کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سایه‌روشن‌ گردشگری پس‌ از توافق


کد خبر : ۱۳۶۸۱سه شنبه، ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۱:۵۵۱۸۱۲ بازدید

تعداد 5 میلیون و 250 هزار نفر گردشگر ورودی، پیش‌بینی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر‌ای سال پیش‌رو، با فرض حصول توافق ...

تعداد 5 میلیون و 250 هزار نفر گردشگر ورودی، پیش‌بینی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر‌ای سال پیش‌رو، با فرض حصول توافق هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 است.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان میراث فرهنگی، ضمن اعلام این خبر، به «دنیای اقتصاد» گفت: توافق هسته‌ای ایران، اتفاقی است که همه بخش‌های اقتصادی کشور از جمله گردشگری را متاثر خواهد کرد؛ هم در بحث ورود گردشگران و سرمایه‌گذاران خارجی، هم در نیاز کشور به توسعه زیرساخت‌ها و تاسیسات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری گردشگری که به تبع افزایش‌ تعداد گردشگران ورودی اتفاق خواهد افتاد.

مسعود نوری، در ادامه به تشریح هر یک از این اتفاقات به صورت جداگانه پرداخت و تصریح کرد: از آنجا که گردشگری حوزه‌ای است که هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم از جایگاه سیاسی کشورها در مناسبات بین‌المللی تاثیر می‌پذیرد، بعد از توافق و در پی تغییر نگاه دنیا به ایران، انتظار دوستداران سفر به این سرزمین پس از چند سال وقفه و سکونی که در نتیجه صف‌آرایی قدرت‌های جهانی در برابر ایران به وجود آمده بود، پایان می‌یابد و ما با روند رو به رشد متقاضیان سفر به کشور مواجه خواهیم شد. وی افزود: از سوی دیگر، به این خاطر که ایران کشوری با ظرفیت‌های بالا و منحصر به‌فرد در زمینه میراث تاریخی، فرهنگی و طبیعی است، سرمایه‌گذاران بسیاری از اقصی نقاط جهان به دنبال یافتن بازاری بکر و سودده، مشتاق ورود به کشور هستند که با لغو تحریم‌ها علیه ایران و فراهم آمدن امکان از سرگیری مراودات مالی با دنیا، این فرصت برای آنها فراهم خواهد شد.

نوری خاطرنشان کرد: اما در کنار همه این گشایش‌ها، باید دید آیا بسترها برای ورود گردشگران بیشتر و نیز سرمایه‌گذاران علاقه‌مند فراهم است یا خیر؛ در واقع به‌دلیل رکود اقتصادی چند ساله اخیر، از حجم تقاضاها و نیز سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت گردشگری کاسته شده که البته با روی کار آمدن دولت جدید و تغییر رویکرد مسوولان به این بخش به‌عنوان راه‌حلی برای ایجاد تحولات اقتصادی از راه‌های غیرنفتی، در دو سال اخیر تحرکات مثبت و سازنده‌ای صورت گرفته است. با این‌همه باید تاکید کنم که زیرساخت‌ها برای ورود به فصل جدیدی از حیات سیاسی و اقتصادی که پیش روی ایران پساتحریم است، مهیا نیست.

 
مقدمات سرمایه‌گذاری خارجی فراهم شود

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان میراث فرهنگی با تاکید بر کمبودهای موجود برای استقبال از اتفاقات جدیدی که درصورت تحقق توافق در انتظار گردشگری کشور است، به برداشته شدن موانع موجود از پیش پای سرمایه‌گذاران با لغو تحریم‌های اقتصادی، اشاره و بیان کرد: سرمایه‌گذاران زیادی از کشورهای مختلف خواهان ورود به بازار توریسم ایران هستند و طبیعتا با ورود سرمایه‌های خارجی روند توسعه زیرساخت‌ها با توجه به نیاز رو به رشد کشور سرعت گرفته و سریع‌‌تر به نتیجه می‌رسد، بنابراین ضروری است که مقدمات ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور فراهم شود.

نوری تصریح کرد: در همین خصوص تاکنون سرمایه‌گذاران از 6 کشور برای ورود به بازار ایران، اعلام آمادگی کرده و با مسوولان بخش‌های دولتی و خصوصی کشور وارد مذاکره شده‌اند؛ از این رو سازمان نیز طی نامه‌ای ریاست جمهوری را در جریان این تقاضاها قرار داده و از دولت خواسته تا زمینه‌های حداکثری را برای انعقاد تفاهمنامه‌ها و همکاری‌ها و همچنین تسهیل صدور مجوزها و فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم، مهیا کند.

این مقام مسوول همچنین به برنامه‌های سازمان در زمینه ساخت هتل‌ها در قالب چشم‌انداز ایجاد توافق هسته‌ای پرداخت و گفت: با در نظر گرفتن 5میلیون و 250 هزار نفر گردشگر ورودی، تعداد هتل‌های ما بسیار کم است و طبق برنامه تا پایان سال 94، مقرر شده که 10 هتل 4 و 5 ستاره ساخته شود؛ البته این روند در سال‌های آتی نیز حداقل، با همین سرعت ساخت هتل در سال دنبال خواهد شد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، طی مدت زمانی که دیپلمات‌های ایرانی با تمام قوا وارد مذاکرات با قدرت‌های جهانی شده‌اند تا با یافتن راه حلی مسالمت‌آمیز به مناقشات موجود با محوریت برنامه هسته‌ای ایران پایان داده شود، برنامه‌ریزان، سیاستمداران و فعالان در تمام حوزه‌ها، چه در بخش دولتی و چه خصوصی، همواره دو سناریو را مدنظر قرار داده‌اند و برنامه‌ها و اهداف خود را بر مبنای دو فرض ممکن حصول یا عدم حصول توافق تدوین کرده‌اند.

 این در حالی است که سازمان میراث فرهنگی به گفته مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه این سازمان، پیش از آغاز سال جدید، برنامه‌ای را تدوین و به سازمان برنامه و بودجه ارائه کرده که در تدوین آن گرچه تغییرات و جهش‌هایی که در این سه عرصه با حصول توافق می‌تواند اتفاق بیفتد مد نظر قرار داده شده و در جزئیات برنامه گنجانده شده است، اما بیش از همه اینها سعی بر این بوده که اصول مربوط به اقتصاد مقاومتی در نوشتن طرح‌ها لحاظ شود.با این همه باید دید پس از حصول این توافق سمت و سوی برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های این سازمان به کدام سو خواهد  بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها