کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سياست‌های پوپوليستی ، يونان را دوپاره كرد


کد خبر : ۱۳۴۱۲شنبه، ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۸:۴۳۲۳۰۰ بازدید

يك روز پيش از برگزاری همه‌پرسی بزرگ يونان، وزير دارايی اين كشور اعلام كرد كه اگر يونان از حوزه يورو خارج شود اتحاديه اروپا هزار ميليارد ...

يك روز پيش از برگزاری همه‌پرسی بزرگ يونان، وزير دارايی اين كشور اعلام كرد كه اگر يونان از حوزه يورو خارج شود اتحاديه اروپا هزار ميليارد از دارايي‌هاي خود را از دست خواهد داد. «يانيس واروفاكيس» در مصاحبه خود با روزنامه ال پاسو اسپانيا در اين باره گفت:«آنچه وام‌دهندگان و طلبكاران يونان با اين كشور انجام مي‌دهند، ترور نام دارد و آنچه آنها مي‌خواهند راي آري مردم است تا از طريق آن بتوانند يوناني‌ها را تحقير كنند.»

به گزارش رويترز، يك هفته پس از بسته شدن بانك‌ها و بازار سهام يونان و نيز پايان مهلت اتحاديه اروپا به اين كشور، عاقبت قبول يا رد شرايط وام‌دهندگان به اين كشور به راي مردم گذاشته مي‌شود. راي‌دهندگان يوناني در اين همه‌پرسي بايد تصميم بگيرند كه‌ آيا با شرايط وام‌دهندگان براي رياضت اقتصادي جهت دريافت وام و خروج از بحران اقتصادي موافق هستند يا خير. اين همه‌پرسي مي‌تواند پس از استقلال يونان در سال 1830 مهم‌ترين واقعه تاريخ اين كشور محسوب شود چراكه نتيجه آن مي‌تواند ماندن يا خروج اين كشور در اتحاديه اروپا و حوزه يورو را مشخص كند.

«الكسيس سيپراس» نخست‌وزير چپ‌گراي يونان در آخرين ميتينگ پيش از برگزاري همه‌پرسي خطاب به جمعيت 5 هزار نفري در مركز آتن از آنها خواست تا با قاطعيت طرح تروييكا (سه وام‌دهنده بين‌المللي به يونان يعني صندوق بين‌المللي پول، بانك مركزي اروپا و اتحاديه اروپا) را رد كنند. با اين حال كارشناسان هشدار داده‌اند كه ممكن است خروج از حوزه يورو مقدمه مشكلات بيشتر و پيچيده‌تري در اقتصاد يونان باشد.

واروفاكيس نيز در مصاحبه خود با اشاره به ضرر هزار ميلياردي اتحاديه اروپا از خروج يونان گفت: «اين ميزان پول معادل توليد ناخالص داخلي اسپانياست كه اتحاديه اروپا در صورت خروج يونان از دست خواهد داد. باورم‌ نمي‌شود كه اتحاديه اروپا بخواهد با چنين چيزي رو به رو شود. آنها ما را مجبور كردند تا بانك‌ها را ببنديم و در ميان مردم وحشت ايجاد كنيم. ايجاد رعب وحشت هم چيزي جز اعمال تروريستي نيست.»

در مقابل اين اظهارنظر 18نفر از اعضاي حوزه يورو اعلام كرده‌اند كه آنها مي‌توانند به راحتي تبعات خروج يونان از حوزه يورو را تحمل كنند. يونان درحال حاضر تنها 2درصد در اقتصاد اتحاديه اروپا سهم دارد. با اين حال خروج يونان مي‌تواند ضربه‌يي سخت و جبران‌ناپذير به بنيان‌هاي مالي اتحاديه‌يي وارد كند كه تا پيش از اين منسجم و جداناپذير تصور مي‌شد. پنج‌شنبه گذشته صندوق بين‌المللي پول در گزارشي اعلام كرد كه ميزان بدهي‌هاي دولتي يونان اكنون به 320ميليارد يورو يعني بيش از 170درصد كل توليد ناخالص داخلي اين كشور رسيده است. يونان همچنين به كمك مالي به مبلغ دست كم 36 ميليارد يورو نياز دارد.

صندوق بين‌المللي پول در ادامه گزارش خود تاكيد كرده كه حتي اگر مردم يونان در همه‌پرسي با درخواست طلبكاران كشورشان موافقت كنند باز هم بايد بخشي از بدهي‌هاي يونان بخشيده شود. آلكسيس سيپراس نيز با استناد به همين گزارش خواستار بخشيده شدن 30درصد از بدهي‌هاي كشورش شد. وي اطمينان خاطر داد، راي منفي در اين همه‌پرسي نيز به معناي خروج يونان از منطقه يورو نيست.


 شكاف عميق ميان يوناني‌ها

نظرسنجي‌هاي انجام شده تا قبل از برگزاري همه‌پرسي نشان از نزديكي آراي موافق و مخالف به يكديگر دارد. همين نزديكي عامل دودستگي عميق در ميان مردم يونان و بروز برخي درگيري‌ها در اين كشور پيش از برگزاري راي‌گيري شده است. با وجود اين درگيري‌ها هنوز بخش عمده‌يي از مردم يونان هنوز تصميمي درباره اين همه‌پرسي نگرفته‌اند. دو دستگي ميان مردم يونان ميان كساني اتفاق افتاده كه رياضت اقتصادي را قبول مي‌كنند تا در اتحاديه اروپا باقي بمانند و كساني كه مخالف رياضت هستند و در اين انتخابات مي‌خواهند از موضع دولت خود حمايت كنند.

به گزارش يورونيوز، الكسيس سيپراس در نطق تلويزيوني خود اعلام كرد كه اگر مردم در اين همه‌پرسي با درخواست‌هاي كميسيون اروپا، بانك مركزي اروپا و صندوق بين‌المللي پول موافقت كنند، بانك‌ها كار خود را براساس توافقنامه‌يي كه معتبر نيست از سر خواهند گرفت. در چنين حالتي چون تصميم مردم يونان است ما نيز به آن احترام خواهيم گذاشت. اما اگر مردم در اين همه‌پرسي به درخواست‌هاي اين گروه سه جانبه راي منفي دهند، آنگاه فرداي آن روز به بروكسل خواهم رفت تا توافقنامه‌يي با همين گروه امضا كنم. اما اين لحن و موضع‌گيري رهبران يونان با طلبكاران اين كشور 180درجه فرق مي‌كند. ژان كلود يونكر رييس كميسيون اروپا يكي از طلبكاران يونان در اين باره گفت كه اگر مردم يونان در همه‌پرسي به درخواست‌هاي كميسيون اروپا، بانك مركزي اروپا و صندوق بين‌المللي پول راي منفي دهند، موضع يونان نه تنها تقويت نخواهد شد بلكه به‌ شدت ضعيف خواهد شد.


 آري يا خير؟

به گزارش اكونوميست، انتخابات امروز يك‌شنبه از ساعت 7 صبح آغاز مي‌شود. به طور كلي 56 حوزه راي‌گيري وجود خواهد داشت. برخي به دليل طولاني بودن روزها پيشنهاد داده‌اند كه مدت زمان راي‌گيري بيشتر از قبل باشد. نتايج احتمالي بلافاصله پس از راي‌گيري مشخص خواهد شد اما نتيجه رسمي كمي بعد از تمام شدن انتخابات اعلام مي‌شود. براي پيشگيري از احتمال بروز تقلب نتايج نهايي احتمالا تا اواخر روز يك‌شنبه مشخص خواهد شد.

پس از آنكه مذاكرات به بن بست خورد و دولت اعلام كرد كه شرايط تروييكا را به همه‌پرسي مي‌گذارد يك حقوقدان و يك مهندس با اعلام شكايت عليه انجام همه‌پرسي از دادگاه عالي اداري يونان خواسته بودند كه همخواني اين رفراندوم را با قانون اساسي يونان مورد بررسي قرار دهد. به ادعاي اين شاكيان خصوصي، قانون اساسي يونان، راهكار همه‌پرسي را براي «موضوعات مالي» در نظر نگرفته است. با اين حال دادگاه عالي يونان اعلام كرد كه اين شكايت عليه درخواست دولت وجهه قانوني ندارد و خواست دولت براي انجام رفراندوم در تقابل با قانون اساسي اين كشور نيست.

به عقيده گزارشگر اكونوميست، كمپين‌هاي انتخاباتي موجود در يونان بيشتر از آنكه براساس اطلاعات كار كنند با كار بر عواطف مردم به دنبال جمع‌آوري آرا هستند. از اين رو به نظر مي‌رسد كه مردم يونان آنچنان كه بايد در جريان اموري كه بايد به آن راي بدهند، قرار نگرفته‌اند.

در اين انتخابات دو صندوق براي راي «آري» و «خير» در نظر گرفته‌ شده كه دولت به طور فعال درحال توزيع صندوق‌هاي راي خير در اكثر حوزه‌هاي راي‌گيري است درحالي كه صندوق‌هاي راي آري هنوز در حوزه‌ها ديده نشده است. معضل ديگر پيش‌رو اين راي‌گيري اين است كه بسياري از شهروندان به دليل زندگي در جزاير

دور افتاده‌يي كه دور از حوزه‌هاي اخذ راي هستند، نتوانسته‌اند براي همه‌پرسي ثبت‌نام كنند از اين‌رو امكان راي دادن نيز ندارند.

اكثر نظر‌سنجي‌ها نشان از آن دارد كه هنوز هيچ يك از كمپين‌ها اكثريت را به دست نياورده است و گرايش‌ها و تمايلات مردم دايما درحال تغيير است از اين رو به سختي مي‌توان قضاوت كرد كه برنده اين همه‌پرسي كدام جريان است. تنها نقطه اشتراك در ميان راي‌دهندگان اين است كه هر دو طيف به دنبال ثبات اقتصادي و زندگي بهتر هستند. با اين حال ممكن است راي‌دهنگان پس از اعلام نتايج با يك شوك تاريخي مواجه شوند چراكه ممكن است عواقب آن دقيقا چيزي باشد كه آنها به دنبال فرار از آن بودند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها