کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازگشت رونق به بازار لوازم خانگی


کد خبر : ۱۳۹۳۶جمعه، ۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹:۱۲۴۷۳۹ بازدید

تاثیر توافقات 1+5 با ایران را در تمامی حوزه‌های اقتصادی و البته بازار نمی‌توان انکار کرد. تاثیری که در هر حوزه و به اقتضای آن صنف، زمانی را ...

 تاثیر توافقات 1+5 با ایران را در تمامی حوزه‌های اقتصادی و البته بازار نمی‌توان انکار کرد. تاثیری که در هر حوزه و به اقتضای آن صنف، زمانی را می‌طلبد تا خود را به خوبی نشان دهد.

به گزارش صمت، این مدت زمان در صنف لوازم خانگی حدود 4 تا 5 ماه طول می‌کشد. به گفته رییس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی درحال‌حاضر بازار با چندماه گذشته تغییری نداشته و راکد است اما انتظار می‌رود که وضعیت تا چند ماه آینده روبه بهبودی برود.رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه هیچ‌گونه تغییری در بازار لوازم خانگی به وجود نیامده و بازار ثابت است افزود: بخشی از رکودی که از سوی برخی فعالان بازار از آن یاد می‌شود، مربوط به ماه مبارک رمضان بود چراکه در این ماه مراسم ازدواج کم شده و به همین ترتیب خرید لوازم خانه و جهیزیه نیز روبه تعطیلی رفت. از سوی دیگر در مردادماه نیز کارخانه‌ها تعطیل شده و کارگران به تعطیلات تابستانی می‌روند. بنابراین درحال‌حاضر مثل چندماه گذشته تغییری در این صنف وجود ندارد.


ایجاد امنیت برای فروشگاه‌داران و مردم 

تاثیر مذاکرات و توافق 1+5 با ایران بر بازار لوازم خانگی به گونه‌ای است که رییس اتحادیه لوازم خانگی درباره آن گفت: به‌طور قطع این اتفاق بر بازار تاثیر خواهد داشت و حداقل ماجرا این است که امنیت برای فروشگاه‌داران و مردم ایجاد می‌شود و مردم مجبور نیستند با نگرانی از نوسان و افزایش قیمت‌ها امروز برای ۳سال بعد خرید کنند. محمد طحان‌پور در گفت‌وگو با صمت با اشاره به اینکه توافقات از نظر روانی بر افکار عمومی تاثیر مثبت داشته است، افزود: اگر مردم به دنبال ارزانی کالا و خدمات خانگی هستند پیش‌بینی ما این است که دستیابی به کاهش قیمت حدود ۴تا ۵ماه زمان می‌برد. در واقع، منتظر هستیم تا مواد اولیه ارزان به‌دست تولیدکننده برسد و قیمت تمام‌شده کالا کمتر شود. آنچه در این میان مهم است؛ بازگشت آرامش به بازار است که آن را اتفاقی مثبت می‌دانیم.


خروج تولیدات بی‌کیفیت از بازار

تعدد کارخانه‌های تولید لوازم خانگی باعث می‌شود مصرف‌کنندگان به سمت خرید کالاهایی بروند که خدمات پس از فروش و کیفیت بالایی دارند. در این صورت و به اعتقاد رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، بسیاری از کارخانه‌های تولیدی که کالاهای‌شان کیفیت بالایی ندارند، از رده فعالیت خارج می‌شوند. او با اشاره به زیاد بودن تعداد کارخانه‌ها و فعالان در زمینه تولید لوازم خانگی گفت: در این شرایط اگر کارخانه‌ای دانش و خدمات خود را به روز نکند مشتریان خود را از دست داده و متوقف خواهد شد.


خدمات پس از فروش حرف اول را می‌زند

خدمات پس از فروش، گارانتی و وارانتی از جمله اولویت‌های خریداران کالاها هستند و لوازم خانگی نیز از این قاعده مستثنا نیست. درواقع، لوازم خانگی کالایی است حجیم و بادوام بنابراین در این بازار کالایی که خدمات پس از فروش داشته باشد، مشتری بیشتری نیز خواهد داشت. این نکته را رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مورد تاکید قرار می‌دهد و می‌افزاید: در این بازار، کارخانه‌هایی که دانش کافی ندارند زمین‌گیر و از رده فعالیت خارج خواهند شد. طحان‌پور ادامه داد: درحال‌حاضر در تولید داخل رقابت شدیدی رخ داده که ما این امر را مثبت تلقی می‌کنیم چون باعث می‌شود کارخانه‌هایی در زمینه تولید ماندگار شوند که دارای دانش و فناوری و خدمات هستند.


نیاز به ساماندهی بازار 

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه اکنون زمان مناسبی برای ساماندهی فروشندگان و تولیدکنندگان لوازم‌خانگی است، گفت: درحال‌حاضر بازار راکد است؛ بنابراین بهترین زمان برای ساماندهی این بازار است. برای مثال مکانی مانند خیابان «امین‌حضور» با این تعداد واحد صنفی، نیازمند ساماندهی است، زیرا تعداد زیادی فروشگاه، نمایندگی و تولیدکننده بدون هماهنگی در آن مشغول فعالیت هستند. طحان‌پور تاکید کرد: این فضا باید ساماندهی شود و در صورت امکان کارخانه‌ها با یکدیگر ادغام شده و برند(نشان)سازی شوند. وی افزود: ما باید در مسیری برویم که کارخانه‌های بی‌کیفیت جمع شوند و آن دسته از تولیدکنندگان که عملکرد خوبی دارند و کالای باکیفیت تولید می‌کنند در بازار بمانند. طحان‌پور با تاکید بر اینکه برای رونق بازار و ارتقای کیفیت به دنبال ایجاد چنین بازاری هستیم گفت: در نهایت سود این نوع بازار به جیب مردم می‌رود و مردم کالایی را می‌خرند که بادوام و باکیفیت باشد. در این شرایط تولیداتی که باکیفیت بوده و قیمت و خدمات مناسبی نیز دارند، سرپا مانده و بقیه از گردونه بازار حذف خواهند شد.


سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در بازار داخلی

او با اشاره به سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی در بازار داخلی افزود: این سرمایه‌گذاری بسیار خوب است چراکه نمی‌توان درهای مملکت را بست و از ورود فناوری جلوگیری کرد. ما علم و دانش تولید کالا را داریم اما نیازمند فناوری هستیم و می‌توان این فناوری را از کشورهای خارجی گرفت. در واقع، کشور ما زمانی موفق خواهد شد که صادرات داشته باشد و این صادرات بدون فناوری امکانپذیر نخواهد بود. از سوی دیگر، در بسیاری از موارد دیده می‌شود که کشورهای همسایه ادعای صادرات کالاها رادارند اما در کشور ما این ادعا وجود ندارد و دلیل آن قیمت تمام‌شده کالاهاست. در واقع بالا بودن قیمت تمام‌شده تا حدودی صادرات کالا را دشوار کرد و نمی‌توان آنطور که باید در بازارهای صادراتی فعال بود. به گفته طحان‌پور در این شرایط اگر فناوری به کمک تولید بیاید؛ میزان تولید و کیفیت نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین صادرات بیشتر شده و این امر به نفع مردم و صنعت کشور است.


افزایش تعرفه گمرکی کالای کره‌ای 

واردات کالا و لوازم خانگی از کشورهایی مانند کره از جمله مواردی است که تولیدات داخل را تحت‌الشعاع قرار داده است. تا آنجا که سیاستی جدید از سوی دولت به منظور رونق سرمایه‌گذاری مشترک کره در صنعت لوازم خانگی ایران اعمال شده است. ولی‌اله افخمی‌راد، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این‌باره گفت: عملکرد کره در چند وقت اخیر ما را به اتخاذ سیاست‌های دیگری واداشته است. در واقع، عملکرد کره، ما را بر آن داشت دستورالعملی را وضع کنیم که کالاهای کره‌ای مشمول تعرفه گمرکی بالاتری شوند، به‌طوری که مثلا تعرفه لوازم خانگی کره‌ای از ۴۰ به ۴۲ تا ۸۰درصد افزایش یابد. سیاستی که رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی آن را در راستای حمایت از تولید داخل دانست و افزود: باید به این نکته نیز توجه داشت که این سیاست به ضرر مصرف‌کننده نیز خواهد بود. در مجموع ما موافق این سیاست هستیم چون در نتیجه آن تولیدکننده باید کیفیت خود را نیز افزایش بدهد.
 

آرامش در بازار لوازم خانگی

با تمام این گفته‌ها اگر سری به بازار لوازم خانگی بزنیم به این نکته می‌رسیم که این بازار در این روزها رنگ آرامش و ثبات را به خود می‌بیند و گویی پس از مدت‌ها دوره‌ای جدید در زندگی‌اش در حال آغاز شدن است. اصغری از فروشندگان این صنف است که در گفت‌وگو با صمت گفت: در سال‌های گذشته بازار دستخوش تحولات زیادی شد اما درحال‌حاضر چندماهی می‌شود که ثبات در بازار به وجود آمده است. او ادامه داد: امیدواریم که نتایج توافقات ۱+۵ با ایران در این بازار هرچه سریع‌تر خود را نشان دهد تا قیمت‌ها نیز طبیعی و معقول شود چون گرانی کالاها بسیاری از مشتریان را از ما گرفته است. اصغری معتقد است در این چند سال بسیاری از مشتریان برای بازدید به بازار می‌آمده‌اند و با شنیدن قیمت‌های گران، راه خود را کج کرده و خرید را به تعویق می‌انداختند اما درحال‌حاضر به راحتی می‌توان تاثیر مثبت روانی توافقات را در آنها دید. محمودی دیگر فروشنده لوازم خانگی است که به صمت گفت: اوضاع سیاسی پیش آمده نه‌تنها موجب خوشحالی مردم شده بلکه تاثیر مثبتی هم بر کاسبان بازار، به‌عنوان بخشی از مردم جامعه، داشته است. به گفته او، این فضای مثبت فرصت بسیار مناسبی را برای تولیدکنندگان نیز فراهم کرده است. بنابراین تولیدکنندگان با مشارکت شرکت‌های خارجی به تولید لوازم‌خانگی می‌پردازند. یعنی این تولیدات با مشارکت و همراهی کشورهای خارجی است. به عبارت دیگر، کشورهای خارجی می‌توانند فناوری را با خود به کشور بیاورند و این امر نه‌تنها در تولید بلکه در بازار هم جریانی مثبت قلمداد می‌شود.


در آخر اینکه...
فروشندگان و فعالان بازار لوازم خانگی اگرچه از کسادی موجود در بازار شکایت می‌کنند اما آنها این روزها امیدوار هستند. امیدوارند تا شرایط روبه بهبود بگذارد و مشتریان در بازار حضور پیدا کرده و دیگر برای قیمت کردن کالاها روانه بازار نشوند؛ بلکه با ورود به هر مغازه‌ای، با دست پر از خرید کالا از آنجا خارج شوند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها