کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
iRest
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

جزییات ورود بوئینگ و ایرباس به ایران

کدخبر:۱۴۱۱۷پنجشنبه، ۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱:۳۲۵۲۰۰ بازدید

صنعت حمل و نقل بر اثر تحریم‌ها با محدودیت‌هایی مواجه بود به طوریکه شاهد کاهش سرمایه گذاری‌های خارجی در کشور بودیم البته فعالیت این ...

صنعت حمل و نقل بر اثر تحریم‌ها با محدودیت‌هایی مواجه بود به طوریکه شاهد کاهش سرمایه گذاری‌های خارجی در کشور بودیم البته فعالیت این صنعت طی سال‌های تحریم متوقف نشد و از ظرفیت‌های بخش خصوصی داخلی استفاده شد اما امید است بعد از اجرایی‌شدن توافق هسته‌ای اعلام آمادگی‌های سرمایه‌گذاران خارجی برای همکاری با بخش حمل‌ونقل ایران از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل شود.

15 روز از توافق هسته‌ای تحت عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بین ایران و کشورهای 1+5 می‌گذرد که به تعبیری از آن به عنوان بزرگترین ماراتن دیپلماسی نیم‌قرن اخیر یاد می‌شود. بر اساس این توافق و تصویب آن در نشست هفته گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد تمام قطعنامه‌های گذشته و تحریم‌های هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران لغو می‌شود. یکی از بخش‌هایی که در قالب تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران به کشورمان تحمیل شد بخش حمل و نقل بود که صنعت هوایی و دریایی بیشترین تاثیر را از این محدودیت‌ها پذیرفتند به طوری که در بخش هوایی تامین ناوگان و قطعات مورد نیاز از مهمترین تحریم‌های این بخش بود.

در بخش دریایی نیز کاهش ورود لاینرهای بین‌المللی و تخلیه بار کشتی‌های خارجی در بنادر کشورهای حاشیه خلیج فارس به جای تخلیه در بنادر ایران از چالش‌های دوران تحریم در حوزه دریانوردی بود.

در حوزه ریلی  و جاده‌ای نیز کاهش ورود سرمایه گذاری خارجی از محدودیت‌های این بخش در دوران تحریم بود اما با وجود همه محدودیت‌ها تمام بخش‌های مختلف حمل و نقل به فعالیت خود ادامه دادند و بعضا در مواردی که برای مراودات خود با مشکل بودند نیازهای خود را از بازارهای غیر مستقیم تامین می کردند.

اعلام آمادگی برخی شرکت‌های فعال اروپایی در زمینه حمل و نقل در زمان مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ و قبل از توافق برنامه جامع اقدام مشترک تمایل اروپایی ها برای سرمایه گذاری در ایران را نشان می دهد؛ مصداق این موضوع دعوت از وزیر راه و شهرسازی ایران برای حضور در بزرگترین نمایشگاه هوایی جهان در فرانسه بود.

بعد از سفر وزیر راه و شهرسازی به فرانسه شرکت‌های هواپیماساز بزرگ جهان مانند بوئینگ و ایرباس برای همکاری در صنعت هوانوردی به ایراناعلام آمادگی کردند.

همچنین در حوزه ریلی قبل از توافق هسته‌ای شرکت فرانسوی ارپ (AREP) به منظور چند وجهی کردن ایستگاه‌های قطار تهران، قم و مشهد با حضور در ایران قرارداد مشاوره‌ای با راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران منعقد کردند.

اما در مرحله بعد از توافق حضور شرکت‌های بین المللی در ایران پررنگ تر شد به طوری که ورود هیأتی از آلمان به ریاست قائم مقام صدر اعظم آلمان نخستین هیأت بلندپایه اروپایی بود که بعد از توافق به ایران آمدند تا در زمینه‌های مختلف اقتصادی با رئیس جمهور و برخی مسئولان اقتصادی کشور وارد همکاری‌های تجاری و بین‌المللی شوند.

در همین زمینه مقداد رحیمیان مدیرکل دفتر مشارکت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی درباره تأثیر توافق هسته‌ای بر جذب سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های خارجی در حمل و نقل گفت: این مسئله می‌تواند موجب جدیت‌ و رقابت بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به پروژه‌های حمل و نقل ایران شود.

وی افزود: طبق گفته کارشناسان و متخصصان اقتصاد توافق هسته‌ای تأثیر ملموسی در کوتاه مدت نخواهد داشت ولی انتظارات مثبتی در بازارها به وجود می‌آورد که همین مسئله می‌تواند موجب جدیت‌ و رقابت بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به پروژه‌های حمل و نقل ایران شود.

رحیمیان ادامه داد: در حال حاضر تأثیر توافق هسته‌ای در بازارهای آنی مثل بازار سکه و ارز مشاهده می‌شود و کاهش قیمت در این بازارها می‌تواند موجب سوق سرمایه‌ها به بازارهای اصلی و تولید شود.

وی افزود: البته سرمایه‌گذارن خارجی ابتدا به سراغ بازارهای شفاف و کم خطر مثل بورس می‌آیند و ما برای جذب سرمایه‌ها باید قوانین داخلی را اطلاع‌رسانی کنیم تا بخش خارجی با اطلاع از وضعیت تقنینی به سمت حوزه راه و شهرسازی آید.

رحیمیان از دیگر اقدامات مهم برای جذب سرمایه‌‌های خارجی را نهادسازی و ایجاد صندوق توسعه آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها برشمرد و  گفت: باید بانک‌های صنعت و معدن و توسعه صادرات پوشش اعتباری و تأمین سرمایه‌ای در بخش حمل و نقل ایجاد کنند تا سرمایه‌گذار خارجی به سمت پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی جذب شود.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با یادآوری عدم وجود مؤسسات اعتبارسنجی در حوزه حمل و نقل گفت: به دلیل همین خلأ است که سرمایه‌‌گذار خارجی ترجیح می‌دهد به سمت بازارهایی در حوزه نفت یا بورس برود البته ما نمی‌گوییم که سرمایه‌گذاری در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها پر خطر است ولی از دید سرمایه‌گذار خارجی چنین نگاهی وجود دارد که نیاز به اقداماتی در این بخش  است.


* تغییر نگاه جامعه بین‌الملل به استفاده از خطوط ریلی ایران

عباس نظری مدیرکل سرمایه‌گذاری و امور بین الملل شرکت راه‌آهن نیز درباره تأثیر توافق هسته‌ای بر حمل و نقل ریلی کشور به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی می گوید: با توجه به اینکه ایران از مرز سرخس با کشورهای آسیانه میانه در دو حوزه صادرات و واردات و ترانزیت فعالیت دارد قطعا این توافق می‌تواند موجب گسترش و توسعه روابط در این مرز ریلی شود.

وی با بیان اینکه نگاه جامعه بین‌الملل به استفاده از خطوط ریلی ایران تغییر خواهد کرد، ادامه داد: جامعه بین الملل محدودیت‌هایی را علیه جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده بود بر همین اساس کشورهای همسایه ترجیح می‌دادند که از مسیرها و کریدورهای غیر از ایران سیر خود را انجام دهند اما با لغو تحریم‌ها شرایط دگرگون خواهد شد و شاهد درخواست حضور کشورهای مختلف در بخش ریلی ایران خواهیم بود.

نظری با یادآوری اینکه ایران پل اصلی کریدور شرق به غرب ریلی به شمار می‌آید٬ اضافه کرد: پس از توافق و لغو تحریم‌ها نگاه دیگری به خطوط ریلی و عبور از ایران خواهد شد.

این مقام مسئول در شرکت راه آهن ادامه داد: انتقال تکنولوژی٬ خرید واگن٬ لوکوموتیو و سایر ماشین آلات نیز در ایام تحریم‌ها مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرده بود البته تمام این تحریم‌ها باعث خودکفایی و پیشرفت‌های قابل توجه در صنایع ریلی شد اما در عین حال با برداشته شدن تحریم‌ها دراین حوزه نیز می‌توانیم با شرکت‌های بین المللی روابط مثبت و سازنده‌ای داشته باشیم.

مدیرکل سرمایه‌گذاری و امور بین الملل شرکت راه‌آهن برداشته شدن تحریم‌ها را  فرصت ویژه‌ای در تمامی حوزه‌ها دانست و گفت: هرچند که تحریم‌ها در بسیاری از جهات ما را به خودکفایی رساند ولی با برداشته شدن تحریم‌ها گزینه‌ها و فرصت‌های واردات تکنولوژی‌های جدید افزایش می‌یابد.


تسهیل شرایط خرید هواپیما 

محمد خداکرمی سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به برنامه ریزی برای راه‌اندازی و افزایش پروازها بعد از توافقات اخیر گفت: مذاکرات به صورت جدی ادامه دارد و بعضا پیش نویس یادداشت تفاهم‌نامه‌هایی در زمینه برقراری پروازها آماده شده است که از جمله می توان به برقراری پروازهای آلمان٬ ایتالیا٬ اتریش و روسیه اشاره کرد٬ البته کشورهای دیگری نیز برای برقراری پرواز درخواست‌هایی ارائه دادند.

وی افزود: تقاضاهایی از سوی شرکت‌های خارجی در زمینه‌های فروش هواپیما، راه‌اندازی شرکت تعمیر و نگهداری هواپیما در ایران و فروش تجهیزات راداری به ایران وجود دارد.

خداکرمی گفت: از این پس شرکت‌های داخلی که بازار هدف آنها مسافران داخلی بوده وارد شبکه بین‌المللی می‌شوند و با تقویت ناوگان، ایران به عنوان مسیر ترانزیت مسافران خارجی تبدیل می‌شود که تاکنون کمتر به این موضوع پرداخته شده است اما به تدریج این ظرفیت‌سازی صورت می‌گیرد.

خداکرمی با بیان اینکه ایران در صنعت هوانوردی اعم از تامین ناوگان و فرودگاهی با اولویت نیازها و با تدبیر عمل می‌کند،اظهار داشت: شرکت‌های بوئینگ و ایرباس نیز منتظر نتایج کامل توافقات هستند و این آمادگی برای همکاری دو طرف وجود دارد.

سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه این سازمان در زمینه تسهیل شرایط خرید هواپیما برنامه ریزی می‌کند گفت: قطعا با شرایط جدید شرایط برای خرید هواپیما تسهیل می‌شود اما موضوعی که باید مد نظر باشد تامین نقدینگی برای خرید هواپیما است؛ بنابراین تامین منابع مالی از طریق صندوق توسعه ملی، فاینانس یا سایر روش‌های مالی بسیار مهم است.

خداکرمی گفت: در گذشته صندوق توسعه ملی تسهیلات را از طریق بانک‌ها برای خرید هواپیما پرداخت می‌کرد اما هواپیما را به عنوان تضمین قبول نمی‌کرد و تضامینی بیش از دارایی ایرلاین‌ها درخواست می‌کردند اما این مشکل در حال حاضر برطرف شده و هواپیما به عنوان تضمین پرداخت تسهیلات مورد قبول است.


 ناوگان هوایی جدید در راه است

همچنین آرمان بیات کارشناس صنعت هوانوردی با بیان اینکه بعد از توافق ایران و کشورهای ۱+۵ و لغو تحریم‌ها، واردات و خرید هواپیماهای جدید به کشور تسهیل می‌شود، اما تاثیری در مدیریت کلان این صنعت ندارد گفت: تحریم‌ها تنها بخشی از مشکل صنعت هوانوردی است.

وی با بیان اینکه نگاه مدیریتی ایرلاین‌ها باید تغییر کند، اظهار کرد: نظام مدیریتی، نیروی انسانی، بینش مدیریتی و برخی مقررات‌ بعضا اجازه نمی‌دهد شرکت‌های هواپیمایی به دید بازرگانی خود نزدیک شوند که باید یک بازنگری در روش مدیریتی ایرلاین‌ها رخ دهد.

این کارشناس صنعت هوانوردی با اشاره به اینکه شرکت‌های هواپیمایی در حال حاضر به جای دیدگاه بازرگانی، بینش تجاری دارند که باید اصلاح شود، ادامه داد: زمانی که این نگاه تجاری بر یک شرکت حاکم باشد ایرلاین‌ها به دنبال کسب درآمد از بخش حمل مسافر بدون در نظر گرفتن سایر شاخص‌ها از جمله مقاصد پروازی، مسیر و روش های بازرگانی جذب مسافر هستند.

بیات افزود: بر اساس نگاه بازرگانی، شرکت‌های هواپیمایی باید با در نظر گرفتن شاخص‌های مذکور به دنبال توسعه شبکه پروازی خود و راه‌اندازی مسیرهای بین‌المللی باشند تا درآمدهای ارزی برای خود حاصل کنند، چراکه ضربه سنگینی که به صنعت هوانوردی کشور وارد می‌شود درآمدهای ریالی در مقابله هزینه‌های ارزی است.


ورود مستقیم لاینرها به بنادر ایران بعد از لغو تحریم‌ها

مشاور سازمان بنادر و دریانوردی نیز با اشاره به تاثیر توافق هسته‌ای در صنعت دریانوردی کشور به ورود مستقیم لاینرها به بنادر ایران بعد از لغو تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: حوزه ترانزیت کشور رونق و هزینه حمل و نقل دریایی کالاها کاهش می‌یابد.

هادی حق شناس افزود: اگر به سال های قبل از تحریم برگردیم و به نوع تردد کشتی‌ها در بنادر ایران نگاه کنیم روشن است که حجم ورود کالا و تردد لاینرهای مختلف جهان به بنادر ایران مخصوصا بندر شهید رجایی پس از تحریم به حداقل رسید.

وی با بیان اینکه قبل از تحریم بیش از ۲۰ لاینر به طور مستقیم وارد بندر شهید رجایی می‌شد گفت: این میزان پس از تحریم به تعداد انگشتان دست هم نرسید.

معاون سابق دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به وضعیت صنعت دریانوردی طی دو سال اخیر اشاره کرد و ادامه داد: بعد از بیانیه لوزان لاینرهای بین‌المللی آمادگی خود را برای پهلوگیری در بنادر ایران اعلام کردند اما این آمادگی بالقوه است و هنوز بالفعل نیست.

حق شناس تاکید کرد: پس از تحریم انتظار می رود نقل و انتقال کالا و تردد کشتی‌های حامل پرچم جمهوری اسلامی ایران اعم از شرکت ملی نفتکش و شرکت کشتیرانی ایران به بنادر بین‌المللی و لاینرهای خارجی به بنادر ایران افزایش یابد.مشاور رئیس سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در سال های تحریم به دلیل اینکه کشتی‌های خارجی نمی توانستند مستقیم وارد بنادر ایران شوند بخش عمده بار ایران وارد بنادر کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌شد و سپس این کالاها با کشتی‌های کوچک به بنادر ایران منتقل می‌شدند که این امر افزایش هزینه‌های حمل و نقل کالا را در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه بعد از رفع تحریم‌ها کالاها به طور مستقیم وارد بنادر ایران می‌شود افزود: انتظار داریم شاهد رونق مجدد و مضاعف تخلیه و بارگیری در بنادر ایران باشیم چون مسیر ایران یک مسیر کوتاه، امن و کم هزینه برای ترانزیت کالا از کشورهای آسیای جنوب شرقی به کشورهای آسیای میانه است.

حق‌شناس اظهار کرد: در غیاب بنادر ایران٬ بنادر امارات متحده عربی به عنوان مرکز توزیع کالا یا هاب منطقه شد در حالی که به لحاظ موقعیت جغرافیایی بی نظیر بندر شهید رجایی و سایر بنادر ایران این امتیاز نسبی متعلق به جمهوری اسلامی است ضمن اینکه همین وضعیت را می‌توانیم در دریای خزر داشته باشیم.

وی افزود: لذا به نظر می رسد شاهد رونق مجدد حمل و نقل دریایی با پرچم جمهوری اسلامی در خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر و همچنین افزایش صادرات، واردات، ترانزیت و ترانشیپ کالا باشیم اما نباید انتظار داشت بلافاصله پس از تحریم چنین اتفاقی رخ دهد برای اینکه به یک روال عادی در حوزه دریانوردی و قبل از سال ۱۳۹۰ برسیم نیاز به زمان داریم و طبیعی است در کنار این زمان بنادر کشور باید به لحاظ زیرساختی و تجهیزات برای پذیرش کشتی‌ها بین‌المللی آماده شوند.

لاینرهای فرانسوی، سوئیسی، کره‌ای و سنگاپوری

محمد حسین داجمر مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران  می گوید: به دلیل جو‌ ناشی از این تحریم‌ها، محدودیتی فراتر از موارد تحریم برای کشتیرانی در دوران تحریم منظور کرده بودند که این موارد به تدریج در حال برطرف شدن است.

وی از اعلام آمادگی ورود لاینرهایی از کره، سنگاپور، تایلند، فرانسه و سوئیس برای پهلوگیری در بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: بعد از توافق هسته‌ای اخیر لاینر‌های هانجین (hanjin) و هیوندای(Hyundai)  از کشور کره، لاینر پیل (PIL) از سنگاپور، شرکت کشتیرانی وان‌های (Wan Hai)از تایلند، شرکت هلدینگ لاینر Evergreen، هلدینگ کشتیرانی Yang Ming شرکت ، CMA CGM فرانسه و شرکت کشتیرانیMSC  سوئیسی از خطوط کشتیرانی بزرگ دنیا برای پهلوگیری در بندر شهید رجایی اعلام آمادگی کردند.

حضور شرکت‌ها بعد از توافق

بر اساس این گزارش، آنچه مسلم است هیأت‌هایی از کشورهای خارجی به تدرج در حال ورود به ایران هستند که بخشی از مذاکرات خود را حول موضوع همکاری‌ در بخش حمل و نقل ایران دنبال می‌کنند؛ حضور شرکت فرانسوی ارپ (AREP) برای مشاوره در حوزه چندوجهی کردن ایستگاه‌های راه آهن پیش از توافق، اما بعد از توافق حضور نماینده شرکت GIZ آلمان در سفر هیأت آلمانی به ریاست قائم مقام صدر اعظم این کشور، سفر هیأتی از فرانسه به ایران برای ارتقای تجهیزات راداری و حضور معاون رئیس جمهور و وزیر خارجه کشور ترکنمنستان برای شرکت در اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی از جمله سفرهای هیأت‌های خارجی به ایران بعد از توافق هسته‌ای است.

در همین راستا طی ماه‌های آینده قرار است هیأتی از کشور اسپانیا برای فعالیت در حوزه حمل و نقل به ایران سفر کنند. این سفرها نشان از آمادگی سایر کشورها برای سرمایه گذاری در ایران دارد؛ تمایلاتی که پیش از توافقات بالقوه بود که در آینده قرار است بالفعل شود و جنبه اجرایی به خود گیرد.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

زیدان: 1394/5/809:08:18،
22
297
میخوام هرگز نیان

اگه همت و برنامه داشته باشیم بهترینارو خودمون میسازیم. حالا هر چیزی از خودرو تا هواپیما

خواستن توانستن است.
گوگولی: 1394/5/809:28:42،
108
16
آخه عزیز دلم ساخت هر چیزی توجیح قتصادی داره. وگرنه که آپولو هم ساختش راحته . ولی‌ با چه توجیهی‌. وقتی‌ به سود دهی‌ که باید برسی‌ نمیرسی دیگه ساختش فایده نداره
سعید: 1394/5/809:32:26،
120
14
مثل همون قاهر 313 ؟!!!!
اصلا تونست پرواز کنه؟!
ماکتش رو هم نمینتونیم بسازیم!!!
فواد: 1394/5/810:12:39،
111
11
اقای محترم دلیل کل بدبختی های این مملکت طرز فکر خیالبافانه وعدم توجه به واقعیات وخود بزرگ بینی مفرط وبیهوده امثال شماست
بینام: 1394/5/811:16:17،
56
21
اقای محترم واسه همون هواپیمای ساخت خودمون بعد از 3 دقیقه پرواز سقوط کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
منصور: 1394/5/811:30:45،
54
8
هیچ کشوری نمی تونه همه نیازهاش را خودش تولید کنه حتی آمریکا بعد هم در ساختار هواپیمایی ایران افراد متخصص و آشنا به شرایط روز باید جایگزین افراد بی سواد فعلی شوند تا پای ایران هم به بازار جهانی باز بشه
بی نظر: 1394/5/812:26:51،
11
37
من از این نظر حمایت می کنم به شرط اینکه
1- اراده سیاسی کافی وجود داشته باشد.
2- اراده اقتصادی کامل وجود داشته باشد.
3- همکاری علمی و فنی همه نهاد ها بدون چشم داشت.
4- حمایت مردم
وحيد يوسفي: 1394/5/814:51:24،
13
40
ما بايد خودكفا باشيم.
رضا: 1394/5/822:39:06،
25
18
عقل که نباشه جون در عذابه
اروپا به اون پیشرفتگی تو هر صنعتی دخول نمیکن و به اصطلاح خودشو نخود هر آشی نمیکنه
مثلا تو هواپیماسازی ایرباس هر کشور تخصص یه چیزو کسب کرده انگلیس بال هواپیما- آلمان موتور جت و ... بعد یه جا سرهم میشن
بعد مسولین ایران با دید اشتباهی که از اول داشتن میخوان از گندم تا هواپیما مستقل باشن اصلا معنی نمیده
الان شدیم دریا به عمق یه وجب
4تا صنعت رو میگرفتیم تو اونها بهترین میشدیم وضعمون از الان خیلی بهتر بود
ناشناس: 1394/5/914:38:50،
17
20
اره مثل پرایدای جدید و مدرن تری که هر روز میزنن 111و 121و141و وانت
یا مثل تیبا که همه قطعات ماله پراید و ریو هست
یا سمندی که هر روز با یه اسم میاد بیرون مثل سورن و دنا و...
حتما میتونیم هواپیما بسازیم تازه اسمشم میزاریم پراید ایر
داوود: 1394/5/809:12:00،
74
22
منظورشون بوئینگ و ایرباس پلاستیکی و اسباب بازی بوده حتما !
رضا: 1394/5/809:13:08،
43
14
شما فعلا فکر همین فوکر 100 و بوئینگ MD مال 20 سال پیش باشید! هواپیمای قراضه AIR ASIA پیش کش!
اصلا آشیانه واسه این همه ابوطیاره دارید ؟!!!!
من: 1394/5/812:03:04،
15
16
بیکاری ها برادر من.
بهترین کار اینه که راه رو باز کنن برای شرکت های خارجی که بدون تعرفه و مالیات و هزینه اضافی و ... بیان توی خطوط داخلی سرویس بدن.
مملکتی که نه توریست آنچنانی خارجی داره, نه اکثریت مردمش پول سوار شدن هواپیما, برای چی باید بره بیست میلیارد و سی میلیارد هواپیما بخره ؟
راه رو باز کنین امثال ترکیش ایرلاین و امارات و ... بیان سرویس بدن.
خسرو : 1394/5/809:15:19،
82
13
سلام با اخباری ک شنیده میشه متاسفانه مسئولین ب دنبال خرید سوپر جتهای روسی هستند تا بوئینگ و ایرباس . اصلا ب دنبال رفاه و امنیت جون مردم نیستند.چین و روسیه تا این 100 میلیارد دلار رو نخورن ول کن نیستن
ساحل: 1394/5/809:15:44،
70
17
هر وقت اپل و مک دونالد و مرسدس اومدن ایران، هواپیمای نو هم میاد ایران!
منتهی تو خواب!!!
سعید : 1394/5/809:25:12،
24
14
دیگی که واسه مردم عادی نجوشه سر....
مگه مردم عادی هم میتونن سوار هواپیما بشن اینا مال از ما بهترونه
خوب حالا پیشرفت نکنه بما چه
فرشید: 1394/5/809:41:46،
23
13
راستی اگه هواپیمای جدید وارد بشه سرویس دادن های فرودگاهی و داخل هواپیما و برخورد با مسافر و هزار تا ایراد دیگه که همه خبر دارن هم از تحریم دوستان صنعت هواپیمائی رفع میشه یا کماکان با همون مدیریت ( مدیریت بهانه ) مواجه هستیم.
آرش: 1394/5/809:52:53،
17
18
وقتي اعلان ميكنيد همه شركتهاي هوايي داخلي پولشان را روي هم بگذارند توان خريد حتي يك فروند هواپيما نو را ندارند وقتي پولي نيست و قيمت ارز هم بالاتر رفته توافق براي مردم هيچ ارزشي ندارد فقط امتيازهايي بود كه داده شد
amiran: 1394/5/810:38:23،
16
19
برادر عزیز(( اعلام ))کردن کل ((ناوگان هوایی)) ایران و جمع کنن قیمتش اندازه ی پول یه هواپیمای نو نمیشه.
نه اینکه ((پولاشونو)) بذارن روهم توان خرید ندارن.
ی: 1394/5/810:11:13،
12
17
به درد اسقاطی هم نمیخورن!
reza: 1394/5/810:13:05،
23
11
35 ساله میخوام باهواپیما سفرکنم میترسم خوشحال شدم که میخواین باشرکتهای بوئینگ وارباس قرارداد ببندن هواپیمای جدید بخرند گویا اینجوری نیست ظاهراحرفش هست باز هواپیماهای روسی میخوان بهمون قالب کنند
mm: 1394/5/810:27:16،
109
16
همه اینا شدنیه منتها به نظر شما ایرلاینی که هزینه بلیت به قیمت بین المللی حساب میکنه و کلا 1500 تومن خرج پذیرایی از مسافر نمیکنه (بماند مسافر با چ وضعیتی سوار هواپیما میشه و چقد تاخیر داره) با یه هواپیمای از رده خارج ک کلا سه میلیون دلار ارزش نداره و سی ساله داره اینکارو میکنه کسی صداش درنمیاد الان میره هواپیمای 100میلیون دلاری بخره که همون مسیرا رو با همون هزینه بره؟؟؟؟؟محاله.مگه هست مگه میشه؟؟
دیروز مسافر پرواز تهران-اهواز ایران ایر بودم به شماره پرواز IR311 باورتون نمیشه هواپیما تهویش فقط برای ردیفای اول کار میکرد و ما که وسط نشسته بودیم شرشر عرق میریخت از سروصورتمون.اونایی که ته نشسته بودن که بماند..اعتراضمون هم بجایی نرسید
amiran: 1394/5/810:49:18،
18
38
خوب برادر واسه این تاخیرها و شرشر عرق ریختنا میخوان هواپیما بخرن.
اکثر پذیرایی ها در پروازهای داخلی کشورهای دیگه تو همین سطحه. با کمی متریال بهتر.
فقط وقتی ناوگان و میخوان جدید کنن ؛ بهتره خدمات دهی مثل تحویل چمدون. بازرسی های بعضا توهین امیز درست بشه.
متعجب: 1394/5/812:39:08،
8
38
mm کل کامنتای اخر 10 تا بازدید کننده نداشته چه جوری آخه شما امار تیک سبزت رفته بالا.
amiran: 1394/5/813:02:02،
19
18
شما عصبانی و ناراحتی واسه اذیتی که شدی.
ولی اگه هواپیما سالم باشه ؛ حتی اگه هواپیماش گرون هم باشه ؛ هزینه ی کمتری و واسه ایرلاین داره. حالا اگه گرون کنن اون دیگه از بی انصافیه خودشونه.
بدبخت: 1394/5/811:29:27،
54
11
مشکل اساسی این کشورمدیریت ناکارامداست .اینوهمه میدانند ولی چون مدیریت دستوری وباندی وفامیلی چنان ریشه هایش قوی شده که کسی نمیتواندانرا اصلاح کند.این مدیران بی کفایت ازخودراضی انراارثیه پدری میدانند.اگرشایسته سالاری برکشورحاکم بشه درمدت کوتاهی تمام مشکلات حل خواهدشد.
ا ی: 1394/5/819:54:57،
19
17
این وزیر راه باید کمی به خودش حرکت بدهد الان بهترین فرصت برای نوسازی ناوگان هوایی است باید تلاش بیشتری بشود تا کشور از این وضعیت هولناک نجات یابد . ایران در ناوگان هوایی خیلی عقب
مانده است باید این عقب ماندگی با نوسازی ناوگان هوایی جبران شود
ناشناس: 1394/5/922:47:22،
16
17
اقا همه دنیا بهم وابسته .ما هی میگیم خود کفا بشیم که چه .ما می خواهیم مثل بز گر از گله بدر بشیم.معنی نداره.هر کشوری در یک برنامه پیشرفت کرده وبا همکاری دیگر کشورها پیشرفت کامل میشد.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما