کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

بنز‌ و‌ فولکس واگن ‌در راه ایران ؟

کدخبر:۱۳۵۸۲شنبه، ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰:۰۶۵۰۹۰ بازدید

در روزهایی که پرونده هسته‌ای ایران به حساس‌ترین مراحل خود رسیده است، خودروسازان داخلی امیدوارند با مختومه شدن آن، تحریم‌ها لغو و ...

در روزهایی که پرونده هسته‌ای ایران به حساس‌ترین مراحل خود رسیده است، خودروسازان داخلی امیدوارند با مختومه شدن آن، تحریم‌ها لغو و امکان شراکت با بزرگان صنعت خودرو دنیا فراهم ‌آید و در این بین غول‌های آلمانی نیز برای آمدن به «جاده مخصوص» ابراز تمایل کرده‌اند.

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: چند سالی می‌شود که در پی تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، خودروسازی کشور امکان شراکت و همکاری با بزرگان صنعت خودرو دنیا را از دست داده و از این ناحیه متضرر شده است. این در شرایطی است که تا پیش از تشدید تحریم‌ها، برخی از غول‌های خودروسازی جهان در ایران حضور داشتند، از جمله دو شرکت پرآوازه آلمانی یعنی «دایملر» و «فولکس واگن». هرچند فعالیت این دو خودروساز در ایران اندک بود و به مونتاژ محدود می‌شد، اما به هر حال صرف حضورشان در «جاده مخصوص»، اهمیت داشت و رفتن شان نیز سبب شد امکان همکاری‌های گسترده‌تر میان آنها و صنعت خودرو کشور از بین برود.

در این بین، فولکس واگن با یکی از خودروسازان بخش خصوصی ایران به نام «بم خودرو» همکاری داشت و نتیجه آن، تولید خودرویی به نام «گل» در این شرکت (بم خودرو) بود. اگرچه شراکت فولکس و بم خودرو به مونتاژ چند هزار خودرو در سال محدود می‌شد، اما تشدید تحریم‌ها اجازه نداد همین همکاری اندک نیز پابرجا بماند و در نهایت فولکسی‌ها تصمیم به‌ترک «جاده مخصوص» گرفتند. اوضاع در مورد دایملر (که در ایران این شرکت را به نام بنز می‌شناسند) نیز تقریبا به همین شکل بود، چه آنکه این شرکت نیز همکار ایران خودرو به شمار می‌رفت و نه تنها محصولات تجاری در ایران به تولید می‌رساند، بلکه در سایت مرکزی ایران خودرو نیز سالی چند صد دستگاه سواری بنز مونتاژ می‌کرد.

با این حال، رابطه ایران خودرو و بنز نیز پس از تشدید تحریم‌ها تقریبا قطع شد تا پای یکی از غول‌های صنعت خودرو جهان از ایران بریده شود.

حالا چند سال پس از خروج آلمان‌ها از «جاده مخصوص» و همزمان با رسیدن پرونده هسته‌ای ایران به حساس‌ترین مراحل خود، بوی آشتی میان آنها (خودروسازان آلمانی) و جاده مخصوصی‌ها (خودروسازان ایرانی) به مشام می‌رسد و گویی دو طرف منتظر کنار رفتن دیوار تحریم‌ها و پیوندی دوباره هستند.

اگر کمی به عقب برگردیم و اظهارات مسوولان خودروسازی ایران را طی یکی دو سال گذشته (همزمان با افزایش امیدواری‌ها به توافق هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5) مرور کنیم، متوجه می‌شویم که آنها از تمایل خود به همکاری با آلمانی‌ها صحبت به میان آورده‌اند. اوضاع به شکلی است که برخی از آنها حتی تلویحا تایید کرده‌اند شریک جدید خودروسازی ایران، یک شرکت آلمانی است و در این بین، دو گزینه اصلی مطرح می‌شود، یکی فولکس واگن و دیگری دایملر.

از قضا آلمانی‌ها نیز به تازگی از تحرکات خودروسازان این کشور برای حضور در بازار خودرو ایران گفته و البته تاکید کرده‌اند که همه چیز به نتیجه مذاکرات هسته‌ای بستگی دارد. بنابر گزارش فایننشال‌تایمز، برخی از شرکت‌های آلمانی که تا پیش از تحریم‌ها کسب‌وکاری 10 تا 15 میلیون یورویی در ایران داشتند، بی‌صبرانه انتظار توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای گروه 1+5 را می‌کشند تا پروژه‌هایی بزرگ را در یکی از قدرت‌های خاورمیانه پیاده کنند. به‌عنوان مثال، شرکت فولکس واگن که بزرگ‌ترین خودروساز اروپا و سومین غول خودروسازی جهان به شمار می‌رود، با دقت اخبار مربوط به مذاکرات هسته‌ای را پیگیری می‌کند تا در ایران پس از تحریم، جایی برای خود داشته باشد.

همچنین شرکت دایملر نیز از مذاکرات هسته‌ای غافل نمانده و قصد دارد در صورت لغو تحریم‌ها علیه ایران، راهی بازار خودرو این کشور شود.

آن‌طور که یکی از مقامات ارشد آلمانی می‌گوید: «همزمان با نزدیک شدن به لحظات پایانی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای گروه 1+5، وضعی شبیه به یک مسابقه قایقرانی پیش آمده و هر شرکتی در تلاش است خود را در بهترین موقعیت قرار دهد تا نخستین فردی باشد که با شلیک توپ به جلو حرکت می‌کند.»

در این شرایط البته آلمانی‌ها بر این باورند که کشورشان با ایران روابط تجاری و فرهنگی دیرینه‌ای دارد و پیشینه آن به قرن نوزدهم میلادی باز می‌گردد. به عبارت بهتر، آلمان به عکس بریتانیا و روسیه، هیچ تاریخچه امپریالیستی از خود در منطقه بر جا نگذاشته است و این باعث خواهد شد که به شریکی جذاب‌تر در منطقه تبدیل شود.

تا اواخر دهه 1930 شرکت‌های آلمانی تقریبا در همه پروژه‌های عمده صنعتی در ایران از جمله راه‌آهن برون‌مرزی مشارکت داشتند، اما در سال‌های تحریم، چین، امارات متحده عربی، کره جنوبی،‌ترکیه و هندوستان در روابط تجاری با ایران از آلمان پیشی گرفتند. بنابر آمار، صادرات آلمان به ایران از اوج 4/ 4 میلیارد یورویی خود در سال 2005 به 8/ 1 میلیارد یورو در سال 2013 کاهش یافته و آلمان‌‌ها حالا به دنبال احیای وضع قبلی و حتی گسترش فعالیت خود در ایران هستند.در این شرایط، به نظر می‌رسد خودروسازان آلمانی جزو اولین شرکت‌هایی هستند که قصد بازار ایران را کرده‌اند، منتها به شرط لغو تحریم ها.بر این اساس، شرکت دایملر اعلام کرده که از نزدیک وضعیت را در دست بررسی دارد و می‌داند هر مبادله یا ورود مجدد این شرکت به بازار ایران، در گرو نتیجه مذاکرات هسته‌ای است. همچنین یکی از افرادی که از نزدیک در جریان تحولات شرکت فولکس واگن است نیز تاکید می‌کند که «مذاکرات این شرکت (با خودروسازان ایرانی) در جریان است» به گفته وی، «بخش اعظم این مذاکرات در پشت صحنه در جریان است تا معلوم شود که هر طرف نیاز به چه اهرم‌هایی دارد.» همچنین اما یک منبع نزدیک به دولت آلمان نیز به تازگی گفته که «صنایع آلمان می‌خواهند به ایران بیایند، زیرا نگران هستند که اگر معطل کنند، فرانسوی‌ها یا حتی آمریکایی‌ها زودتر از آنان وارد این بازار شوند.»

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

امیر: 1394/4/2010:33:39،
118
8
فعلا که درگیر چری و چانگانیم ...
HAMID: 1394/4/2010:44:47،
39
8
ببینین چقد وانت تویوتا قدیمی و مزدا قدیمی تو خیابونا و روستاهاست !
چی شد توی این ده سال که از ماشین اروپایی و ژاپنی رسیدیم به اینجا ؟
سهیل: 1394/4/2012:50:46،
37
5
میدونید چرا علاقه دارن به ایران بیان . . .

چون میخوان وانت بنز رو با کمک متخصصان شرکت های ایران خودرو و سایپا تولید کنن
بنز 180 وانت دوگانه سوز با موتور جدید OHVG3. HIV
الناز: 1394/4/2016:37:04،
12
5
بزک نمیر بهار میاد......کمبزه با خیار میاد.فعلا که جک تو جوب و چینگ چانگ و چانگ چونگ و ... هستند.
بنز: 1394/4/2010:43:26،
35
27
شما واقعا فکر می کنین بنز میاد تو ایران سرمایه گذاری کنه ؟ بنز ؟؟؟
باز فولکس واگن ممکنه. اونم نه سرمایه گذاری. یه 400 - 500 میلیون یورو پول بگیره خط تولید و قالب های دو تا ماشین نسل قبلش رو بهمون بفروشه. مثلا پاسات و گلف 2007 - 2008.
meh Tm: 1394/4/2011:54:00،
22
6
دوست عزیز....ولکس واگن بزرگترین شرکته خودرو سازی است که زیر مجموعه اش پورش و اشکودا و چندین برند معتبر دیگه است!!!ما که از شرکت بنز سهام داریم
بنز: 1394/4/2012:09:00،
18
6
بله دوست عزیز. ما از 40 سال پیش هم تو بنز سهام داریم, هم تو بی پی, هم توی کروپ آلمان و ....
اما توی این 40 ساله و قبل از این اتمی هم نیومدن ایران سرمایه گذاری کنن. دلیلش هم مشخصه.
پس صرف سهام داشتن ربطی به اینکه اونها بیان اینجا یا نیان نداره.
مهدی پاسخ بنز: 1394/4/2012:24:20،
11
8
بله از خداش هم است الان ایران خودرو و سایپا رو دولت به فروش بذاره ببین سرش بین جنرال و بنز و ب ام و دعوا نمیشه واسه خرید
هیچ جای دنیا بازار ایران رو تو خودرو نداره چرا که نه .
Mmmmmmmmmmmmmm: 1394/4/2010:51:46،
35
5
مونتاز كاران خودمون بيشتر از المانيها دوست دارن اينا بيان و هر جه زودتر مردمو سركيسه كنن!!!
دانشمند: 1394/4/2010:53:13،
21
10
باید خوشحال باشیم یا ناراحت؟
چی به ما میرسه؟
غیر اینکه جیب این شرکتها پر میشه؟
صنعت الکی ایران خودرو و سایپا چه پیشرفتی میکنه؟
778: 1394/4/2010:55:24،
17
7
با چه قیمتی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مهدی: 1394/4/2015:32:27،
6
12
امید وارم بیان ولی اگه قرار باشه دلالهای نا محترم وطنی قیمتهای نجومی روش بزارن همون بهتر که نیان
حمید: 1394/4/2016:34:00،
16
6
با سلام خدمت دوستان
حقیقتش من خودمو در حدی نمی بینم که در مورد بنز و فولکس نظر بدم
چون نه پولشو دارم و نخواهمم داشت ، پس نظر ول نمیدم
به قولی جیب خالی پوز عالی
کارشناس: 1394/4/2018:14:22،
6
4
بنز و فولکس و .... در راه است ولی سهم قشر متوسط در ایران خودروی عتیقه بیست سال پیش دنیا است که مرتب در نمایندگی ها
بدنبال تعمیر خودرو باشد.
ary: 1394/4/2113:38:40،
6
4
وای فکر کنید فولکس واگن GTI بهترین ماشین هاچ بک جهان بیاد تو ایران چه شود ............البته قیمتش با ای وضع کمرک خیلی میره بالا

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آغاز فروش فوری پژو 508 در مدل 2017 برای اولین‌بار در ایران + قیمت قطعی / مرداد 96
شرایط جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو - شهریور 96
قیمت جدید محصولات شرکت سایپا اعلام گردید - مرداد 96 / محصولات سایپا گران شد
قیمت جدید محصولات پارس خودرو اعلام شد / افزایش قیمت محصولات / مرداد 96
شرایط فروش هیوندای اکسنت شرکت کرمان موتور برای اولین بار اعلام شد + قیمت قطعی
خودروی جدید هایما S5 جهت نمایش به نمایندگی‌های ایران‌خودرو آورده شد + تصاویر
آغاز دور جدید فروش فوری پژو 207 اتوماتیک جدید - شهریور 96
اعلام شرايط پيش‌فروش خودروهای رنو تندر90 و رنو ساندرو
آغاز فروش خودروی جدید MG360 دنده‌ای و اتوماتیک/ مرداد 96 + شرایط فروش
شرایط پیش فروش جدید محصولات ایران خودرو - شهریور 96
نرخ‌های جدید سود بانکی اعلام شد
دستور جنجالی دقیقه نودی نعمت‌زاده حاشیه‌ساز شد
جدول پیش فروش محصولات ایران خودرو با سود مشارکت 25 درصد - شهریور 96
شرایط جدید فروش فوری محصولات ایران خودرو - شهریور 96
جدول قیمت پرطرفدارترین خودروهای وارداتی در بازار تهران
آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما