کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اما و اگرها در مورد ساخت دومین برج بلند تهران


کد خبر : ۱۳۴۴۹یکشنبه، ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰:۵۴۱۵۵۴۴ بازدید

براساس اطلاعاتی که روی سایت این مجموعه آمده است، هتل فرشته پاسارگاد یک مجتمع چند‌منظوره است که طرح اولیه آن توسط زاها حدید از ...
اما و اگرها در مورد ساخت دومین برج بلند تهراناما و اگرها در مورد ساخت دومین برج بلند تهران

وقتی عباس آخوندی، وزیر راه وشهرسازی در دو سال گذشته نسبت به تراکم‌فروشی‌ها و تغییر کاربری‌های مسکونی به تجاری و سوء‌مدیریت شهری انتقاد می‌کرد، محمدباقر قالیباف، شهردار پایتخت تمام عملکرد خود و مسئولان شهری را در حوزه شهرسازی در چارچوب قانون اعلام کرد و مدعی شد، مجوز هیچ تراکمی و هیچ تغییر کاربری‌ای خارج از قانون داده نشده است، حال اینکه عده‌ای از کارشناسان معتقدند، این بی‌انضباطی شهری محصول فروش تراکم و تغییر کاربری‌ها است.

از خطوط قرمز شورای عالی معماری و شهرسازی در طرح تفصیلی و طرح جامع شهر برج‌سازی در تهران به‌خصوص پهنه‌های کم‌عرض شهر است و همواره مسئولان شهری وزارتخانه نسبت به برج‌سازی در محله‌های الهیه و فرشته که خیابان‌های کم‌عرض و باریکی دارند، معترض بودند اما در حالی که وزارت راه و شهرسازی هر روز خطوط قرمز برج‌سازی در این محدوده‌ها را پررنگ‌تر می‌کند، شهرداری مجوز ساخت دومین برج بلند تهران را در این منطقه صادر می‌کند.


هتل فرشته پنج ستاره با 54 طبقه و با ارتفاع 230‌متر قرار است دومین برج بلند پایتخت باشد که معماری منحصر‌به‌فردی هم داشته باشد اما در همان شروع کار و در مرحله گودبرداری نخستین مزاحمت‌های شهری خود را با ترک روی ساختمان همسایه‌اش نشان داد. در‌حالی‌که مجوز ساخت این هتل را کمیسیون ماده 5 داده است اعضای همین کمیسیون نسبت به ساخت‌و‌ساز این پروژه در محدوده خیابان فرشته معترض هستند به‌طوری‌که چندی پیش تندگویان، یکی از اعضای کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه ساخت این پروژه برای ساختمان‌های مجاور را خطرساز عنوان کرد. به غیر ‌از مشکلات فنی این پروژه موضوع دیگر نوع کاربری پروژه است که کارشناسان شهری نسبت به آن معترض هستند.


کاربری گردشگری، استفاده تجاری

براساس اطلاعاتی که روی سایت این مجموعه آمده است، هتل فرشته پاسارگاد یک مجتمع چند‌منظوره است که طرح اولیه آن توسط زاها حدید از معماران برجسته و مشهور تهیه شده است و در زمینی به مساحت 4574 دارای زیربنایی بالغ بر 110‌هزارمتر‌مربع، با ارتفاع 230‌متر و در 54 طبقه شامل 9 طبقه پارکینگ، هفت طبقه تجاری‌- اداری و فروشگاه‌های صنایع‌دستی و سالن‌های کنفرانس، سه طبقه تاسیسات، چهار طبقه مراکز تفریحی و رستوران، یک طبقه لابی مجلل و 30 طبقه هتل است که تا سال 97 به بهره‌برداری می‌رسد. نکته‌ای که وجود دارد این است که از 54 طبقه از این مجموعه تنها 30 طبقه به هتل اختصاص دارد و سایر طبقات به غیر‌ از طبقات تاسیساتی جزو بخش‌های تجاری محسوب می‌شوند. البته از برخی از مسئولان شنیده شده است که مدیران این پروژه 18 طبقه را به اقامت مسافران اختصاص می‌دهند و نه 30 طبقه را. البته عده‌ای هم مدعی هستند که تنها 44 طبقه این پروژه می‌تواند مجوز داشته باشد و سایر طبقات باید مازاد اعلام شود چراکه ساخت چنین پروژه‌ای در 4‌هزار مترمربع می‌تواند تبعات بسیاری داشته باشد.

 نخستین حاشیه این پروژه با ترک برداشتن دیواره‌های ساختمان‌های مجاور در مرحله گودبرداری شروع شد و پروژه را متوقف کرد تا کمیسیون ماده 5 پس از اینکه مجوز و پروانه ساخت را داد، موضوع را بررسی کند. محمد‌مهدی تندگویان، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با «فرصت امروز» با بیان اینکه در حال حاضر این پروژه پروانه ساخت کمیسیون ماده 5 را دارد، گفت: در مصوبه کمیسیون ماده 5 برج‌سازی در آن منطقه پیش‌بینی شده است و عملیات ساخت پروژه هتل فرشته پاسارگاد قانونی است.

وی در پاسخ به این سوال که در طرح جامع شهر تهران و طرح تفصیلی این مناطق جزو محدوده‌های قرمز برج‌سازی است و با توجه به اینکه دولت همواره به ساخت‌و‌ساز در منطقه الهیه و فرشته و شمال پایتخت انتقاد داشته، گفت: کمیسیون ماده 5 براساس طرح تفصیلی و طرح جامع شهر تهران و با در نظر گرفتن ضوابط مجوز تراکم صادر کرده است. هرچند خط قرمز‌هایی در این محدوده‌ها وجود دارد اما در مصوبه‌های کمیسیون ماده 5 بلند‌مرتبه‌سازی در این مناطق برای پروژه‌های خاص پیش‌بینی شده است. وی ادامه داد: پروژه هتل فرشته هم با توجه به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از جمله این پروژه‌ها است و کمیسیون ماده 5 این اختیار را دارد که رأی مجدد نسبت به تراکم مازاد صادر کند. تندگویان همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به ترک‌هایی که به واسطه گودبرداری این پروژه برداشته شده است، همسایگان اعتراضاتی داشته‌اند، گفت: مالک پروژه توانست رضایت مالکان ساختمان‌های مجاور را جلب کند و در حال حاضر در این مورد مشکلی وجود ندارد. 

همچنین سعید غفرانی، رییس نظام مهندسی استان تهران در گفت‌و‌گو با «فرصت امروز» درباره وضعیت گودبرداری این پروژه و ایمن‌سازی آن اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: مجوز و پروانه ساخت این پروژه توسط کمیسیون ماده 5 داده شده است و اگر مشکلی پیش بیاید سازمان نظام مهندسی به مسائل فنی آن ورود می‌کند. وی ادامه داد: کارشناسان سازمان برای رسیدگی به این موضوع اعزام خواهند شد و نتیجه پیگیری‌ها و بررسی‌ها اعلام خواهد شد.

فکری برای بار ترافیکی منطقه نشده است

هتل فرشته با ارتفاع حدود 230متر قرار است دومین ساختمان بلند تهران بعد از برج میلاد باشد، حال اینکه این ساختمان با چنین زیربنا و ارتفاعی در یک خیابان کم‌عرض قرار گرفته است و خیابان مجاور هتل فرشته تنها پنج متر عرض دارد. این در حالی است که این مجتمع تجاری- گردشگری تردد در منطقه را بسیار افزایش خواهد داد. تندگویان در این‌باره با بیان اینکه از مهم‌ترین مشکلات این پروژه این است که فکری برای بار ترافیکی منطقه نشده است، گفت: مهم‌ترین مشکل بار ترافیکی این پروژه است و نه ارتفاع آن. وی ادامه داد: مالکان پروژه مدعی‌اند ارتفاع این هتل کمتر از برج‌های منطقه است بنابراین این پروژه مشکل ارتفاع ندارد. از سوی دیگر 14‌طبقه از این برج زیر زمین ساخته می‌شود و 47‌طبقه در روی زمین احداث خواهد شد.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر ادامه داد: در حال حاضر مهم‌ترین مشکلی که با ساخت این پروژه به وجود می‌آید این است که بار ترافیکی منطقه افزایش می‌یابد این در حالی است که خیابان‌های آن محدوده کم‌عرض است. تندگویان با اشاره به راهکارهای این مشکل گفت: از راهکارهایی که برای این مشکل در نظر گرفته‌ایم این است که پروژه باید عقب‌نشینی کند که در حال حاضر هم با کسر ملک چیزی حدود 36‌متر معبر ایجاد شده و پروژه عقب‌نشینی کرده است و با توجه به بن‌بست‌هایی که وجود دارد باید تدابیر جدی برای معضل ترافیکی این محدوده اندیشید.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها