کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

توافق هسته‌ای با ایران، خواب تجار هندی را آشفته کرده است


کد خبر : ۱۳۵۷۸شنبه، ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰:۲۶۴۰۴۷ بازدید

بازرگانان، کشاورزان و برخی مقامات هند با نگرانی چشم به وین دوخته‌اند. اگر ایران و کشورهای 5+1 به توافق برسند، هند بخش قابل‌توجهی از بازار ...

بازرگانان، کشاورزان و برخی مقامات هند با نگرانی چشم به وین دوخته‌اند. اگر ایران و کشورهای 5+1 به توافق برسند، هند بخش قابل‌توجهی از بازار خود در ایران را از دست خواهد داد و صادرات این کشور ضربه‌ی جدی خواهد خورد.
 
پنکتج پانسال، تاجر اهل هند، این روزها آرام‌وقرار ندارد. شب‌ها با بی‌خوابی دست‌وپنجه نرم می‌کند و به تجویز پزشک به ‌زور قرص‌های خواب چندساعتی چشم‌هایش را می‌بندد.
همه‌ی هراس او از احتمال توافق اتمی کشورهای گروه 5+1 با ایران بر سر برنامه‌ی اتمی است. او به رویترز گفت:«اگر این توافق سر بگیرد، تجارت من ضربه‌ی جدی می‌خورد.»

از زمانی که تحریم‌های سنگین غرب علیه ایران آغاز شد، تجارت پانسال و تجار دیگری همچون او در هند حسابی رونق گرفت. شرکت پانسال ابتدا شرکتی کوچک بود که آهن می‌فروخت. به یمن آغاز تجارت گسترده با ایران، شرکت او روز به روز بزرگ‌تر شد و در تجارت قطعات موتور، خودرو و برخی محصولات شیمیایی نیز فعال شد.در سه سال گذشته میزان صادرات هند به ایران هرسال افزایشی چشمگیر داشته و حالا به بیش از 5 میلیارد دلار رسیده است. همه‌ی این روزهای خوش هند اما با توافق ایران و غرب آشفته خواهد شد.

رویترز گزارش داده که اگرچه رابطه‌ی دوستانه‌ی دیرینه و عمیق ایران و هند برای تجار هندی این امیدواری را ایجاد کرده که بازار ایران را کاملا از دست نخواهند داد، اما کسی تردیدی ندارد که با ورود رقبای اروپایی به بازار ایران، سهم هند از بازار ایران ناچیز خواهد شد.

تلاش برای حفظ بازار ایران

توافق قریب‌الوقوع ایران و کشورهای گروه 5+1 بسیاری از بازرگانان هندی را نگران کرده است. در هفته‌ی جاری یک گروه از بازرگانان به دیدار آرون جایتلی، وزیر بازرگانی هند رفتند تا با مذاکره و لابی با او تلاش کنند که بازار ایران از کف آن‌ها نرود.

به گزارش رویترز نگرانی‌های کشاورزان هندی هم کمتر از تجار و صادرکنندگان نیست. تولیدکنندگان برنج باسماتی، شکر، جو و گندم در هند با دلهره و هراس اخبار مذاکرات را دنبال می‌کنند.در سال‌های گذشته ایران خریدار ۲۰ درصد کل این محصولات کشاورزی هند بود. با ورود انواع مشابه از دیگر کشورها و به‌ویژه کشورهای آمریکای جنوبی به بازار ایران، هند بخش قابل توجهی از بازار ایران را از دست خواهد داد و این ضربه برای کشاورزی هند، جبران‌ناپذیر است. آمریکای جنوبی این محصولات را با کیفیت مشابه و نرخی به مراتب کمتر در بازارهای جهانی ارائه می‌کند.

سعید رفیق احمد، رئیس پیشین "اتحادیه صادرکنندگان هند" به رویترز گفت: «ایرانی‌ها از قدیم به کالای اروپایی علاقه‌ی بیشتری دارند. حالا که ارزش یورو هم درحال سقوط است، برای ما سخت‌تر خواهد بود که با کالای اروپایی در بازار ایران رقابت کنیم.»

دولت هند هم نگران است

فقط بازرگانان هند نیستند که نگران‌اند. دولت هند نیز هراسان است که بازار ایران را از دست بدهد.وزارت نفت هند این روزها نگران است که بعد از توافق احتمالی، دولت ایران ترجیح دهد ساخت میدان نفت و گاز "فرزاد بی" را به شرکت‌های اروپایی واگذار کند. وزارت نفت هند با ایران برای اجرای این پروژه‌ مذاکرات متعددی داشته است.یک مقام وزارت نفت هند که نام‌اش فاش نشده به خبرگزاری رویترز گفت:«مقامات ایران تاکنون به علاقه و پیشنهاد ما برای ساخت این میدان نفتی نه نگفتند. با این‌حال پاسخ مثبت قاطعی هم نشنیدیم.»

هند بعد از چین، دومین مشتری عمده‌ی نفت خام ایران محسوب می‌شود و حالا خواستار آن است که ایران حاضر شود نفت خام را به نرخ کمتری به این کشور بفروشد.
وزارت بازرگانی هند اما کمی خوشبین‌تر است و برخی مقامات این وزارت‌خانه معتقدند که با لغو تحریم‌ها، فرصت‌ها و امکان تجارت با ایران برای هند نیز به‌مراتب بیشتر و آسان‌تر خواهد شد.

روحانی: ایران به دنبال گسترش تجارت با هند است

همزمان اما دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در دیدار روز پنج‌شنبه ( 18 تیرماه) با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند بر گسترش روابط و به‌خصوص روابط اقتصادی میان ایران و هند تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روحانی با تاکید بر این‌که هند و ایران رابطه‌ای "تاریخی و صمیمانه" دارند، گفت که ایران مشتاق گسترش روابط با هند است و در این راه منعی ندارد.
رئیس‌جمهور ایران در این دیدار بر لزوم همکاری با هند و سرمایه‌گذاری در صنعت نفت، گاز، گردشگری و همکاری بخش خصوصی در دو کشور تاکید کرد. روحانی ابراز تمایل کرد که دو کشور در حوزه‌های "فن‌آوری و علم" نیز با یکدیگر به همکاری بیشتر و بهتری بپردازند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها