندر و سرسیلندر ومتورو در میاره

شما از همونایی که دلشون نمیاد پا واسه پدال گاز ببرن مبادا چیزیش بشه.احتمالا روی کف پای ماشینم روزنامه و مقوا میزارین

ضبط ماشینتونم اصلا جز کاست چیزی نمیخونه هیچ کسم اجازه نداره صداشو بالا بزنه. ماشینتونم با یک بطری آب و لنگ کارواش میکنید..حالا شما تا آخرشو بخون...فکر نکنم ماشینتون به شما سواری بده...این شما هستین ک...
ayat: 1394/5/1007:45:43،
28
20
آقا صف كشيدن براي استفاده از سي ان جي هم وقت ميبره و هم حوصله. مردم حتي اگه وقتشو داشته باشن، حوصله اش رو ندارن.
11: 1394/5/1008:05:08،
33
31
فقط بنزین
سی ان جی اصلا به درد نمیخوره بعد از یکسال استفاده از سی ان جی باید موتور ماشین رو ببری تعمیر اساسی و اون پولی که پس انداز شده رو خرج موتور ماشین بکنی
ali: 1394/5/1009:36:42،
18
31
اون سی انی جی که شما می فرمایند دستی نه توسط کارخانه سازنده.
آرش: 1394/5/1008:55:29،
14
12
متأسفانه جایگاه های سی ان جی تو شهرهای بزرگ مثل تهران و کرج خیلی حیلی کم هستند و برای همین، صف های خیلی طولانی و وقتگیر پشت جایگاه درست میشه. اساسن خیلی ها وقت و حوصله این جور صف ها رو ندارند. توی کرج یه جایگاه تو حصارک هست که اصلن جوابگو نیست. جایگاه خیابان گلزار غربی هم که مختص تاکسی هاست. جایگاه بین راه در چیتگر هم خیلی خیلی شلوغه.

باور کردنی نیست ولی داخل تهران هم تقریبن جایگاه سی ان جی موجود نیست. جایگاه بیهقی برای تاکسی هاست و یکی دو جایگاه دیگه هم هست مثل حکیم و بابایی که اصلن و ابدن کفاف جمعیت تهران رو نمیدن.
رضا: 1394/5/1009:02:35،
26
23
ماشین یا باید دوگانه فابریک کارخونه باشه یا یک ریال دوگانه دستی نمی ارزه.
مهدی: 1394/5/1009:03:20،
18
20
موقع خریدن یک خودرو نو از نمایندگی هم که بپرسی اکثرا با بنزین موافق هستن. حتی هنگام خرید و فروش, موتور بنزینی بهتر از CNG معامله میشه.
موجی: 1394/5/1009:31:24،
34
16
کسایی که نداشتن فقط دهن به دهن شنیدن به درد نمیخوره. من یه روا سال داشتم 4 سال با گاز روندم سالم سالم بود 170 تا هم باهاش تو کاشان رفتم. الان هم پارس دوگانه دارم یکساله ،روزی 100 کیلومتر با گاز میرم فعلا راضیم
این آن اون: 1394/5/1013:55:33،
14
10
حالا بعد 4 سال برو ببین به چه روزی افتاده سیلندرش ترکیده تا الان
محمود: 1394/5/1010:28:31،
24
14
من پستهای بالارو که خوندم دقیقا حق با بعضی از دوستان هست.حداقل توی این چند سال تجربه ثابت کرده که گاز هیچ صدمه ای به موتور نمیزنه.من خیلی از همکاران و آآشناین را میبینم که هنوز بعد از 5-6 سال استفاده از cng یا حتی lpg آچار به موتور ننداختن.
امیر: 1394/5/1011:22:00،
19
12
من هم خودروی پژو و هم پراید گاز سوز داشتم
دوستانی که گفتند سی ان جی بدرد نمی خوره احتمالا منظورشون برای خودروی پژو می‌باشد در اینصورت حق دارند چون هرچی پس انداز از مصرف گاز بجای بنزین کردید را باید خرج تنظیم و تعمیر موتور بکنید ولی در مورد خودروی پراید باید گفت که سوخت سی ان جی براش مناسب هست و فرق زیادی با بنزین نمیکنه ...
هامون: 1394/5/1012:45:27،
19
12
سمند دوگانه کارگاهی دارم..هر100 کیلومتر داخل شهر کولر روشن4000 تومن هزینه گازش میشه..در هزینه سوخت هیچ خودرو بنزینی قابل قیاس با گاز نیست..علاوه بر هزینه کم ، سوخت بسیار پاک تری نسبت بنزینه .هیچ مشکلی هم واسه ماشینم پیش نیومده.
پیمان ک: 1394/5/1012:54:19،
11
12
من ماشینم دوگانه lpg گاز مایع هست تا حالا 100 هزار کیلومتر راه رفتم خدایی بدون تعصب میگم خیلی راضی هستم هم از نظر شتاب هم از نظر سلامت موتور ماشینم
فلفلی: 1394/5/1015:51:44،
12
12
cng خوبه . ولی باید سالی یکبار مخازن تست بشوند که متاسفانه این قضیه رعایت نمیشود و الان چندین ساله که هیچگونه مرکز تست و بازرسی در این خصوص وجود ندارد.
امین: 1394/5/1017:12:39،
13
12
منم ef7 دارم با گاز عالیه ۱۸۰ سرعت میره با ۷ تومن گاز ۴۰۰ تا میره...

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل