کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

تقلبی به نام کم‌کردن کیلومترشمار خودروها!

کدخبر:۱۳۵۲۴چهارشنبه، ۱۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷:۱۳۳۴۳۸۱ بازدید

بنگاهداران اتومبیل حکایتی شیرین و تکراری را از سال‌ها قبل برای خریداران اتومبیل می‌گویند و بر آن پافشاری می‌کنند، حکایتی نخ‌نما که برخی ...
تقلبی به نام کم‌کردن کیلومترشمار خودروها!

 بنگاهداران اتومبیل حکایتی شیرین و تکراری را از سال‌ها قبل برای خریداران اتومبیل می‌گویند و بر آن پافشاری می‌کنند، حکایتی نخ‌نما که برخی اوقات باعث خنده خریدار اتومبیل هم می‌شود.

بنگاهداران رسم‌شان بر این است که می‌گویند «این ماشین مال یک خانم دکتر بوده که فاصله 500 متری بین خانه و مطب را با آن طی می‌کرده و از بس سر خانم دکتر شلوغ بوده و بیمارها راحتش نمی‌گذاشتند، او حتی فرصت رفتن به یک مسافرت کوتاه تا «اوشان- فشم» را نداشته است، می‌گویید نه؟! بفرمایید کیلومترشمار آن را نگاه کنید، خودتان متوجه می‌شوید که این اتومبیل در حد صفر کیلومتر است و فقط 30 هزار کیلومتر کار کرده است...» و خلاصه با این حرف‌ها خریدار را مجبور می‌کنند سرش را داخل اتومبیل‌ها مثلا ۶،۵ سال کار کرده کند و با شگفتی تمام ببیند که این اتومبیل در این ۵، ۶ سال فقط ۳۰ هزار کیلومتر کار کرده است. البته این روزها خیلی‌ها متوجه این بلوف قدیمی شده‌اند و گوش‌شان به این حرف‌ها نیست و خودرو را براساس مدل و قیمت بازار می‌خرند. با این حال بنگاهداران اتومبیل حاضر نیستند از این سنت دیرینه رکب‌زنی خودشان کوتاه بیایند، زیرا بسیاری از آنها با کسانی که می‌توانند کیلومتر شمار را دستکاری کرده و کیلومترها را به عقب برگرداند، آشنا هستند و به این دلیل است که گاهی در دادسراها شکایت‌هایی با عنوان «دستکاری در کیلومترشمار» مطرح می‌شود. در گزارش امروز تلاش داریم شما را با پدیده کیلومترشمار و حاشیه‌های آن آشنا کنیم و در این زمینه هم توضیحاتی برای‌تان داریم.

کیلومترشمار را بهتر بشناسیم

کیلومترشمارهای مکانیکی سال‌های سال راه‌ها را گز کرده‌اند. این کیلومترشمارها با اینکه منسوخ شده‌اند اما به علت سادگی‌شان بسیار جالب هستند. کیلومترشمار مکانیکی از چیزی تشکیل نشده است جز یک چرخ دنده با ضریب چرخش باورنکردنی. امروزه کیلومترشمارهای دیجیتال با هزینه کمتر و تجهیزات بیشتر، جایگزین کیلومترشمارهای مکانیکی شده‌اند، ولی به اندازه آنها جالب نیستند.کیلومتر شمارهای مکانیکی به وسیله کابلی انعطاف‌پذیری که از فنر بسیار فشرده ساخته شده است، می‌چرخند. این کابل معمولا داخل یک روکش فلزی محافظ که یک لایه لاستیکی هم دارد، می‌چرخد. در دوچرخه‌ها، یک چرخ کوچک که به چرخ دوچرخه چسبیده است، این کابل را می‌چرخاند و ضریب چرخش کیلومترشمار به اندازه این چرخ کوچک بستگی دارد. در خودروها، چرخ دنده‌ای که به شفت خروجی گیربکس متصل است، این کابل را می‌چرخاند. کابل، چرخش را به صفحه کیلومترشمار و از آنجا به شفت ورودی کیلومترشمار منتقل می‌کند.
 

نقش چرخ‌دنده‌ها در کیلومترشمار

کیلومترشمار از 3 چرخ‌دنده مارپیچ استفاده می‌کند تا به ضریب چرخش خودش یعنی 1690 در برابر ۱ دست پیدا کند. شفت ورودی، نخستین چرخ‌دنده مارپیچ را که به یک چرخ‌دنده گرد وصل است، می‌چرخاند. چرخش کامل چرخ دنده مارپیچ، فقط یک دندانه از چرخ دنده گرد را رد می‌کند. این چرخ دنده، یک چرخ دنده مارپیچی دیگر را به حرکت در می‌آورد که خود آن هم یک چرخ دنده گرد دیگر را می‌چرخاند. چرخ‌دنده آخر به دندانه شاخص‌های رقمی کیلومترشمار متصل است. هر شاخص دارای یک ردیف دندانه در یک طرف و ۲دندانه مجزا در طرف دیگر است. وقتی ۲دندانه مجزا به چرخدنده پلاستیکی سفید نزدیک می‌شوند، یکی از دندانه‌ها داخل دندانه‌های ردیفی می‌افتد و به همراه شاخص رقمی می‌چرخد تا زمانی که دندانه رد شود.

همین چرخ دنده با یکی از دندانه‌های شاخص رقمی بزرگتر درگیر می‌شود و آن را ۰/۱ دور می‌چرخاند. حالا متوجه می‌شوید که چرا وقتی کیلومترشمار می‌خواهد اعداد بزرگ را نمایش بدهد (مثلا بین ۱۹/۹۹۹ و ۲۰ هزار) عدد ۲ که در سمت چپ قرار دارد، نمی‌تواند با سایر اعداد به‌طور کامل در یک ردیف قرار گیرد. کمی تاخیر چرخ‌دنده که در دنده‌های کمکی سفید وجود دارد، از تراز بودن کامل اعداد جلوگیری می‌کند. معمولا مسافت پیموده شده باید به ۲۱ هزار کیلومتر برسد تا اعداد دوباره در یک خط قرار گیرند. شاید دیده باشید که اعداد اینگونه کیلومترشمارهای مکانیکی را می‌توان تغییر داد. وقتی اتومبیل با دنده عقب حرکت می‌کند، کیلومترشمار هم در جهت عکس کار می‌کند. کلک دیگری که می‌توان زد، وصل کردن کابل کیلومترشمار به یک دریل و چرخاندن آن در جهت عکس است تا مسافت پیموده کم شود.
 

تقلبی به نام « برگشت کیلومترها به عقب!! »

یک تقلب رایج درباره اودومتر، تغییر دادن عدد نشان داده شده به‌وسیله آنهاست که معمولا به آن «کلاکینگ» می‌گویند. این‌کار برای کمتر جلوه دادن مقدار مسافت طی شده به‌وسیله خودرو انجام می‌شود و در نتیجه می‌توان قیمت ظاهری خودرو را افزایش داد. بیشتر خودروهای امروزی اودومترهای دیجیتال دارند که مسافت طی شده را در ماجول کنترل موتور ذخیره می‌کند. بدین ترتیب دستکاری مسافت طی شده سخت (ولی نه غیرممکن) می‌شود. درباره اودومارهای مکانیکی می‌توان آنها را از خودرو جدا کرد و ارقام را به عقب برگرداند یا می‌توان سیم متصل به آن را جدا کرد و به یک زوج اودومتر- سرعت‌سنج دیگر متصل کرد.

در اودومترهای امروزی مسافتی را که خودرو به سمت عقب حرکت می‌کند نیز به مقدار اودومتر اضافه می‌کنند تا مقدار نشان داده شده به‌طور دقیق مقدار استفاده و استهلاک خودرو را نشان دهد(در خودروهای قدیمی‌تر می‌توان با حرکت به سمت عقب مقدار عدد نشان داده شده را کاهش داد). قیمت فروش یک خودرو تحت‌تاثیر عدد نشان داده شده اودومتر است اما از آنجایی که اودومترها در کنترل مالک خودرو هستند، به‌طور ذاتی غیر ایمن هستند. بسیاری از قانونگذاران قوانینی تصویب کرده‌اند که افرادی را که اعداد اودومتر را تغییر می‌دهند، جریمه کنند. در امریکا و بسیاری از کشورهای دیگر از مکانیک‌ها خواسته می‌شود تا هر موقع خودرویی تعمیر شد، مقدار کیلومترشمار آن را ثبت کنند. پس از آن شرکت‌هایی مثل «کار فکس» از این اطلاعات استفاده می‌کنند تا به خریداران خودرو برای فهمیدن اینکه آیا اودومتر به عقب برگردانده شده است یا نه کمک کنند.

 اعتماد به میزان کارکرد خودرو بر اساس ادعای مالک

متاسفانه بسیاری از فروشنده‌ها با دستکاری کیلومتر و پایین آوردن میزان کارکرد اقدام به فروش خودرو با قیمتی گرانتر از ارزش واقعی آن می‌نمایند. در این صورت هم خودرو را گرانتر خریده‌اید و هم بدلیل کارکرد زیاد هزینه‌های نگهداری بیشتری را در آینده متحمل خواهید شد. حتی در بسیاری موارد با چک کردن ای سی یو هم امکان تشخیص میزان کارکرد واقعی میسر نیست. پس تنها به کیلومتر اعلامی بسنده نکنید. شرایط سلامت کلی خودرو را در نظر بگیرید، گاهی با مراجعه به نمایندگی که خودرو مذکور در آن سرویس میشده و مشاهده‌ سوابق می‌توان به حدود کیلومتر واقعی پی برد. حتی می‌توانید فاکتورهای قدیمی را از مالک بخواهید و با یک آنالیز ساده نتیجه‌گیری کنید. معمولاً کیلومتر به همراه تاریخ مراجعه در فاکتورهای نمایندگی ذکر می‌شود. به عنوان مثال خودرویی 4 ساله که دو سال قبل تسمه تایمش در کیلومتر 60 هزار تعویض شده و اکنون بعد از گذشت 2 سال از آن تاریخ، ادعای کیلومتر 80 هزار دارد کاملاً مشکوک است! هوشیار باشید. گاهی خودرویی کیلومتر بسیار پایین را نشان می‌دهد ولی با کمی دقت متوجه می‌شوید 90 درصد لاستیک‌ها تمام شده، دور فرمانش رفته و یا کناره صندلی راننده ساییده شده، خوب مشخصاً کاسه‌ای زیر نیم کاسه است! هر چند فروشنده می‌تواند با استفاده از روکش صندلی و فرمان و یا تعویض لاستیک‌ها شما را فریب بدهد و در کیلومترهای بالای صد هزار هم تشخیص حقیقت گاهی غیر ممکن می‌شود ولی حداقل در موارد خیلی مشخص می‌توان جلوی فریب خوردن را گرفت. 

مخترعان مشهور کیلومترشمار

اگرچه نام «بنجامین فرانکلین»، فیلسوف و دانشمند امریکایی در زمره کسانی است که کیلومترشمار را اختراع کرده‌اند، اما براساس شواهد و اسناد تاریخی نوشته‌اند که حدود ۲هزار سال قبل از میلاد مسیح در یونان، ساخت وسیله‌ای به نام کیلومترشمار به‌وسیله شخصی به نام «ارشمیدس» (نه آن ارشمیدس شیمیدان که در ۲۱۲ سال قبل از میلاد متولد شد) در یونان ساخته شده است و بعد از آن از «لئوناردو داوینچی» نیز به‌عنوان یکی از سازندگان و مخترعان کیلومترشمار سخن به میان رفته است، اما جهان امروز کیلومترشمارهایی را که از آن در صنعت اتومبیل‌سازی استفاده می‌شود به نام «بنجامین فرانکلین» امریکایی می‌شناسد. بنجامین همان کسی است که تصویر او را روی بیشتر دلارهای امریکایی تماشا می‌کنید و یکی از معتبرترین نام‌ها در فرهنگ، اقتصاد و سیاست امریکا به شمار می‌رود.

به این بهانه نگاهی گذرا به زندگی و آثار سازنده و مخترع کیلومترشمار می‌پردازیم. بنجامین فرانکلین، متولد ۱۷ ژانویه ۱۷۰۶ یکی از پدران بنیانگذار ایالات متحده است. فرانکلین دانشمند، نویسنده برجسته و چاپخانه‌دار، طنزنویس، نظریه‌پرداز سیاسی، سیاستمدار، رییس پست، مخترع، فیزیکدان، فعال مدنی و دیپلمات بود. به عنوان یک دانشمند او یکی از چهره‌های بزرگ در روشنگری امریکا و تاریخ فیزیک برای کشف‌هایی که کرده بود و نظریه‌هایش در زمینه برق است. میله برق‌گیر، عینک دو کانونی، اجاق گاز فرانکلین، کیلومترشمار اتومبیل و شیشه آرمونیکا از اختراعات او هستند. همچنین او نخستین کتابخانه عمومی در امریکا و نخستین ایستگاه آتش‌نشانی «پنسیلوانیا» را ایجاد کرد. فرانکلین لقب نخستین امریکایی را برای تلاش‌های خستگی‌ناپذیرش برای اتحاد امریکا به دست آورد. به عنوان نویسنده و سخنگوی کلونی‌های متعدد در لندن، بعد به عنوان نخستین سفیر امریکا در فرانسه، مثالی از مردم امریکا برای دنیا بود.

فرانکلین که به سطح کار خود در شهرش افتخار می‌کرد، روزنامه‌نگار و چاپخانه‌داری موفق در فیلادلفیا، پیش‌روترین شهر در کلونی‌ها شد. او با انتشار کتاب «ریچارد آلماناک فقیر» و «پنسیلوانیا گازت» درآمد قابل‌توجهی کسب کرد. او شهرت بین‌الملی علمی قابل‌توجهی به دلیل آزمایش‌هایش در زمینه الکتریسیته و اختراع‌های معروفش، به‌ویژه برق‌گیر پیدا کرد و نقش عمده‌ای در ایجاد دانشگاه «پنسیلوانیا» داشت و به عنوان نخستین سرپرست جامعه فیلسوفان امریکایی انتخاب شد. فرانکلین یک قهرمان ملی لقب گرفت، زمانی که تلاش‌هایی برای حذف قانون نامحبوب برچسب‌ها را در پارلمان رهبری کرد، به‌وسیله بسیاری برای نمایندگی امریکا در فرانسه مورد تحسین قرار گرفت و یکی از مهم‌ترین مهره‌ها در توسعه دوستانه روابط فرانسه ـ امریکا بود. سال‌ها مسئول ارتباط بریتانیا با کلونی‌ها بود، همین موضوع به او این امکان را داد که اولین شبکه ارتباط ملی را راه‌اندازی کند. او در اواخر عمرش تمامی برده‌هایش را به فروش رساند و یکی از معروف‌ترین شخصیت‌های ضدبرده‌داری شد. زندگی رنگارنگ او و میراث دستاوردهای علمی و سیاسی‌اش و لقب یکی از تاثیرگذارترین پدران امریکا، همگی خود را در گرامی‌داشتن یاد او در سکه‌ها و اسکناس‌ها؛ کشتی‌های جنگی؛ نام بسیاری شهرها، روستاها، مراکز آموزشی و شرکت‌ها بیش از ۲۰۰ سال پس از مرگش زنده نگه داشته است.


کیلومترشمارهای عهد «داوینچی»

انسان امروز از پدیده‌ها و وسایلی استفاده می‌کند که بیشتر تصور می‌شود در همین چند دهه پیش اختراع شده‌اند، حال آنکه وقتی ریشه‌های این پدیده‌ها را جستجو می‌کنید، سر از تاریخ درمی‌آورند، وسیله‌ای مثل کیلومترشمار، انسان را به همین اشتباه اولیه دچار می‌کند و تا درباره آن کمی مطالعه می‌کنید متوجه می‌شوید که چینی‌های عهد باستان از این وسیله در زندگی روزمره خود استفاده می‌کرده‌اند. با این حال خوب است بدانید که کیلومتر شمار یا مایلومتر مسافتی را که یک خودرو حرکت کرده است، نشان می‌دهد. این وسیله ممکن است الکتریکی، مکانیکی یا ترکیبی از هر ۲ اینها باشد. لغت اودومتر از واژه‌های یونانی «هودوس» به معنای «راه یا دروازه» و واژه «مترون» به معنای «اندازه مشتق» گرفته شده است. در خودروهای ابتدایی حداکثر عدد ۹۹۹۹۹ کافی بود، ولی با پیشرفت خودروها به یک رقم بیشتر احتیاج بود. وقتی که عدد نشان داده شده به بیشترین مقدار خود می‌رسد، ادومتر دوباره از صفر شروع به کار می‌کند.
 
در بیشتر خودروهای امروزی یک مسافت‌سنج نیز موجود است. بر خلاف ادومتر، مسافت‌سنج در هر لحظه قابل صفر کردن است و بنابراین این امکان را می‌دهد تا مسافت طی شده در یک سفر یا در قسمتی از سفر را اندازه‌گیری کرد. در گذشته اودومترها کاملا مکانیکی بوده‌اند اما در بیشتر خودروهای امروزی به شکل الکتریکی هستند. خودروهای لوکس معمولا چند مسافت‌سنج دارند. بیشتر مسافت‌سنج‌ها حداکثر مقدار ۹۹۹۹ را می‌توانند نشان دهند. با استفاده از مسافت‌سنج می‌توان مسافتی را که با هر باک بنزین خودرو می‌توان طی کرد، اندازه گرفت. بدین ترتیب به راحتی می‌توان بازدهی انرژی خودرو را با دقت خوبی زیرنظر داشت. استفاده رایج دیگر مسافت‌سنج این است که با صرف‌نظر از آن در هر مرحله از سفر می‌توان فهمید که چه موقع باید پیچید.
 
احتمالا نخستین شواهد استفاده از اودومتر را می‌توان در کار «هایپلینی و استرابون» یافت. هر ۲ نویسنده فاصله راه‌هایی را که اسکندر مقدونی طی کرده است و به‌وسیله ۲ نفر از فاصله‌سنج‌های او «دیوگنتوس» و «بائتون» اندازه گرفته‌اند، در کتاب‌های خود نوشته‌اند. دقت اندازه‌گیری‌های این ۲ فاصله‌سنج نشان می‌دهد که آنها از یک ابزار مکانیکی استفاده کرده‌اند. برای مثال فاصله بین ۲ شهر «هیکاتومپیلوس» و «الکسانریا آریون» که بعدها به قسمتی از راه ابریشم تبدیل شد، به‌وسیله فاصله‌سنج‌های اسکندر ۵۲۹ مایل انگلیسی اندازه‌گیری شده است که با اندازه واقعی آن، ۵۳۰ مایل انگلیسی، فقط ۰/۴درصد اختلاف دارد. از آنجایی که این تفاوت‌های کم با توجه به تغییراتی که در جاده‌ها در ۲۳۰۰ سال گذشته رخ داده‌اند، قابل‌توجیه است، دقت کلی این اندازه‌گیری‌ها ایجاب می‌کند این فاصله‌سنج‌ها از یک ابزار پیچیده استفاده می‌کرده‌اند، هر چند به استفاده از چنین ابزاری به طور مستقیم اشاره‌ای نشده است. «لئوناردو داوینچی» نیز سعی کرد مطابق این توصیفات این دستگاه را بسازد اما نتوانست. بعدها «بنجامین فرانکلین» نمونه خود را ساخت. او هنگامی که با کالسکه به مسافرت می‌رفت یک «اودومتر ساده» را ساخت. او می‌خواست بداند چه مقدار و با چه سرعتی حرکت کرده است؟ اودومتر به شکلی که در سیستم‌های جدید استفاده می‌شود، در آن برای کنترل هر رقم یک چرخ‌دنده جدا وجود دارد. در سال 1847 میلادی به‌وسیله «ویلیام کلایتون» با کمک «اوسون پرات» ساخته شده است. او اودومتر را برای شمارش تعداد چرخش‌های چرخ‌های واگن‌های اولیه ساخت. اودومتر حداقل ۲ چرخ‌دنده داشت، یکی که هر یک چهارم مایل می‌چرخید و دیگری که هر ۱۰ مایل می‌چرخید.

استفاده از «جی‌پی‌اس» به عنوان اودومتر

به‌تازگی ورزشکاران به این نتیجه رسیده‌اند که با استفاده از اودومترهایی که از یک گیرنده «جی‌پی‌اس.آر» (جی‌پی‌اس) استفاده می‌کنند، می‌توان به طور بسیار دقیقی مسافت‌های طی شده در فعالیت‌های ورزشی را اندازه‌گیری کرد. در حالی که این وسیله درواقع قدم‌ها را نمی‌شمارد ( از هیچ پاندولی استفاده نشده است) یک اودومتر پیشرفته می‌تواند مسافت طی شده را به‌طور دقیق تا حدود ۱۱۰۰ مایل (بر حسب مدل این عدد ممکن است به ۱۱ هزار مایل نیز برسد) محاسبه کند. ۱۱ هزار مایل تقریبا مسافت طی شده در ۲ قدم است (۱/۶۰۹ متر). اودومترهای متریک دقیق دقتی تا حدود ۱۱۰۰ یا ۱۱هزار کیلومتر یعنی به ترتیب ۱۰ یا ۱ متر دارند. همچنین با استفاده از اودومترهای «جی‌پی‌اس» می‌توان با هزینه بسیار پایینی دریافت که سرعت‌سنج و اودومتر خودرو درست عمل می‌کنند.
 

کیلومترشمارهای کامپیوتری دوچرخه‌ها

اگر سری به یک دوچرخه فروشی بزنید، به احتمال زیاد هیچ کیلومترشمار یا سرعت‌سنج کابلی نخواهید دید؛ در عوض، دوچرخه‌های کامپیوتری به چشم‌تان خواهد خورد. در دوچرخه‌های کامپیوتری یک آهنربا به یکی از چرخ‌ها و یک مبدل نیز به دوشاخه چرخ وصل شده است. با هر چرخش چرخ، آهنربا یک‌بار از جلوی مبدل رد می‌شود و جریان برقی با ولتاژ پایین در مبدل تولید می‌کند. کامپیوتر تعداد این پالس‌ها یا افزایش ولتاژها را می‌شمرد و از آنها برای محاسبه مسافت پیموده شده استفاده می‌کند. اگر تا به حال یکی از این دوچرخه‌ها را سر هم کرده باشید، می‌دانید که باید کامپیوتر آنها را مطابق با محیط چرخ‌ها برنامه‌ریزی کنید. محیط چرخ برابر است با مسافت پیموده شده در یک گردش کامل چرخ. هر بار که کامپیوتر متوجه یک پالس می‌شود، یک رقم به کل مسافت پیموده شده اضافه کرده و عدد جدید را روی صفحه نمایش نشان می‌دهد.
 
بسیاری از خودروهای مدرن نیز از سیستمی نظیر این استفاده می‌کنند ولی به جای داشتن یک مبدل مغناطیسی روی چرخ، از یک چرخ‌دنده که به شفت خروجی گیربکس متصل است و یک حسگر مغناطیسی که پالس‌های ناشی از ردشدن دندانه‌های چرخ‌دنده را می‌شمارد، استفاده می‌کنند. بعضی خودروها از یک صفحه روزنه‌دار و یک مبدل لیزری استفاده می‌کنند، درست مثل موس کامپیوتر. در اینجا نیز مانند مثال دوچرخه، کامپیوتر خودرو با هر پالسی که دریافت می‌کند متوجه مسافت پیموده شده می‌شود و از این اطلاعات برای نشان دادن ارقام جدید روی صفحه کیلومترشمار استفاده می‌کند.

یکی از موارد جالب درباره کیلومترشمارهای کامپیوتری خودرو، نحوه انتقال اطلاعات به صفحه کیلومترشمار است. به جای اینکه یک کابل چرخنده سیگنال مربوط به مسافت را منتقل کند، اطلاعات مربوط به مسافت (در کنار بسیاری اطلاعات دیگر) از طریق یک کابل مجزا که به واحد کنترل موتور متصل است، به صفحه کیلومترشمار منتقل می‌شود. خودرو شبیه یک شبکه کامپیوتر محلی است که ابزارهای متفاوتی به آن متصل است. برخی ابزارهایی که می‌توانند به شبکه کامپیوتری خودرو متصل شوند، عبارتند از: واحد کنترل موتور، سیستم کنترل آب و هوا، صفحه کیلومتر، شیشه بالابرهای برقی، رادیو، سیستم ترمز ضدقفل، ماژول کنترل کیسه‌های هوا، ماژول کنترل بدنه (که لامپ‌های داخل کابین و... را کنترل می‌کند) و ماژول کنترل گیربکس.

* حسن فرازمند

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

اسی: 1394/4/1713:18:53،
166
33
به نظرم باز ایرانجیب تو تیتر زدن اشتباه کرد این بیشتر اطلاع رسانی بود.
حرفه ای: 1394/4/1714:28:04،
46
72
دوستان عزیز توجه کنید
به راحتی میتوان کارکرد واقعی کیلومتر ماشین را فهمید
روش به این صورت است که اج لاستیک زاپاس را با یک سکه اندازه بگیرید و با اج لاستیک های زیر ماشین مقایسه کنید به ازای هر ۱۰ هزار کیلومتر یک میلی متر از عاج خورده میشود و لاستیک ها هم ۸۰ هزار کیلومتر عاج دارند
به طور مثال برای ماشینی که ۴۰ هزار کیلومتر کار کرده است نصف عاج خورده میشود .
البته این روش برای وقتی است که لاستیک ها عوض نشده باشند پس همواره مارک لاستیک های زیر ماشین و زاپاس را ببینید که یکی باشد و عوض نشده باشند.
به ساییدگی دور فرمان نیز توجه کنید ماشینی که ۳۰ هزار کیلومتر کارکرده باشد ساییدگی بسیار جزیی دارد ولی ماشینی که ۸۰ هزار. کیلومتر کارکرده به وضوح ساییدگی فرمان مشخص است.
موفق باشید
سامان: 1394/4/1714:32:39،
56
20
نتیجه مذاکرات معلوم نشده ایرانجیب هم مونده دیگه چه خبری برنه فکر کنم از فردا هرچی مقاله تو انقلاب هست رو اینجا ببینیم
محسن: 1394/4/1714:48:05،
111
20
الان مد شده میگن ماشین چند سال خواب بوده!
همايون: 1394/4/1717:30:04،
36
22
آقاي حرفه اي؛ اين روش براي ماشين هاي زير 80تا كاكرد جواب ميده. در ضمن عمر لاستيك ها هم متفاوت هست. بسته به جنس لاستيك و وزن ماشين. من خودم ماشينم رو با همين كنترل تاريخ ساخت لاستيك و ماشين و سائيدگيش مطمئن شدم كيلومترش درست هست. چون لاستيك هاش ماركي بود كه توي مدت معلومي مينداختن و ديگه ننداختن. الان برو آگهي هاي سايت ب... را ببين. همه ماشينايي كه بالاي 7-8 سال و بيشتر كار كردن،​همه همشون زير 140تا كاركرد دارن. مگه ميشه! مگه داريم! اينايي كه تو خيابون مي بينيم مال كجان پس؟
سامان: 1394/4/1718:37:06،
81
19
تاریخ آمریکا رو توضیح دادی یا کیلومترشمارو؟
عمو شهرام: 1394/4/1808:20:12،
32
12
یه مدل دیگه هم از دست کاری وجود داره که نویستده مقاله احتمالا نمی دونه و اون تبدیل کیلومتر به مایل هست که تقریبا مسافت طی شده را نصف نشان میدهد . ( جهت اطلاع )
جالبه: 1394/4/1810:07:13،
31
14
0000 دستگاه دیاگ با 1 دقیقه و 5 تا 10 هزار تومن هزینه0000
من سمند دوگانه بردم که مطمین بشم چقدر کارکرده
کیلومتر خودم 72 هزار بود و دستگاه نشون داد کارکرد واقعی 102 هزار که 83 هزار با گاز رفته و 19 هزارتا با بنزین دقیق بهت میگه
از اولم شک کردماااا
این کار برای تعویض یه سری قطعات مثل تسمه تایم مهمه
علی: 1394/4/1815:27:33،
38
21
اتفاقا ال لگن هیچم ماشین خوبی نیست هم زشته هم اتاق بدی داره وسایلشم که خیلی گزونه
.............
پوریا: 1394/4/1713:22:09،
153
22
کلا همه چی مون به همه چی مون میخوره.!!!
رضا: 1394/4/1715:03:32،
41
44
تورو خدا تو اصلن متن رو خوندی یا مستقیم نظر دادی. اینقده بدم میاد از این عمو ناله ها, محض اطلاع شما که حوصله خوندن رو نداشتین تو خیلی از کشورهای دیگه هم اینکار میشه بعدش تیتر هم کلن غیر از پاراگراف اول به متن نامربوطه. بخونم پسرم بخون قشنگه بعدا" خواستی جایی نظر بدی کم نیاورده باشی
نصرت: 1394/4/1713:27:09،
34
15
خوب یک سوال ممیمونه الان اگه یکی بخواد مثلا یک تویتا دسته دوم بخره چطور باید بفهمه که تقلب کردن موتور هاشون بعضا پلمپ هست کارشناس هم شاید نتونه تشخیص بده حالا تکلیف ما چیه ؟ چیکار باید کرد با این مردمی که فکر می کنن حقشون تو جیب هم دیگه است؟
آرشایه: 1394/4/1722:25:57،
21
12
برای هر خودرویی یک مکانیک مرتبط ماهر پیدا کنید ، اونا میتونن این تشخیص و بدن

یا خیلی از صافکارها هم میتونن این تشخیص بدن ،از رنگ و داخل کابین اینکارو انجام میدن
k : 1394/4/1713:27:34،
52
13
اقا همه رو با یه چوب نزنید من 206 مدل 89 دارم 30 هزار تا بیشتر باهاش نرفتم کلا سالی نهایت 8000 تا راه برم خوب چند سال دیگه این ماشین با ماشینی که سالی 40 هزار تا راه رفته یکی هست ماشین به مصرفش مونده و نگهداریش نه سال تولید البته سال تولید هم مهم اما نه اونقدر که شما میگید
آرش: 1394/4/1719:47:23،
41
13
بله اونجوریم پیدا میشه یکیم مثل من سالی 50هزار میره!!! ولی مشکل اینه نمیشه اعتماد کرد
123: 1394/4/1811:11:57،
19
21
بابا من یه سورن 90دارم از صفری دست خودمه .کارمندم هستم همش یا با موتورم یا با دوچرخه هستم ماشین عین صفر می مونه دو هفته ای یه بار استارت می خوره باطریش نخوابه کیلومترش 40به هر کی می گم باور نمی کنند البته حقم دارند از پس این دلالا و نمایشگاه دار حقه بازی می کنند حاالا من برای فروش چه قسمی بخورم خریدار باور کنه؟
حمید: 1394/4/1713:28:31،
35
12
در همه کارها یک کلک و تقلبی هست .الان متاسفانه طوری شده که باید انکشت شمار کارها وافراد خوب را نشان داد وگرنه تقلب و فساد بیداد میکنه
سالار: 1394/4/1713:30:15،
15
26
خیلی راحت قبل از خرید با دستگاه دیاگ کیلومتر واقعی نشان داده میشود حتی نمایندگی ها برای این که خودرو تعمیر دارد از دیاگ استفاده میکنند قبل از تعمیر و از گارانتی بودن خودرو نزد شرکت اطمینان حاصل میشود
شهاب: 1394/4/1713:37:48،
48
16
داشتم تو سايت ebayميديدم با پول ٢٠٦ چه ماشينايي رو ميشه خريد:جنسيس كوپه٢٠١٠،دوج چارجر ٢٠٠٨،بنز ام ال ٢٠٠٨،بي ام و x5٢٠٠٦...واسه خودمو ...تاسم خوردم كه چرا بايد درگير كيلومترو رنگي ماشينوو اين چيزا باشيم....
مرتضی: 1394/4/1713:49:11،
33
13
این که تاریخچه کیلومتر شمار بود
....: 1394/4/1713:49:34،
18
20
مطالب خیلی درهم بیان شد و دستکاری کیلومتر دیجیتال را یادشان رفت بگویند.
ضمنا با دستگاه دیاگ به راحتی می توان کیلومتر واقعی را که در ECU خودرو ذخیره شده است فهمید.مگر اینکه ECU عوض شود(ک به صرفه نیست)یا اینکه ریست شود.شما هم تجربیاتتان را بفرمایید
مهندس برق: 1394/4/1717:38:42،
34
14
اهواز یه مغازه تعمیراتی بود کیلومتر و ای سب یو رو با هم رو هر رقمی که میگفت برات تنظیم میکرد با چهل هزار تومان. در واقع دو تا چیپ رو پروگرام میکرد
تغییر کیلومتر: 1394/4/1718:53:16،
35
18
وقتی IC Kilometr در Ecu ماشین عوض بشه و کیلومتر تغییر کنه دیگه هیچ بنی بشری نمیتونه تشخیص بده کیلومتر واقعی ماشین چقدره
پس یا باید ماشین صفر بخری یا از آشنا بخری
مهندس الکترونیک: 1394/4/1801:22:53،
15
32
اگر ای سی یو دستکاری شود ، و عدد کیلومتر عوض شود ، خودرو دیگر روشن نمی شود تا مجددا عدد کیلومتر به عدد اولیه بازگردانده شود .
آرش: 1394/4/1714:00:54،
56
13
تقلب دیگه تو فرهنگ ما وارد شده و کم کم جای صداقت رو تو کل زندگیمون داره مگیره..
علی: 1395/4/715:19:14،
21
24
من کم کردم مشکلی هم پیش نیومد
محسن: 1394/4/1714:01:02،
20
17
اين كه يك كپي پيست از يك نوشته هست و خيلي هم طولاني و كسل كننده
خوابم برد رسيدم آخرش
ميثم: 1394/4/1714:02:39،
23
14
برادر اين بيشتر ي مطلب علمي تاريخي فلسفي بود تا كالبدشكافي ي تقلب اجتماعي اقتصادي،،اميدوارم هركي با ملت بيچاره اين كارو كنه تمام سودش خرج دوا دكتر خودشو خانوادش بشه!!
مشکی: 1394/4/1714:24:00،
67
13
عجیب اما واقعی! کم کردن کیلومتر رو میگم.یکجا رفتم یک جفت باند واسه پخش ماشین بخرم،دیدم او مغازه کیلومتر ماشین هم کم میکرد.یک نفر اومده بود کیلومتر ماشینش که زانتيا بود کم کنه.از صاحب مغازه پرسیدم مگه ميشه؟خندید،گفت کارکرد ماشینش 310 تاست ميخواد بکنه 110 تا!!!! گفتم این درست نیس.گفت طرف نمایشگاه داره،روزی دوتا ماشین مياره.با این حرکت 2 تا 3 میلیون بالاتر میفروشه.50 هزار هزینشه. چرا نکنه!!! بعضی واقعا حروم خور هستن.
رضا: 1394/4/1714:32:07،
25
9
اون از ماشینا صفرشون که اشغال به تمام معناشون کردن.اینم از وضع بازار دست دوم.انقد کیلومتر رو تابلو!! دست کاری میکنن آدم میمونه باید چیکار کنه وبه کی وچی اعتماد کنه
ali: 1394/4/1715:00:58،
17
13
به نظر شما gprs با gps فرق نمیکنه؟؟????!!!!!!!!!!!!!
داوود: 1394/4/1715:02:34،
18
36
هر قشری دزد و کلاهبردار هم هست،ادم شریف هم هست،همه نمایشگاه دارها دزد نیستند،سالم هم هست اما کم هست،مثل اب تو والیبال،کم کردن کیلومتر تو کانادا بیداد میکرد،اونجا نمایندگی ها خودشون این کارو میکردند،خیلی شیک و مجلسی.
چند وقت پیش برای افرود یک لندرور پازن سفید مثلا خیلی کم کار از یک پزشک بازنشسته مشهدی خریدم،به خاطر سن و سالش بهش اعتماد کردم(خودم خلبانم)،بعد از مدتی متوجه شدم ماشین 3 برابر کیلومتر ادعایی دکتر راه رفته بود و چون اتاق سالم بود اصلا نشون نمیداد،شکایت کردم کلی پول پس گرفتم
محمد : 1394/4/1715:20:12،
20
25
دیاگ بزن همه چی رو میشه !
محمد: 1394/4/1715:24:43،
26
17
ما یه فامیل باتری ساز داریم یه دستگاه خریده 1 میلیون تومن 30 هزار تومن میگیره از مشتری کیلومتر ماشین رو هرچقدر بخوای کم میکنه از پیکان تا بنز آخرین سیسنم
آرام: 1394/4/1715:47:04،
29
12
متاسفانه در متن توضيح داده نشده كه چطور مينوان از عدم دستكاري خودروهاي با كيلومترشمار ديجيتال اطمينان حاصل كرد
نازی: 1394/4/1716:02:46،
54
15
با هر دستی‌ بعدی با همون دست پس میگیری. اکثر کسایی‌ که این کارو می‌کنن ممکن پولدار باشن ولی‌ زندگیشون برکت نداره
رضا: 1394/4/1721:56:54،
31
14
کسانی کهدانسته یاندانسته تقلب میکنند تاوان عملشان راخواهند پرداخت کارخوب بخودت وبه زندگیت برکت میاره متاسفانه انهایکه کیلومتررادستکاری میکنند تاوانش راپس خواهند داد
همسایه : 1394/4/1716:10:25،
34
15
فقط محض اطلاع میگم تو امریکا اگه کسی کیلومتر رو برگردونه تا ماشین رو گرون تر بفروشه در صورت ثابت کردن 10000 دلار جریمه میشه خب از ترس این جریمه سنگین معمولا ای ریسکو نمیکنن معمولا اگه ایرانی نباشه یکی از راههای فهمیدن و نزدیک شدن به کیلومتر واقعی موقعی هست که میری برای معاینه فنی چون اونا کیلومتر پارسال ماشین رو ثبت کردن حداقل میفهمی پارسال چند تا روش بوده دوست داشتم بدونم اینجا هم اگه بریم معاینه فنی ثبت شده خیلی کمک هست مگه نه برای جلوگیری از سو استفاده خیلی ها
ايراني: 1394/4/1808:43:10،
26
10
کاش فقط يه ذره از نظارتاي اونا براي حفظ حقوق مصرف کننده رو مي داشتيم کااااااش
فروشنده 206تیپ 5: 1394/4/1716:14:30،
11
25
سلام ماشین در بهمن سال۹۰خریداری شده بدون رنگ کارکرد45000 قیمت ۲۱میلیون میتونم خواستین بگین شماره بدم
من: 1394/4/1716:54:08،
12
11
گرون می گی :)))
پسر شجاع: 1394/4/1716:58:35،
12
14
شمارتو بده داداش
حميد: 1394/4/1717:15:21،
12
12
مدل چه ساليه؟
آرش: 1394/4/1719:48:03،
14
13
چپیه>؟
نادر: 1394/4/1717:06:55،
19
74
با سلام ایرانجیب باید از بنگاه داران معذرت خواهی بکند چون ممکن است تعداد اندکی از خدا بیخبر دست به این کار بزنند در صورتی که شما کل بنگاداران را خطاب نموده اید واین توهین به همه بنگاه داران میباشد
محمد: 1394/4/1719:12:32،
53
16
شاید هر بنگاهی اینکار رو نکنه ولی همه بنگاه ها و دلال ها دروغ گویی رو خوب بلدن
من: 1394/4/1718:23:38،
56
10
عقبید برادر من. طرف پانامرا سیلندر ترکیده جای 3 هزار کار میفروشه به ملت. بنز تصادفی جای بیرنگ. تویوتا چپ کرده جای یه گلگیر رنگ و ...
کم کردن کیلومتر که حلالترین قسمت کارشونه !
مانی: 1394/4/1719:13:41،
43
14
تورو خدا طرفدای بنگاه دارا رو نکنید که همه میشناسنشون...
بهبود: 1394/4/1719:32:36،
34
38
همیشه هم اینجوری نیست استثنا هم وجود داره من خودم یه پژوrd مدل 80 دارم 82هزارتا راه رفته کاپوت رو که میدم بالا انگار دیروز تحویل گرفتم انقدر تمیز و بدن روغن هست چون هیچ وقت نذاشتم جایی روغن ریزی پیدا کنه و تاحالا هم نه لنت ترمز و نه دیسک و صفحه عوض نکردم جون سبک رانندگیم پیرمردیه و لاستیک های گودیر که اون زمان زیرشون مینداختن هنوز هست چون واقعا ازش نگه داری میکنم و راه نمیره حتی یک روز هم زیر آفتاب نبوده به همین دلیل نوز رنگش کیفیت روز اول رو داره هرجا میرم دورش جمع میشن.داخلش و داشبوردش مثل روز اول هست البته کیفیت اون زمان هم خیلی بهتر از حالا بود.
مسعود: 1394/4/1802:35:20،
35
36
دوست عزیز در واقع باید گفت ماشین بر شما سوار بوده، نه شما سوار بر ماشین ، هنر نکردی آقا بهبود.
وحید: 1394/4/1817:19:32،
17
15
خوش بحالت آقا بهبود
6 ماهه دنبال آردی تمیز واس ماشین دومم اصلا نیست که نیست :|
سلیممی: 1394/4/1720:22:53،
15
42
هیچ کاسبی اینکار را نمیکند اونیکه اینکار را میکند فروشندهای خیابونی هستن د هما را به یا چشم نبینید
مهدی : 1394/4/1803:04:30،
33
11
۶ ماه پیش یه موهاوی هشت گرفتم کارکرده ۲۰۱۰ !
کیلومترش ۱۳۰۰۰۰ بود خیلی هم صحیح و سالم
دو روز پیش باطری ماشین خوابید زنگ زدم امداد خودرو کیاموتور
گفت شماره شاسی بدم و کیلومتر ماشین .گفتم ۱۴۲ هزارتا و گفت آقای عزیز این ماشین فروردین ۹۳ سرویس داشته کارکردش ۲۰۷۰۰۰ کیلومتر بوده و...
فقط میخوام بدونم واقعا این کار ارزشش رو داره؟!!
این پول خوردن داره؟!!!
فرید: 1394/4/1803:06:38،
16
13
کارشناس بگیرین اگه بلد نیستین یه تراول خرجش میکنیین ولی معل.م میشه همه چی
scorpion : 1394/4/1803:39:32،
13
14
اون gpsR هست نه GPRS اينا باهم فرق مي كنن
رجب: 1394/4/1809:01:24،
16
14
در کشورهای اسلامی از این کارهایی که به نوعی کلابرداری میشه گفت زیاد میبینی فقط باید حواستو جمع کنی.
ارش: 1394/4/1811:03:07،
11
12
برای تعویض یک قطعه با گارانتی در نمایندگی سایپا از صفحه کیلومتر شمار و صفحه لب تاب (نشان دهنده مسافت طی شده در ecu) عکس گرفتند و با تعجب گفت ecu .
4هزار کیلومتر کمتر نشون میده یعنی برعکس این داستانها .ماشین 111 و 8 هزار کارکرد و از صفر دست خودم...نمیدونم والا.....
محمد: 1394/4/1815:19:54،
14
11
يك جيزي بنويسيد كه به درد مردم بخورد و بتوانند متوجه دستكاري كيلومتر شمار شوند. اين ترجمه مقاله كيلومتر شمار در سايت ويكي پديا و howstuffwork هست
مهران: 1394/4/1818:48:25،
14
16
عزیز.جانم.به.خاطر.اینکه.بفهمیم.ای.ماشین.چه.مقدار.کار.کرده.گول.کیلومتر.شمار.ان.را.نخوریم.ماشین.را.به.دیاگ.الکتریکی.وصل.و.جعبه.سیاه.ان.معلوم.میشود.
علی: 1394/4/2120:15:35،
15
21
من موقع فروش ماشینم واسه اینکه کارکرد کم اونو به خریدار ثابت کنم کارت سوخت ماشین رو در پمپ بنزین با 1400 لیتر سهمیه بهش نشون دادم. ولسلام
نقی معمولی: 1394/5/1618:35:54،
10
8
کلاه برداری و عدم نظارت باعث رواج شدید بی اعتمادی میشه ، تو همین موضوع مثلا اگه یکی هم ماشین کم کارکرد داشته باشه و بخواد بفروشه انقدر استنطاق و بازجویی و اذیت و انواع چک کردنها از آشنا و غریبه سرش میاد که دیگه جونش به لبش میرسه
بهنام: 1394/5/1711:37:17،
14
17
تنها ماشینی که کیلومترش عقب نمیره ال نود اتوماته
با خیال راحت بخرید
اصلا به هیچ وجه امکان عقب کشیدن ال نود اتومات وجود نداره
معین: 1394/6/1400:17:28،
12
9
به نظرم باید جریمه این کار خلاف و مردم فریب را اینقدر بزرگ بگیرند که خلافکار جرات انجامش رو نداشته باشه و فریب خورده امکان تعقیب قانونی کلاه برداران را داشته باشد.
علی از درچه: 1394/9/700:49:24،
14
7
دوستان من لاستیک فروشم از حرفهای دوستان که الان خوندم یه راه ساده بنظرم رسید. برای ماشینای زیر صد هزار تا. اونم اینه که مارک لاستیکای زیر ماشین را بازاپاس چک کنند که حتما یکی باشه. اگرم یکی بود تاریخ ساخت چهار چرخ ماشین با زاپاس یکی باشه. اونوقت از میزان ساییدگی لاستیکای ماشین و تطابق با لاستیک نو ميشه حدودا کارکرد ماشینا محاسبه کرد. تو قولنامه شرط فسخ قرارداد بخاطر کیلومتر را حتماً قید کنید


رامتین: 1394/9/1715:19:02،
17
8
سلام دوستان.اصلا به کیلومتر ولاستیک نمیشه اعتماد کرد.اگه ماشین دور فرمان داشت که هیچ.اگه نداشت به فرمان دقت کنید وببینید تا چه حد صاف وصیقلی شده_نکنه دیگه سر دنده_به اونم توجه کنید چقدر صاف شده و اثر دون دون روش معلومه یا نه_نکته بعدی سال ساخت باطری ماشین که معمولا رو دسته باطری نوشته شده_البته برای خودروهایی عمرشون تا2 سال باشه_تاریخ تولید خودرو با مدل ماشین هماهنگی داشته باشه_چون خودروی کم کارکرد تو2سال باطریش خراب نمیشه_نکته بعدی لقی سردنده گیربکس که باید کیپ و محکم جا بره_اگه خیلی نرم جا بره یا خلاصی داشته باشه کارکرد ماشین بالا هست مگراین که بوش لیور دنده عوض شده باشه_به کمپرس موتور هم دقت کنید_گیج روغن را بکشید وببینید سر گیج سیاه یا حالت سوختگی نداشته باشه_ماشین کم کارکرد گیج روغنش رنگ فلزش برنگشته و یک دست میباشد.خلاصه با دقت میشه فهمید واقعا ماشین کم کارکرد است یا نه
میلاد: 1395/4/2221:54:41،
22
24
با سلام
میخواستم بدونم با کم کردن کیلومتر در سوناتا آیا تریپA و تریپB در کنار کیلومتر کم میشن یا کلا پاک میشن؟؟؟
masood: 1395/4/3116:53:45،
29
24
سلام من ي ماشين 40هزار تا خريدم بردم نمايندكي دياك زدم كفتن كه تغيير نكرده بعد از 30روز دوباره دياك زدم كفت 80تا كار كرده و اينكه فهميدم با نمايندكي هماهنك كرده بوده اون روز.حالا ميخوام شكايت كنم .
ايا قانوني برا اين كار وجود داره؟
اصن جوابي ميكيرم؟
يا خودم بخوام ماشين بفروشم به مشكل نميخورم؟
لطفا اكه كسي ميدونه كمكم كنه
مهدی: 1395/10/1409:34:35،
10
7
سلام - نمایندگی نبر و در نمایندگی دیاگ نزن. بسیاری از نمایندگی ها خیلی مطمئن نیستند. من چیزهای زیادی در برخی نمایندگی های سایپا دیده ام. حتی مدارکش هم موجود است.
ایمان: 1396/1/2621:29:23،
7
3
بهترین راهکارهابرای فهمیدن کارکرد اتومبیل
دست خورده بودن پیچهای اطراف کیلومتر شمار/ رنگ پریدگی وسایش رکابها/خوردگی کلیه چرمهای خودرو/سیاهی پوشش سقف اتومبیل از داخل کابین/سنگ خوردگیهای ریز روی کاپوت/تاریخ لاستیکها/رنگ قطعات پلاستیکی رو دریها/
برای هر کارکردی این مشخصات متغیره وهر چی کارکرد بیشتر.این مشخصات بیشتر

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آغاز فروش فوری پژو 508 در مدل 2017 برای اولین‌بار در ایران + قیمت قطعی / مرداد 96
قیمت جدید محصولات شرکت سایپا اعلام گردید - مرداد 96 / محصولات سایپا گران شد
قیمت جدید محصولات پارس خودرو اعلام شد / افزایش قیمت محصولات / مرداد 96
شرایط جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو - شهریور 96
خودروی جدید هایما S5 جهت نمایش به نمایندگی‌های ایران‌خودرو آورده شد + تصاویر
اعلام شرايط پيش‌فروش خودروهای رنو تندر90 و رنو ساندرو
آغاز فروش خودروی جدید MG360 دنده‌ای و اتوماتیک/ مرداد 96 + شرایط فروش
شرایط فروش هیوندای اکسنت شرکت کرمان موتور برای اولین بار اعلام شد + قیمت قطعی
آغاز دور جدید فروش فوری پژو 207 اتوماتیک جدید - شهریور 96
دستور جنجالی دقیقه نودی نعمت‌زاده حاشیه‌ساز شد
جدول قیمت پرطرفدارترین خودروهای وارداتی در بازار تهران
درآمد متوسط یک نانوایی چقدر است؟
جزئیات قیمت پرطرفدارترین خودروهای تولید داخل در بازار تهران + جدول
فروش خودروی ساینا اتوماتیک برای اولین‌بار تا چند روز دیگر - شهریور 96
تولید چند خودرو سواری در کشور متوقف شد
آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما