کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

مروری بر مهم‌ترین پرسش‌ها پیرامون تاریخچه پژو 405

کدخبر:۱۳۷۶۹جمعه، ۲۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹:۴۴۱۱۶۳۸ بازدید

پژو 405 خودرویی است که برای صنعت خودرو کشورمان بیش از یک خودرو نقش ایفا کرده است. در حقیقت 405 خشت اول حضور موفق فرانسوی‌ها در ...
مروری بر مهم‌ترین پرسش‌ها پیرامون تاریخچه پژو 405

پژو 405 خودرویی است که برای صنعت خودرو کشورمان بیش از یک خودرو نقش ایفا کرده است. در حقیقت 405 خشت اول حضور موفق فرانسوی‌ها در بازار خودرو کشورمان (پس از انقلاب اسلامی) و خمیر‌مایه شکل گرفتن اولین خودرو ملی (سمند) و به نحوی انتخاب همیشگی خانواده‌های متوسط و رو به رشد ایرانی از ابتدای دهه 70 شمسی تا‌کنون است. با این حال متاسفانه بسیاری از مالکان سابق و کنونی این خودرو و خویشاوندان نزدیکش (سمند، پژو پارس و پژو RD) نسبت به تاریخچه آن اطلاعات چندانی ندارند و فقط به شنیده‌های پراکنده‌ای که در رسانه‌ها و جراید غیر‌خودرویی کشور منعکس شده است، بسنده می‌کنند.

به گزارش عصرخودرو، به همین دلیل برآن شدیم تا در مطلبی به برخی‌ پرسش‌های احتمالی پیرامون تاریخچه این خودرو و پاسخ‌های صحیح آنها بپردازیم.

تولید و عرضه 405 از کی آغاز شده است؟

در سال 1987 برای اولین بار 405 روانه بازارهای اروپا شد و تولید نمونه استیشن نیز از سال بعد یعنی 1988 آغاز شد. با این حال عرضه این خودرو در کشورهای متفاوت از دوره‌های زمانی متفاوتی آغاز شده است. در ایران از سال 1992 (1371) و پس از قراردادی که در اواخر دهه 80 میلادی بین دو طرف امضا شد، عرضه 405 آغاز شد. در آرژانتین، شیلی و مصر نیز همین سال آغاز تولید 405 است. با این حال تولید 405 در زیمبابوه و انگلستان از 1987، در تایوان و اندونزی از 1989 و در لهستان از 1993 آغاز شد.

آیا 405 به عنوان خودرو سال اروپا انتخاب شده است؟

پاسخ به این جواب مثبت است. با وجود اینکه بسیاری از مردم کشورمان پس از مدتی این داستان را فراموش کردند، اما همین موفقیت 405 در بازار اروپا دستمایه تبلیغاتی مهم برای خودروساز داخلی در عرضه و تولید 405 تلقی می‌شد. در سال 1988 405 توانست به‌راحتی رقبایی همانند سیتروئن AX و هوندا پریلیود را شکست دهد و با رأی قاطعی که حتی تا‌کنون رکوردش شکسته نشده، شکست دهد و به عنوان خودرو سال اروپا دست یابد. کارایی بالا در کنار کیفیت مناسب ساخت و قیمت و امکانات رفاهی قابل قبول در کنار ظاهر شیک و به‌روز از جمله مهم‌ترین عوامل موفقیت 405 در آن دوره بودند.

آیا طراحی 405 ایتالیایی است؟

پژو در دوران طلایی خود که از اواخر دهه 60 تا اواخر دهه 90 میلادی به طول انجامید، با استودیو پینین‌فارینا ایتالیا رابطه تنگاتنگی داشت و طراحی بیشتر محصولات خود را به این استودیو می‌سپرد و در صورت نیاز به انجام طراحی در داخل کمپانی نیز معمولا از مشاوران ارشد پینین‌فارینا کمک می‌گرفت. 405 نیز در همین دوره ظهور کرد و به همین دلیل طراحی آن توسط همین استودیو ایتالیایی انجام گرفت. ظاهر کلی 405 شباهت‌های زیادی به آلفارومئو 164 دارد که تصادفی نیست و به دلیل آن است که آلفا نیز توسط پینین فارینا شکل گرفته است. 405 در زمان عرضه یکی از زیباترین خودروهای کلاس خود قلمداد می‌شد و علاوه بر این به سبب خطوط آیرودینامیکش، ضریب پسایی در حدود 0.29 داشت که حتی امروزه نیز برای یک سدان متوسط رقمی بسیار مناسب است. در سال 1992 یک فیس‌لیفت کلی برای 405 انجام گرفت که در آن فرم چراغ‌های عقب تغییر کرده، پوشش پلاستیکی بین آنها نیز حذف شد. علاوه بر این داشبورد خودرو نیز کاملا دچار تغییراتی اساسی شد.

چه گونه‌هایی از 405 تولید شده است؟

از نظر فرم بدنه 405 به طور رسمی فقط در 2 گونه سدان و استیشن تولید شده است. اما از همان 2 نمونه، گونه‌های متفاوتی منشعب شده است که با توجه به نوع پیشرانه و امکانات رفاهی با حروف و اسامی متفاوتی شناخته می‌شوند که البته در برخی بازارها نیز همانند کشورمان دارای نام‌های متفاوتی هستند. مهم‌ترین گونه‌های 405 عبارتند از: GE, GL, GR, GLD, GRD, GLDt, GRDt, GTDt, GRi, Sri, GTX ,GLX , Mi16, Mi16x4,STi, STdt و  در کنار نمونه‌های کمتر‌شناخته‌شده‌ای همانند Hunter, Quasar, Caddywagon, Style و Executive. در کنار این نمونه‌ها گونه نادر T16 نیز به طور محدود تولید شده است. (تیراژ 1061 دستگاه)

چه پیشرانه‌هایی برای 405 در نظر گرفته شده بود؟

برای 405 پیشرانه‌های 1.4 لیتری تا 2 لیتری 8 سوپاپه بنزینی با قدرتی بین 64 تا 125 اسب بخار در کنار گونه بنزینی 16 سوپاپ 1.9 لیتری و 2 لیتری به قدرت 160 اسب بخار پیشرانه‌های اصلی 405 بودند. در کنار این دو گونه دیزلی 1.9 لیتری و توربو دیزلی 1.8 لیتری با قدرت‌های 68 و 92 اسب بخار نیز برای این خودرو قابل سفارش بود. بهترین شتاب صفرتا100 ثبت شده برای گونه‌های دیزلی 12.2 ثانیه و برای گونه‌های 8 سوپاپ بنزینی 9.7 ثانیه و برای گونه‌های 16 سوپاپه در حدود 8.5 ثانیه است.

آیا 405 یک سدان اسپرت تلقی می‌شود؟

در مورد اکثر گونه‌های 405 که شامل نمونه اصلی بازار کشورمان (GLX و GL) نیز می‌شود، پاسخ به این سوال منفی است. با این حال نمونه‌هایی از  405 با حال و هوای اسپرتی نیز عرضه شدند که همگی موفق بودند.اولین نمونه که SRi بود با پیشرانه 1.9 لیتری انژکتوری خودرو موفق 205 GTi عرضه شد. اما مشهورترین 405 اسپرتی که در کشورمان نیز بسیار شناخته شده است، نمونه Mi16 است. این خودرو که مجهز به پیشرانه 16سوپاپ 1.9 لیتری (و بعدها 2 لیتری) 160 اسب بخاری بود، توانایی شتابگیری از صفر تا 100کیلومتر در ساعت را در تنها 8.5 ثانیه داشت و حداکثر سرعتی معادل 230 کیلومتر در ساعت برای آن متصور بود. با این حال باید به این دو گونه مدل محدود و خاص T16 را نیز اضافه کنید.این گونه که برای دریافت مجوز شرکت در مسابقات رالی در تیراژ 1061 دستگاه تولید شد، از پیشرانه توربو 2 لیتری نمونه Mi16 به قدرت 200 اسب بخار بهره می‌جست و علاوه بر این مجهز به سیستم انتقال قدرت به هر چهار چرخ بود که بعدها به نمونه Mi16x4 نیز به ارث رسید. 60 دستگاه از این ابر 405 به پلیس فرانسه تحویل داده شدند و در ناوگان آن حضوری پررنگ داشتند.

آیا 405 در مسابقات اتومبیلرانی حضور یافت؟

405 در دو جبهه مسابقات رالی و تورینگ حضور یافت که در اولی خوش درخشید و در دومی نیز عملکرد قابل قبولی داشت. نمونه رالی 405 که شباهت چندانی به نمونه خیابانی نداشت و در حقیقت تنها چراغ‌های جلو و عقب آن با نمونه خیابانی مشترک بود و ظاهر آن برپایه نمونه خیابانی از نو و به صورت کوپه طراحی شده بود، T16 GR نام داشت.  این غول قدرتمند موتور وسط کوپه براساس تکنولوژی موفق پژو 205 T16 که توانست در رده B رالی جهانی 2 بار به مقام قهرمانی دست یابد، شکل گرفت و حدود 600 اسب بخار قدرت داشت. همین کافی بود تا این خودرو 800 کیلوگرمی شتاب صفرتا 100کمتر از 3 ثانیه داشته و بتواند به یکی از برترین خودروهای رالی آن زمان بدل شود.
با این حال به دلیل بسته‌شدن در سری B، پژو مجبور شد تا 405 T16 را تنها در دو رالی Pikes Peak (برای رکورد‌شکنی) و پاریس-داکار شرکت دهد که آری واتانن فنلاندی توانست در دو دوره پاریس-داکار (1989 و 1990) با 405 به قهرمانی دست یافته، یک بار نیز رکورد Pikes Peak را برای همیشه تغییر دهد؛ رکوردی که به تازگی توسط نمونه خاصی از 208 شکسته شد. ‌در مسابقات تورینگ انگلستان BTCC نتوانست موفقیت قابل ذکری کسب کند، با این حال در مسابقات تورینگ فرانسه خوش درخشید و توانست دو دوره در سال‌های 1994 و 1995 (با رانندگی لوران آیللو) به قهرمانی دست یابد.

آیا نمونه کوپه‌ای از 405 تولید شده است؟

هیچ گاه نمونه کوپه 405 به طور رسمی توسط پژو عرضه نشد. این در حالی بود که 504 و 406 به عنوان سلف و جانشین 405 هر دو نمونه‌های کوپه زیبایی داشتند که توسط پینین فارینا طراحی و ساخته شدند. تنها نمونه کوپه‌ای که توسط پژو ساخته شد، در حقیقت گونه موتور وسط T16 GR بود که آن نیز جز اندکی شباهت‌های ظاهری، ارتباط چندانی با 405 خیابانی نداشت و هرگز نیز به خیابان راه نیافت. با این حال در سال 1988استودیو و کارگاه مشهور فرانسوی یعنی Heuliez (هولیز) نمونه زیبایی از 405 را به صورت کوپه طراحی کرده، به نمایش درآورد. با آنکه ظاهر کلی این خودرو با 405 عادی دارای مشترکات زیادی بود و در حقیقت یک Mi16 2در بود، اما تغییرات متعددی که در کابین و جزئیات خاص بدنه آن مشاهده می‌شد، بسیار مورد استقبال قرار گرفت. با این حال پژو هیچ‌گاه آن را به صورت انبوه به بازار عرضه نکرد و تنها یک پیش‌نمونه از آن ساخته شد.

آیا 405 به جز ایران در سایر نقاط جهان تولید نمی‌شود؟

در سال 1996 تولید نمونه سدان 405 در اروپا قطع شد و نمونه استیشن نیز در سال 1997 با 406 جایگزین شد. با این حال تولید 405 در آرژانتین تا سال 2000 و در زیمبابوه تا سال 2002 ادامه یافت. اما تولید 405 در ایران و مصر همچنان ادامه دارد.در مصر خودروسازی AAV عهده‌دار تولید این خودرو است و بدین‌سان ایران و مصر کشورهایی هستند که این خودرو را پس از گذشت بیش از 28 سال هنوز هم در خط تولید دارند. تا پایان سال 1997 و اتمام تولید اروپایی این خودرو، در حدود 2.5 میلیون دستگاه از 405 روانه بازار شده بود. این در حالی است که تا پایان سال 2012 چیزی در حدود 4.8 میلیون دستگاه 405 تولید شده ‌که نشان از موفقیت قابل توجه این خودرو در کشورهای ایران و مصر دارد.

خویشاوندان اصلی 405 چه خودروهایی هستند؟

اصلی‌ترین برادر تنی 405 سیتروئن BX است. این خودرو که در سال 1982 معرفی شد و تا سال 1994 در خط تولید ماند، پایه و اساس پلت‌فرم 405 را بنا نهاد.با این حال پیشرانه‌ها و ظاهر و متعلقات فنی BX دارای تفاوت‌های قابل توجهی با 405 بود و به طور کلی BX خودرویی چابک‌تر و سبک‌وزن‌تر از 405 محسوب می‌شود.
در کنار این اما باید به سمند و پژو پارس به عنوان برادران ایرانی 405 اشاره کرد.پارس که با نام اولیه پرشیا (بعدها به دلیل ثبت‌شدن این نام تجاری توسط یک سازنده موتورسیکلت) توسط پژو و به عنوان خودرویی مابین 405 و 406 با امکاناتی بیشتر از 405 ایرانی (GLX) همانند پروژکتورهای جلو، شیشه‌های برقی عقب و داشبورد شکیل‌تر طراحی شد و به عنوان نمونه لوکس‌تر و مدرن‌تر 405 به بازار کم‌تنوع ایران عرضه شد.علاوه بر این سمند نیز به عنوان خودرو ملی ما براساس پلت‌فرم و متعلقات فنی 405 شکل گرفته است و از نظر برخی خودرونویسان خارجی حتی یکی از انواع 405 محسوب می‌شود.

چه نمونه‌هایی از 405 مختص بازار ایران است؟

اساسا گونه GL که از ابتدا به بازار ایران معرفی شد و بعدها با نمونه GLX جایگزین شد، تنها نمونه‌های اصلی 405 حاضر در بازار ایران بودند. بعدها گونه GLI با امکانات رفاهی کمتر (بدون شیشه‌ها و آینه‌های برقی و رنگ روغنی به جای متالیک) به طور محدود عرضه شد.علاوه بر این گونه SLX نیز با فیس‌لیفتی نه‌چندان زیبا و برخی تغییرات فنی در حقیقت نمونه جدیدی از پدیده ایرانی‌شدن 405 است. در کنار این دو باید پارس (پرشیا) و سمند را به عنوان دو نمونه مجزا و ایرانی 405 و همچنین RD (بدنه‌ای مشابه نمونه پیش از فیس‌لیفت 405) را به عنوان فرزند‌خوانده 405 (با متعلقات فنی پیکان) در این لیست قرار دهیم.

آیا 405 در آینده خودرویی کلاسیک خواهد شد؟

پاسخ به این سوال مثبت است. نمونه‌های خاص 405 (همانند T16 ،‌Mi16x4 و Mi16 Lemans در کنار Mi16 صادر شده به آمریکا با سپرهای بلندتر و امکانات رفاهی بیشتر) هم‌اکنون نیز به عنوان خودروهایی با ارزش نسبتا مناسب‌تر از رقبای هم‌دوره خود شناخته می‌شوند.استقبال قابل توجه خودرونویسان و متخصصان اروپایی از 405 در اوایل دهه 90 سبب شد تا همگان خاطراتی خوش از نمونه‌های اسپرت آن در ذهن داشته باشند و تا به امروز نیز اثرات آن در کشورهایی همانند انگلستان و فرانسه قابل مشاهده است.در کشور خودمان نیز نمونه‌های GL (با داشبوردهای قدیمی‌تر و چراغ‌های قدیمی پیش از فیس‌لیفت) به دلیل قدمت و فرانسوی‌بودن طرفداران خاص خود را دارند و بعضا با افزودن فلاپ‌ها و برخی ادوات سعی در ساخت نمونه‌های شبیه به Mi16 در میان طرفداران نیز دیده شده است. علاوه بر این، گونه‌های 2 لیتری کاربراتوری مشهور به 2000 نیز به دلیل شتابگیری بهترشان امروزه طرفدارانی دارند.


* نیما مجتهدزاده 

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

Sasan: 1394/4/2611:51:00،
268
16
افسوس واسه من که خودرو 30 سال پیش اروپا واسم ارزو شده چون پولشو ندارم بخرم.
فرزاد: 1394/4/2613:07:57،
108
22
داداش اینجا ایرانه.باید سوخت و ساخت
شاهرخ: 1394/4/2613:15:55،
129
12
فقط یک ایرانی 30 میلیون به خودروی دهه 80 میلادی (30 سال پیش) پول میدهد!!!!!!!!!!!!!!!!
وحید: 1394/4/2613:36:14،
79
9
واقعا وای بر ما که فقط به فکر جیب خودمونیم و اصلا به فکر رفاه دیگران نیستیم
به خدا اگر خودروسازان محترم ببینن این ماشین تا 40 سال آینده هم سودآوری داره همچنان به تولید این خودرو و امثال این خودرو ادامه میدن همینه که هیچگاه خودروسازان ما پیشرفت نکردن چون با در اختیار داشتن بازار داخل به کمک گمرک و ... همیشه به فروش مورد نظر رسیدن چه دلیلی داره خودشون و به زحمت بندازن
با تجربه: 1394/4/2613:55:50،
90
21
متاسفانه اطلاعات مقاله غلطه 405ازاواخر سال1369درایران بامدل GLعرضه شد وخیلی ناموفق بود وبالاخره خودروسازان توانستندبا رانت وحمایت دولتی جلوی واردات خودرو را بگیرنداز سال1373تاسال1384هیچ خودرویی وارد کشور نشد وهمان سالها 405 محبوب شد چون مردم چاره ای وانتخابی نداشتد
خریدار: 1394/4/2615:40:24،
70
61
به نظرتون پارس lx خوبه یا دنا؟
پارس lx +++
دنا ---
پاسخ آقا شاهرخ: 1394/4/2616:30:11،
43
12
آقا شاهرخ عزيز بچه ها دارن ميگن خودروی 30 سال پيش اروپا برامون به آرزوی دست نيافتنی مبدل شده اونوقت شما ميفرماييد فقط يک ايرانی 30 تومن ميده پژو!!!!!!
نفست از جای گرم درمياد!!
چکار کنيم ما ايرانی ها تراز ماليمون با اين همه ثروت کشورمون اومده پايينتر از افغانستان که حتی يه مسافرت داخل کشورمون به آرزو تبديل شده.
نسل قبل انقلاب با جنگ بعد انقلاب از بين رفتن ما نسل بعد انقلاب هم با تدابير دولتهای عزيز از بين رفتيم.
نسل های سوخته ادامه دارند.
در ايران
نیما: 1394/4/2802:20:50،
24
8
نکته جالب مقاله توقف تولید 405 در زینباوه از بیش از 12 سال پیش بود !!!!
عماد74: 1394/4/2611:53:12،
120
45
بچه ها ممنون میشم با دلیل راهنماییم کنید

پارس سال+++++
برلیانسh330دنده ای پارسخودرو-----------------
mr.hosseini: 1394/4/2613:49:39،
51
14
ما 1 پارس مدل پایین داریم، تا چند وقت پیش گمون میکردم خیلی داغونه و هن شده، چند روز پیش نشستم پشت 1 پارس سال 93، در و دکورش خیلی قشنگته ولی از نظر موتوری و هندلینگ واقعا تولیدات قدیمی بهتره!!
محمد: 1394/4/2614:32:30،
40
10
من یه 405 مدل 93 دیدم یعنی در رو باز میکردی دستگیره هاش میفتاد انقدر کیفیتش اومده پایین موتور و گیربکس هم که اصلا مال 405 نیست صد رحمت به 405 های قدیمی ... فقط شرکت ایران خودرو میتونه یه موتور TU5 رو تو چند تا ماشین استفاده کنه
محمد: 1394/4/2611:57:51،
54
95
خدایی 405 سالار جادس... فقط یه ماشین باز میدونه چی میگم.هندلینگ عالی نسبت به لوگانی که سال 2000 تولید شده و ایرو دینامیک بیشتر و طراحیه قابل هضم تر... و اگه t16 تولید انبوه میشد و به ایران راه پیدا میکرد حتی قابل رقابت با ماشین های کره ای قابل رقابت بود
و اینم قدرته موتور ماشین اون زمان:
http://www.aparat.com/v/e4KCv

http://www.aparat.com/v/O6SNU
سمند: 1394/4/2613:48:42،
51
88
شمایی که ماشین بازی سوار سمند ای اف سون بشو تو جاده اون موقع متوجه میشی سالار جاده کدومه
مجی: 1394/4/2614:34:51،
62
57
سمند که آشغالی بیش نیست با اون هیکل لش و قیافه ی بیخودش. حالا هی میان میگن سمند ال ایکس و ای اف سون و فلان. آشغال ترین ماشین ایرانی همین سمنده حالا هر نوعش. دوسال که کار کنه به سرصدا میافته
علی: 1394/4/2615:02:52،
43
16
همین ادمایی مثه تو میرن اشغالای تولید الان و میخرن و کلیم راضی هستن که خودرو سازها رو سرپا نگه میدارن .
یعنی یکی مثه تو بنز و بی ام و ... میذاریم کنار ، بشینه مثلا پشت کمری و هوندا و ... فک کنم جلو ماشین سجده کنی دیگه !!!!
بیخیال داداش سالر جاده ، تا حالا بیشتر از405 دیدی ، روندی ؟!!!
هوتن: 1394/4/2617:48:07،
27
9
عزیزم من بابت یه رادیاتور دست دوم لیفان که از شوش خریدم 500 تومن پول دادم. تازه دست دوم.
ماشین های ایرانی هر چقدر هم که بد و اخ باشن, تو یه چیزی خوبن و اونم هزینه لوازمشونه که خیلی پایینه.
خارج از ایران شما با پیش پرداخت یه تویوتا, می تونی یه بنز بخری. فوقش قسط هاش یکم بیشتر طول می کشه. اما دلیل اصلی اینکه همه نمیرن بنز و بیمر بخرن اینه که هزینه قطعات و دستمزد تعمیرش خیلی بالاست.
توی ایران به همه مردم از دم یه هیوندای بدن, فکر می کنی اونی که ماهی 1.5 می گیره از پس مخارجش بر میاد ؟؟؟ وای به حال اینکه یه تصادف کنی, اون موقع دیگه خدا باید یارش باشه برای دادن پول تعمیرات.
پاسخ ب علی: 1394/4/2620:06:23،
23
11
دوسته عزیز من 405ه اون زمانو منظورمه و فرانسویشنه تولید الان و ایرانیش که اون زمان بیشترین مقامو کسب کرد و همین benz و bmw که میگی اگه اون زمان رقیبش بودن اونا مقام میاوردن.کلیپاییم که گذاشتم ماله فرانسویشه نه ایرانیش.عاره از 405 بهترشو سوار شدم.از وقتی چشم باز کردم سوار ماشین بودم.افتخاره؟
استاد گرامی: 1394/4/2611:58:05،
41
84
نمیخریم و تحریم میکنیم تا قیمتش بشه 8 میلیون !! هههههه

جماعت ساده ... آرزوی ارزونیو با خودتون به گور میبرین !!

به تحریمهاتون از زور بی پولی ادامه بدین !!
موافق: 1394/4/2615:05:36،
50
20
موافقم . تحریم مردم از زور بی پولیه
همین مردم اگه پول خرید داشته باشن معطل نمیکنن و از کارخونه ماشین صفر میخرن
جماعت دو رو ...
جماعت ساده ...
جماعت جو گیر: 1394/4/2617:25:11،
31
21
آقایون پول دارین ؟ بسم ا... بخرین
ندارین ؟ گل واژه نگین که خودروی روز اروپا میخوایم !!
شما چیتون شبیه اروپاییهاست ؟
اخلاقتون ؟ یا فرهنگ زیر صفرتون ؟؟
همین پیکان هم از سرتون زیادیه بخدا
حقیقت تلخ: 1394/4/2620:14:18،
27
18
شاید برای تو ای که از پشت کوه اومدی پیکان بهترین ماشین باشه ولی برای ما باید بهتر ماشین ها روز دنیا زیر دستمون باشه
استاد گرامی: 1394/4/2701:38:40،
20
9
دوست عزیز آقای « حقیقت تلخ » شما دقیقا جزو همون جماعت ساده ای هستی که این آرزوتو با خودت به اعماق گور میبری !!
چه خوش اشتها !! خودروی روز اروپا برای کسایی که هیچ چیزشون شبیه اروپاییها نیست !!
امین: 1394/4/2612:06:08،
12
26
۴۹۵ ایرانخودرو هم ۱۶۰ اسب بخاره داره....
احمد: 1394/4/2612:08:06،
76
18
باور کنید از اینکه اینهمه ماشین از رده خارج مثل 405 و پارس و....
در خیابونهای کشورمان می بینم دیگه حالم بهم میخوره.نمی خوام
کشورمان را با اروپا مقایسه کنم که عمرا به پای اونها برسیم ولی
به خدا قسم تنوع خودرویی را که بنده در خیابانهای دبی دیدم در
مثلا شهر برلین المان ندیدم.!!!در یک خیابان شما دهها برند از المان
تا کره و ژاپن و امریکا و.....می بینید که باعث حیرت بیننده می شود.
چرا!؟مگر این کشور چه ثروتی بیشتر از ایران دارد جز اینکه مساحتش
به اندازه یک استان ایران هم نیست.
من: 1394/4/2617:54:12،
19
27
نفت و گاز زیاد, جمعیت کم.
همین.
ایران هم اگه جای 80 میلیون, 8 میلیون, یا نه, 20 میلیون هم جمعیت داشت, الان وضعمون در حد همون امارات بود.
منتها ما درآمد نفتیمون در حد همون اماراته, اما جمعیتمون 20 - 25 برابر اونهاست با کشوری که خیلی خیلی بزرگتر از اماراته و طبعا هزینه های بیشتری هم نسبت به امارات داره.
نتیجه این میشه که پول نفت دود میشه میره هوا.
البته درسته که توی ایران خیلی پول حیف و میل میشه, اما توی امارات هم بیشتر پول نفت مثل ما میره تو جیب یه عده خاص. با بقیه پول نفت تونستن اون کارهارو بکنن.
مهدی: 1394/4/2612:10:19،
46
12
به نظرم درسته 405 در کل ماشینه خوبیه(البته نه برای 28 سال تولید) اما موفقیت 405 در ایران شاید به خاطر خط تولید 28 ساله ی اون و این که ماشینه دیگه ای در اون رج قیمتی برای خرید در برندهای متفاوت نبوده و خریدار مجبور بوده که سوارش بشه.
ali: 1394/4/2612:13:43،
27
32
پژو ۴۰۵ از سال ۶۹ تو ایران هست چطور میگید از سال ۷۱ وارد ایران شده
شاهین: 1394/4/2612:17:02،
47
27
پژو 405 نه کیفیت داره و ابشن
طراحی برای دو دهه پیش و ظاهری خسته کننده که فریاد میزنه برای قرون وسطا هست
کیفیت الانشم که خیلی پایین هست و مصرف بنزین بالا و قطعات گروه

هرکی الان با این همه خودرو بره 405 بخره یا خیلی سنتی هست یا واقعا هیچی از خودرو نمیدونه
صفری: 1394/4/2613:31:34،
28
12
نه جناب زیر 20 میلیون بهترین ماشین هست احتمالا شما هیچی از قیمت سرت میشه
مشتری: 1394/4/2612:17:27،
27
16
به نظرتون پارس lx یا دنا؟
از نظر موتوری و امکانات و به صرفه بودن
فرزاد: 1394/4/2613:11:09،
29
23
پارس lx.
1.قیمت کمتر
2.موتور به روزتر
3.بازار بهتر
4.آپشن های خوب و به درد بخور
armin: 1394/4/2622:13:43،
15
16
دوست عزیز همشون سر وته یه کرباسن،اما موتور ef7(دنا) پر هزینه تره و زود جوش میاره
محسن: 1394/4/2612:24:51،
31
9
کارخانه های خودروسازی فرانسه در حال حاضر ورشکسته وزیانده اند. خودروسازای خیلی بهتری در آلمان و امریکا وجود دارند که بسیار حرفه ای تر تولید میکنند.
امیر فلورا: 1394/4/2612:26:31،
33
9
از زمان تولیدش تو ایران 405 تبدیل به 400 صدو رنج شده
اشی: 1394/4/2612:30:49،
40
53
ماشین فقط پژو پارس
به نظرم 405 نصفه پرستیژ پرشیا رو هم نداره
بااینکه موتورشون یکیه
ساسان: 1394/4/2614:35:25،
40
18
پرستیژو خوب اومدی ! پرشیا 10 سال پیش کلاس داشت الان دیگه نه
حیف: 1394/4/2612:30:52،
34
16
یادش بخیر
405 های داشبور قدیم چه کیفتی داشت حیف
الان داشبورد جدیدها نه خوشکلی داره نه کیفیت
مجتبی: 1394/4/2612:32:44،
19
9
خدایا یه T16 GR عطا بفرما
آمیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــن
هومن: 1394/4/2617:50:02،
12
10
در مقابل لنسر اوولوشن و گالانت VR4 عددی نیست.
حالا که تو داری آرزو می کنی, خوبشو آرزو کن حداقل.
رضا: 1394/4/2612:56:00،
16
13
بر خلاف مقدمه مطلب نویسنده همه این مطالبو همه میدونن
ربیع: 1394/4/2612:58:30،
29
8
خلایق هرچه لایق
احسان: 1394/4/2612:58:48،
56
7
میکن مورچه چیه که کله پاچش چی باشه!!!
یه کشوری مثل زیمباوه تولیدشو تموم کرده ولی ما هنوز با اقتدار داریم ادامه میدیم...
ناشناس: 1394/4/2613:02:36،
62
7
اتفاقامثال خوبیه و فرق بین خودرو سازی ایران با اروپا رو نشون میده. من یه 405 رو دیدم که صاحبش از مزایده سفارت فرانسه خریده بود. وقتی با نسخه ایرانی مقایسه میکردی به این نتیجه میرسی که مشکل خودروسازی ایران دزدی و عدم ارزش گذاشتن به مردم هست. حالا فرقی نمیکنه بنز الگانس رو هم بدین به این خودروسازا فرقون تحویلت میدن.
آرش: 1394/4/2613:06:39،
36
9
پژو 405 خودروی خوب و مناسب و به روز اروپایی بود که در زمان مناسب توسط ایران خودرو به بازار عرضه شد. ایران خودرو باید همین روند را ادامه می داد و خودروهای 406 ، 407 و 508 را عرضه می کرد. ضمن اینکه تنوع خوبی در محصولاتش ایجاد کرده بود، خریداران خودروهای بنجل چینی را نیز به سمت تولیدات خود جذب می کرد. متأسفانه 405 ای که اکنون عرضه می شود با ئی سی یو چینی، سرسیلندر هندی و ... کیفیت مناسبی ندارد و مستعد خرابی سرسیلندر و سوزاندن واشر می باشد.
سدید: 1394/4/2613:08:29،
20
42
ماشین فقط سمند .از تمام ماشین های ایرانی سر تره.قیمتش هم مناسبه
علی: 1394/4/2613:43:31،
33
11
من یه پژو 2000 مدل 1377 دارم که کاملا نو و تمیزه, کیفیت داخل ماشین واقعا عالیه, موتور پرقدرت و پرشتاب, واقعا لذت میبرم از رانندگیش, البته بعنوان یه ماشین قدیمی و تقریبا کلاسیک باید بهش نگاه کرد, تولیدش دیگه هیچ توجیه منطقی ای نداره
جاسم: 1394/4/2614:31:40،
10
21
چرا ؟ بقیه ماشینا با آب کار میکنن؟
دادا: 1394/4/2613:45:49،
16
47
زنده باد پژو با غیرت ترین ما شین قرن
خودشم: 1394/4/2705:46:30،
17
8
ماشین مگه غیرت داره؟ شما قرصاتو نشسته خوردی؟
رضا : 1394/4/2614:38:16،
49
10
یکی از نشانه‌های جهان سومی بودن همینه که ما داریم خودرویی که دیگه حتی تو زیمبابوه هم تولید نمیشه میخریم و البته اینم یکی دیگر از نشانه‌های نا کار آمد بودن مسئولین کشور ماست.
ارش: 1394/4/2617:13:55،
23
6
افرین احسنت هزاران میلیارد بار باید بهت مثبت داد.
احمد: 1394/4/2616:31:03،
14
10
همچین نوشته "متاسفانه نسبت به تاریخچه آن اطلاعات چندانی ندارند" که آدم فکر میکنه داره درباره چی حرف میزنه. بابا چه خوب چه بد یه ماشین که بیشتر نیست. یه وسیله است مثل یخچال، مثل تلویزیون، .....
تاریخچه خودمون رو فراموش کردیم آقا نگرانه تاریخچه این ماشینه
دانشمند فقیر بی پول: 1394/4/2619:04:47،
21
10
دوست عزیز آقایی که با اسم « جماعت جو گیر » نظر گذاشتی حرفت عین واقعیته
لیاقت این مردم گاریه نه خودروی روز اروپا !! خخخخخخ
ایرانی: 1394/4/2620:26:52،
12
15
چرا خودت با مردم مقایسه میکنی مگه همه مثل تون تو با همون گاریت سر کن
405: 1394/4/2619:09:15،
20
11
عكس این 405 بدجوری منو یاد خاطراتم با فیلمای ناوارو، آلن دولن میندازه. عجب دورانی بود.
خهعاه: 1394/4/2700:23:08،
12
7
یه زمانی ماشین جیمز وات هم واسه خودش دنیایی داشته ،الان 405 با این کیفیتی که ایرنخودرو با کلی تقلب و نیرنگ میسازه،به لعنت سگ نمی ارزه.
تاپ گیر: 1394/4/2703:01:39،
16
7
ایرانیها اصلا در حوزه خودرویی چیزی بنام ماشین کلاسیک یا نوستالژیک رو تو این سه دهه اخیر تجربه نکردن چون زمان جوونیه بابای ما همین405واسه خرید بوده الآنم هست ولو با کیفیت پایین تر!!!یعنی یه وضعی....
علی: 1394/4/2711:59:13،
16
8
من نمی دونم این شرکت پژو دم کیو توی ایران دیده که توی این 37 ساله کشور ما سند بنام پژو شده یعنی فساد و رشوه گیری تا این حد ؟؟؟؟
سدید: 1394/4/2712:47:03،
12
15
من یه 405 مدل 94 دارم.هیچ مشکلی نداره . نرم . قوی . میشه یه نفر به من بگه لین ماشین مشکلش چیه؟
نیما: 1394/4/2802:21:48،
14
12
کسایی که پول خرید ندارند فقط از دور چنگ و گاز پرت می کنند وگرنه مشکل خاصی نداره!
شاهرخ: 1394/4/2809:57:05،
14
12
مشکل این ماشین اینه که واسه 30 سال پیشه. ما ماشین 2016 روز دنیا میخوایم. اوکی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
میلاد: 1394/4/2800:08:22،
14
10
منم یه ۴۰۵دوگانه ۹۱ دارم خیلی راضی ام ازش قبلا ۲۰۷ داشتم اونم خوب بود ولی دوگانه اقتصادی تره تو ایران روندنش با ۴۵۰۰۰گازش پر میشه خیلی ام فاز میده خاکستری عشقه
احسان : 1394/4/2809:29:59،
14
9
اطلاعاتتون غلطه ....اخر یکی از قسمتهای سریال ناوارو ....واسه دخترش یه 405 کوپه /رودستر (سقف باز) قرمز می خره ..دختره هم ذوق مرگ می شه اما مقاله میگه 405 کوپه نداره
miiladddd: 1394/4/2816:41:05،
4
9
انقد منفی بدین بسوزید
کیا: 1394/4/2818:23:48،
11
5
حالا اگه کیفیتش مثل روز اول که از فرانسه اومده بود را تحویل مشتری میدادند باز یه چیزی . الان دوهفته است یه پارس سال خریده ام هنوز 400 کیلومتر بیشتر راه نرفته دنده سه ماشین میزنه بیرون . آئینه سمت شاگرد همش صدای زوزه میده
خدائی یعنی این حق مردم ایرانه ؟
رسول : 1394/4/2821:51:46،
10
8
اقا من یه 206 تیپ 5 94 دارم امروز توی دماوند
دنده 1 رو پر کردم کشیدم توی 2
سر دنده و متعلقات از جاش در اومد و کلی باعث خنده شد
علی: 1395/1/1414:43:23،
25
26
درود خدمت دوستان
تجربه من با 405 glx مدل 94 با 20 هزار کارکرد
معایب:
کابین ماشین زود به صدا افتاد
ترمز خیلی وقتا قفل میکنه خصوصا روی دست انداز های ریز جاده
داشبورد از جنس پلاستیک خشک
محاست:
فرمون ،گیربکس،ترمز دستی بسیار خوب
صندلی های راحت
شتاب عالی
در جاده بسیار خوب (البته حس امنیت رو القا نمیکنه)
کیفیت رنگ خوب( ایرانخودرو تهران)
نرم و راحت
داشبورد بسیار زیبا

من قبلا اکسنت و سمند و… داشتم
اگه نسبت به 405 و سمند lx ef7 بخواین یکیو انتخاب کنین من 100% سمند رو ترجیح میدم چون از همه لحاظ جز قدرت موتور و شتاب از 405 سر هست
ولی در کل من از 405 راضی بودم (نسبت به گاری های ایرانخودرو) و توی این رنج قیمت ماشین بدی نبوده

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل