کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

کفش تبریز، نماد صنعت چرم کشور

کدخبر:۱۴۱۳۲جمعه، ۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰:۱۳۳۵۲۱ بازدید

کفش، کیف، کمربند و دستکش از محصولات چرمی است که طرفدارن آن از سال‌های گذشته بهترین نوع آن را به نام «تبریز» می‌شناسند. نوع دباغی چرم و ...

کفش، کیف، کمربند و دستکش از محصولات چرمی است که طرفدارن آن از سال‌های گذشته بهترین نوع آن را به نام «تبریز» می‌شناسند. نوع دباغی چرم و قدیمی بودن تولید محصولات چرمی در استان آذربایجان شرقی عاملی است که این استان را به قطب چرم کشور تبدیل کرده است.

فریدون مرندی، کارشناس مسئول صنایع در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی بر این اعتقاد است که کفش تبریز نشان(برند) صنعت چرم کشور است. از او درباره چگونگی فعالیت واحدهای صنعتی چرم در استان آذربایجان شرقی پرسیدیم که در پاسخ از تمرکز واحدهای صنعتی چرم تبریز در شهرک صنعتی چرمشهر گفت. با این گردهمایی صنعتی امکان انتقال تجربیات و رفع مشکلات یکسان می‌شود. با حضور تولیدکنندگان و صنعتگرانی از سراسر کشور بنا بر آن است تا نمایشگاه چرم و محصولات چرمی کشور از ۹ مرداد در تبریز آغاز به کار کند. آنچه می‌خوانید گفت‌وگوی فریدون مرندی، کارشناس مسئول صنایع در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی با صمت است.

چه تعداد از واحدهای صنعتی استان در بخش چرم تبریز فعالیت دارند و چه فرصت‌های شغلی ایجاد کرده‌اند؟

تبریز قطب چرم کشور و کفش تبریز نشان تجاری محصولات چرم کشور است به‌طوری‌که با وجود ۳۰۰ واحد چرم در شهرک صنعتی چرمشهر استان آذربایجان شرقی برای ۸ هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده است. همچنین با اشتغال غیرمستقیم در صنایع بالادستی چرم مانند کشتارگاه‌ها و صنایع پایین دستی مانند کیف و کفش دوزی نزدیک به ۳۰ هزار نفر اشتغال ایجاد شده است.تمام واحدهای تولیدی و صنعتی چرم استان آذربایجان شرقی در شهرک صنعتی چرمشهر متمرکز شده‌اند و سهم ۱۵ درصدی از میزان کل بخش صنعت را در بر گرفته‌اند. بنابراین چرمشهر را نباید تنها یک شهرک صنعتی صرف دانست زیرا متولیان این شهرک تمام مشکلات و موارد مرتبط با صنعت چرم را پیگیری می‌کنند مانند مشکلات مربوط به رعایت موارد زیست‌محیطی که اکنون در حال پیگیری است.

 

ارزش صادراتی محصولات صنعت چرم چگونه است؟

صنایع چرم وابسته به مواد اولیه و وارداتی نیست و کالایی دارای ارزش افزوده بالا است بنابراین چرم می‌تواند از کالاهای کیفی باشد و بازارهای صادراتی را داشته باشد. درحال‌حاضر چرم تبریز به ایتالیا، چین، ترکیه، هنگ‌کنگ، هند، پاکستان، آذربایجان و ارمنستان صادر می‌شود. چرم بعد از فرآوری مزیت صادراتی دارد اما باید با ارائه تسهیلات قیمت تمام‌شده به‌ویژه در دباغی کاهش یابد و با آموزش لازم بار مالی کم شود همچنین کیفیت چرم دباغی شده با ارتقای فناوری مورد استفاده در واحدهای تولیدی حاصل شود.


استفاده از فناوری در صنعت چرم چه جایگاهی دارد؟

چرم به ۳ لایه برش می‌خورد که لایه زیرین در صنایع غذایی و تهیه ژلاتین استفاده می‌شود (در کشور ما به دلیل نبود فناوری، از ارزش افزوده این قسمت بهره نمی‌بریم و این لایه دورریز می‌شود و در نهایت به واکس تبدیل می‌شود در صورتی که کشورهای دارای فناوری این لایه را به ژلاتین که دارای ارزش صادراتی است تبدیل می‌کنند. لایه میانی برای تهیه دستکش کار چرمی یا زیره کفش چرمی و... استفاده می‌شود. لایه رویی که همان چرم است پس از دباغی برای تولید محصولات چرمی استفاده می‌شود.چرم در استان آذربایجان شرقی در نبود فناوری روز در بخش دباغی، افزایش وزن می‌یابد که درنهایت محصول نهایی در بازارهای صادراتی توان رقابت با کشورهای دیگر را ندارد. از ۳۰۰ واحد صنعتی در شهرک چرمشهر تنها ۳۰ واحد تولیدی از فناوری روز استفاده می‌کنند که آن هم از نوع دست دوم و مستهلک وارداتی است.


مهمترین مشکلاتی که صنعتگران چرمی با آن مواجه‌اند چیست؟

مشکلات نقدینگی به بازار فشار می‌آورد و بازار را آسیب‌پذیر می‌کند. فناوری مورد استفاده در صنعت چرم استان نیز فرسوده است که موجب کاهش ارزش‌افزوده می‌شود.
اکنون گردش مالی فعالان صنعت چرم در استان به یک‌سال و نیم رسیده است. تحریم‌ها موجب کاهش میزان مصرف شده و رقابت منفی در بازار ایجاد کرده است به‌طوری که تولیدکننده‌ها چرم را به بازار تحویل می‌دهند و پس از یک‌سال و نیم وجه خود را دریافت می‌کنند. برای مقابله با این پدیده باید روش پرداخت جدید نقدینگی برای آنها در نظر گرفته شود.


آیا برای تامین مالی صنعتگران چرم، ردیف اعتباری اختصاص یافته است؟

در سفر اخیر رییس‌جمهور ۳ هزار میلیارد ریال به بخش صنعت استان آذربایجان شرقی اختصاص یافته که بخشی از آن سهم صنعت چرم است. خوشه چرم استان آذربایجان شرقی نیز از ۲ سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده و از ردیف اعتباری سازمان صنایع کوچک نیز برخوردار شده است.


ارتباط صنعت و دانشگاه در بحث چرم چگونه است؟

چرم، صنعتی دانشگاهی است اما دانش و تجربه واحدهای چرم‌ساز در تبریز بیشتر است و خدمات جنبی مشاوره‌ای و نیز انتقال تجربیات در شهرک صنعتی چرمشهر تبریز بسیار است. در چرمشهر فناوری چرم نسبت به سایر نقاط کشور بیشتر است. همه این موارد موجب شده تا چرم تبریز و کفش تبریز نشان(برند) صنعت چرم کشور باشد.ایجاد جذابیت کالا در بازار و ترغیب خریدار برای خرید ۲ نکته مهم در بازاریابی است که با توجه به این ۲ نکته چرم‌ساز تبریزی باید ارتقای کیفیت دهد تا بازار خود را از دست ندهد. برای توسعه فعالیت‌های صنعتی و تولیدی در صنعت چرم آذربایجان شرقی با تلاش‌های انجام‌شده دانشگاه چرم در شهر تبریز ایجاد شده است. همچنین از فعالیت‌های تشکل‌ها و اتحادیه تولیدکننده حمایت شده است تا جایی که اکنون ۸۰ درصد تولیدکننده‌ها در این تشکل‌ها حضور دارند.


 تاکنون چه اقدامی برای رفع مشکلات صنعتگران چرم استان انجام شده است؟

سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی برای حمایت از واحدهای تولیدی در صنعت چرم و امکان سرعت در روند اداری برای ارتقا دادن کمی و کیفی فناوری لازم تلاش کرده است. واحدهای چرم‌سازی در رعایت موارد زیست‌محیطی با مشکل مواجه هستند در صورتی که دولت می‌تواند با اتخاذ تدابیر مناسب به تجهیز این واحدهای صنعتی کمک کند.


چطور می‌توان با تهدیدهای تجارت چرم تبریز مقابله کرد؟

تجارت یک واحد صنعتی در یک کشور دوام زیادی ندارد درحالی که دولت می‌تواند در مراودات تجاری با بهره‌مندی از روش تجارت متقابل زمینه حضور پایدار محصولات چرمی در کشورهای دارای مراودات تجاری را فراهم کند. بازارهای صادراتی چرم استان آذربایجان شرقی در رقابت با ترکیه در حال از دست رفتن است که دلیل اصلی آن نبود فناوری لازم است، دوم آنکه سیاست‌های حمایتی دولت برای حفظ بازارهای تجاری محصولات چرمی اجرا نمی‌شود.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

م: 1394/5/909:39:10،
48
129
تبریز الکی اسم در کرده تا اونجا که من میدونم شکلاتای اونجا معروفتره تا کفشا.آخه چی میزنن با این مدلاشون
مهدی: 1394/5/913:11:00،
79
50
الکی اسم در نکرده برای هر شهری به اندازه تبریز بودجه می دادن شاید بیشتر هم رشد می کرد
.: 1394/5/913:41:11،
33
20
مشکل کفش های ایران چرمش نیست بلکه کفی کفش هست که استاندارد نیستن و نرم و راحتی استانداردی بر اساس وزن و قد و ... ندارن
کفش تبریز هم همین طور
مثلا کفش تبریز با مارک های ایتالیایی و یا بعضی خارجی کنار هم یکی هستند ولی زمانی که پوشیده میشن تازه میشه فهمید چقدر تفاوت هست و چقدر توی راحتی فرق دارن
از زمین تا اسمان
س س س س س: 1394/5/913:53:47،
52
18
عزیزم علاوه بر چرم و خیلی چیزهای دیگه ،شکلاتاش هم معروفن.
رامین: 1394/5/914:28:46،
63
28
دوست عزیز بودجه آنچنانی برای تبریز در قبال شهرهای دیگر نمیدن صنعت چرم تبریز مخصوصا کفش از قدیم زبانزد هست و من در اینجا توریستای زیادی رو میبینم که کفش تبریز رو سوعات میبرن و به جرات میشه گفت اصالت و دوخت خودشو حفظ کرده درضمن پایی که به گفش صد هزار تومنی عادت کرده هیچوقت نمیدونه کفش چرم دست دوز 2 میلیونی تبریز یعنی چی.
من: 1394/5/918:20:32،
46
25
تا حالا کفش چرم پاتون کردین ؟؟؟؟؟
خسرو پرویز: 1394/5/909:51:15،
119
34
یکی از آشنایان میگفت رفته بودم ترکیه
کفش خریده بود که مثلا کفشی خارجی و ترکیه یی به حساب بیاد
بعدها که به ایران اومده بود من بررسی کرده بودم که این کفش ساخت تبریز بوده
ببین چه کیفیتی داشته

خدایی ایران و مردمانش به لحاظ تولید و دانش چیزی کم ندارند منتها مسئولین بسیار ناجوانمردانه با مردم ایران رفتار میکنند و این چیز خوبی نیست...
الفا: 1394/5/910:29:51،
45
45
این چرمهایی که میگی مال چندین سال بیشه الان برو یه کفش چرمی تبریز بخر یک هفته ای از قیافه می افته بخدا همه اشون بدله . من دو سال بود کفش تبریز سالی سه چهار تا میخریدم اما زود کهنه میشدن الان کفش ترکیه میخرم ولی دو سال میبوشم
;کفاش: 1394/5/910:56:59،
99
23
تبریز باغیرت کار رو پیش می بره دولت ومسولین با واردات آشغالهای چینی کارشکنی میکنه..
تورک: 1394/5/911:17:50،
93
85
تبریز شهر اولین ها و در کل آذربایجان نماد ترقی و پیشرفت ایران است
بهزاد: 1394/5/913:06:33،
49
55
بله به لطف مسئولین که بیشترشان از هم ولایتی هایتان هستند انتظاری جز این نیست . یک اکثریت محروم ( کردستان ، لرستان ، ایلام ، هرمزگان ، سیستان و بلوچستان ، بوشهر ، خوزستان ، چارمحال و بختیاری و ... ) و یک اقلیت به نسبت برخوردار .
ساسان: 1394/5/915:10:11،
44
54
خداییش درست میگی شهر اولین هاست! اولین شهری که واسه مقام دومی لیگ ریختن تو زمین جشن گرفتن خخخخخخ
رامین: 1394/5/1006:54:33،
17
46
کدوم اولین ها؟کدوم شهر مرد حسابی؟ من نزدیک یک ساله تبریز زندگی می کنم، هیچی نداره،هیچی. نه جای تفریحی. نه پارکی. نه اخلاقی...
همه ش حرف مفته.
آتیلا: 1394/5/1009:45:03،
28
23
رامین خان مگه کسی واست کله قند فرستاده؟ خب برگرد همونجایی که ازش اومدی.
رامین: 1394/5/1106:42:52،
16
12
شما اخلاقتونو درست کنین، من خودم تصمیم میگیرم کجا کار کنم.
خلخال: 1394/5/911:48:12،
102
84
زمانی بزرگترین آرزوی امیر کبیر این بود تهران هم (از نظر شهری و صنعتی )مثل تبریز شود.ولی سیاستهای تورک ستیزی رضا پالانی وحشی(اسطبل بان) وپسر بزدلش, آزربایجان (بخصوص تبریز)متمدن وعزیز را که نماد پیشرفت خاورمیانه در آن زمان بود روز به روز به عقب انداخت.
ددی جوادتبریزی: 1394/5/912:56:46،
73
26
داداش حرفهای ناسیونالیستی هر جا بوده نفاق بوده پس همه افریدگان خداییم با هر زبان و دین و مسالکی.ضمنا اون پدر و پسر کم به این کشور خدمت نکردند بهاطر حس ناسیونالیستی تمام خدمات انها را زیر پا میزارید .تبعیض نباید بشه والا زبان و دین نمیتونه انسانها را هم هم جدا کنه همه یک اسم دارند انهم بشره
بابک: 1394/5/913:03:03،
50
66
سال ها پیش قطب تولید چرم کشور در لرستان بود و بزرگترین کارخانه ی تولید چرم در خرم آباد بود که با نفوذ تبریزی های متمدن و عزیز بی هیچ دلیلی این کارخانه ی بزرگ تعطیل شد تا تبریز بتواند در کشور رقیبی از این نظر نداشته باشد. کلا شما به لطف همشهری های زیادی که در بین مسئولین دارید بیشترین بودجه و امکانات را نسبت به همه جای کشور می برید و بیشتر از همه هم نق می زنید و به دیگران توهین می کنید.
علی: 1394/5/914:02:12،
32
45
امیر کبیر برای همه ی کشور کار می کرد کلا شما تخصصتون جعل تاریخه.
اردبیل: 1394/5/914:08:34،
28
50
آقای ددی جواد سلطنت طلب

کجای حرف این آقا ویا خانم خلخال ناسیونالیستی بود.تو وامثال تو بخاطر نداشتن مطالعه وکم سوادی محض در سالهای ماقبل 1978 در جا میزنید.ومانع پیشرفت مملکت افکار پوچ 2500 تاریخ2500 ساله است مشکل تو اینست کتابهای تاریخ نخوانده ای بلکه کتابهای تاریخ سازی شده خوانده ای و از دو خائن به ایران که برای خوشنودی و استفاده انگلیسها راه آهن ساخت حمایت میکنی.در اثر نبود مطالعه در مغز تو وامثال ریخته اند این دو خائن(رضا مهتر و محمد رضا ...) ناجی این ملک بوده اند.این دو نفر که کاری کردن که 110 سال پیش که در خاورمیانه ای که مردمش نمی دانستند مجلس چیست مشروطه را از بین بردند ودیکتاتوری حاکم کردند.بله ددی جواد سلطنت خواه برو کتاب بخوان وعوض حرف زدن حرف یاد بگیر
مرتضی: 1394/5/914:35:45،
31
31
توی این 80 سال هر چی صنعت و پیشرفت توی تبریز و ایران درست شده از اون پدر و پسره یعنی اینقدر نمک نشناس !!!!
مهران: 1394/5/914:44:07،
36
36
اگه اون پدر و پسر نبودن الان باید با دود و کبوتر پیام می فرستادی نه با کامپیوتر و اینترنت .
ددی جوادتبریزی: 1394/5/920:26:15،
27
27
در جواب این اردبیلی با سواد تاریخ خوان باید بگم اول سنتان را بیان کنید ببینیم چند سالتونه من 52 سالمه.اونهایی که شما خوندید من با چشمم دیدم تعصب کور کورانه بود که وضع کشور به این روز افتاد اگر اونموقع میدونستیم هدفمان چیه وضع از این بهتر بود شما حتما از منابع وبیتالمال فعلی روزگار میگذرانید تا حالا که میتونید نفس بکشید از منابع وصنایع اون زمان هست شما اگه تاریخ را خونده باشید موقع فرار از ایران حتی جواهرات سلطنتی را هم با خودشون نبردن چون میدونستند مال این کشوره.شما هم باید یکی از اون مهر بر پیشونیهای متخلص باشید که اینقدر سنگشان را بخاطر منافعتان به سینه میزنید اگر خدا را میشناختید حتما میترسیدید از جواب.تعصب دشمن دانایست
علي: 1394/5/923:38:03،
36
18
اقاي خلخالي عزيز! وقتي ان بسر از ايران رفت، سرانه ناخالص ملي ايران با كره جنوبي،مالزي،تركيه وووو برابر بود ،خرمشهر عروس بندرهاي منطقه بود،ولي الان ما كجا و كره جنوبي كجا؟ ما كجا و تركيه و مالزي كجا؟تركيه تنها از درامد جذب كردشكر از نفت ما بيشتر درامد كسب مي كند ولي بول نفت ما بايد به زور از حلقوم بابك ها و هزاران دور زن تحريم!!! در بياد. ان زمان باسبورت ايراني در دنيا عزت و احترام داشت ولي اينك حتي براي زيارت خانه خدا بايد انكشت نكاري و....مي كنند.
51: 1394/5/912:21:10،
31
15
الان کلاکارخانه دارها وتولیدکنندگان چون واسشون صرف نمیکنه خودشون ازچین جنس وارد میکنن.
خسرو: 1394/5/912:49:53،
29
20
بالاخره یه زمانی مثلا بابلیها باغهای معلق و آسیابهای بادی منحصر بفردی داشتن! الان در عراق امروزی بغیر از خرابه چیزی نیست.هرتمدن و کشوری یه دوره داره.دوره ایران دیگه تموم شد.هرکسی میخواد خوب زندگی کنه بره اروپا.کفش هم شد صنعت!اون زمانی بود که ماشین آلات اختراع نشده بود و دستی میدوختن.الان کفش ترکیه از جنس فیبر میزنه که اصلا بویی ندارد!با 100 هزار تومن راحت و نرم و سبکه و از تبریز تا استانبولو پیاده برو خسته نمی شی!
حقیقت: 1394/5/1000:30:49،
20
24
بودجتونو نخواستیم , بزارین جداشیم هم شما راحتشین هم ما. اونوقت بودجتونو واسه خودتون خرج کنید.
علی: 1394/5/1013:41:57،
18
17
حقیقت برو همون جایی که ازش اومدی مگه جلوتونو گرفتن
ام: 1394/5/913:29:49،
59
37
بعضي هاتااسم اذربايجان وتبريزوزنجان اردبيل واروميه مياددراخبارمغرضانه وياازروي ناداني سريع جبهه گيري ميكنندعلت چيست خداميداند.
مجید: 1394/5/914:00:43،
32
42
نخیر برادر من اردبیل از موقعی که از تبریز جدا شد پیشرفت کرد و چند سال دیگه تیریز و پشت سر می زاره یگ نگاهی به توریست هایی که از سرتاسر کشور به اردبیل می رن بنداز با تبریز به نسبت امکاناتش مقایسه کن حساب دستت میاد . ارومیه هم که از قدیم یک شهر چند فرهنگی بوده و باز هم با تبریز فرق داره
مهران: 1394/5/914:05:34،
22
34
اینجاها که می شه می شین طرفدار اردبیل و ارومیه ؟!!! تبریز اجازه نمی ده هیچ شهری به جز خودش در آذربایجان رشد کنه.
بابک: 1394/5/914:10:12،
24
26
علتش رفتار خودتونه بیشترین بودجه ها رو می برید ، به بقیه مردم ایران توهین می کنید ، تاریخ سازی می کنید و ...
خلخال: 1394/5/914:14:50،
39
32
اینها همانهایی هستند که آزربایجان را موقع جنگ وگرفتاری هموطن میدانند.
حسن: 1394/5/915:09:21،
25
28
امثال شما نه همه ی هموطنای عزیز آذری تا هرکی ازتون انتقاد می کنه یا نادان هستند یا مغرض !!! کلا رفتارتون همینه خار رو توی چشم بقیه می بینید اما درخت رو زیر پای خودتون نمی بینید . توهین به دیگران در رفتارتون معلومه بعد می گید چرا در مورد ما اینجوری قضاوت می کنن . در ضمن اردبیل سال ها تلاش کرد تا از دست تبریز نجات پیدا کنه و داریم پیشرفت هر ساله ی اردبیل رو می بینیم .
آیدن - اردبیل: 1394/5/921:20:14،
27
24
آقای حسن ومجید که جفتش یک نفری
من ساکن اردبیل هستم شهری 600 هزار نفری 6تا کارخانه درست و حسابی ندارد.حتما شما پول مفت میگیری و از گرسنگی مردم خبر نداری من بنا به شغلم ثابت میکنم نرخ بیکاری در اردبیل بالای 50 درصد است. برادر من کجای اردبیل پیشرفت کرده مگر چهار تا جدول رنگ کردن خیابان شد پیشرفت چرا بجای گشتن دنبال مشکل گرفتار تفرقه تبریز اردبیل ویا اردبیل مغان ویا اردبیل و... هستی
این تفرقه را همانهای در بین مردم می اندازند که باعث شده اند 90 درصد واحدهای تولیدی شهرک شماره 2 و 50 در صد شهرک شماره 1 تعطیل شده وتبدیل به انبار سیب زمینی شوند. آیا تقصیر تبریز است ویا تقصیر اینکه خودت را به خواب زدی اگر چشم بینا داشته باشی بطور مثال یک دور در کمربندی بین دروازه آستارا ویل هوایی بسیج بزنی هر 5متر یک وانت دستفروش می بینی که نشانگر بیکاری از نظر من ونیز نشانگر پیشرفت از نوع توریستی از نظر توست.
به خلخال: 1394/5/922:56:55،
24
27
آبادان و خرمشهر قبل از جنگ زیباترین شهرهای خاورمیانه بودن الان ویرانه هستند ، چطور پول نفتش خوبه براتون بودجه می شه ؟؟؟؟ اما دفاع ازش منت داره ؟؟؟؟ تبریز به نسبت جمعیتش بیشترین بودجه ی این کشور رو می خوره ادعا هم دارین ؟؟؟؟؟؟ مگه سازمان ملل از نظر توسعه ی شهری تبریز در ایران رو اول اعلام نکرد؟ این توسعه از کجا بوده ؟؟؟؟؟ این توسعه از پول نفت بوده که به جای اینکه خرج خوزستان بشه خرج تبریز شده.
آتیلا: 1394/5/1009:49:24،
31
13
آیدین جان ، این حسن و مجید و مهران ربطی به اردبیل ندارن احتمالا هر سه شون یه نفر هست که داره از کردستان نظر میذاره
آتیلا: 1394/5/1009:56:51،
27
14
این یارو رامین، که تو نظرات بالا اصلا تبریز رو به عنوان شهر قبئل نداره حالا شما چطور میگید مقام اول رو تو توسعه شهر داره خدا میدونه. بالاخره تکلیف این تبریز رو مشخص کنید که از نظر شهری اوله یا اصلا شهر نیست. هر جا به نفعتون هست شهره بسیار پیشرفته ای میشه هر جا به ضررتونه اصلا شهر حساب نمیشه
رامین: 1394/5/1014:45:55،
20
30
عزیزم خودتو ناراحت نکن. اون رامین با این رامین فرق داره. من اون بالایی نیستم. اتفاقا خودم ترک هستم و بچه یکی از شهرهای نزدیک تبریز. ولی انقد از اخلاق مردم تبریز بدم میاد که هر جا هر کی در مورد تبریزیا یه چیزی میگه، من هم بدون تردید با اونا هم عقیده میشم. خودتونو اصلاح کنین. کم بگین اولین ها اولین ها. هیچی نیستین.
لولو: 1394/5/916:39:41،
39
19
عوض اینکه فارق از هر گونه تعصب به یکدیگر عشق بورزیم و هنر یکدیگر را پاس بداریم و پشت یکدیگر باشیم... شروع به چرندیات گفتن و منم منم میکنیم مگر نویسنده از ما نظر خواست؟ متاسفم از این همه عقب افتادگی و خود بزرگ بینی این ملت...
ترک آذری: 1394/5/919:01:53،
35
23
تا زمانی که اقوام ایرانی کنار هم هستند این مشکلات و نگاه مغرضانه به ترکها رو از طرف افاغنه فارس و تروریستهای کرد و....خواهیم داشت.طلاق عاطفی بین اقوام نهایتش چیزی نیست جز..
مهدی: 1394/5/1006:33:44،
26
23
شما می تونید مهاجرت کنید برید پیش اردوغان
بابک: 1394/5/1006:44:39،
17
18
تا زمانی که نوادگان چنگیز خان مغول در کنار اقوام ایرانی هستند این مشکلات رو خواهیم داشت !!
احمد: 1394/5/1006:50:44،
12
29
وقتی واژه ی "فرهنگ" در ادبیاتتون وجود نداره انتظاری بیش از این از شما نیست .این آرزو رو هم به گور می بری .
جواب مهدی: 1394/5/1008:15:13،
29
15
آقا مهدی شما ناراحتی مهاجرت کن افغانستان ...

لهجه فارسی بهتری هم نسبت به ایران داره
اردبیل: 1394/5/1009:06:37،
28
22
هزاران لایک به ترک آذری
ایرانی: 1394/5/1013:11:05،
25
22
با نظر ترک آذری اصلا موافق نسیتم ، جوابم به احمد اینه که "فرهنگ مثل سبزی خوردن سر سفرست باشه هم میشه نباشه هم میشه"!!!! به نقل از رئیس فرهنگستانتان
ددی جوادتبریزی: 1394/5/920:42:30،
20
14
ما با اینهمه تمدن هنوز دوست داشتن همنوع را بلد نیستیم از بس تو گوشمان دشمن دشمن خوندند که بدون اینکه فکر کنیم کدام خالقی برای مخلوقات خود برای همدیگه دشمن می افریند دشمن فکر ماست دشمن دیدگاه ماست دشمن جاه طلبی ماست .تا روزی که نخواهیم نمیفهمیم وتاروزی که نفهمیم وضعمان از این بهتر نخواهد شد بلکه بدتر هم خواهد شد .برید جهان را بگردید ببینید انهایی که بنظر ما دشمنند چقدر انسانند چقدر به همدیگه عشق میورزند ما هنوز هیچی نفهمیده وهیچ کاری برای راحتی و اسایش بشریت نکرده فوری دنبال دشمنیم .ما دارین نون فکر خودمون را میخوریم وبیشتر از این هم نخواهیم بود.فکر خوب کار نکنه تصمیم گیری هم اشتباه میشه کل صنعت وصنایع دستی کشور از بین رفته چه برسه به کفش
آذری: 1394/5/1007:06:41،
30
21
ببخشید تبریز قبل تحریمها به ایتالیا کفش صادر میکرد.

یاشاسین آذربایجان.
آتیلا: 1394/5/1009:53:16،
32
16
الان هم میکنه داداش ، تا کور شود همه اونهایی که نمیتونن ببینن. یارو میره کفش 50 هزار تومنی چینی رو به اسم تبریز میخره بعد میگه این چرا اینجوریه.
iran: 1394/5/1015:12:51،
25
20
مشکل ما هر بحث اقتصادی علمی ورزشی فرهنگی ........را به سیاست میکشونیم در نتیجه فتنه .نفاق.نفرت بین ملت ایجاد میشه درحالیکه اکثرجاهای دنیا بخاطر انسانیت همدیگرو دوست دارن وانسان ها به انسان ها کمک میکنند بحث سیاسی برای عامه که ازآن سردرنمیاره ممنوع
فرزاد: 1394/5/1016:19:45،
19
14
درود بر دوستان عزيز

من خودم تبريزي هستم و الان كارمند شركت نفت در عسلويه . ايران تنها يه استان يا شهر نيست . ترك ، لر ، عرب ، تركمن ، كرد ، بلوچ و همه اقوام ديگه به اتفاق همديگه كشوري به نام ايران رو ميسازن . از درياي خزر تا خليج هميشه فارس و از سيستان تا آذربايجان همگي با هم ايران رو تشكيل ميدن . نكته مهم ديگه اي كه ميخوام بگم اينه اون عده اندكي كه توي تبريز دم از استقلال و جدايي ميزنن ، هيچ پايگاهي بين مردم ندارن و مردم آذربايجان ازشون تنفر دارن . بيخود وصله هاي ناجور به تبريز نچسبونين . ياد بگيريم كه همه ما ايراني هستيم .
مامان : 1394/5/1020:33:52،
20
15
ترک و تبریزی اصیل اسمش فرزاد نمیتونه باشه.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بازاریاب تجارت فردا
بلیط هواپیما