کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رشته‌های مورد نیاز بازار کار اعلام شد


کد خبر : ۱۳۸۴۹سه شنبه، ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵:۵۷۱۲۷۹۰ بازدید

معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه مدرک گرایی معضل اصلی جامعه است گفت:طرح ملی فاطر و طرح ملی انفال در هفته ...

معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه مدرک گرایی معضل اصلی جامعه است گفت:طرح ملی فاطر و طرح ملی انفال در هفته مهارت رونمایی می‌شود.

به گزارش تسنیم، کوروش پرند، معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، با اشاره به برگزاری جشنواره ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه ای در هفته مهارت افزود: ترویج و ارتقای فرهنگ مهارت آموزی، کار و کارآفرینی و هدایت و فراگیر‌کردن هرچه بیشتر آموزش‌های مهارتی و ایجاد انگیزه و عزم ملی برای دستیابی به فرصت‌های شغلی پایدار در مسیر اقتصاد مقاومتی از اهداف برگزاری این جشنوارهاست.

وی با بیان اینکه هر ساله سوم لغایت نهم مرداد ماه  هفته مهارت است افزود: ششم مرداد‌ماه هر سال به عنوان روز ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نام‌گذاری شده است.به مناسبت این هفته برنامه های متعددی توسط سازمان فنی و حرفه ای کشور طراحی شده است که برگزاری نمایشگاه دستاوردهای آموزش فنی و حرفه ای، راه‌اندازی کمپ اطلاع رسانی مشاوره مهارت و اشتغال معرفی ایده‌ها و طرح‌های کارآفرینی ویژه مهارت‌آموختگان و مربیان زن، برگزاری جشنواره مهارتی آرایشگران خلاق و تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی (ره) و شهدا از اهم این برنامه‌ها به‌شمار می‌رود.

 به گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درهفته مهارت دو طرح ملی فاطر (فرزندان ماهر ایران زمین، طلایه‌داران راه توسعه) و طرح ملی انفال (آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیاز مشارکت فعال زنان) رونمایی می‌شود.

پرند با تأکید بر اینکه آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای از اهمیت بالایی برخورد است ادامه داد:دو سال است که در سازمان فعالیت های جدیدی را آغاز کردیم و کارآفرینان را به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای گره زدیم که در این راستا الگو‌ها و روش‌هایی را نظیر آموزش، تولید، بازاریابی و فروش دنبال کردیم. همچنین شبکه ملی نخبگان و استعداد‌های برتر مهارتی را به منظور شناسایی افراد نخبه و مهارت‌آموزان فنی و حرفه‌ای طراحی کردیم.
* مدرک گرایی معضل اصلی جامعه است
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مدرک‌گرایی را معضل اصلی جامعه دانست و افزود:بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی یکی از تبعات اصلی این مشکل است، دانشجویان به دلیل فرهنگ کار نامناسب نمی توانند بازار کار شوند. دربند یک سیاست‌های اشتغال ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری به تقویت و ترویج فرهنگ کار،تولید و کارآفرینی تأکید شده است. در شرایطی که نرخ بیکاری بالاست و در برخی از رشته‌ها و شغل‌ها افراد علاقه‌ به حضور ندارند باید بر روی فرهنگ کار و کارآفرینی بیشتر متمرکز شویم.
پرند در بیان نامگذاری روزهای هفته مهارت گفت: براساس نام‌گذاری روزهای هفته مهارت شنبه سوم مرداد‌ماه به عنوان روز آموزش فنی و حرفه‌ای، مردم، امام رهبری و شهدا، یکشنبه روز آموزش فنی حرفه‌ای، مربی، نخبگان مهارتی و اشتغال پایدار،دوشنبه آموزش فنی و حرفه‌ای، زنان، مهارت و تدبیر، تغییر سبک زندگی،سه‌شنبه روز ملی کارآفرینی و آموزش فنی و حرفه‌ای،چهارشنبه روز آموزش فنی و حرفه‌ای، توسعه بخش خصوصی، اقتدار ملی و توسعه پایدار، پنج‌شنبه آموزش فنی و حرفه‌ای، دانشگاه، صنعت، افزایش توان ملی، و جمعه نهم مرداد‌ماه آموزش فنی و حرفه‌ای، عدالت آموزشی، امید و مهارت و افق چشم‌انداز 1404 نام‌گذاری شده است.
* برنامه نویسی اپلیکیشن نیاز اصلی بازار کار در سال 94
وی در ادامه به نیازبازار کار اشاره کرد و افزود: تعمیر و نگهداری لپ‌تاپ، موبایل، خودرو، ماشین آلات صنعتی، نصب و راه‌اندازی خطوط تولید، طراح، گیاهان دارویی، محصولات غذایی سالم و انرژی‌های تجدیدپذیر رشته‌های مورد نیاز بازار کار است که ضرورت دارد جوانان جویای کار در این رشته‌ها مشغول ادامه تحصیل شوند.
پرند با بیان اینکه فارغ التحصیلان فناوری اطلاعات بیشترین بیکاران تحصیلکرده هستند اظهار داشت: با توجه به چنین مشکلاتی ضرورت دارد که دانشگا‌ه‌ها متناسب با نیاز جامعه جذب نیرو داشته باشند. در حال حاضر بیشترین نیاز بازار کار در حوزه فناوری اطلاعات برنامه‌نویسی اپلیکیشن موبایل است و با شرایط موجود در سال 94 یکی از حوزه‌هایی که می‌توانیم روی کسب و کار آن متمرکز شویم توسعه برنامه‌نویسی اپلیکیشن است به نحوی که هم‌اکنون کشور ظرفیت جذب 100 هزار برنامه‌نویس اپلیکیشن را دارد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه 60 درصد مهارت‌آموزانی که آموزش‌های تخصصی دیده‌اند وارد بازار کار می‌شوند، گفت: در حال حاضر سه نوع طبقه‌بندی برای مهارت‌آموزان آموزش دیده وجود دارد؛  آموزش‌های عمومی، آموزش‌های تخصصی را فرا گرفته‌اند و یکسری نیز شاغل بوده ولی آموزش‌های تخصصی برای ارتقای بهره‌وری گذرانده‌اند.
پرند ادامه داد: در حال حاضر بیشتر آموزش‌های ما عمومی است ولی به طور کلی آن دسته از افرادی که آموزش‌های تخصصی دیده‌اند به سرعت جذب بازار کار شده‌اند به نحوی که 95 آموزش دیدگان دوره UPVC (کارگاه در و پنجره دوجداره) مشغول به کار شده‌اند.
*40میلیون جمعیت غیرفعال داریم
وی با اشاره به جمعیت 40 میلیونی غیر فعال در جامعه گفت: هم‌اکنون 40 میلیون نفر جمعیت غیرفعال داریم و برای اینکه در کوتاه مدت این جمعیت را فعال کنیم باید به سمت و سوی کسب و کارهای کوچک و متوسط، مشاغل خانگی و اشتغال خود حرکت کنیم.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور شش هزار استاندارد آموزشی دارد که 1500 استاندارد به صنایع دستی و مشاغل خرد مرتبط است.در سه ماهه اول سال 94 در بخش‌های خدمات، صنعت، فرهنگ و هنر و کشاورزی 48 میلیون و 114 هزار و 446 نفر ساعت آموزش داشتیم که از این میزان 19 میلیون و 550 هزار و 292 نفر ساعت در بخش دولتی و 28 میلیون و 564 هزار و 154 نفر ساعت در بخش خصوصی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را فرا گرفته‌اند.
معاون وزیر کار از برگزاری مسابقات جهانی مهارت با حضور 17 شرکت کننده در چهل و سومین مسابقات بین المللی کشور برزیل در روزهای 21 تا 24 مردادماه خبر داد و گفت: هفته آینده اولین مصاحبه استخدامی تبدیل وضعیت مربیان حق التدریس سازمان فنی و حرفه ای به دو ماه در کشور انجام می‌شود که به صورت پایلوت استان سیستان و بلوچستان انتخاب شده است.
این مقام مسئول در وزارت کار همچنین از مجوز استخدام 4 هزار و 876 نفری در این بخش سخن گفت و افزود: افرادی که در این آزمون استخدامی حضور دارند، 3 تا 16 سال سابقه کار دارند که البته برای باسابقه‌ها امتیازاتی برای تبدیل وضعیت وجود دارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها