رکود پروژههای عمرانی طی دو سال اخیر به فضای هفتمین نمایشگاه بینالمللی معادن سنگ نیز سرایت کرده بود. گرچه تعداد شرکتهای فعال در حوزههای اکتشاف، استخراج، فراوری و صادرات در این نمایشگاه کم نبود اما به نظر میرسد افزایش هزینههای تولید معدنداران در سالهای اخیر و بیرمقی بازار سنگهای تزئینی، بسیاری از شرکتکنندهها را از حضور در این نمایشگاه راضی نکرده است.
به گزارش اقتصادنیوز، اما با وجود خلوتی نمایشگاه سنگ، تولیدکنندهها و واحدهای سنگبری که خود را از استانهای معدنخیز کشور به نمایشگاه رسانده بودند، در عرضه خدمات خود حرف بسیاری برای گفتن داشتند. برشهای جالب و متنوعی که از سنگها در غرفهها با پردازش نور به فضای نمایشگاه جلوه بخشیده بود، نمایی از هنر واقعی ایرانیها بود.
وقتی اقتصادنیوز از غرفهداران نمایشگاه جویای استقبال و وضعیت مشارکت خارجیها شد و اغلب آنها بر این باور بودند که بیشتر شرکتکنندگان داخلی هستند و برعکس اینکه قبل از برگزاری اعلام شده بود شرکتهای خارجی امسال حضور گستردهای دارند، اما خبری از حضور بسیار آنها در این چهار روزی که نمایشگاه دایر بوده نشده است. گرچه رفت و آمد بازدیدکنندگان و مشاهده چهرههای ایرانیشان نیز این موضوع را تایید میکرد.
در سالهای اخیر رقابت نفسگیری که ایران در زمینه صادرات سنگهای تزئینی با کشورهای منطقه داشت تحریمهای اقتصادی و سختی روابط اقتصادی سبب شد کشورهای دیگر بازارهای صادراتی متعلق به ایران را از آن خود کنند و همین موضوع تبعاتی برای معدنداران کشور به باور آورد که در داخل کشور هم نیز شرایط سخت اقتصادی آنها را در سایه واردات ضعیفتر کرد. از این رو در حال حاضر بسیاری از قطبهای سنگبری کشور که واحدهای تولیدی اصفهان صدرنشین آنها است در معرض تعطیلی قرار دارند.
تا جایی که اکثر تولیدکنندگان این عرصه به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی تولید دست از کار کشیدند و توانی برای رقابت ندارند. یکی از مدیران فعال در حوزه سنگهای تزئینی که در نمایشگاه محصولات معدنی خود را عرضه کرده بود به اقتصادنیوز در این خصوص گفت: این روزها معدنکاری سخت شده و اگر کسی حوصله دارد سالها برای نتیجه زحمتش صبر کند و با شرایط پیچیده اقتصادی فعالیت خود را ادامه دهد به حوزه معدن وارد شود در غیر این صورت بدون صبر و مدیریت نمیتوان به سود حاصل از معدنکاری رسید.
اگرچه به گفته این معدنکاران شرایط اقتصادی و بینالمللی بازار سنگ را بحرانی کرده اما تغییر سلیقه مصرفکننده نیز عامل تعیینکنندهای برای نحوه عرضه و تقاضای سنگهای تزئینی بوده است. پایین بودن قیمت سرامیک نسبت به سنگهای تراورتن، مرمر، مرمریت، گرانیت و ... باعث شده مصرفکنندگانی که این روزها قدرت خریدشان کاهش یافته سراغ سرامیک بروند و دیگر ویژگیهای اصلی سنگها که مقاوت در راس آن است، نادیده بگیرند و سنگ و سرامیک وارد میدان رقابتی در بازارهای داخلی شوند. در حالی که ایران با داشتن حداقل چهار میلیارد تن ذخیره و تولید سالیانه 15 میلیون تن سنگ تزئینی ساختمانی جزو سه کشور برتر دنیا محسوب میشود.
یکی دیگر از ویژگیهای بارز هفتمین نمایشگاه سنگ این بود که از میان حضور شرکتکنندگان داخلی، بیش از همه لهجه اصفهانی شنیده میشد و جالبتر از آن این بود که این فعالان معدنی اصفهانی در حال حاضر در معادن دیگر استانها مشغول به کار هستند و این موضوع نشان میدهد بیشترین مهارت سنگبری از قطب اصلی سنگ کشور یعنی اصفهان به استانهای دیگر منتقل میشود و از منظری دیگر نشان دهنده این است که بسیاری از اصفهانی با برخورداری از علم معدنکاری معادن استانهای معدنخیز ایران را اداره میکنند.
با این وجود، در حالی نمایشگاه سنگ روزهای بی رمق آخر خود را سپری کرد که در پایان کار شرکتها و معدنکارانی که به سختی محصولات کوپ و تجهیزات سنگین خود را به نمایشگاه و بازار رکود گرفته پایتخت آورده بودند، محصولات خود را جمع کردند و راهی دیار خود شدند.