کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تقاضای خريد، ارز‌ها را گران كرد


کد خبر : ۱۳۹۸۰شنبه، ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۶:۳۲۳۲۴۳ بازدید

صرافان بازار ارز و سكه نرخ هر دلار امريكا را در روز شنبه 28 تومان رشد قيمت نسبت به روز پنج‌شنبه هفته گذشته 3267 تومان و هر قطعه سكه تمام بهار ...

صرافان بازار ارز و سكه نرخ هر دلار امريكا را در روز شنبه 28 تومان رشد قيمت نسبت به روز پنج‌شنبه هفته گذشته 3267 تومان و هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح جديد را با 8 هزار تومان افزايش 873 هزارتومان تعيين كردند.

به گزارش تعادل، هر يورو در بازار آزاد با 40 تومان رشد نسبت به روز مذكور 3630 تومان و هر پوند نيز با 39 تومان افزايش 5 هزارو 95 تومان قيمت خورد. هر قطعه سكه تمام بهارآزادي طرح جديد با 8 هزار تومان رشد 873 هزارتومان و قيمت سكه طرح قديم هم با 6 هزارتومان رشد 870 هزارتومان تعيين قيمت شد. هر نيم سكه با 3 هزارتومان رشد 473 هزار تومان و هر ربع سكه نيز بدون تغيير قيمت 262 هزارتومان فروخته شد. هر سكه يك گرمي بدون تغيير قيمت 168هزارتومان و هر گرم طلاي 18عيار 89 هزار و 100 تومان خريدوفروش شد. هر اونس طلا نيز در معاملات امروز 1100دلار قيمت‌گذاری شد.
 

 پشت پرده افزايش نرخ ارز

هرچند نرخ دلار پس از التهابات سال‌هاي قبل در دوسال گذشته، همواره روندي كاهشي داشت و باثبات بود اما نرخ اين اسكناس سبز و همچنين ساير ارزها در هفته اخير و بعد از اعلام برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) برخلاف انتظارها تغيير مسير داد و روندي صعودي ملايم را در پيش گرفت اما دليل اين امر چيست؟

بازار ارز در يك هفته اخير با تحولاتي مواجه شده و نرخ دلار در اين بازار در روزهاي اخير به‌طور نامحسوس روندي افزايشي درپيش گرفته، اين درحالي است كه به گفته مسوولان اقتصادي و بانكي كشور بازار ارز در يك‌سال گذشته با كمترين تغييرات و تحولات مواجه و آرامش در اين بازار برقرار بوده است.

اين تغييرات درحالي در بازار ارز كشور رخ داده كه متقاضيان اين بازار از ماه‌هاي قبل منتظر كاهش قيمت‌ها پس از اعلام نتايج مذاكرت بودند و به عبارتي تقاضاي خود را حبس كرده بودند. اما با اعلام نتايج مذاكرات هسته‌يي نرخ‌ها در بازار ارز تغيير مسير داد و روندي مثبت را درپيش گرفت به نحوي كه نرخ دلار كه قبل از اعلام برنامه جامع اقدام مشترك تا مرز 3180تومان (23تيرماه) كاهش يافته بود، پس از اعلام نتيجه مذاكرات روندي صعودي به خود گرفت به نحوي كه 11روز پس از اعلام نتايج با 108تومان رشد به مرز 3288تومان رسيد.

حال سوال اينجاست كه چرا روند بازار ارز در 11روز گذشته تغيير مسير داده است؟

صرافان عمده بازار ارز در اين‌باره دلايل مختلفي را اعلام كرده و اين افزايش را مربوط به عوامل واقعي و غيرواقعي اقتصاد ايران مي‌دانند.

يكي از صرافان بازار ارز در اين‌باره به ايرنا گفت: در بخش عوامل واقعي اقتصاد ميزان مصرف ارز مشخص بوده اما محل توليد آنكه همان فروش نفت است در هاله‌يي از ابهام قرار دارد و اين امر در نهايت در بازار ارز تاثيرگذار است.

وي اظهار داشت: سايت‌هاي اطلاع‌رساني، شايعات، دست‌هاي پنهان، خريدهاي كلان برخي افراد با مقاصد سياسي را مي‌توان در بخش عوامل غيرواقعي طبقه‌بندي كرد.

اين صراف عمده بازار ارز با تاكيد بر اينكه ميزان مصرف ارز از سال گذشته افزايش يافته است، گفت: به عنوان نمونه درحالي كه بهره‌گيري از تلفن‌هاي همراه هوشمند در سال گذشته يك‌ميليون گوشي بوده اين رقم در سال‌جاري به 40ميليون افزايش يافته و اين رقم به معناي رشد 40برابري است كه در نهايت در بازار ارز تاثيرگذار است.

اين صراف تصريح كرد: علاوه بر اين افرادي كه از ماه‌هاي قبل در انتظار اعلام نتيجه مذاكرات بودند تا تقاضاي خود را روانه بازار كنند از همان روز اعلام نتايج به بازار مراجعه كرده و در نتيجه آن ميزان تقاضا در بازار ارز بالا رفت.

وي با تاكيد براينكه، هجوم متقاضيان به بازار درحالي بود كه رفع تحريم‌ها امري زمان‌بر است، ادامه داد: درحالي كه نتايج رفع تحريم‌ها حداقل 6ماه پس از رفع آن مشخص مي‌شود اما متقاضيان بازار ارز كه صبرشان تمام شده بود، ديگر به اين مساله توجه نكردند و روانه بازار شدند. اين صراف با بيان اينكه، بانك مركزي به دنبال افزايش يا كاهش نرخ ارز نيست و سياست ثبات را پيگيري مي‌كند، اظهار داشت: اين نكته را نيز نبايد از نظر دور داشت كه نرخ ارز در ميزان صادرات از اهميت ويژه‌يي برخوردار است و در صورتي كه نرخ ارز كاهش چشمگيري يابد، ميزان صادرات به كشورهايي نظير تركيه و شوروي كاهش مي‌يابد.

وي تقاضاي غيرواقعي را سم بازار دانست و گفت: برخي افراد براي حفظ ارزش پول مترصد تغييرات قيمتي هستند و با تقاضاي كاذب، بازار را به هم مي‌ريزند و البته درهمين زمان نيز شركت‌ها و توليدكنندگان بزرگ نيز نگران شده و براي تامين نياز، تقاضاي خود را روانه بازار مي‌كنند در نتيجه نظم بازار به هم مي‌ريزد.

اين صراف يكي ديگر از دلايل رشد نرخ انواع ارز را ارائه آمارهاي مختلف از دلارهاي بلوكه‌شده كشور عنوان و تصريح كرد: با اعلام ارقام مختلف برخي از سرمايه‌گذاران بازار ارز دچار اضطراب شده و شروع به خريد در بازار كردند.

وي، تيتر روزنامه‌ها و رسانه‌هاي منتقد دولت را يكي ديگر از محرك‌هاي بازار ارز دانست و گفت: اين روزنامه‌ها پس از اعلام برجام تيتر ‹واكنش منفي بازار به توافق› را براي صفحه اول روزنامه خود انتخاب كردند كه اين امر تاثير نامناسبي بر بازار گذاشت و همين يك تيتر كافي بود تا ساعت‌ها توضيح مقامات دولتي بر باد رود.


 مرداد و شهريور تقويم ارزي كشور است

اين صراف مرداد و شهريور ماه هر سال را تقويم ارزي كشور عنوان كرد و گفت: معمولا توليدكنندگان در دو ماه مرداد و شهريور به دليل تعطيلات تابستاني كارخانه‌ها و آماده‌سازي اقدام به خريد ارز مورد نياز براي واردات مواد اوليه مي‌كنند كه همين امر سبب مي‌شود تا تقاضا در بازار افزايش يابد.

اين صراف خاطرنشان كرد: درحالي اقتصاد كشور در سال‌جاري با دوماه پرتقاضاي ارز مواجه شد كه نتايج مذاكرات هسته‌يي نيز درهمين ماه مشخص شد. بنابر اين متقاضيان تشنه روانه بازار شدند. وي در تشريح اين مطلب اظهار داشت: قالب خريدها در دوماه مرداد و شهريورماه توسط شركت‌هاي بزرگ دولتي انجام مي‌شود و همين امر ميزان تقاضا را افزايش مي‌دهد. حال اين امر همزمان با تقاضاي مردم منتظر نتايج مذاكرات شده و در نتيجه قيمت‌ها روند صعودي به خود گرفته است.

اين صراف عمده ارز با بيان اينكه، بازار ارز هم‌اكنون حباب ندارد، ادامه داد: حباب در دوسال گذشته با بازار خداحافظي كرده و خريداران در اين مدت بدون دغدغه نياز خود را تامين مي‌كنند.

وي در پايان گفت: بازار ارز در اين روزها علاوه بر موارد مذكور دستخوش خبرهاي مثبت و منفي و همچنين منتظر نتيجه اعلام‌نظر كنگره امريكا درخصوص برنامه جامع اقدام مشترك است و همين امر به صعودي شدن قيمت‌ها كمك مي‌كند.

 

 پيش‌بيني اونس هزار دلاري

با كاهش قيمت طلا به كمترين سطح آن در 5.5سال گذشته، افت بهاي اين فلز نيز ادامه پيدا كرد. تحليلگران هشدار دادند، قيمت طلا مي‌تواند خيلي زودتر از پيش‌بيني‌هاي اخير و ظرف چند هفته، به يك‌هزاردلار در هر اونس كاهش يابد. قيمت طلا اخيرا تحت فشار قرار گرفته و ظرف 7روز گذشته درحدود 5.4 درصد كاهش يافته است. قيمت نقدي طلا در بازار لندن به يك‌هزارو77دلار در هر اونس كاهش يافت و كمترين مقدار خود در 5.5سال گذشته را تجربه كرد. همچنين تحليلگران انتظار دارند در كوتاه‌مدت قيمت طلا كاهش بيشتري پيدا كند.

در اين رابطه ديويد ويلسون مدير بخش تحقيقات و استراتژي طلا در بانك سيتي امريكا در مصاحبه با شبكه خبري سي.‌ان.‌بي.‌سي اين كشور گفت: درحالي كه پيش‌بيني مي‌شود بانك مركزي امريكا در ماه سپتامبر (شهريور) اقدام به افزايش نرخ بهره كند، فكر مي‌كنم قيمت طلا به ويژه در ماه‌هاي آينده كاهش بيشتري پيدا كند. وي افزود: فكر مي‌كنم، به راحتي مي‌توان ظرف دوماه آينده شاهد افت قيمت طلا به كمتر از يك‌هزاردلار در هر اونس بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها