کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دولت با کمک تأخیر‌ها 2 ماه یارانه نمی‌دهد؟!


کد خبر : ۱۳۹۴۷شنبه، ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۶:۰۴۵۳۳۴ بازدید

تأخیر دولت در پرداخت یارانه نقدی که در 4 ماه ابتدایی سال 1394 هر ماه چند روز به آن افزوده شده است، کار را به جایی رسانده که این روزها خود تبدیل ...

تأخیر دولت در پرداخت یارانه نقدی که در 4 ماه ابتدایی سال 1394 هر ماه چند روز به آن افزوده شده است، کار را به جایی رسانده که این روزها خود تبدیل به ماه شده و بیم آن می‌رود این تأخیر در پرداخت در 6 ماهه دوم سبب شود یارانه‌بگیران ناچار شوند یارانه ماه‌های پایانی سال 94 خود را در سال 1395 بگیرند. در این‌باره علیرضا خسروی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تأخیر دولت برای پرداخت یارانه‌ها را راهکاری برای پرداخت نشدن یارانه ماه‌های آینده در سال جاری دانسته است.

خسروی با اشاره به تأخیر در پرداخت یارانه تیرماه خاطرنشان کرده است دولت با کمبود منابع مالی روبه‌رو است، به این ترتیب می‌خواهد با تأخیر در پرداخت یارانه‌ها بتواند تا پایان امسال، یارانه یک یا 2 ماه را پرداخت نکرده و کمبود منابع را جبران کند. از سوی دیگر ابوذر ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفت‌وگو با میزان گفته است در سال جاری به‌طور متوسط دولت بین 3 تا 4 روز یارانه نقدی را با تاخیر پرداخت کرده است و این تاخیر در واریز یارانه در ماه‌های آینده هم ادامه خواهد داشت.

ندیمی با بیان اینکه دولت با مشکل مالی برای پرداخت یارانه نقدی روبه‌‌رو است، ادامه داد: در کنار تأخیر در واریز یارانه‌ها، حذف تدریجی برخی افراد ثروتمند از فهرست یارانه‌بگیران نیز دنبال خواهد شد. وی با اشاره به تعداد حذف‌شدگان، اضافه کرد: حذف 400 هزار یا یک میلیون یارانه‌بگیر، عدد قابل توجهی نیست و باید بیشتر از این تعداد از فهرست یارانه‌بگیران حذف شود. به اعتقاد وی اعتبار حذف یک میلیون یارانه بگیر قابل توجه نیست و دردی را دوا نخواهد کرد.

حذف یارانه حقوق‌بگیران‌، کارمندان و بیکاران

اگرچه دولت با اجرای فاز تأخیر در پرداخت یارانه نقدی به‌دنبال راهی برای جبران کسری پرداختی است اما عملکرد آن در حذف یارانه‌بگیران غیرنیازمند نیز دچار حاشیه شده به‌طوری‌که با وجود تکلیف قانون مبنی بر حذف غیرنیازمندان از یارانه اما این کار با نبود اطلاعات کافی، ریسک‌پذیر شده و این بار نوبت به حقوق‌بگیران‌، کارمندان و حتی بیکاران رسیده است. فارس در این‌باره گزارش داد بند «ح» تبصره 20 قانون بودجه سال 1394 دولت را مکلف می‌کند یارانه خانوارهای پردرآمد را قطع کند.

در متن این بند آمده است: «دولت موظف است یارانه خانوارهای پردرآمد را قطع کند. خانوارهای پردرآمد به تشخیص دولت و براساس شرایط اقلیمی، بعد خانوار و محل سکونت و میزان درآمد تعیین می‌شود.» در سال جاری نیز دولت مکلف است با توجه به کاهش رقم اعتبار یارانه نقدی از 42 هزار میلیارد تومان به 39 هزار میلیارد تومان،  حدود 6 میلیون نفر از یارانه‌بگیران را حذف کند که این امر نیازمند داشتن بانک اطلاعاتی قوی و شناسایی دقیق افراد بی‌نیاز است. بر این اساس شروع حذف غیرنیازمندان از سوی دولت با مشکلاتی برای بخش‌های نیازمند همراه شده است. در همین راستا کاربر پاسخگو در سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌گوید موضوع حذف یارانه مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌شود و سازمان هدفمندی دخالتی در آن ندارد؛ افراد باید به سایت www.yaraneh10.ir ، مراجعه کرده و منتظر دریافت پاسخ باشند.

این کاربر پاسخگو معتقد است، این سازمان فقط پاسخگوی تغییرات سرپرست،‌ تازه‌متولدان و جاماندگان از یارانه در خانوارهایی است که یارانه دریافت می‌کنند. البته افرادی که یارانه آنها حذف شده نیز می‌توانند در سامانه سازمان هدفمندی با وارد کردن کدملی خود از قطع شدن یارانه یا مشکلات دیگر مربوط به آن اطلاع دقیق کسب کنند. از سوی دیگر یکی از مراجعه‌کنندگان که فرد میانسالی است، می‌گوید کارمند بوده اما یارانه‌اش از تیرماه حذف شده و با مراجعه علت آن را جویا شده و در نهایت در این محل پاسخ شفافی دریافت نکرده است.

وی اعتراض خود را هم در سایت مربوطه ثبت کرده اما به نظر می‌رسد در حال حاضر جزو مرفهان حساب شده است. یکی دیگر از مراجعه‌کنندگان که خانمی بوده و خود را مستمری‌بگیر بنیاد شهید معرفی می‌کند نیز می‌گوید: من یک زن تنها هستم و یارانه‌ام قطع شده است. البته با طرح مشکل این مراجعه‌کننده مشخص شد یارانه این فرد در تیرماه واریز شده اما مشکل از بانک عامل بوده است. همچنین فرد دیگری به دنبال چرایی عدم واریز یارانه فرزندش بوده و عنوان می‌کند 8 ماه است یارانه‌اش را نگرفته و هرجا می‌رود، پاسخ درستی به او نمی‌دهند و با استیصال در نهایت به سازمان هدفمندی مراجعه کرده است. وی معتقد است، از ثبت احوال گرفته تا پلیس +10 برای واریز یارانه فرزندش مراجعه کرده اما هر کدام می‌گویند به آنها مربوط نمی‌شود. این فرد در نهایت جواب روشنی می‌گیرد، زیرا کد ملی فرزندش در فهرست سازمان هدفمندی وجود داشته اما یارانه‌اش وصل نبوده که کاربر پاسخ می‌دهد از ماه آینده یارانه‌ فرزندش واریز خواهد شد.

همچنین فرد معترض دیگری که منتظر رسیدن نوبتش بود، می‌گوید 4 ماه است بیکار شده و در این گیر و دار یارانه او و خانواده‌اش نیز قطع شده است. وی در پاسخ به این پرسش که آیا اوضاع مالی مناسبی دارد یا دارای ماشین خارجی و ملک و املاک است، اظهار می‌دارد هیچ کدام از اینها را ندارد. دست آخر جوابی که از کاربر پاسخگوی سازمان هدفمندی می‌شنود، این بوده که باید منتظر پاسخ وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی باشد. اما فرد دیگری که حقوق‌بگیر است در همین حین بیان می‌کند 3 ماه است یارانه‌اش قطع شده و هنوز دریافت نکرده  است. پیش از این در رسانه‌ها طرح شده بود، اقشاری مانند پزشکان، وکلا و قضات از فهرست دریافت یارانه نقدی حذف شده‌اند اما افرادی که برای ثبت اعتراض حذف یارانه خود به مراکز مربوط مراجعه می‌کنند، خود را کارمند، حقوق‌بگیر و کارگر می‌دانند. همچنین برخی شنیده‌ها از مسؤولان متولی حذف یارانه‌بگیران حکایت از آن دارد در 3 ماه گذشته بیش از 18 هزار نفر از حذف شدگان با اعتراض دوباره‌ به فهرست یارانه‌بگیران پیوسته‌اند. البته طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین اطلاعیه‌ سایت یارانه 10 این وزارتخانه ظرف مدت 15 روز به اعتراضات پاسخ خواهد داد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها