کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت

رنو پشت فرمان پارس می‌نشيند؟

کدخبر:۱۳۹۹۷یکشنبه، ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸:۴۳۶۱۱۲ بازدید

بحث واگذاری كمتر از نيمی از سهام پارس خودرو به رنوی فرانسه در شرايطی بعد از توافق هسته‌ای بار ديگر از سوی مسئولان اين شركت خودروساز ايرانی ...

بحث واگذاری كمتر از نيمی از سهام پارس خودرو به رنوی فرانسه در شرايطی بعد از توافق هسته‌ای بار ديگر از سوی مسئولان اين شركت خودروساز ايرانی مطرح شده كه همه منتظر حل مشكلات مالي گروه سايپا بودندو كارشناسان خودرو نيز معتقدند اگر اين واگذاري به شرط استقلال مديريتي باشد، قطعاً به نفع صنعت خودرو خواهد بود. 
شركت‌هاي غربي پس از توافق هسته‌اي 14 جولاي در تلاش براي ورود به بازار ايران هستند، از اين رو شركت رنوي فرانسه كه پيش از اين در دوران تحريم‌هاي غربي، قول و قرار‌هاي خودرا با شريك ايراني‌اش زير پا گذاشته، اكنون به دنبال خريد نيمي از سهام شركت پارس خودرو است. 

 
واگذاري سهام به رنو

واگذاري سهام پارس خودرو به شركت رنو موضوعي است كه سال گذشته و در شرايطي كه سايپا با مشكل حاد مالي روبه‌رو شده بود، به طور جدي مطرح شد، اما در نهايت به نتيجه نرسيد و بدون سرانجام مسكوت باقي ماند. اين مسئله در شرايط فعلي دوباره از سوي مديران گروه سايپا و در رأس آنها آقامحمدي مديرعامل شركت پارس خودرو مطرح شده است. وي به وال استريت ژورنال گفته است: مذاكراتي با رنو براي خريد كمتر از نيمي از سهام پارس‌خودرو و تأسيسات خودروسازي متعلق به سايپا در جريان است. وي توضيح داد: همچنين مذاكراتي براي خريد زيرساخت‌ها نظير تأسيسات خودروسازي متعلق به شركت مادر پارس خودرو يعني گروه خودروسازي سايپا در حال انجام است. 

   
شايعه بلوك حساب رنو در ايران

آقا محمدي در كنفرانس وين كه براي تشويق تجارت بين ايران و اتحاديه اروپا تشكيل شده بود سخن مي‌گفت، ارزش احتمالي اين قرارداد را فاش نكرد. همچنين گفته مي‌شود شركت رنو 5/562 ميليون دلار در حساب‌هاي بانكي‌اش در ايران پس‌انداز دارد كه به دليل تحريم‌ها نتوانسته آنها را خارج كند. به اين ترتيب گروه سايپا در حالي براي واگذاري شركت پارس خودرو به فرانسوي‌ها پيشقدم شده‌اند كه خودروسازان ايراني در همكاري با شركت‌هاي فرانسوي تجربه خوبي را كسب نكرده‌اند. كاهش توليدات شركت رنو در ايران در شرايط تحريم مؤيد اين مسئله است. در همين حال، كارشكني و بدقولي فرانسوي‌ها در مذاكرات هسته‌اي نيز از چشم كسي پوشيده نيست. 

از سويي توافق هسته‌اي فضاي تازه‌اي را پيش روي خودروسازان ايراني باز خواهد كرد و از اين طريق امكان انتقال دانش فني به داخل، افزايش تيراژ توليد و بهبود وضعيت مالي اين شركت‌ها فراهم خواهد شد، از همين رو به نظر مي‌رسد واگذاري قديمي‌ترين شركت خودروساز ايران راحت‌ترين راه براي حل مشكل مالي اين شركت بوده كه بايد سعي شود، به جاي آن از روش‌هاي نوين مالي و اقتصادي بهره گرفته شود تا ضمن حفظ يك بنگاه بزرگ اقتصادي در كشور، مديريت آن نيز در اختيار مديران داخلي باشد و از توان علمي، فني، مديريتي و مالي كارشناسان كشور براي پيشبُرد اهداف آن شركت بهره گرفت. 

طرح دوباره موضوع واگذاري سهام پارس خودرو به شركت فرانسوي رنو اين روزها تعجب دست‌اندركاران صنعت خودرو را نيز به همراه داشته است چراكه اين مسئله در شرايطي دوباره زنده شده كه مديرعامل جديد گروه خودروسازي سايپا، يك مدير مالي محسوب مي‌شود و نوروززاده رئيس سازمان گسترش، هدف از انتصاب وي را بهره‌گيري از تجربيات مالي او در سايپا و حل مشكلات اقتصادي اين گروه خودروسازي عنوان كرده بود. 

 
 ورود رنو به شرط استقلال 

در اين ميان به رغم بد قولي‌هاي رنو و كاهش توليد خودرو به دليل خلف وعده اين شركت در تحويل قطعات مورد نياز خودروسازان داخلي، برخي كارشناسان خودرو معتقدند اگر مديريتشان مستقل از خودروسازان داخلي باشد، خودروهاي با كيفيت با قيمت مناسب به مشتريان تحويل مي‌شود. 

 
 مديران دولتي در تصميم‌گيري‌ها مداخله نكنند

دكتر علي خاكساري، كارشناس صنعت خودرو افزود:خودروسازان فرانسوي خودرو سازان خوبي هستندو چنانچه مديريت شركت به دور از تصميم‌گيري‌هاي مديران داخلي باشد، قطعاً ورودشان به صنعت خودرو با موفقيت همراه است. وي در پاسخ به اينكه در اروپا محصولات رنو مورد اقبال قرار نمي‌گيرد، تصريح كرد: در مقايسه با خودروهاي آلماني، ضعيف‌ترند اما در ايران مي‌توانند خودروهاي كيفي و ارزان توليدكنند، البته به شرط آنكه تحت نفوذ سايپا و ايران خودرو نباشند و شوراي سياستگذاري و كميته خودرو با وضع ضوابط و شروط خاص مانع از فعاليت‌شان نباشند.وي به تجربه اين شركت در هند و تركيه اشاره كرده و افزود: در اين كشورها خودروهاي كيفي با يك سوم قيمت نسبت به ايران توليد و عرضه مي‌شود، اما به دليل بالا بودن قيمت تمام شده خودرو در ايران، خودروسازان داخلي مانع از فروش ارزان فرانسوي‌ها در ايران مي‌شوند. 


تداخل در مديريت

خاكساري افزود: اگر فقط مالك نيمي از سهام پارس خودرو شوند، نمي‌توانند با مديريت مستقل اداره شوند و بازهم به زيان صنعت خودرو خواهد بود. وي از تسلط برخي از قطعه‌سازان خاص بر خودروسازان داخلي انتقاد و تصريح كرد: بدقولي‌هاي اين شركت در دوران تحريم‌ها، هرگز فراموش نمي‌شوند، اما صنعت خودرو نيازمند ثبات و مديريت غير دولتي و سياسي است، در غير اين صورت خارجي‌ها نيز نمي‌توانند اين صنعت را نجات دهند، از اين رو به نظر مي‌رسد در روزهايي كه شاهد رفت و آمد شركت‌هاي خارجي براي سرمايه‌گذاري در ايران و توليد محصولات جديد در بازار پرعطش كشور هستيم، سخن گفتن از واگذاري سهام قديمي‌ترين شركت خودروساز ايراني به يك شركت فرانسوي، نتيجه تصميمي شتاب‌زده باشد كه بايد از آن حذر كرد و شرط ورودشان به بازار ايران، توليد خودروي كيفي و ارزان باشد كه با راهبردهاي خودروسازان داخلي در تضاد است.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

جناب خان: 1394/5/411:32:52،
227
9
وزیر صنعت و معدن:

قیمت خودرو پس از برداشته شدن تحریمها کاهشی نخواهد داشت؛چون 70درصد قطعات داخلی هستن.
چجوریه که تاحالا تحریم بودیم و90درصد قطعات خارجی بود؟!



به این میگن دزدی محترمانه..
متخصص: 1394/5/413:56:32،
66
12
اولا رنو باید جایگذین پژو بشه، تا درسی باشه برای دیگران که وسط تحریم مارو رها نکنند و ماکزیمم 50% بازار دست رنو باشه
دوم اینکه 50% باقی هم دست فولکس آلمان باشه که رقابت بینشون کامل حفظ بشه
چینی ها و کره ای ها و ژاپنی ها هم باید هر کدام در خودروسازی های دیگه سهمی داشته باشن
هر چی تعداد خودروسازها از کشورهای مطرح بیشتر باشه به نفع مردمه، چون فضا کاملا رقابتی میشه و هم کیفیت افزایش پیدا میکنه و هم کاهش قیمت داریم
امیر: 1394/5/414:14:06،
30
13
دمت گرم
علی S: 1394/5/415:00:55،
17
39
کلا ماشین رنو یه ماشینیه برای افراد کم درآمد اروپا . کیفیت پژو از رنو خیلی بهتره . متاسفانه شما دارین رنو رو با پژویی که مال 20 ساله پیشه مقایسه میکنین نه پژوهای روز
ناصر: 1394/5/411:35:20،
27
26
پس H330 چی میشه؟
445: 1394/5/411:55:56،
71
13
به زباله دان تاریخ می پیوندد
حسین ۶۶: 1394/5/417:39:59،
17
6
مشکل ما رنو ، پژو و.......... نیست،مشکل ما ایران خودرو و سایپا است. اگه اجازه بدن شرکتهای خارجی خودشون کارخانه بزنن و خودشون مدیریت و تولید کنن ، اون وقت ببینید خودرو و خدمات پس از فروش یعنی چی ، اگه آقایون اجازه بدن که خیلی بعیده.
آرمان: 1394/5/411:43:01،
101
20
خودروهای فرانسوی توی دنیا معروفن به پیچیدگی و تعمیر بسیار سخت که در مقایسه با خودروهای ژاپنی و کره ایی و المانی و حتی آمریکایی هیچ حرفی برای گفتن ندارن...ماشین فرانسوی حتی توی آمریکا و کانادا هم اجازه ورود ندارن چون اصلا مشتری ندارن.
AAA: 1394/5/412:28:57،
37
14
دمت گرم ... حرف حساب زدی...
علامه: 1394/5/500:50:18،
18
8
تایید میشه. ما هم تویوتا کمری داریم و هم ال90 از هر دوشون راضی هستیم ولی به جرات میگم که تعمیر و تعویض قطعات کمری خیلی از ال90 زمان کمتری می بره و خیلی راحت تره. مثلا کار ساده ای مثل تعویض فیلتر روغن و هوای ال90 مستلزم باز کردن چند قطعه است. ولی کمری همه چیزش دم دسته و موقع کار روی موتور و قطعاتش نیاز به باز کردن قطعات دیگر خیلی به ندرت پیش میاد.
در ماشینهای پیچیده سیتروئن زمانی که سنسورها به اشکال بخورن گاهی اوقات نمایندگی در اروپا هم نمیتونه به سادگی مشکل رو پیدا کنه (مثلا در مورد c5).
سعید: 1394/5/411:47:40،
76
9
وقتی در گذشته از قرانسویها بدقولی دیدید و قول و قرار‌هاي خود را زير پا گذاشته و شراکت در تولید ماشینهای بروز با ایران نکرده و فقط به دنبال منافع خودش هست و ماشینهای قدیمی را بخورد ایران میدن و دوست ندارن که شریک در تولیداتشون بشیم و ... پس یک دلیل بیشتر نداره:
مسئولین خودرو ساز بفکر جان ومال مردم نیستن و فقز بفکر منافع خودشون و فرانسویها هستن
آلمان و آمریکا و ژاپن و ... با اینا قرارداد بندید
123: 1394/5/411:51:22،
28
14
بازم رنو حتما میخواهند یک محصول دونسل قبل را با قیمت نجومی
تولید کنند تازه اونم از چند سال بعد مثل سایپا سراتو که البنه شکست خورد راستی یادتون نره از همه اپشنهاش بزنید اخه ماشین
فقط باید راه بره بقیه اش دیگه قرتی بازیه
لاجیکال: 1394/5/412:05:15،
61
9
فرانسه در گذشته:
1-همکاری ما با شما فقط انداختن ماشینهای 30 سال پیشمون به شماست
2- ما هیچ مسئولیتی در قبال کشته شدن مردم ایران بخاطر محصولات قدیمی و از رده خارج به شما نداریم
3-برای ما فقط بدست آوردن سود و بازار مهم هست.
4-با شما شراکتی در تولید نمیکنیم و این فکر همکاری در زمینه تولید اشتراکا از سر خود بیرون کنید
5-ما هر زمان که خواستیم میزنیم زیر قول و قرارمون
6-کلا هر چی که ما میگیم شما میگید چشم

ایران:
بله حتما چشم چشم

مردم ایران:
ای وای چقدر پول بدیم بابت این ماشینهای بی کیفیت،چقدر کشته بدیم،چقدر ماشین قدیمی سوار بشیم و ...
و این داستان همچنان ادامه دارد...
ماهان: 1394/5/412:19:45،
29
8
عالی گفتی...
بندرعباس: 1394/5/423:28:20،
12
9
باید صادرات خون های آلوده به ویروس hiv رو هم اضافه کرد
علی: 1394/5/412:12:25،
18
9
چگونه هنوز امیدوار باشیم که مگانهای ثبت نام شده ممکن است دوباره زنده شوند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
آرش: 1394/5/412:24:43،
15
9
مگان دیگه تولید نمیشه
اميد: 1394/5/414:05:49،
26
7
به شخصه اين واگذاري بخشي از سهام رو به فرانسه به صلاح نميدونم چرا كه اولا شيطنت فابيوس و قبلا شركت پژو و رنو يادمون نرفته دوما با وجود شركت هايي چون مزدا نيسان و ساير شركت هاي خودروسازي از آلمان ارتباط با فرانسوي ها مصلحت نيست .
مزدارو بيارين هم شاسي بلند داره هم استيشن هم سواري سدان خانوادگي هم سواري جم و جور . توياتورو بيارين هم وانت داره هم شاسي بلند هم سواري
س: 1394/5/414:22:54،
15
7
فرانسویها استثمارگر صنعتی هستند یعنی یک محاسبات بیخودی را وارد جریان میکنند که 2 تا شرکت بزرگ ایران را فقط مشغول برگزاری انواع جلساتی کرده که ایراداتش یا به قطعه سار مربوطه یا به کارگر خط!!!!!!!!!دور تسلسل باطل را بلدند طراحی کنند و به مدیران نامتخصص ما بدهند و از دور تماشا کنند و هرهر به ما بخندند.
فرهاد: 1394/5/414:55:38،
25
7
چرا همش میریم سراغ فرانسه.
چرا سراغ آلمان یا ژاپن نمیریم؟
اردلان: 1394/5/415:15:59،
15
10
عزیزان من...اگه اینطور امتیازهایی رو به فرانسه نمی دادن مگه اقای فابیوس تو قضیه هسته ای کوتاه میوند...به هر حال اونها هم میگن ما چی از روس ها کم داریم...باس یه چیزی از این مملکت بکنن..
امید: 1394/5/415:49:00،
15
9
متاسفانه وقتی یک مشت ادم بی لیاقت و سود جو همه چیز دست گرفتن وضعیت خودرو ما نابوده الان کره دیر تر از ما شروع کرد الان به کجا رسیده که محصولاتش همه جای جهان هست کیفیت شون داره به اندازه ژاپن المان میرسه
۱۲۷۹: 1394/5/502:51:33،
9
8
مگان چرته من دارم دستم موند ولی دادشم. ازرا داره خیلی راحتره
سپهر: 1394/5/505:50:16،
10
8
اگه کمپانی های بهتری از ژاپن و آلمان پیدا بشن که بخرن خیلی بهتره.ولی حالا که کسی جز فرانسه حاضر نیست وارد صنعت خودروسازی ایران بشه همه ی سهامش رو بهش بفروشید تا مدیرای فرانسوی اختیار کامل داشته باشن و دولت ایران نتونه چوب لا چرخش بذاره!

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل