کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

کنترل حجم مصرف با واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی

کدخبر:۱۳۵۴۳پنجشنبه، ۱۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳:۲۱۱۶۷۱ بازدید

هدف اصلی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها که باید در طول 5 سال تمام فازهای آن اجرایی شود، نزدیک کردن قیمت حامل‌های انرژی به نرخ حقیقی ...

هدف اصلی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها که باید در طول 5 سال تمام فازهای آن اجرایی شود، نزدیک کردن قیمت حامل‌های انرژی به نرخ حقیقی خود است که به این ترتیب هرسال بخشی از این قانون اجرایی شده است.

این در حالی است که براساس قانون هدفمندسازی یارانه‌ها هرسال باید ۲۰درصد قیمت حامل‌های انرژی به نرخ حقیقی خود ( فوب خلیج‌فارس) نزدیک شود. در ابتدای روند اجرای چنین قانونی، پیش‌بینی می‌شد که بر اساس اصول اقتصادی، افزایش نرخ حامل‌های انرژی موجب کاهش حجم تقاضا و مصرف شود درحالی‌که چنین روندی تنها در روزهای نخست اجرایی شدن قانون هدفمندسازی یارانه‌ها رخ داد و طولی نکشید که حجم مصرف به روند سابق خود بازگشت! لازم به یادآوری است که افزایش قیمت، نوع و روش مصرف حامل‌های انرژی می‌تواند بر حجم مصرف تاثیرگذار باشد، اما کاهش حجم مصرف اگر به درستی مدیریت نشود بی‌شک موجب آسیب‌رسانی به سایر بخش‌های اقتصاد شده و نه‌تنها مثمر نخواهد بود بلکه هزینه‌های کلانی را برای دولت در سایر بخش‌های نظام اقتصادی به وجود می‌آورد.
 
هدفمندی یارانه‌ها به شکلی که امروزه در ایران رواج دارد، موجب دامن زدن به رشد نرخ تورم و بالارفتن مصرف‌گرایی شده است در حالی که بسیاری از بخش‌های صنعت و تولید به دلیل نبود یارانه و حمایت دولت به سختی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در کل به جرات می‌توان گفت که هدفمندی یارانه‌ها آنطور که پیش‌بینی می‌شد، نتوانست بر شدت مصرف انرژی تاثیرگذار باشد.

در همین حال ارسلان فتحی‌پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس قانون قرار است که هدفمندسازی یارانه‌ها تا پایان برنامه پنجم توسعه به‌طور کامل انجام شود در گفت‌وگو با صمت گفت: کاهش نرخ یارانه‌ای که دولت برای حامل‌های انرژی در نظر گرفته بود، موجب شد تا میزان مصرف انرژی از سوی مردم کاهش یابد که مصداق این کاهش مصرف را می‌توان در کاهش حجم مصرف گاز طبیعی در کشور دانست. با نزدیک شدن نرخ گاز طبیعی به قیمت حقیقی خود، میزان مصرف در سراسر کشور به طور قابل توجهی کاهش یافت.

وی افزود: با افزایش قیمت حامل‌های انرژی انتظار می‌رود میزان تقاضا برای این سوخت‌های تجدیدناپذیر کاهش یابد. این کاهش تقاضا برای مدت کوتاهی رخ داد، اما طولی نکشید که به میزان سابق خود با کاهش اندک بازگشت. گفتنی است که آمارهای موجود نشان از کاهش مصرف عمومی جامعه دارد به این ترتیب در بسیاری از موارد افراد به بهانه کاهش هزینه‌های خود ترجیح می‌دهند انرژی کمتری (آب، برق، گاز، بنزین و...) را به مصرف برسانند. در این میان نباید از اقشار ضعیف جامعه که به‌طور جد توانایی پرداخت نرخ حقیقی انرژی را ندارند، غافل شد.

فتحی‌پور با تاکید بر اینکه باید تمهیداتی به‌منظور حمایت از اقشار کم درآمد جامعه بیندیشیم، تصریح کرد: با در نظر گرفتن اینکه نرخ حامل‌های انرژی به قیمت حقیقی خود برسد، بسیاری از اقشار نیازمند جامعه به‌ویژه در روستاها، قادر به پرداخت هزینه‌های مصرفی خود نبوده و به این طریق هزینه‌ای مضاعف برای دولت به وجود می‌آید.

این نماینده مجلس نهم اظهار کرد: هدفمندسازی یارانه‌ها به‌تنهایی نمی‌تواند موجب کاهش میزان مصرف انرژی شود. وقوع دائمی چنین روندی (کاهش مصرف انرژی) نیازمند فرهنگ‌سازی و همکاری میان بخش‌های گوناگون جامعه و نظام اقتصادی به‌ویژه در زمینه ساختمان‌سازی است.

وی تاکید کرد: در حال‌حاضر صنایع کشور با استفاده از ابزارآلات و تجهیزات قدیمی به فعالیت می‌پردازند. گفتنی است که ابزارآلات قدیمی به علت استاندارد نبودن برای انجام فعالیت‌های خود به انرژی بیشتری نیاز دارند. به این ترتیب حجم مصرف بالا خواهد رفت. بر اساس مفاد موجود در قانون هدفمندی یارانه‌ها، ۳۰درصد از حجم هدفمندی یارانه‌ها باید به بخش تولید اختصاص یابد تا این بخش جانی دوباره بگیرد در حالی که تاکنون چنین اقدامی انجام نشده است.

در ادامه حسین امیری‌خامکانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت حامل‌های انرژی، یکی از راهکارهای کنترل حجم مصرف است به صمت گفت: بی‌شک افزایش نرخ حامل‌های انرژی موجب کاهش تقاضا خواهد شد، چنانچه با هدفمند کردن یارانه‌ها در وهله نخست شاهد کاهش شاخص تقاضا به‌ویژه برای بنزین بودیم.

وی افزود: رعایت چنین اصلی (افزایش قیمت=کاهش تقاضا) همواره درست بوده است اما در شرایطی که ارزش پول رایج کشور به دلایل گوناگون تنزل یافت، دوباره روند مصرفی سابق انرژی بازگشت. این در حالی است که افزایش نرخ حامل‌های انرژی به‌تنهایی نمی‌تواند بر میزان کاهش حجم مصرف انرژی تاثیرگذار باشد بلکه باید زیرساخت‌های حمل‌ونقلی، عمرانی و ساختمانی کشور نیز همزمان با هدفمندی نرخ حامل‌های انرژی اصلاح شده و بهبود یابد.

بر اساس این گزارش می‌توان گفت که هدفمندی یارانه‌ها به تنهایی نمی‌تواند بر کاهش شدت مصرف انرژی تاثیرگذار باشد. به عبارت دیگر باید زیرساخت‌های مساعد برای اجرایی شدن و تبعات هدفمندی یارانه‌ها را فراهم و سپس عمل کرد. البته قانون هدفمندی یارانه‌ها باید در بلندمدت اجرا شود تا نتایج آن مشاهده شود.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

من: 1394/4/1816:57:43،
76
79
هدفمندی یارانه ها همش کشکه. تنها هدفی که از روز اول بود و هست, خالی کردن جیب مردم به این روشه. وگرنه تو مملکتی که اینهمه منابع اولیه داره, و همشون هم ملی هستند, وقتی دولت هیچ امکاناتی به مردم نمیده و مردم باید بابت همه چی پول بدن, درآمد حاصل از این منابع کجا میره ؟؟؟
تو جیب دوستان !
بی خیال: 1394/4/1818:28:28،
72
22
دوست من مثل اینکه یادت رفت که چند روز پیش مسئولین کشور اعلام کردنند که ایران حامی ملتهای مظلوم وستم دیده جهان است که این ملتها عبارتند از سوریه .یمن .عراق .کشورهای افریقای وبحرین وفلسطین دها کشور دیگه که بر گردن ماحق دارند حتی اخبار 1ساعته سیما 50 دقیقه اش مربوط به این کشورهاست
s: 1394/4/1821:07:04،
38
33
به نظرم مثبت و منفی ها دستکاری میشه
علی: 1394/4/1821:39:42،
35
32
کسی که پولداره و بخواداسراف کنه بازم اسراف میکنه و عین خیالشم نیست چون هرچی قبض بیاد...میده.اما کسی که نداره هی فشار روش بیشتر میشه.
مجید: 1394/4/1819:11:50،
50
22
خاک بر سر ما که سکوت می کنیم. چرا مجلس خودروسازها را وادار نمی کند خودروهای کم مصرف بسازند؟ چرا شهرداری استانداردهای ویژه برای کاهش مصرف انرژی در ساخت خانه ها یا ساختمانها در تظر نمی گیرد؟ چرا وزارت بازرگانی جلوی واردات کولرهای پرمصرف را نمی گیرد؟ چرا سازندگان یا واردات کنندگان تجهیزات گرمایشی ملزم به رعایت استانداردهای پیشرفته ی کاهش مصرف نمی شوند؟
استاد: 1394/4/1819:52:27،
41
31
من نفهمیدم سهم دولت و حاکمیت از هدفمندی چیه؟ وظبفه اونا چیه؟ فقط مردمند باید کم مصرف کنند؟ اونم به زورگرون کردن و سنجیدن قیمت انرژی با قیمت اروپا در حالی که 10% اونا هم درامد و رفاه ندارند:
خونه غیر عایق؛ غیر استنادارد، با در و دیوار و پنجره کاغدی و سمبل شده، لوازم مصرف کننده انرژی همگی پر مصرف و غیر استاندارد، ماشین ها قاتل بنزین و گازویل و پر اصطهلاک؛ سوخت بی کیفیت، ناوگان حمل و نقل عمومی ناکافی، بی کیفیت، غیر ایمن، محدود، هدر رفت وحشتناک انرژی در مسیر تولید و انتقال به مصرف کننده، کشاورزی سنتی و غیر علمی و پر مصرف و اشتنباه، شهر سازی ویران و در هم و برهم در اکثر شهرها، عدم برنامه ریزی برای مصرف انرژی های تجدید پذیر خورشید و باد، جاده های غیر استنادارد که باعث مصرف بیشتر سوخت، اصطهلاک بیشتر ماشین، کشته و زحمی شدن بیشتر و نهایتاً هدر رفت انرژی و پول،و..
همه اینا قراره به گران کردن و مصرف
استاد: 1394/4/1819:55:53،
40
27
ادامه:
و کم مصرف کردن مردم حل بشه، یعنی تنها هدف هدف مندی کردن یارانه به سمت نابود کردن مردم و گرفتن پول بیشتر ازشون و واریز اون به دولت و سایر نهادهای بوق است که در کشورهای بوق خرج کنند و سیاست حمایت از مهره های سوخته و به درد نخور در سایر کشورها و البته در کنارش هم اختلاص بیشتر و ریخت و پاش بیشتر برای خود مسولین با شدت بیشتر ادامه یابد
متاسفم برای خودم و تک تک مردم بیچاره تر از خودم...
Alen: 1394/4/1820:47:02،
27
30
سلام. اينكه مسئولان محترم مي فرمايند قيمت ها بايد به اصطلاح به فب خليج فارس نزديك شود كاملا منطقيست ولي در طرف ديگر بايد لوازم و تجهيزات به روز با مصرف انرژي AA جايگزين تجهيزات قديمي شود و معتقدم كه دولت بايد روند اين نو سازي رو سهولت ببخشه براي مثال بنزين گران شد ولي نه كيفيت بنزين بالا رفت نه خودرو هاي داخلي!!!
چرا بايد خودرو سازي كه نام بزرگترين خودروساز خاورميانه را يدك مي كشد خودرويي توليد كند كه بنا به إظهار سايت خودش ١٣/٨ ليتر يعني حدودا ١٤ ليتر در شهر مصرف كند؟!؟!
چرا خودرو ها به بهانه يورو ٤ سه ميليون گران فروخته ميشه فقط بخاطر يه كاتاليزر
ولي به علت نبود بنزين مناسب همون سنسور اكسيژن خراب ميشه و بدتر اينكه دو ماه مصرف كننده إيراني كه هر جور مورد بي لطفي قرار گرفته تاوان عدم سوخت و نوبت واستادن سنسور اكسيژن ميده ؟!؟

دستمزد: 1394/4/1820:58:11،
33
27
شما حقوق ها رو هم می تونی به خلیج فارس برسونی که قیمت فوب خلیج می خوای ؟؟؟
حتی به یک پنجم کشوری مثل کویت هم می تونیم برسیم از نظر دستمزد ؟ عربستان ؟ امارات ؟
Kamran.qamgosar: 1394/4/1821:45:55،
36
30
شما جای من.یه کاری بکنید 405 بنده کمتر از صدی دوازده بسوزونه.من پدرو درومده حتی کولر نمیگیرم.سرویسهای دوره ای سر موقع انجام میشه.من که نمیتونم معجزه کنم صدی پنج بسوزونه.شما یه راه حل بزار پیش پای من.میخوای بمیرم بنزین مصرف نشه؟بی تعارف.
رضا: 1394/4/1901:29:14،
18
17
اینا همش بهانست برا دلالی بیشتر دولت و وسلام.مصرف کم و... بهانست.
مجید: 1394/4/1913:20:40،
18
17
میدونی مشکل بی لیاقتی دولتمردان ماست قیمتها برود بالا تورم و کم ارزش شدن پول ملی و باز قصه از نوع تا به کی خدا می داند البته خودشان این داستان را از انموقع که امدند مدانند فقط می خواهند من وشما را سر گرم نگه دارند که بیگاری زیاد بمان فشار نیارد
افشین: 1394/4/1914:03:25،
17
17
سلام. میذاشتین یه بادی به قیمتهای جدید بخوره بعد دوباره حرف از افزایش قیمت میزدین.ظلم هم حدی داره آخه.از اسلام ومسلمونی فقط اسمش رو یدک میکشیم
محمدازکاشمر: 1394/4/1916:53:03،
18
19
هرموقع صحبت ازواقعی شدن قیمتها باشه یعنی قصد افزایش قیمت رو دارن تواین سی وچند سال اینو فهمیدیم
علی: 1394/4/1920:04:41،
29
29
آقا من دیروز از سفر دبی اومدم اونجا ماشین کرولا 2013 کرایه کردم دربست با بیمه کامل سرقت و تصادف روزی 80 درهم (72 هزارتومان) بنزین زدم گالنی 5 درهم (هر گالن 4.8 لیتره ) یعنی لیتری 920 تومن که از ایران ارزونتره تازه دبی نولید نفت نداره و از ایران و ابوطبی نفت وارد میکنه و تو پالایشگاهش تولید بنزین میکنه بعد من تو ایران جک اتومات خریدم 60 میلیون و تو دبی مدل جدید فولشو میدن 33000 درهم (حدود 30 میلیون با 4 سال گارانتی و یک سال تعویض رایگان خودرو در صورت هرنوع نقصی )
مهر ان: 1394/4/1921:29:35،
28
27
کدام واقعیت؟ قیمت بنزین ایران نسبت به ارزش پول خودمان ازتمام دنیا گرانتراست دیگه چرااینقدرچرت وپرت میگید؟

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل