کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
کیان برنا
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

شاهراه تجارت جهانی از خزر تا خلیج‌فارس

کدخبر:۱۳۵۱۹چهارشنبه، ۱۷ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰:۵۴۲۶۷۵ بازدید

موقعیت استراتژیک ایران درمسیر ترانزیت جهانی آن را به یکی از منحصربه فردترین نقاط سرمایه‌گذاری درصنعت حمل‌ونقل تبدیل کرده است؛ به‌طوری ...

موقعیت استراتژیک ایران درمسیر ترانزیت جهانی آن را به یکی از منحصربه فردترین نقاط سرمایه‌گذاری درصنعت حمل‌ونقل تبدیل کرده است؛ به‌طوری که تا این لحظه دو کریدور مهم بین‌المللی ترانزیت کالا یعنی شمال به جنوب و شرق به غرب جهان از این کشور عبور می‌کند.

 از سوی دیگر قرار گرفتن درمسیر تجارت آسیا و اروپا به دلیل وجود کشورهای هند و چین به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان جهان و کشورهای اروپایی به عنوان مصرف‌کننده کالا نیز بر اهمیت حضور ایران در صنعت حمل‌ونقل لجستیکی جهان می‌افزاید. به طوری که اگر در این زمینه تدابیر مناسبی اتخاذ شود، ایران می‌تواند با جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و توسعه ناوگان حمل‌ونقل خود نقش زیادی درتجارت جهانی ایفا کند. این در حالی است که درآمدهای حاصل از ترانزیت در شرایط کنونی یکی از شاخصه‌های مهم تجارت بین‌المللی به حساب می‌آید و موفقیت در این حوزه به مفهوم سهیم شدن در بازار بین‌المللی حمل‌ونقل کالا و عبور از دروازه‌های تجارت بین‌الملل است.

به گفته کارشناسان اقتصادی حمل‌ونقل کالا از طریق کریدور شمال به جنوب نسبت به مسیر کانال سوئز ۴۰ درصد کوتاه‌تر و ۳۰ درصد هم ارزان‌تر است.کریدور شمال به جنوب که بخش مهمی از آن از خاک ایران می‌گذرد، درحال‌حاضر مهم‌ترین و مناسب‌ترین حلقه ترانزیت کالا بین آسیا و اروپا به شمار می‌رود. موقعیت استراتژیک جغرافیایی ایران و قرار گرفتن در مسیر کریدورهای شمال - جنوب و شرق - غرب و مسیر سنتی جاده ابریشم از امکانات بالقوه‌ای تلقی می‌شود که باید آن را به امکانات بالفعل تبدیل کرد.

 درحال‌حاضر اگر درآمد حاصل از ترانزیت کالا پس از نفت و گاز به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی کشور مورد توجه قرار گیرد می‌تواند سالانه سود سرشاری را نصیب کشور کند چون موقعیت جغرافیایی ایران در سواحل جنوبی دریای خزر و سواحل شمالی خلیج‌فارس و دریای عمان و مرزهای شرقی و غربی این ظرفیت را دارد که ایران را به دروازه ارتباط اقتصادی کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی و قفقاز به اروپا تبدیل کند. با این همه با وجود ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ایران در این عرصه و این که از ترانزیت به عنوان صنعتی نوپا یاد می‌شود، متاسفانه بخش عمده ظرفیت ترانزیتی کشور درحال‌حاضر خالی مانده و این درحالی است که ظرفیت آن بیش از۳۰ میلیون تن درسال عنوان می‌شود.

در این باره عضو هیات رییسه انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران با اشاره به ظرفیت‌های بخش حمل‌ونقل، ترانزیت و موقعیت مناسب ایران درکریدورهای بین‌المللی حمل‌ونقل اظهار کرد: ایران در مهم‌ترین مسیر کریدورهای ترانزیتی دنیا قرار دارد، کریدورهایی مانند شمال ـ جنوب، شرق ـ غرب، جاده ابریشم، راه شاهی و جاده مروارید که موقعیت ویژه‌ای در این زمینه به ایران بخشیده است. 

سیده فاطمه مقیمی در گفت‌وگو با صمت از کریدورهای شمال – جنوب، شرق - غرب، جنوب آسیا و تراسیکا به عنوان ۴ کریدور مهم ارتباطی جهان یاد کرد و افزود: بخشی از مسیر هر یک از این کریدورها در ایران واقع شده که این امر موقعیت ویژه‌ای در ترانزیت برای ایران ایجاد کرده است. موقعیت سوق‌الجیشی کشور، دسترسی به ۲ دریا و اقیانوس آزاد و وجود ۱۵کشور همسایه از دیگر امکانات بالقوه ایران محسوب می‌شود که مقیمی با اشاره به آنها تصریح کرد: با استفاده خردمندانه از ظرفیت‌های ترانزیتی به خوبی می‌توان آن را جایگزین درآمدهای نفتی کند.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران یادآور شد: همه این مسائل موجب ارزآوری، اشتغال و امنیت خواهد شد. زمانی که کشورهای دیگر این مسیر را امن ببینند، جایگاه تعاملات در بخش اقتصادی به گونه‌ای می‌شود که در بخش سیاسی نیز همسویی و هماهنگی ایجاد خواهد شد.مقیمی در ادامه به نواقصی که در خطوط حمل‌ونقل ریلی کشور وجود دارد پرداخت و ادامه داد: انفصال ناگهانی خطوط راه‌آهن ایران در برخی کریدورها مانند رشت به انزلی دسترسی‌های ترانزیتی ما را با وقفه مواجه می‌کند اما اگر کریدورها به سرعت تکمیل شوند منافع بسیاری از این لحاظ برای کشور حاصل می‌شود.وی با اشاره به اهمیت کریدور شمال ـ جنوب که بخش مهمی از آن از خاک ایران می‌گذرد گفت: درحال حاضر این کریدور مهم‌ترین و مناسب‌ترین حلقه ترانزیت کالا بین آسیا و اروپا به شمار می‌رود. مقیمی اضافه می‌کند: این کریدور درحال حاضر از حوزه اقیانوس هند (بندر بمبئی) آغاز و از طریق دریا به بندرعباس درجنوب ایران متصل می‌شود و سپس کالاها به وسیله حمل‌ونقل جاده‌ای یا ریلی به بنادر شمال کشور (بندر انزلی و بندر امیرآباد) انتقال می‌یابند و از آنجا از طریق دریای خزر به بنادر آستراخان و لاگان روسیه حمل می‌شوند. اگر حلقه‌های گمشده این مسیر در داخل کشور از جمله راه‌آهن قزوین ـ آستارا، تکمیل شود امکان دسترسی جاده‌ای و ریلی به کشورهای منطقه قفقاز و روسیه نیز میسرخواهد شد.

عضو هیات رییسه انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران مشکلات موجود بر سر راه استفاده بهینه از کریدور شمال به جنوب را تشریح کرد و افزود: متاسفانه قوانین و مقررات ترانزیت با مشکلات جدی روبه‌روست. اگر می‌خواهیم در جامعه جهانی فعالیت کنیم، حداقل باید قوانین داخلی را با قوانین جهانی یکسان و هماهنگ کنیم. وی تصریح کرد: در انتخاب یک مسیر ترانزیتی گزینه‌های سرعت، قیمت و امنیت تعیین‌کننده هستند که در این میان امنیت مسیر ایران به نسبت دیگر کشورهای منطقه به‌طور کامل تایید شده است. به گفته مقیمی، درباره قیمت هم به دلیل ارزانی سوخت و نیروی کار می‌توانیم قیمت‌های پایینی ارائه بدهیم؛ اما آنقدر قوانین دست و پاگیر و شرایط سنگین وجود دارد که بیشتر مانع کار می‌شوند تا روان‌سازی و تسهیل موقعیت کشور.

 برای درک بهتر این موضوع کافی است نگاهی به تلاش برخی کشورهای جهان برای بهره‌برداری از این فرصت بکر اقتصادی بیندازیم، بررسی‌ها نشان می‌دهد درسال‌های اخیر تعداد شرکت‌های حمل‌ونقل کشورهای چین، هند، برزیل و روسیه دو برابر شده است. شرکت‌های این ۴ کشور به همراه ترکیه، مکزیک و دیگر بازارهای نوظهور در فهرست ۵۰۰ شرکت جهانی حمل‌ونقل و ترانزیت جاده‌ای قرار دارند. بر اساس تحلیل «پی‌دبلیوسی» (یکی از بزرگترین شرکت‌های خدماتی و سرویس‌دهنده مشاوره مالی، مالیات و حسابرسی) درحال حاضر بیشترین تعداد شرکت‌های حمل‌ونقل چند ملیتی در چین قرار دارند اما در سال‌های آینده تعداد شرکت‌های حمل‌ونقل هند هم تا ۲۰درصد بیش از چین افزایش خواهد یافت. در واقع نفوذ این شرکت‌ها در بازارهای نوظهور تنها به دلیل محصولات‌شان نیست بلکه برای خدماتی است که ارائه می‌دهند. چین به لحاظ حمل‌ونقل بین‌المللی در رتبه سوم قرار دارد و کشوری است که در بین بازارهای نوظهور با داشتن ۵۰۰ شرکت حمل‌ونقل ۲۵درصد از کل درآمد خود را به حمل‌ونقل جاده‌ای اختصاص داده است. به طور کلی اگر شاخص اجرایی ال‌پی‌آی بانک جهانی را که حوزه‌های گمرک، زیرسازی، حمل‌ونقل بین‌المللی، مسیریابی، پیگیری و مناسب بودن در حمل‌ونقل ترانزیت را پوشش می‌دهد مورد توجه قرار دهیم چین در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای در اقتصاد جهان بین ۱۵۵ کشور روی پله ۲۷ قرار می‌گیرد. بیشترین امتیاز چین در این شاخص مربوط به کیفیت زیرسازی حمل‌ونقل آن بوده است. سپس افریقای جنوبی است که در رتبه ۲۸ قرار دارد که این رتبه بیشتر به دلیل رقابت و کیفیت خدمات حمل‌ونقل و نیز توانایی پیگیری ارسال محموله‌ها به این کشور تعلق گرفته است.

در مقایسه با این کشورها آلمان از تعداد کمتری شرکت حمل‌ونقل جاده‌ای برخوردار است، شرکت‌هایی که در حمل‌ونقل بین‌المللی و بازارهای نوظهور مشارکت دارند و سهم‌شان از بازار ترانزیت رقمی حدود ۷/۰ است. با توجه به بازارهای محلی کشورهای نوظهور، نرخ رشد خدمات حمل‌ونقل این کشورها بیش از کشورهای پیشرفته گزارش می‌شود. به طور کلی باید گفت شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای بازارهای نوظهور و کشورهای پیشرفته با هم مشارکت و سرمایه‌گذاری‌های جمعی دارند.
 

تأثیر حمل‌ونقل جاده‌ای در اقتصاد جهان

در زمینه تاثیر حمل‌ونقل جاده‌ای در اقتصاد جهان ۳ کشور مکزیک، ترکیه و افریقای جنوبی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. مکزیک پلی برای ارتباط حمل‌ونقل امریکای جنوبی و شمالی، ترکیه پلی برای ارتباط اروپا و خاورمیانه و افریقای جنوبی نقطه ورود کالا به قاره افریقا به ویژه از آسیا و امریکا به حساب می‌آید. توسعه ترکیه مربوط به موقعیت جغرافیایی این کشور است که کریدور ارتباطی بین اروپا و خاورمیانه محسوب می‌شود. با توجه به پیشرفت‌های اقتصادی آسیا به دلیل وجود کشورهایی مانند چین و هند، کریدورهای بازرگانی بین این نواحی و دیگر قسمت‌های جهان از اهمیت بسیاری برخوردار شده‌اند. درحال‌حاضر روسیه و افریقای جنوبی نیز درصددند تا از رشد این کریدورهای حمل‌ونقل در آسیا نفع ببرند.
 

اهمیت حمل‌ونقل در دنیا

اما به طورکلی حمل‌ونقل از ۳ نظر دارای اهمیت جهانی است، اساسی‌ترین تاثیر حمل‌ونقل به ظرفیت (فیزیکی) مکانی آن برای حمل‌ونقل مسافر، کالا و هزینه‌های مرتبط با این حوزه مربوط است ازاین رو این قابلیت موجب می‌شود تا نهادهای اقتصادی در برابر این مسئله عکس‌العمل نشان دهند. اما دومین موضوع اهمیت اجرایی حمل‌ونقل است که به بهبود زمان اجرای آن به ویژه از نظر قابلیت اطمینان و همچنین کاهش خسارت و ضرر مرتبط است، این امر موجب حمل‌ونقل با سرعت بیشتر و تاخیر کمتر می‌شود و آخرین نکته پراهمیت در این بین به اهمیت جغرافیایی و دسترسی به بازار گسترده‌تر و صرفه آن در مقیاس تولید، توزیع و مصرف مرتبط می‌شود. این افزایش بهره‌وری، دسترسی به پایگاه‌های بزرگتر و متنوع‌تر واردات (مواد خام، قطعات، انرژی یا نیروی کار) و بازارهای گسترده‌تر و متنوع‌تر صادرات (کالا) را به دنبال خواهد داشت. یکی دیگر از اثرات مهم جغرافیایی حمل‌ونقل به نفوذ آن در محل فعالیت بستگی دارد.
 

آینده حمل‌ونقل در جهان

 براساس آمار و ارقام سازمان تجارت جهانی، ارزش پول نقد حاصل از حجم تجارت بین مناطق مختلف، از جمله شمال امریکا، امریکای جنوبی و مرکزی، اروپا، افریقا، کشورهای مشترک المنافع (سی‌آی‌اس)، خاورمیانه و آسیا در حال افزایش است. این در حالی است که مسیرهای تجاری قدیمی از جمله شمال امریکا به اروپا از رشد سالانه ۶درصد و آسیا به اروپا از رشد سالانه ۱۳ درصد برخوردار هستند.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

یکی مثل بقیه: 1394/4/1710:13:00،
43
29
هر چی کشور عقب افتاده در دنیا هست رفته سمت حمل و نقل، ولی طبق گزارش خودتون آلمان کمترین سهم رو در این بازار داره، برای اینکه سرمایه هاشو برده سمت فن آوری.. خیلی متاسفم که ایران هم سرمایه هاشو برد به سمت حمل و نقل
فرد: 1394/4/1712:17:41،
33
24
افرین.کاملادرسته.
رضا: 1394/4/1715:37:57،
43
25
نمي دونستيم تركيه و مكزيك كه جزو ١٧ اقتصاد برتر دنيا هستن از نظر شما عقب مانده ن!؟ ترانزيت كالا از كشوري كه موقعيت راهبردي دارد جدا از منافع اقتصادي،منافع سياسي و امنيتي هم براي آن كشور دارد.چون كشورهايي كه قصد صادرات يا واردات كالا از مسير آن كشور را دارند ناچار هستند ملاحظات سياسي و امنيتي را در برابر آن كشور رعايت كنند تا بتوانند به مسير ترانزيتي دسترسي داشته باشند.عبور خط لوله هاي نفت و گاز هم از مسير يك كشور همين موقعيت را دارد كه ايران به دليل سياست هاي تنش زا اين بازي را در منطقه به تركيه واگذار كرد در حاليكه مسير ايران اقتصادي تر بود.روسيه هم به همين دليل سعي ميكند تمام مسيرهاي صادرات انرژي كشورهاي آسياي ميانه را از خاك خودش عبور دهد.تركيه هم برنامه درازمدتي دارد تا به بزرگترين ترمينال ترانزيت انرژي در منطقه تبديل شود.
مسعود: 1394/4/1710:17:56،
46
27
انجام این جور کارها به مدیران دولتی
ما نیومده
رضا: 1394/4/1710:18:12،
44
17
اره الکی دلمون خوش کنید به این خزولات .شاهراه جهانی ،تمدن بزرگ ،کورش کبیر و ....
بخدا این حرفها چیزی جز بیماری خود توهمی نداره .یک روزی اینطوری بودیم ولی الان چی واسه گفتن داریم ؟!!!!
یکروز تمدن بود و الان شده توحش .حالا هی بگو شاهراه جهانی .ولمون کن جان خودت.
ایمان: 1394/4/1710:20:31،
55
28
اگه راست میگین و مملکت وتجارت براتون مهم ، کانال آبی بین دریای خزر تا خلیج فارس رو با هزینه تقریبی بین دا تا بیست میلیارد دلار رو بزنید بعد سالانه 30تا40 میلیارد دلار سود به مملکت برسونید!
محمد: 1394/4/1712:29:28،
42
20
خیلی خندیدم
احسان: 1394/4/1712:52:00،
35
32
ما شاهراه جهانی هستیم اونوقت هرچی تو کشور وارد میشه از دوبی به ایران صادرات مجدد میشه !
ینی بخاطر تحریم های کاغد پاره ایذمحصولاتمون رو اول از اروپا وارد دوبی میکنیم بعدش دوباره از دوبی وارد کشور میکنیم که سالیانه سودی معادل ۱۸تا ۲۰ میلیارد دلار میفرستیم تو جیب شیخ های دوبی!!!
این است تدبیر مسئولان ما!
در مرو حمل و نقل جاده ای از ترکیه و قیمت گازوییلم که دیگه احتمالا همتون خبر دارید...
متاسفانه مملکت ما شده مایه آبادانی کشورهای همسایه، از امارات و عربستان و ترکیه بگیرید تا سوریه و لبنان و ونزوئلا
در جواب آقا محمد: 1394/4/1716:39:47،
36
20
محمد آقا یکم معلومات عمومیتو زیاد کن تا زیاد بیهوده نخندی ، مصر سالانه هشت میلیارد دلار از قبل کانال سوءز درآمد عوارضی داره این بجز صنعت ماهیگیری و کشاورزی و توریست است ،
کارشنا سان و زمین شناسای آلمانی طراحی کامل کانال خلیج تا خزر را انجام دادن حتی برآورد هزینه هم شده وگفتن که خودشون هم با هزینه بین ده تا بیست میلیارد دلار اجراش میکنند البته چون میدونند تا افرادی همچون جناب عالی که همه چی براتون مضحک این کشور پیشرفت نمیکن .
حمید0631: 1394/4/1803:22:13،
26
24
دوست عزیز این اتفاق غیرممکن نیس
ولی فوق العاده زمان بر و هزینه بر هستش
خیلیم رو شرایط اب و هوایی تاثیر میذاره
براحتی میشه کلی ازین کانال استفاده بهینه کرد
اما خرج داره
بعضیا زورشون میاد کمتر بذارن تو جیب خودشون به مملکت برسن
اما واقعا اگ این اتفاق بیوفته فوق العاده درامد زاست
چون مستقیما اروپا رو به کشور های حاشیه خلیج وصل میکنه
خیلی هم موقعیت سیاسی ایران رو عوض میکنه
چون باعث میشه کل تمرکز جهان به طرف ایران متمرکز بشه
کار دشواریه..
وینچنزو: 1394/4/1718:31:18،
36
16
خانم مقیمی عضو هییت رییسه حمل ونقل ایرانه؟!
ایشون همون خانم ثروتمنده است که معروفه؟

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
نگین خودرو
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
پانی پی
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط قطار