کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تیم ایرانی با دست پر به ژنو می‌رود


کد خبر : ۱۳۷۹جمعه، ۱۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۳:۱۲۲۷۶۰ بازدید

در حالی ژنو سه‌شنبه و چهارشنبه هفته آینده میزبان مذاکرات ایران و ۱+۵ است که تیم ایرانی با جدیت و برای انجام مذاکراتی هدفمند و رو به جلو و با طرح پیشنهاد جدیدی در این دور از مذاکرات حضور خواهد یافت.
تیم ایرانی با دست پر به ژنو می‌رودتیم ایرانی با دست پر به ژنو می‌رود

 شهر ژنو روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه 23 و 24 مهر ماه (15 و 16 اکتبر) میزبان مذاکرات ایران و گروه 1+5 برای چهارمین بار است و البته با تفاوت‌هایی نسبت به سه نشست قبل و اینکه این بار ژنو برای اولین بار در دولت یازدهم (دولت تدبیر و امید) میزبان این مذاکرات است و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ریاست هیئت ایرانی را عهده‌دار می‌باشد.

پس از آنکه محمدجواد ظریف و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اول مهر ماه در حاشیه شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به توافق رسیدند، مذاکرات ایران و 1+5 برای اولین بار در سطح وزرای امور خارجه پنجم مهر ماه در نیویورک برگزار و همچنین قرار شد مذاکرات ایران و 1+5 در نیمه اکتبر در ژنو سوئیس برگزار شود.

در نهایت وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 به همراه کاترین اشتون پنجم مهر ماه در نیویورک بر سر یک میز گرد هم آمدند و مقرر شد که ژنو 23 و 24 مهر ماه (15 و 16 اکتبر) میزبان این مذاکرات باشد و ظریف و اشتون ریاست طرف‌ها را عهده‌دار باشند. البته رایزنی‌ها بین 1+5 درباره سطح هیئت‌های شرکت کننده از سوی 1+5 در نشست ژنو ادامه دارد.

یک منبع نزدیک به هیئت مذاکره کننده ایرانی در این باره به فارس گفت که مذاکرات ژنو به ریاست ظریف و اشتون آغاز و سپس در سطح معاونان ادامه خواهد یافت.

تیم ایران به ریاست ظریف در این دور از مذاکرات با جدیت و با اختیارات لازم برای مذاکره‌ای هدفمند و رو به جلو آماده است و قرار است طرح پیشنهادی جدید و مکتوب خود که مبتنی بر رویکردهای واقع بینانه است را به 1+5 ارائه کند.

هیئت ایرانی در حالی در این دور از مذاکرات حضور خواهد یافت که محمدجواد ظریف اخیرا با صراحت اعلام کرد که پیشنهاد ارائه شده در نشست آلماتی یک از سوی 1+5 مورد پذیرش ایران نیست و همانطور که عنوان کرد این طرح به تاریخ پیوسته است.

*تکاپوی جدید منافقین در آستانه نشست ژنو

در همین اثنا و در آستانه مذاکرات ژنو گروهک تروریستی منافقین باز هم بیکار ننشسته و مدعی شده که ایران یک برنامه نظامی هسته‌ای را به سایتی نظامی در 1.5 کیلومتری تهران منتقل کرده و در حدود 100 کارشناس ایرانی در حال انجام آزمایش‌های کوچک در این سایت نظامی هستند.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که گزارش‌های آژانس تا به امروز همه بر شفافیت و صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌‌ای ایران دلالت دارد و اینگونه ادعاهای بی اساسی ره به جایی نمی‌برد.

جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که علی‌رغم اینکه نگرانی‌های مطرح شده درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ایش را بی پایه و اساس می‌داند ولی آماده رفع نگرانی‌های منطقی طرف مقابل است.

با توجه به اینکه مقامات جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده‌اند که به دنبال مذاکرات جدی، زمان‌بندی شده و هدفمند هستند و مذاکره برای مذاکره را دنبال نمی‌کنند و در پی بازی برد - برد به نفع دو طرف هستند، انتظار می‌رود که 1+5 نیز در مذاکرات ژنو با حسن نیت حضور یابند و آماده ورود به گفت‌وگوهای حرفه‌ای و جدی باشند و حقوق مسلم ملت ایران در دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و غنی سازی را به رسمیت بشناسند و این نکته را آویزه گوش خود کنند که همانگونه که مقامات جمهوری اسلامی به کرات اعلام کرده‌اند اصل غنی سازی به هیچ وجه مذاکره پذیر نیست.

لازم به ذکر است، هیئت‌های مذاکره کننده ایران و گروه 1+5 در دولت نهم و دهم 9 بار بر سر یک میز به مذاکره نشستند.

تیر ماه 1387، مهر ماه 1388، آذر ماه 1389 به ترتیب مذاکرات ژنو یک، دو و سه برگزار و استانبول بهمن 1389 و همچنین 26 فروردین ماه 1391 میزبان دور بعدی گفت‌وگوها بود. این مذاکرات سوم و چهارم خرداد در بغداد و 29 و 30 خرداد ماه در مسکو برگزار و هشتم و نهم اسفند ماه 1391 و همچنین 16 و 17 فروردین ماه سال جاری (1392) نیز آلماتی قزاقستان میزبان این مذاکرات بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها