کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

سرعت، حلقه مفقوده راه‌آهن ایران

کدخبر:۱۴۱۳۱جمعه، ۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷:۲۸۲۲۵۳ بازدید

ژاپن چند ماه قبل قطاری را امتحان کرد که بناست در آینده‌ای نزدیک فاصله 260 کیلومتری بین دو شهر را در زمانی کمتر از 40 دقیقه طی کند. ثبت رکورد ...
سرعت، حلقه مفقوده راه‌آهن ایران

ژاپن چند ماه قبل قطاری را امتحان کرد که بناست در آینده‌ای نزدیک فاصله 260 کیلومتری بین دو شهر را در زمانی کمتر از 40 دقیقه طی کند. ثبت رکورد سرعت 603 کیلومتر در ساعت در این قطار سریع‌السیر نشان داد که نسل جدید فناوری‌های ریلی نه‌تنها به‌عنوان رقیبی جدی برای صنعت هوایی عمل خواهند کرد که حتی می‌توان برای سال‌های آینده به فکر سبقت گرفتن قطار از هواپیما بود. ارتقای توان کیفی قطارها در حالی صورت می‌گیرد که مصرف پایین سوخت در آنها به‌عنوان امری غیر‌قابل چشم‌پوشی در نظر گرفته شده و این یعنی حل مشکل سرعت در قطار، تمام مزیت نسبی صنعت هواپیمایی را تحت‌الشعاع خود قرار خواهد‌داد.

افـــزایش قـــابل تــوجه ســرمــایــه‌گــذاری‌هــا در عرصه ریلی و تلاش برای برقراری خطوط بین‌المللی قطار در مناطق مختلف اقتصادی – جغرافیایی تنها بخشی از راهبرد جهانی تقویت قطار‌است. با وجود تمام این همه‌گیری اما ایران نتوانسته نقش خود را در آن پیدا کند. با وجود صد ساله شدن سابقه ورود قطار به ایران، حمل‌و‌نقل سنتی هنوز در این بخش بیداد می‌کند و بخش قابل توجهی از خطوط فعال در کشور هنوز شمایل ابتدایی خود از چند دهه قبل را حفظ کرده‌اند. صحبت‌های معاون مسافرتی شرکت راه‌آهن به‌خوبی فاصله موجود بین فناوری‌های ریلی موجود در ایران و کشورهای توسعه‌یافته را نشان می‌دهد. راشدی در این باره به ایلنا گفته «بیشترین سرعت سیر مربوط می‌شود به ترنست‌های خط آهن تهران - مشهد که 160 کیلومتر در ساعت سرعت دارند همچنین ترنست‌های مسیر قم - یزد هم بین 140 تا 160کیلومتر در ساعت سرعت دارند.»

جز چند مسیر اصلی کشور که با توجه به تعداد بالای قطارهای در سیر آنها مورد بازسازی‌های فراوان قرار گرفته‌اند دیگر خطوط چندان اوضاع قابل دفاعی ندارند. در شمال کشور خطوط مربوط به شرق مازندران و گرگان به یک بازسازی جدی نیاز دارند. استفاده از پل ورسک با سابقه‌ای چندین دهه‌ای به‌خوبی نشان می‌دهد که نیاز به تجدید ساختار مهندسی استفاده از راهبردهای فنی جدید امری غیر‌قابل چشم‌پوشی است. خط آهن گرگان نیز که مدیرعامل راه‌آهن چندی پیش برای بیان اوضاع خطرناک آن گفته بود بعضی از پیچ‌هایش با دست باز می‌شود نیز در همین سطح جامی‌گیرد. مسیری که قطارها مجبورند در برخی نقاط آن با سرعتی کمتر از 40 کیلومتر در ساعت حرکت کنند.

همین اوضاع در راه‌آهن جنوب نیز حکم فرماست. جایی که سرعت در آن به کمتر از 60 کیلومتر در ساعت می‌رسد و با وجود برنامه‌ریزی برای بهسازی آن، هنوز کاری طولانی برای رساندنش به استانداردهای جهانی باقی مانده است.


لغو تحریم و امید برای احیای فاینانس

جا ماندن صنعت ریلی ایران از طرح‌های کشورهای توسعه‌یافته باعث شده برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای برای احیای دوباره این صنعت به جریان بیفتد تا اگر امکان رساندن تمام راه‌آهن فعال در ایران به استانداردهای جهانی نیست لااقل بخشی از این مجموعه چندهزارکیلومتری امکان رقابت را با دیگر وسایل حمل‌و‌نقل بازیابی کند. برقی‌سازی خط تهران - مشهد، کلنگ‌زنی پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران - اصفهان و نوسازی خط آهن جنوب بخشی از این برنامه‌ها را می‌سازد. آنچه اجرایی شدن تک‌تک این طرح‌ها را با خطر مواجه می‌کند نه تئوری‌های کارشناسی که منابع اعتباری محدود است. بودجه 20 میلیارد دلاری مورد نیاز برای احیای صنایع ریلی در ایران باعث شده بودجه عمرانی فعلی در کشور هیچ سنخیتی با طرح‌های در دست اجرا نداشته باشد و این یعنی دولت چاره‌ای جز متنوع‌سازی منابع اعتباری ندارد.

هرچند با مصوبات چندگانه هیات دولت در ماه‌های گذشته از انتشار اوراق مشارکت گرفته تا ارائه تسهیلات متنوع تلاش شده بخش‌خصوصی داخلی را بار دیگر در بخش ریلی فعال کند و توان مالی آنها را برای استفاده در حوزه‌های زیربنایی بسیج کند اما به نظر می‌رسد برای رسیدن به استاندارهای جهانی به بودجه‌ای بسیار بیشتر از این احتیاج خواهد بود. طرح قطار سریع‌السیر ژاپن که چندین سال تا افتتاحش فاصله وجود دارد بالغ بر صد میلیارد دلار بودجه از آن خود کرده و تنها با همین قیاس می‌توان کار سخت تامین مالی را برای بهسازی راه‌آهن ایران درک کرد. با وجود برنامه‌هایی که برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی ریخته شده شاید فکر کردن به راه‌حل‌هایی خارج از مرزهای ایرانی منطقی‌تر باشد. تحریم‌های سال‌های گذشته نام فاینانس را در ایران با کشور آسیایی چین همسان کرده بود و حالا با عبور از پیچ سخت تحریم‌ها به نظر می‌رسد کاروان سرمایه‌گذاران خارجی به‌زودی راه ایران را در پیش خواهند گرفت. 

نهایی شدن طرح جامع حمل‌و‌نقل که از آن به سند توسعه زیرساخت‌های ایران یاد می‌شود، می‌تواند به سرمایه‌گذاران برون‌مرزی نقشه راهی دقیق ارائه کند و با برنامه‌ریزی‌های وزارت راه و شهرسازی پروژه‌های بزرگ کلید خواهند خورد. اگر بناست ایران نیز در محوریت دادن به قطار از رقیبان آسیایی خود جا نماند و آن‌طور که در تمام اسناد بالادستی نظام مورد تصریح قرار گرفته روزی قطار محور حمل‌و‌نقل ایران تلقی شود قطعا رسیدن به مدار سرعت متوسط بین‌المللی در تمام سطوح ریلی کشور امری غیر‌قابل چشم‌پوشی است و شاید کنار رفتن تحریم‌ها بتواند این برنامه سال‌ها بر زمین مانده را دوباره برپا کند.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

حسین: 1394/5/909:18:31،
58
12
فایناس چیست ؟ فاینانس یعنی یک بانک خارجی به شما وام میدهد که مثلا خطوط ریل بسازیم . !!!!!!!!!!!!!
کشور ما این همه تولید نفت و ثروت دارد . با سخاوت تمام به سوریه و ونزوئلا وام میلیارد دلاری میدهیم . چرا باید دستمان را جلو خارجی ها دراز کنیم برای چنر غاز وام . تازه هم بهره میخوان و هم شرایط میزارن که خودش دخالت در امور کشور ما هست.
نون بازوی خود خور و منت حاتم طاعی مکش.
محمد: 1394/5/912:08:05،
44
11
باز خدا اون خان میر 5 رو رحمت کنه که همینو برامون استارت زد وگر نه الان از افغانستان بدتر بودیم.
حسین: 1394/5/914:31:57،
34
10
نفت و گاز و معادن و منابع خام که باید برای آقاها و آقازاده هاشون و یمن و سوریه و فلسطین و لبنان خرج بشه . برای مردم ایران باید از خارج وام بگیرند!!!
وحید ر: 1394/5/923:43:18،
21
8
مرد میخواد مه محل عوارض یک درصدی قند و شکر خط آهن به سراسر ایران بکشه
مهران: 1394/5/909:22:30،
16
25
در تمام کشورهای دنیا به جز ژاپن و کره راه اهن زیانده است و تنها با کمک دولتها فعالیت میکند.
حال ما که هنوز از کشنده های امریکایی 1980 به قبل استفاده میکنیم و حتی توانایی تامین قطعات یدکی را به علت تحریمها نداریم چه انتظاری از این نهاد میرود
رضا: 1394/5/909:56:28،
36
9
افزایش سرعت قطار فقط به دلیل قطارها نیست . ریل های کشور همگی یک خط هست و بنابراین قطارهایی که از روبروی هم می آیند یکی از آنها باید در محلی توقف کند تا آن دیگری برود و این یعنی اتلاف زمان ، توقف در ایستگاهها هم مدیریت نمی شود مثلا هنگامی که با قطار ترنست در راه تهران بودیم ساعت 9 شب قطار بیش از 30 دقیقه در قم برای نماز ایستاد و 2 درصد مسافران هم برای نماز نرفتند در صورتی که اگر مسیر را ادامه می داد همه در تهران به نماز و کارشان می رسیدند.ضعف مدیریت و سازماندهی هم باعث کندی و تاخیر می شود هنگامی که به ایستگاه تهران نزدیک می شوید خیلی پیش می آید که قطار قبل از ایستگاه متوقف می شود و می ایستد تا ایستگاه تهران جای خالی برای ایستادن داشته باشد !! در کل بخش مهمی از زمان مسافرت با قطار اتلاف است نه سرعت پایین قطار .
علي : 1394/5/922:34:36،
11
7
دقيقا همينه كه شما مي گيد من فقط يكبار با قطار از تهران رفتم تبريز از زندگي پشيمون شدم رفتنه با قطار رفتم ١٢ ساعت، برگشت ٧ ساعته با اتوبوس برگشتم
حمید: 1394/5/910:57:09،
39
12
ژاپن یه کشوری هس که ایدولوژیش فناوری و پیشرفته,اما ایران نه دانش لازم داره نه فساد میذاره ,کشوری که بلیط قطار رو 3 ماه زودتر پیش فروش,میکنه,پولشو از مردم میگیره,تا تهش,فک کن چیه
ناشناس: 1394/5/911:10:03،
21
11
رهرو آن نیست که گهی تند و گهی خسته رود
رهرو آنست که آهسته و پیوسته رود خخخخخ
حسین: 1394/5/911:13:56،
35
11
بزرگترین فرودگاه دنیا را الان امارات داره میسازه و هزینه آن 30 میلیارد دلار هست. ولی با 5 میلیارد دلار میشه یه فرودگاه بزرگ و مدرن با استاندارد جهانی ساخت.فرودگاه دنور را 4.2 میلیارد ساختند. پول که داشتیم و داریم. یه مشت آجر و سیمان و آسفالت و مهندس و کارگر و ماشین آلات هست. فقط غیرت میخواد که ......... نداریم
alex: 1394/5/911:29:01،
20
10
نه خطوط مون جواب میده نه لوکو هامون....
رضا: 1394/5/917:20:49،
13
7
چند روز قبل با قطار از تهران اومدم مشهد حدود 14 ساعت طول کشید
خودشم: 1394/5/921:48:37،
14
7
استاد ترابری ما گفت شرکت نفت از قطار به عنوان ذخیره نفت استفاده میکنه یعنی از جنوب بار میزنن که سه تا شش ماه دیگه برسه پالایشگاه های شمال!!

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما