کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نرخ جدید بهای خدمات انشعاب آب ساختمان‌های جدیدالاحداث


کد خبر : ۱۴۰۷۱سه شنبه، ۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳:۴۵۸۷۳۴ بازدید

در جریان بررسی لایحه پیشنهاد تامین اعتبار مورد نیاز اجرای پروژه های آب و فاضلاب شهر تهران؛ نرخ جدید بهای خدمات انشعاب آب برای ساختمان‌های ...

در جریان بررسی لایحه پیشنهاد تامین اعتبار مورد نیاز اجرای پروژه های آب و فاضلاب شهر تهران؛ نرخ جدید بهای خدمات انشعاب آب برای ساختمان‌های جدیدالاحداث تصویب شد.

علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در جلسه امروز شورای شهر تهران، با اشاره به افزایش قیمت پیشنهادی شرکت آب و فاضلاب در کمیسیون سلامت و خدمات شهری، اظهار داشت: نرخ آب مصرفی را در ابتدای سال مجلس در دولت به اندازه کافی افزایش داده است و کمیسیون برنامه و بودجه مخالف پیشنهاد کمیسیون سلامت است.

وی اضافه کرد: ما در این طرح پیشنهادی نرخ بهای خدمات را عدالت محور کرده ایم و بر اساس مناطق مختلف شهر قیمت‌ها را تعیین کرده ایم.

دبیر با بیان اینکه کمیسیون برنامه و بودجه مخالف افزایش قیمت آب است، به موضوع بن درخت اشاره کرد و گفت: امیدوارم این موضوع مثل بن درخت نشود. در این موضوع کمیسیون شهرسازی قیمتی را تعیین کرد؛ اما ما در صحن این نرخ را 10 برابر کردیم. این موضوع باعث شد کسی دیگر در شهر درخت نکارد. این قیمت‌ها کارشناسی شده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: با توجه به اینکه دولت، وزارت نیرو و مجلس در ابتدای سال قیمت را بالا برده اند بهتر است بهای خدمات افزایش نیابد.

طلایی در این حین سوال کرد: آیا دوستان شرکت آب و فاضلاب با پیشنهاد شما موافق هستند؟ که دبیر پاسخ داد: بله این دوستان هم کاملا موافق قیمت پیشنهادی کمیسیون برنامه و بودجه هستند.

سالاری نیز تاکید کرد: موضوعات بسیار زیادی در این طرح وجود دارد و پیشنهاد می کنم محورهای مهم این طرح را به صورت ملموس برای اعضای شورا مطرح کنید تا بتوانیم تصمیم گیری صحیحی داشته باشیم.

دبیر با اشاره به لایحه پیشنهادی گفت: دسترسی و برخورداری همه شهروندان تهرانی از آب شرب بهداشتی و برخوردار از استانداردهای کمی و کیفی از مهم ترین اهداف توسعه طرح های فاضلاب و بازسازی شبکه های آب شهری است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد: همچنین جلوگیری از هدر رفت آب در تاسیسات تامین و انتقال و توزیع، استفاده از فناوری روز به منظور استفاده از تجهیزات و شیرآلات کاهنده مصرف اعم از بخش خانگی و صنعتی، کاهش برداشت از منابع زیرزمینی به منظور افزایش ثبات و پایداری در تامین آب شرب و سرعت بخشیدن به اجرای کامل شبکه فاضلاب شهر تهران و تحت پوشش قرار گرفتن کلیه مشترکین از دیگر اهداف این لایحه است.

بنابراین گزارش، در جریان بررسی این لایحه حقانی بیان داشت: موضوع کمبود آب در تهران، شرایط بحرانی که در شهر داریم، برداشت های غیرمجاز و افت آب‌های زیرزمینی باعث شده مسایل زیست محیطی ما با شرکت آب و فاضلاب گره بخورد. این لایحه مربوط به ساختمان های جدید الاحداث است و با توجه به تراکم های ساختمانی زیاد در شهر ضروری است تا مناطق در سه گروه تقسیم بندی شوند و انشعاب آب برای ساختمان های جدیدالاحداث بالاتر برود.

وی اضافه کرد: باید برای مناطق مرفه 500 هزار تومان؛ برای مناطق متوسط 400 هزار تومان و برای مناطق کم برخوردار 300 هزار تومان به ازای هر واحد نوساز دریافت شود.

احمد دنیامالی نیز با اشاره به اینکه این نرخ ها هم در انشعاب و هم در تعرفه ها اعمال می شود، تاکید کرد: از نظر اقتصادی منطقه 3 و 6 در شهر تهران تفاوتی ندارد و بهتر است گروه بندی مناطق به جای چهار گروه، سه گروه باشد.

دبیر با اشاره به اینکه در موضوع شهرسازی قیمت A را به 164 بلوک تقسیم کردیم و در این لایحه هم قرار است مناطق را بر اساس محلات نرخ گذاری کنیم، افزود: به طور مثال منطقه 2 فرحزاد با شهرک غرب تفاوت دارد. بنابراین چهار گروه بیشتر از سه گروه به عدالت نزدیک است.

حافظی نیز گفت: افزایش قیمت بهای خدمات انشعاب جدید آب مشکلی برای شهروندان ایجاد نمی کند. این نرخ تنها برای واحدهای جدید است. مشکل در خصوص شبکه فاضلاب است و برای ایجاد انگیزه در خصوص اتصال خانه ها به شبکه انشعاب نباید نرخ را در این بخش بالا ببریم و به جای آن می توانیم نرخ بهای خدمات آب را افزایش دهیم.

پرورش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهر تهران نیز در جلسه امروز شورای شهر تهران درباره پیشنهادات مطرح شده اظهار داشت: موضوع آب و فاضلاب دغدغه همه مسئولین در شهر تهران است و همکاران ما در هر سه کمیسیون برنامه و بودجه، خدمات شهری و عمران حاضر شدند و توضیحات لازم را ارائه کردند.

وی اضافه کرد: از نظر نرم افزاری ما آمادگی اجرای هر مصوبه ای را داریم. در حوزه فاضلاب نیز زمان به اتمام رسیده و درباره آن هیچ افزایشی نداشته ایم.

پرورش تصریح کرد: ما در حال حاضر حدود 8 و نیم متر مکعب فاضلاب را در شهر تهران تصفیه می کنیم و امسال می توانیم 300 میلیون متر مکعب پساب داشته باشیم. در مقام مقایسه نیز با 240 میلیون متر مکعب آبی که از سد کرج به تهران می رسد این رقم چشم گیر است.

وی با پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه موافقت کرد و گفت: ما در سالهای گذشته در موضوع آب مشکل جدی داشتیم و امروز دغدغه همه کمک به این حوزه است.

در ادامه علیرضا دبیر پیشنهاد کرد که کارگروهی با حضور نمایندگان همه کمیسیون‌ها تشکیل شود و قیمت‌ها بر اساس محلات مختلف شهر تهران تعیین شود.

وی تاکید کرد: ما حدود چهار ماه از سال را از دست داده ایم و این پروژه ها محرک پروژه های آب و فاضلاب شهر تهران است و بهتر است در این جلسه برای این لایحه تعیین تکلیف کنیم.

پیرهادی نیز با اشاره به اینکه هویت منطقه ای در شهر تهران معنی ندارد، اظهار داشت: حتی 164 بلوک نیز جوابگو نیست و عوارض باید بر اساس محلات تعیین شود. حتی تقسیم بندی محله ای نیز نمی تواند کاملا عادلانه باشد.

وی اضافه کرد: پیشنهاد من این است که روی این لایحه تصمیم گیری نشود و با کارشناسی بیشتری این لایحه دوباره در صحن مطرح شود.

به گزارش ایسنا، در این جلسه پرورش در مخالفت با پیشنهاد اعضای شورا گفت: تقسیم بندی محله‌ای، تالی فاسد ایجاد می‌کند و ما باید برای تعیین ملک در محله قانون را تفسیر کنیم اما به صورت منطقه ای تکلیف مشخص است.

سالاری نیز گفت: موضوع تعیین 164 بلوک با این لایحه متفاوت است. در تبصره این لایحه اختیار را به شرکت آب و فاضلاب داده اند که بافت های فرسوده را تفکیک کنند. موضوع بافت فرسوده با خانه های مرغوب متفاوت است. خاک سفید جزو بافت فرسوده محسوب نمی شود؛ اما محله کم برخورداری است.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری پیشنهاد کرد برای موضوع فاضلاب رأی گیری شود اما نرخ بهای خدمات آب بعد از کارشناسی مجددا در صحن مطرح و تصویب شود.

طلایی با اشاره به اینکه روی پیشنهاد اجماع نسبی وجود دارد گفت: می توانیم قیمت فاضلاب را تصویب کنیم و بهای آب را در کمیسیون مشترک شهرسازی، عمران، خدمات شهری و برنامه و بودجه بررسی کنیم.

دبیر با اشاره به اینکه در جلسه گذشته مقرر شد تا کمیسیون ها روی این موضوع کار کنند، بیان داشت: به این شکل کار عقب می افتد و کمیسیون ها فرصت کافی دارند نظرشان را ارائه کنند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: ما بر اساس کدام آیین نامه عمل می کنیم؟ من بارها تاکید کردم آیین نامه داخلی را تصویب کنیم تا این ناهماهنگی‌ها ایجاد نشود.

وی اضافه کرد: نرخ جدید آب در این لایحه تنها 20 درصد افزایش داشته است.

طلایی پیشنهاد کرد تا نرخ بهای آب ساخت و سازها افزایش داشته باشد چرا که استفاده از آب شرب برای ساخت و ساز کار صحیحی نیست.

دبیر نیز پاسخ داد که ما قیمت پیشنهادی دوستان شرکت آب و فاضلاب را در این لایحه درج کرده ایم.

وی با اشاره به تبصره های این لایحه گفت:‌ نرخ آب مصرفی مراکز ایتام و افراد بی سرپرست تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، مراکز شبانه روزی معلولین، صنعتی، مراکز آموزشی، دانشگاه ها، اماکن مذهبی، مساجد و نیروهای مسلح مشمول افزایش های این مصوبه نمی شوند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه درباره تبصره تشویقی مردم برای اتصال به شبکه فاضلاب توضیح داد: شرکت آب و فاضلاب تهران موظف است به منظور تشویق کلیه مشترکینی که دارای انشعاب فاضلاب هستند از طریق تذکر لازم در فیش‌های ارسالی آب بها اطلاع رسانی کنند، چنانچه در سال 94 نسبت به نصب تجهیزات فاضلاب داخل ساختمان و املاک خود و اتصال به شبکه فاضلاب شهری اقدام کنند از ابتدای سال 95 می بایست به میزان 25 درصد علاوه بر تعرفه‌های مصوب قانونی آب بها تا زمان اتصال به شبکه فاضلاب شهری پرداخت کنند.

سالاری در این خصوص تاکید کرد: ضروری است این موضوع مشروط بر نصب سیفون توسط شرکت آب و فاضلاب باشد و در واقع شبکه فاضلاب در آن واحد قابلیت بهره برداری داشته باشد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری همچنین با بیان اینکه فرسوده بودن یک ساختمان نشانه ضعف مالی صاحب خانه نیست؛ اظهار داشت: اغلب بخش های منطقه 12 بافت فرسوده است اما لزوما همه آنها کم برخوردار نیستند. بالعکس محله خاک سفید بافت فرسوده نیست اما بسیار کم برخوردارند.

پیرهادی پیشنهاد کرد این مبالغ بر اساس بلوک بندی کمیسیون تلفیق تعیین شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها