کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

عشق بی.ام.و 2002 در ایران

کدخبر:۱۴۱۳۴جمعه، ۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱:۲۹۱۰۶۴۰ بازدید

دهه‌های 40 ، 50 و 60 شمسی، دهه‌های محبوبیت و شهرت «بی.ام.و»های 2002 سبز، نارنجی و قرمز رنگ در ایران بود. خودرویی که به دلیل کوچک بودن ...
عشق بی.ام.و 2002 در ایران

 دهه‌های 40 ، 50 و 60 شمسی، دهه‌های محبوبیت و شهرت «بی.ام.و»های 2002 سبز، نارنجی و قرمز رنگ در ایران بود. خودرویی که به دلیل کوچک بودن، جمع‌وجور بودن، تر و فرز بودن،‌ شتاب داشتن و تسلط کامل راننده به کاپوت‌های عقب و جلو و نیز آسان بودن رانندگی‌اش به یکی از پرطرفدارترین اتومبیل‌های نسل جوان دهه‌های ۴۰، ۵۰ و ۶۰ تبدیل شده بود و در آن روزگار هر جوانی که یک «بی.ام.و» 2002 داشت، انگار همه چیز داشت.

اگرچه دیگر مدل‌های «بی.ام.و» در ایران نیز طرفداران خاص خودش را داشت اما مدل ۲۰۰۲ همچنان محبوب‌ترین البته گران‌ترین خودروی نسل جوان آن روزگار بود که بیشتر ورزشکاران، فوتبالیست‌ها، هنرمندان و افراد معروف و مشهور نیز افتخار می‌کردند که «بی.ام.و» ۲۰۰۲ سوار می‌شوند. اتومبیلی جذاب که دیگر امروز به موزه پیوسته و به ندرت از آنها در گوشه و کنار دیده می‌شود، آن‌هم در دست کسانی که روزی روزگاری خاطراتی با آن داشته‌اند. این سرنوشت همه اتومبیل‌های محبوب است حتی مدل‌های پیشرفته و زیبای «بی.ام.و» که این روزها در نمایشگاه‌های اتومبیل با قیمت‌های گزاف به فروش می‌رسند نیز روزی و روزگاری نه‌چندان دور، تبدیل به آهن‌پاره‌هایی بی‌ارزش می‌شوند که باید راهی محوطه‌های خاکی موزه‌های اتومبیل شوند و نسل‌های آینده در آینه آنها، روزگار امروز را تماشا کنند، همانطور که محبوب‌ترین اتومبیل جوانان دیروز این مملکت، جاذبه چندانی برای تماشای نسل‌های امروز ندارد. اما اینکه «بی.ام.و» ۲۰۰۲ چگونه وارد ایران شد و چه شد که تا این حد مورداستقبال نسل‌های جوان و حتی نخبگان آن روزگار قرار گرفت، حکایت‌های شنیدنی و خواندنی دارد که در گزارش‌هایی کوتاه به‌طور گذرا نیم‌نگاهی به آنها می‌اندازیم، اماقبل از هر چیز به سراغ واردات نخستین «بی.ام.و»ها به ایران می‌رویم.
 

عشق «بی.ام.و» 2002 در ایران

در ایران بیشتر محبوبیت «بی.ام.و» در اثر استقبال جوانان دهه‌های ۴۰، ۵۰ و ۶۰ از مدل «بی.ام.و» ۲۰۰۲ به وجود آمد و خواص اسپرت‌سازی این مدل «بی.ام.و» جماعت زیادی را به خود مشغول کرد.شاید حضور و تردد این خودرو آنچنان در خیابان‌ها به چشم نیاید ولی با رفتن به پیست‌های اتومبیلرانی صدای هیجان‌انگیز موتور و اگزوزشان شما را به وجد خواهد آورد. البته این بدان معنی نیست که نمی‌توان با این خودرو در سطح شهر رانندگی کرد.این خودرو جذاب و محبوب برای نخستین‌بار در سال ۱۹۶۷میلادی معرفی و در سال ۱۹۶۸میلادی به بازار عرضه شد. ظاهری جذاب و دوست داشتنی به همراه سواری لذت‌بخش و اسپرت با قابلیت‌های حرکتی فوق‌العاده و شتاب بالا از نکاتی بود که باعث شد نام «۲۰۰۲» به اسطوره‌ای فراموش نشدنی در طول تاریخ اتومبیل و به ویژه مسابقات تبدیل شود.البته از زمان آغاز تا پایان تولید، این خودرو ۳ بار شاهد تغییرات بود. ابتدا در یک تیپ تولید شد که جلوپنجره تمام استیل داشت و سپرهای کوتاه عقب و البته بدون زه‌های پایین بدنه؛ داشبورد هم تفاوت‌هایی با مدل‌های بالاتر داشت که استیل در آنها استفاده شده بود.

تیپ بعدی این اتومبیل کمی لوکس‌تر شده بود. این‌بار جلو پنجره ۲ رنگ، سپرهای بلندتر با لاستیک، سپر و زه پایین بدنه به خودرو اضافه شد و داشبورد آن نیز ۲تکه می‌شد و بعضی تغییرات داخلی دیگر مانند اضافه شدن پشت‌سری و کمربند را هم نسبت به مدل‌های قبلی شاهد بودیم. در نسل سوم اما چراغ‌های عقب از حالت دایره‌ای به مستطیلی شکل تغییر کرد و داشبورد هم یک تکه شد؛ قالپاق‌ها نیز جای خود را به رینگ‌های اسپرت آهنی داد و در نهایت تا پایان سال ۱۹۷۶میلادی این خودرو تولید شد. مدل ویژه «بی.ام.و»۲۰۰۲ جدا از تیپ‌ها و مدل‌های مختلف یک اسطوره هم داشت. افسانه‌ای به نام «۲۰۰۲ توربو» که در سال ۱۹۷۳ و ۱۹۷۴میلادی با ۱۷۰ اسب بخار قدرت تولید شد که در زمان خود مدل شگفت‌انگیزی به حساب می‌آمد. مدل‌های «کروک» و «تارگا» هم از مدل‌های با ارزشی در این سری بود که به تعداد کم تولید شده است.

 

روایت دیگری از نخستین «بی.ام.و»ها در ایران

دومین روایت موثق درباره ورود نخستین نسل‌های «بی.ام.و» به ایران از زبان «علی نوریانی» که در این سال‌ها واردات آخرین مدل‌های «بی.ام.و» به ایران را به عهده داشت، هم شنیدنی و خواندنی است.او مدتی پیش در این باره چند مصاحبه مفصل با نشریات مختلف انجام داده است و در هر مصاحبه بر نقش پررنگ شخص «وهاب‌زاده» بر واردات نسل‌های اول «بی.ام.و» به ایران و معرفی و توسعه این اتومبیل به ایرانیان تاکید کرده است. «علی نوریانی» فرزند مرحوم «مرتضی نوریانی» است که به پدر صنعت چاپ ایران شهرت دارد و در کنار همه دل‌مشغولی‌هایش در واردات خودرو، با دستگاه‌های چاپ آلمانی مثل «هایدلبرگ» هم آشنایی کامل دارد.موسسه «نوریانی» که تا همین ۱۵ ـ ۱۰ سال پیش نماینده موتورسیکلت‌های «بی.ام.و» بود، بعدها به واردکنندگان اصلی آخرین مدل‌های «بی.ام.و» در ایران تبدیل شد. «علی نوریانی» درباره واردات نخستین خودروهای «بی.ام.و» به ایران می‌گوید: نخستین‌بار «وهاب‌زاده» این اتومبیل را وارد ایران کرد که شامل مدل‌های ۱۶۰۰، ۱۸۰۰، ۲۰۰۰، ۲۰۰۲ و مدل ۳۲۰ بود و مدل‌های ۳۲۰، ۳۱۸، ۵۱۸ و ۵۲۰ «بی.ام.و» هم در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی وارد کشور شد.

 

خاطراتی از ورود نخستین «بی.ام.و»ها به ایران

بسیاری از دست‌اندرکاران تجارت خودرو در ایران معتقدند بازرگانی به نام «وهاب‌زاده»، در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در دهه‌های ۴۰، ۵۰ و ۶۰ واردکننده اصلی «بی.ام.و» به ایران بوده است اما این طور نبود و نخستین واردکننده نسل‌های اول «بی.ام.و» به ایران «شرکت ماشین‌های فلاحتی» بود که در تهران ـ خیابان جاده قدیم شمیران (شریعتی امروز) نرسیده به ۳ راه تخت‌جمشید (طالقانی امروز) بوده است و همان‌طور که از نامش پیداست، بیشتر به وارد کردن وسایل و ماشین‌های بخش کشاورزی می‌پرداخته است. آن‌طور که مهندس «شاهرخ ظهیری»، مدیرعامل کارخانه «مهرام» می‌گوید: در آن روزگار نخستین اتومبیل‌های «بی.ام.و» پس از کودتای ۲۸ مرداد و در سال‌های پس از ۱۳۳۲ به ایران وارد شده است، آن‌هم توسط خود او که در آن روزگار مسئولیتی در شرکت «ماشین‌های فلاحتی» داشته است. شرکتی که توسط «برادران هراتی» تاسیس شده بود. او نخستین کسی بود که در سال ۱۹۵۳ میلادی به مونیخ آلمان رفت و در کمپانی «بی.ام.و» آلمان دوره آموزشی قطعات یدکی را به مدت ۲ ماه دید و بعدها ۲، ۳ مدل از تولیدات شرکت «بی.ام.و» را از بندر خرمشهر ترخیص کرد و به کمک دوستان‌اش به تهران آورد. او در یک مصاحبه مفصل گفته است: قیمت نخستین «بی.ام.و»ها در ایران در آن روزگار بین ۸ تا ۱۲ هزار تومان بود و البته این پول، در آن روزگار مبلغ زیادی بود و در آن زمان «وهاب‌زاده» فولکس‌های آلمان را وارد ایران کرده و با همین قیمت عرضه می‌کرد و چون در ابتدا از «بی.ام.و» خوب استقبال نشد. «برادران هراتی» معتقد بودند، کسی این ماشین گران را نمی‌خرد و بهتر است واردات آن را به «وهاب‌زاده» واگذار کنیم و همین‌طور هم شد. «وهاب‌زاده» که شرکتی هم در خیابان «روزولت» (مفتح فعلی) داشت، واردات «بی.ام.و» را به دست گرفت.


«ظهیری» درباره فروش نخستین خودروهای «بی.ام.و» گفت: برادران هراتی از من می‌خواستند که بازاریابی «بی.ام.و» را همچنان فعالانه ادامه دهم، من هم می‌گفتم: چه کنم؟ مردم نمی‌خرند، ماشین شناخته شده نبود و مردم با آن آشنا نبودند و برادران «هراتی» حتی حاضر نبودند برای «بی.ام.و» تبلیغ کنند و بعد از ۳ بار اخطاری که به من دادند، به ناچار واردات و فروش «بی.ام.و» را به «وهاب‌زاده» واگذار کردند اما تا زمانی که مسئولیت فروش «بی.ام.و» با برادران هراتی بود، حدود ۱۲۰ دستگاه از آن را در ایران فروختیم. رقیب اصلی «بی.ام.و» یعنی فولکس قورباغه‌ای در آن سال‌ها بازار را قبضه کرده بود و اجازه فروش بیشتر به ما نمی‌داد.

 

بنیانگذار «بی.ام.و» در آلمان

بین نام او که «فرانتس یوزف پوپ» است با نام «بی.ام.و» هیچ قرابتی دیده نمی‌شود. او زاده ۱۴ ژانویه ۱۸۸۶ است و در ۲۹ ژوئیه ۱۹۵۴ زمانی که درگذشت، از او به عنوان صنعتگر و کارآفرین بزرگ اتریشی یاد شده که عنوان افتخارآفرین دیگر او نیز این است که پس از مرگ‌اش یکی از ۳ بنیانگذار کمپانی خودروسازی «بی.ام.و» شناخته شد.
او نخستین مدیرعامل اجرایی «بی.ام.و» بود که از سال ۱۹۲۲ تا ۱۹۴۲میلادی به‌مدت ۲۰ سال، سکان رهبری این شرکت خودروسازی را در دست داشت. «پوپ» در سال ۱۸۸۶میلادی در شهر وین اتریش زاده شد و در پی مهاجرت خانواده‌اش به «برنو» (جمهوری چک) او نیز تا پایان تحصیلات دانشگاهی در رشته مهندسی برق، در این شهر زندگی می‌کرد. سپس به وین نقل مکان کرد و مدتی بعد به عضویت نیروی هوایی ارتش امپراتوری اتریش ـ مجارستان درآمد.در طول سال‌های بعد، «فرانتس پوپ» در شرکت‌های «وینر نویشتات»، «آاگ»، «دایملر» و «بنز» فعالیت کرد اما در نهایت در سال ۱۹۲۲میلادی با مشارکت «کارل ریپ» و «مکس فریز» شرکت خودروسازی «بی.ام.و» را تاسیس کرد.

«بی.ام.و» که کوتاه شده عبارت (به‌آلمانی: Bayerische Motoren Werke) به معنای «صنایع موتوری باواریا» است؛ شرکت خودروسازی آلمانی است که از تولیدکنندگان بنام خودروهای لوکس و موتورسیکلت در جهان به شمار می‌آید و امروز دفتر مرکزی این شرکت در شهر مونیخ قرار دارد.البته می‌گویند کارخانه «بی.ام.و» در سال ۱۹۱۷میلادی به‌عنوان کارخانه تولید موتور هواپیما تاسیس شد و در سال ۱۹۱۸میلادی و با پایان جنگ جهانی اول، کارخانه به دلیل قطعنامه «ورسای» وادار شد بخش تولید موتور هواپیمای خود را متوقف کند. این کارخانه تا سال ۱۹۲۳میلادی تنها موتورسیکلت می‌ساخت و با برداشته شدن تحریم‌ها و در سال ۱۹۲۸میلادی به تولید خودرو پرداخت. نخستین خودرو تولیدی «بی.ام.و» اتومبیل «دیکسی» بود که برپایه «آستین ۷» و با لیسانس شرکت «موتور آستین» تولید شد.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

خسرو پرویز: 1394/5/909:49:08،
303
28
یعنی میشه مثل روزگار دهه شصت جوونای ایرانی دوباره بی ام و سوار شوند؟؟؟
پروردگارا مردمان این مملکت را به رفاه و آسودگی بازگردان...
زیدان: 1394/5/912:16:17،
21
222
هزینه استهلاک ماشین های آلمانی بالاست.
در توان مالی مردم ایران نیست
اگر خودروساز های فرانسوی بروند و آلمانی ها بیایند قیمت ال نود دنده ای به شصت میلیون تومان هم خواهد رسید
به خاطر بی استهلاکی و هزینه نگهداری پایین.
s: 1394/5/913:09:13،
143
16
نه نمیشه .هرجور تصمیم بگیرن براتون همونجور باید زندگی کنید .امت کاره ای نیست فقط باید اطاعت کند
ایرانی: 1394/5/923:25:04،
31
23
دهه های ...... خورشیدی یا شمسی ،؟ مثل خلیج فارس یا ....؟
از ماست که برماست .
حاج صادق: 1394/5/1010:14:09،
27
18
پاسخ جناب زیدان که فرمودن:
هزینه استهلاک ماشین های آلمانی بالاست.

از قدیم میگن ماشین آلمانی و آمریکایی مرگ نداره شما داستان تعریف میکنی؟

یادمه ضبط LED آمده بود برخی فروشنده های قدیمی میگفتن قدیمیا بهتره اینا چراغاشون میسوزه بس که خاموش و روشن میشه!!
میم: 1394/5/910:03:52،
151
18
بخدا اون خودروها از این بنجل های چینی الان خیلی بهرتن
محمد: 1394/5/910:26:50،
150
17
جوانان اين دوره مجبورند به جای بی ام و 2002، برلیانس(بی.ام.و چینی) بخرند. اونم با قیمت گزاف از پارس خودرو و سایپا



من پدرم قبل از انقلاب کارمند ساده شرکت آسانسور سازی بود. با حقوق کارمندی یک عدد 520 دو کاربرات میخره! اونم قبل از انقلاب آقای نویسنده! شما گفتی 520 بعد از انقلاب اومده. حالا من در آرزوی پراید دست دو موندم...
مجید: 1394/5/910:34:36،
65
76
ممنونم که از واژه مسخره بی ام دبلیو استفاده نکردید. ب ام و نام صحیح آلمانی است که ایرانیان پیش از انقلاب بدلیل ورود هر کالایی از کانال رسمی نمایندگان معتبر آلمانی از آن استفاده می کردند. ب ام دبلیو عنوانیست که توسط قاچاقچیان بی سواد تازه به دوران رسیده وارد فرهنگ ماشده است.
آفرودر حرفه ای: 1394/5/912:32:31،
51
35
دادابه نظر من کاملا بستگی داره کجایی بخوای تلفظ کنیها یعنی راحتتر و آلمانیش به قول خودت "و" ولی تو آمریکا بهش می گن "دابلیو"یا بیمر
شخصا "و" رو ترجیح میدم مگه تو جمع یه عده آمریکایی باشم!
mohammad: 1394/5/912:53:36،
51
18
دوست عزیز بی ام دبليو تلفظ انگلیسی. این برند هست
پویا: 1394/5/913:24:28،
49
14
ایشون درست میگن.
در زبان آلمانی حرف W - و - تلفظ میشه اونها چیزی به نام دبلیو ندارن!

البته اگه اینطور باشه نباید بگیم آلمانی و باید بگیم دویچ و به سرزمینشون هم بجای آلمان بگیم دویچ لند!!!
مسعود: 1394/5/914:28:42،
35
18
راستی آقای آفرودر مثلا حرفه ای ! تو جمع آمریکایی ها که هستی سلام مخصوص منو به "وین دیزل " یا "راک " برسون و اگه تونستی شماره منو بگیر تو جمع که نشستی منم باهاشون دو کلام حرف بزنم، راستی ایندفعه به خاطر من ماشین مهناز افشار رو از لب ساحل بکش بيرون ،،، البته با جک اس 5 که خیلی به عنوان یه آفرودر فوق حرفه ای ازش خوشت اومده،،،
ههه: 1394/5/914:37:59،
23
16
مجيد جان دلبندم بي ام دبيليو
و ب ام و هر دو صحيح است
اوني كه غلطه
بي ام و است
مجید: 1394/5/915:04:02،
28
15
پس اگر استفاده از تلفظ انگلیسی درسته لطف کنید به پژو هم بگید پجوت یا بجای فولکس هم بگید وولکس!!!
محمود: 1394/5/1009:19:10،
18
12
اسم اصلی که کارخانه سازنده روی این ماشین گذاشته با تلفظ آلمانی ب ام و است . حالا تو آمریکا و ایتالیا و فرانسه چی میگن به خودشون مربوطه . با این حساب تو ایران باید بهش بگن : ب میم واو !!!
والا: 1394/5/1014:14:06،
12
15
والا ما هر چي تبليغ خودرو بي ام دبيليو تو اينترنت ديديم كه فيلمي بود و رونمايي نشون ميداد ميگفت بي ام دبيليو نميدونم چرا چند نفر اينجا اين طوره بهشون برخورده ؟؟!؟ خخ
mahyar: 1394/5/910:45:03،
44
16
یادش بخیر بچه بودیم همسایمون یه نارجیشو داشت...
فرشاد: 1394/5/910:47:43،
40
21
یادش بخیر.هم پدال کلاجش وهم ترمزش بصورت عمودی ازکف اتاق اومده بودن بیرون.ترمزش هم نسبت به شتاب فوق العادش ضعیف بود.نورچراغاش هم کم بودکه بابستن یک جفت پرژوکتور HELLAآلمانی جبران میشد. شتاب توایران با 2 خودرو معنا گرفت. ب ام و2002و LANCIAکوپه....
میلاد: 1394/5/913:44:40،
27
16
احتمالا سن شما به آریا دنده ای قد نمیده.
علي: 1394/5/910:50:18،
64
14
چي بوديم و چي شديم
کیارش: 1394/5/911:16:54،
25
81
بادنده یک‌ میشه تا۱۲۰ کیلومتر رفت . که درنوع خودش بی نظیره
اسپيد باز: 1394/5/1010:16:50،
17
12
مگه آوانتادوره !!
Aliiiiireza: 1394/5/911:20:03،
96
14
سگش شرف داره به ويران خودرو و سايپا قاتل
راهنمايي: 1394/5/911:24:45،
19
120
ميخوام سانتافه 2016 شركتى 213 تومن ثبت نام كنم
تحويل دو ماه
توجيه داره بنظرتون
چه براى سوار شدن
چه براى فروختن
خوبه ++++
خوب نيست -----
مرسى دوستان خوبم
وحید@@@@: 1394/5/912:25:22،
72
16
هالو جان اینهمه سانتافه صفر تو بازار 30ملیون ارزونتر.مجبوری مگه از شرکت ثبتنام کنی؟
پویا: 1394/5/913:26:17،
29
17
خوش بحالت...

وقتی 200 میلیون به بالاپول داری خب توجیه داره...

ولی من که اونقدر پول ندارم... به هیچ وجه توجیه نداره که بخوام ثبت نام کنم! حالا از دیدگاه من باید توجیه داشته باشه یا دیدگاه شما؟
احمد: 1394/5/918:14:28،
22
13
سلام ، اصلا همچين کاری نکنی! پولت رو دست این دزدها ندي! تيرماه 94 سانتافه ثبت نام کردم هنوز از ماشین خبری نیست! اگرم انصراف بدم يه دوره ای رو سود پول نميدن تا حالا 172 تومن ازم گرفتن
امیر: 1394/5/1009:54:20،
16
13
دوست عزیز صبر کن تا ما که پارسال ثبت نام کردیم ماشینامونو تحویل بگیریم اونوقت بیا از خودمون نقدی بخر 213 . 80 90 روزم الکی پولتو نخوابون ...
راما: 1394/5/911:33:36،
33
58
ایران جیب عزیز بی ام دبلیو
علامه: 1394/5/912:39:48،
40
22
ب ام و صحیحه چون ساخت آلمانه بهتره تلفظ آلمانی استفاده بشه.
BMW: Bayerische Motoren Werke
راما : 1394/5/912:56:58،
31
16
راما جان بی ام دبلیو واژه اروپا و بیگانه
خود آلمانها هم در اون زمان که ایرانیها بهش میگفتن بی ام و بیشتر خوششون می آمد تا بی ام دبلیو و حتی خود آنها هم اسم خودرو را عادت کرده بودن به بی ام و تلفظ کردن

زبان آریایی و پارسی بی ام و
جناب علامه عزیز: 1394/5/914:53:57،
17
27
Bavarian Motoren Werke
دوست عزیز.
البته با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمیشود.
نادر: 1394/5/911:56:41،
69
13
تمیزش از ماشینای امروزی مثل ال ۹۰ و ۴۰۵ و سمند قشنگترہ
هیچکث: 1394/5/912:22:22،
19
15
یا بگین ب ام و یا بگین بی ام دبلیو این اسم من درآوردی چیه همه میگن؟
حیدری : 1394/5/912:32:09،
40
11
مرسی از اینکه از نامهای قدیمی تهران استفاده کردی روحم شاد شد
علی: 1394/5/923:35:30،
30
14
روح همه ما شاد شد ، روحش شاد .........
خسرو: 1394/5/912:43:50،
33
15
خوب الان همین جو در کشورهای عربی است و جوانانش با لامبورگینی و بنز و بی ام و حال میکنن و ما تماشا می کنیم.بالاخره فلک گردونه و این نیز بگذرد!
حق گو: 1394/5/913:00:57،
42
21
چی بودیم چی شدیم هر روز بد بختر میشیم خدا رحم کنه به ما
ودود: 1394/5/914:07:37،
41
17
از دی که گذشت از آن به نیکی یاد کنند،
دوستان الکی سر خودمون کلاه نگذاریم، در گذشته هیچی نبودیم و الان هم هیچی نیستیم. ما غرور کاذب داریم و فقط شعار می دهیم. از گذشته هم همین بوده و الان هم همینجوری هست. شاید بین ماها عده ای باهوش هم هستند که رفتند خارح و در سیستم منظم آنها موفق شده اند ولی در کل ما فقط دله دزدی و دروع بلدیم و انچه که نداریم هوش و باهوشی است.
پس همیشه باید حسرت بکشیم. خواهش و تمنا کنیم تا شاید از آنچه که دارند با منت به ما هم بدهند. قطعا سرانجام ما با این وضعیت همین است و خواهد بود. مگر به صداقت و راستی روی بیاوریم.
وحيد يوسفي: 1394/5/914:32:51،
25
16
از پيكان بهتر بود.
خسرو پرویز: 1395/12/2901:11:40،
3
0
پیکان خوبی خودشو داشت بی ام و هم خوبی خودش
بله کیفیتش از پیکان انگلیسی هم بهتر بود چون آلمانیه
و آلمان در تمام چیزهای صنعتی از همه ی کشورها جلوتره فقط در صنعت هواپیمای جنگی اونم به خاطر جنگ جهانی که بر حسب تصادف ( سرمای سیبری ) شکست خورد و و کشورهای متفقین تصمیم برایش گرفتند
حق: 1394/5/918:40:41،
24
14
من پدرم داشت يادمه خيلى راحت با دنده ٢ نود كيلومتر ميرفت
حمید : 1394/5/920:44:02،
37
16
اینها مهم نیست که جوانان و ملت ما بخاطر بی لیاقتی عده ای پخمه بر مسند نشسته فقط باید گذران عمر و خوشبختی ملل دیگر را شاهد باشند و اینها مهم نیست مهم اینه که دوستدار ...... باشی
خسرو پرویز: 1395/12/2900:56:35،
3
0
دوستان عزیزم
BMW را میتوان بی ام و تلفظ کرد هم ب ام و ، هم بی ام وی !!!! ، هم بی ام دابلیو ، هم بی ام دبلیو
ولی دوستانی که اشاره کردند در زبان دویچ ( جرمنی یا آلمانی ) واژه دابلیو یا دبلیو ندارند
حالابعضی فیلمهای BMW رو دانلود کنید و با همان زبان اصلی آلمانی ببینید و بشنوید
یک چیز مهم بگم خودروهای فرانسوی وابستگی میاره کافیه یادتان بره زمانی که باید تسمه تایم رو عوض کنی بعدش هزینه و دردسر
ولی خودروهای روز آلمانی زنجیر تایم دار از نوع دوبل و سه قلو میباشد و ابدیه تقریبا"
دوامشان هم زیاده و و وابستگی مستعمره صنعتی نمیاره

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل