کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
کیان برنا
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

مخالفت 2 وزیر با تولید هندوانه

کدخبر:۱۳۳۶۲جمعه، ۱۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵:۰۴۴۶۰۱ بازدید

وزرای جهاد کشاورزی و نیرو با تولید و صادرات هندوانه به دلیلی محدودیت منابع آبی کشور و مصرف آب بالای این محصول مخالفت ...

وزرای جهاد کشاورزی و نیرو با تولید و صادرات هندوانه به دلیلی محدودیت منابع آبی کشور و مصرف آب بالای این محصول مخالفت کردند. وزیر جهاد کشاورزی گفت: با کشت هندوانه، تولید و صادرات آن به علت محدودیت منابع آبی کشور مخالفم. 

محمود حجتی افزود: البته اگر این محصول با شیوه های پیشرفته آبیاری کشت شود مقرون به صرفه است کما اینکه هم اکنون در برخی مزارع جنوب کشور از جمله جنوب فارس با این روش هندوانه کاشته می شود.

وی گفت: باید با کنترل و مدیریت عرضه و تقاضا در زمینه کاشت محصولات ،  به گونه ای برنامه ریزی شود که محصولات پر آب بیش از اندازه تولید نشوند و به نوعی با این محدودیت شدید آبی ، صادرات آب نداشته باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: ترجیح می دهیم محصولاتی در کشور تولید شوند که دارای مزایای نسبی ، ارزش افزوده و کمترین نیاز به آب باشند.

به گفته کارشناسان برای تولید هر کیلوگرم هندوانه بیش از 500 لیتر آب مصرف می شود.

همچنین وزیر نیرو گفت: واردات محصولات کشاورزی که تولید آن آب فراوانی می خواهد، بر تولید و صادرات آن مقرون به صرفه تر است. 

حمید چیت چیان درحاشیه بهره برداری از شیوه جدید کشت ذرت علوفه ای که به همراه وزیر جهاد کشاورزی به شهرستان پیشوا سفر کرده بود گفت : در محاسبات اقتصادی مربوط به صادرات محصولات کشاورزی باید به مقوله به صرفه بودن آن حتما توجه کنیم زیرا با خروج این محصولات از کشور در واقع آب صادر می شود.

وی بابیان اینکه در دنیای امروز از اصطلاح آب مجازی برای اشاره به میزان آب موردنیاز درتولید انواع محصولات نهایی صنعتی ، زراعی و پتروشیمی استفاده می شود گفت : با وارد کردن برخی محصولات پر آب در واقع میزان زیادی آب وارد کشور می شود در اصل آب وارد نمی شود اما خود آن محصول در برگیرنده آب مجازی است که وارد می شود.
وزیر نیرو با تاکید بر بررسی دقیق و محاسبات علمی و کارشناسی شده در زمینه تولید و صادرات برخی محصولات کشاورزی افزود : حقیقتا صادرات هندوانه به علت اینکه برای تولیدش باید میزان زیادی آب مصرف شود عاقلانه و منطقی نیست.

چیت چیان گفت : در زمینه تولید و صادرات باید بر روی آن دسته از محصولات کشاورزی تمرکز کنیم که به آب کمی نیاز دارد.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

Milad: 1394/4/1211:55:21،
81
38
ميخواين ٧٥٠ ميليارد پول هندوانه بديم
بیکار: 1394/4/1214:48:22،
53
26
امسال هندوانه خیلی کم شده نسبت به سال قبل
پارسال توی شهرستان با 2هزار تومن یه هندونه ی 8 کیلویی میشد خرید و لی الان باید 10 هزار تومن همون هندونه رو بخریم

میوه ی ما فقیر فقرا رو مسئولین کمیاب کردن و بردن جزء کالاهای لوکس
مهدی: 1394/4/1216:08:40،
52
30
باید میوه ها و خشکباری که مصرف آب کمی دارند تولید انبوه بشه و بخشی از اون صادر بشه و در عوض میوه هایی که مصرف آب بالایی دارند رو وارد کنیم . شهر ساوه بخاطر کاشت طالبی و هندوانه خشک شد و باغ های انارش هم تغریبا از بین رفتن...
مگه کشکه: 1394/4/1216:10:44،
69
24
ما از نمایندگان مجلس در خانه ملت حمایت می کنیم

درود بر نمایندگانی که مساله مربوط به هندوانه را حل کردند
ما از آنها خواهش میکنیم تا مساله خیار سالادی را نیز مد نظر قرار دهند

و من ا.... التوفیق
....: 1394/4/1216:21:15،
37
33
هرچی اقایون وزرا میل دارن کشت کنید.امر بفرمایند
....: 1394/4/1216:38:39،
50
29
بنظر بنده باتوجه ب بحران اب کشاورزی کار غلطیه.باید صنایع را راه اندازی کرد.خام فروشی معادن ممنوع بعد با سود سرشارش بهترین میوه ها را وارد کنیم.
نمیدانم چ اصراری هست همه چیز را خودمان تولید کنیم و به چه قیمتی مهم نیس
هندیوانه: 1394/4/1218:02:50،
41
39
در تولیدو که تخته کردید هندوانه هم روش دزدی و اختلاص رو عشقه !

مردم ما اگر هندوانه نخورن که نمیمیرن

ما بخاطر هندوانه انقلاب نکردیم

ما میتونیم حتی قرنی یک وعده هندوانه بخوریم

تولید هندوانه کار استکبار جهانیه برای ضربه زدن به ما
حسین: 1394/4/1300:58:42،
25
20
این همه استاد دانشگاه تو رشته کشاورزی و منابع طبیعی داریم! پول مفت میگیرن هیچ فایده ای هم برای کشاورزی نداشتن.
خواهشا این رشته ها رو تو دانشگاه از بین ببرین که هم بودجه عمومی حیف و میل نشه و هم بیخود فارغ التحصیل بیکار بیرون ندن. اساتید محترم کشاورزی و منابع طبیعی رو هم ببرید تو روستا
استاد تمام-----> کدخدا
دانشیار----> چوپان
استادیار---> جهت شخم زدن مزارع
مربی----> مرغ دار
مهدی: 1394/4/1212:00:23،
66
43
دل دل میکنن آب رو هم برسونن ب بنزین کم درآمد زا نیس واسشون .ی کاری میکنن مردم فقط کار کنن بدن ب بنزینو گازو آبو برق واقعا داره سخت میشه
محمود: 1394/4/1313:09:19،
30
30
گل گفتی آقا مهدی

غیر آب، هوا هم مونده که قیمتش بالا ببرن
محمد از اصفهان: 1394/4/1212:00:30،
112
43
بی ابی مال ما.
هندوانه درجه یک مال عربها.
چرا !!!
خلیج ؟: 1394/4/1216:39:01،
45
33
چون اینجا خلیج ؟ است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نیما: 1394/4/1217:03:26،
34
26
علت : پافشاری بر چیزی که اصلا نیاز نیست و قافل شدن از احتیاجات حیاتی
سورنا: 1394/4/1212:03:25،
84
27
چي مون درسته كه هندونه كاشتنمون درست باشه!!!
دل آرام: 1394/4/1301:25:33،
46
24
درسته خیلی چیزا خرابه ولی بالاخره باید یکی یکی درست شه نمیشه که همش حرف شما رو تکرار کنیم و روز به روز بر مشکلات اضافه شه ضمن این که مساله آب شوخی بردار نیست.
نیما: 1394/4/1212:06:59،
62
28
هزینه تولید 10 کیلو هندوانه 750 میلیارد تومان؟!!!
مگه میشه؟!
چه جوری به این عدد رسیده؟!
سهیل: 1394/4/1212:09:00،
105
45
بامحاسبات انجام شده, هر نفسی که یک نفر میکشد, حدود ۲۵۰ گرم اکسیژن مصرف میشود. پس به طور کلی در سال باتوجه به جمعیت ۷۵ میلیونی حدود .... کیلوگرم اکسیژن مصرف میشود و برای جلوگیری از اتلاف اکسیژن ......
برید خجالت بکشید. یه مشت ضرب و تقسیم مسخره و آمارهای بی خاصیت.
بعد هم نتیجه گیریهای پوچ.
صنعت بیمار و غلطتان منابع آبی ما را هدر داده, حالا اومدید مقصر را هندونه میدونید.
مدیریت غلط اداره کشور, این کشور آریایی را به گند کشید. بی لیاقتها!
من: 1394/4/1216:21:28،
44
55
کل مصرف صنعتی ایران در حد 5 درصد آب مصرفی کشور هم نیست.
اما کشاورزی یه چیزی حدود 85 تا 90 درصد منابع آبی رو مصرف می کنه.
مشکل هم از آبیاری غیر اصولی و هدر رفت منابع آبی تو نقل و انتقاله. بارها دیدم کشاورزها همینطوری بی خودی آب رو ول می کنن تو زمین, یا آب با فشار داره میاد تو جاده و جاده رو خیس کرده, آب رو سر باز با جوی گلی هدایت می کنن و ...
تنها راهش هم فشار آوردن و استاندارد سازی آبیاری کشاورزی در سطح کشوریه. یعنی کشاورزی هم مثل بقیه کارها باید با مجوز انجام بشه و بعد از تامین حداقل های لازم مثل لوله گذاری, آبیاری قطره ای برای باغات و محل هایی که قابلیت استفاده داره و ... کشاورزی در حال حاضر از سود خوبی هم برخورداره و باید این هزینه ها رو کشاورزان و باغداران پرداخت کنند.
سهیل: 1394/4/1303:08:07،
27
25
پاسخ به من:
این را کارشناس بزرگ منابع طبیعی فرمودند که درصد زیادی از آب را صنایع اشتباه کشور به هدر میده.
نان خور: 1394/4/1212:09:33،
47
38
همینو کم داشتیم
هندونه هم از سفره مردم رفت
تا چند سال دیگه مناطقی که اب طبیعی دارند خریدار پیدا میکنن بحران اب واقعا جدی است و شهرهای بزرگ که اب کم دارن مهاجر فرست خواهند شد.
چهارمحال اب و برف زیادی داره و ارزش زمین توش واسه سرمایه گذاری عالیه شهرکرد ++
شمال __
امین: 1394/4/1212:09:36،
52
33
یک لیتر اب ۳۰۰ میلیون تومن؟ یعنی چی چرا چرت و پرت میگین؟؟؟؟
r: 1394/4/1213:19:05،
45
37
این از همون اباست که با انرژِی هسته ای بدست اوردن برا همین گرونه
امیر: 1394/4/1212:13:12،
47
37
آب لیتری 1000 نوشته بعد میگه 2.5 میلیون پول آبش میشه بعد میگه هندونه زیر هزار صرفه نداره من که نفهمیدم 2.5 میلیون تومن پول آب یه هندونه 10 کیلیویی میشه بعد اینجوری حساب بشه که ما باید 2.5 میلیون پول هندونه بدیم همش اشتباهه
سعید: 1394/4/1212:16:01،
39
47
اصلا خودت فهمیدی چی نوشتی؟
-: 1394/4/1212:17:13،
62
34
وقتی به روش 2000 سال پیش کشاورزی کنن همین میشه. آب رو میبندن به زمین، 25%ش هم به محصول نمیرسه بقیه هم فنا میشه.
هندوانه: 1394/4/1212:19:17،
65
40
محاسبات نویسنده اشتباه است. هزینه تولید یک لیتر بر ثانیه اب که معادل 86400 لیتر بر روز یا حدود 31500 متر مکعب در سال برابر 300 میلیون تومان می شود.
هر کیلوگرم هندوانه 250-500 لیتر آب در سال نیاز دارد که قیمت واقعی آب حدود 500-1000 تومان و برای آب شیرین کن حدود 3000 تا 5000 تومان می باشد.
بنابراین هر کیلوگرم هندوانه حدود 125 تا 500 هزار تومان هزینه بر می دارد. البته مشابه این روش سایر محصولات کشاورزی به ویژه برنج هم بسیار گران در می آید.
فرد: 1394/4/1212:43:55،
66
32
احتمالا در اینده اب بازی ورزش پولدارها و تف بازی سرگرمی فقیرا خواهد بود.
ناشناس: 1394/4/1212:54:38،
51
32
این وضعیت نتیجه سیاست افزایش صادرات غیر نفتی به هر قیمتی می باشد متاسفانه چون کشور ما صنعت ندارد برای اینکه آمار صادرات غیر نفتی را بالا ببرند به صادرات هندوانه و خربزه و طالبی هجوم می آورند و وقتی که به واسطه صادرات قیمت آن بالا می رود کشاورزان نیز به کشت بیشتر این نوع محصولات روی می آورند و نتیجه همه اینها صادرات مجانی آب به کشورهای همسایه است
حسین: 1394/4/1214:28:57،
49
24
فرمایشات این دو وزیر محترم صحیح است. منتهی حداقل 20 سال دیر به این نتیجه رسیدند. سالها سوخت ارزان دادیم کشاورز تا آبهای زیرزمینی را پمپاژ به سطح کرده و با آبیاری سنتی به هدر بدهند . هزاران تن هندوانه به کشورهای عربی به روش غیر اصولی حمل و ضایعات داشته است. اکثر مواقع کشاورز یک پول کارگری هم گیرش نیامده است. ما هم یارانه به سوخت دادیم و هم آب هدر دادیم و هم نیروی انسانی و عربها از هندوانه مفت کیف کردند و به ریش ما خندیدند.
Mohsen: 1394/4/1214:31:53،
37
33
یه بارکی بگید هیچی نخوریم بمیریم دیگه
رضامیلانو: 1394/4/1214:53:53،
53
29
انشاالله دیگه توایران باران وبرف نخواهد باریدوایران به کویر ایران تغییر نام میدهد.
سعید: 1394/4/1215:07:45،
42
44
این محاسبات را واسه غنی سازی انجام نمیدند که بفهمیم چه خسارتی به اقتصاد کشور وارد میکنه. به هندونه گیر دادند.
ایمان: 1394/4/1216:15:11،
50
36
مشکل ما آب نیست مشکل ما عدم مدیریت صحیح، رانت ، اختلاس و دزدی است چون با احداث کانال دریای خزر به خلیج فارس باده تا بیست میلیارد دلار کل کویر لوت و دشت کویر شیرین و قابل کشت می شود حالا میان اعلام میکنن هزار میلیارد دلارگم شده!!!!
وحيد يوسفي: 1394/4/1217:00:17،
48
39
سعي كنيم در مصرف آب صرفه جويي كنيم.
صرفه جويي به اين معنا نيست كه اصلا مصرف نكنيم
بلكه اگه به اندازه نيازمون مصرف كنيم يعني صرفه جويي كرديم.
مثلا وقتي ميريم حموم وقتي داريم سرمونو شامپو ميكشيم آب رو ببنديم و بعدش باز كنيم.
يا مثلا داريم ظرف ميشوريم نيازي نيست كه آب همش باز باشه.
ظرف رو بشوريم بعدش آب رو باز كنيم.
يا مثلا داريم ماشين ميشوريم. اصلا نيازي نيست شيلنگ رو بگيريم رو ماشين. يه سطل پر كنيم. بعدش با يه دستمال ماشينو بشوريم.
يا مثلا داريم مسواك ميزنيم نيازي نيست كه آب همش باز باشه.
اول مسواك بزنيم و در آخر موقع شستن دندون آب رو باز كنيم.
خيلي ساده است
نه نيازي به تخصص داره
نه نيازي به تحصيلات عاليه داره
نه نيازي به تجربه داره
خيلي راحته.
شما هم ميتوني اين كار رو انجام بدي
از همين الان شروع كن.
فرهنگ اسفرورینی: 1394/4/1218:47:27،
49
45
احسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسن ب شماوزرا.بجای هندونه خیارشوربکاریم بهترنیست.چون بجای آب شیرین آب شوریاآب دریانیاذاره چون درایران استفاده درست ارآب شوررانمیدانند وایران آب شورفروان دارد
یه نفر: 1394/4/1219:24:00،
49
38
این نظرات نشون میده چقدر مردم بحران کم آبی رو شوخی گرفتن
واقع بین باشین خوب درست میگن
نمیگن که هندوونه نخورین یا نکارین میگن با روش درست آبیاریش کنین خوب
Kamran.qamgosar: 1394/4/1220:18:29،
31
29
دوستان مسولین رو بیخیال.اینها اگه لیاقت داشتند و تخصص الان این حال و روزمون نبود.مسله آب واقعا جدیه.خواهش میکنم به خاطر بچه هامون هم که شده رعایت کنیم.به خاطر آیندگانی که میراث دار ما خواهند بود.
حمید: 1394/4/1221:44:50،
58
34
رطب خورده منع رطب چون کند . همان افرادی که مردم را به صرفه جویی دعوت میکنند خودشان در ویلا هایی زندگی میکنند که مملو از چمن و دارای استخر و ابنما و..... است و چند کولر گازی برای خنک کردن روشن است و ماشین های های کلاس پر مصرف سوار میشن ولی به شماها میگن صرفه جویی کنید
کارمند: 1394/4/1222:29:35،
28
28
قیمت آب کشاورزی مترمکعبی 84ریاله یعنی مفت
محمدازکاشمر: 1394/4/1223:35:16،
20
36
خیلی خوب شد که مشکل اب کشور حل شد
فرزاد: 1394/4/1308:56:36،
40
25
هندونه های چینی باد کرده به بهانه کم آبی فراره یکسری از صدقه سر تجارت هندونه های چینی BMW i8 سوار بشن.
علی : 1394/4/1309:01:01،
44
33
با سلام
از آقایان وزرا باید پرسید شما برای کشاورزی چه کار کرده اید که اینقدر راجع به کشاورزان و محدود کردن فعالیت آنها صحبت می کنید کشاورزی تنها شغلی است که بدون یارانه های دولتی و حمایتهای گمرکی به فعالیت خود ادامه داده است چرا درباره خودرو صحبت نمی کنید که با اعمال تعرفه 150 درصدی باز نیاز به حمایت دارد و محصولات تولیدی آنها در خارج قابل رقابت نمی باشد آیا اشتغال در بخش صنعت با بخش کشاورزی فرق دارد به جای اعمال محدودیت در کاشت محصولات کشاورزی روش های نوین آبیاری را ترویج نمایید کشتهای جایگزین را ترویج نمایید مضافا اینکه بیشتر آبهای که در کشاورزی استفاده می شود قابلیت شرب ندارد و از کیفیت پایینی برخوردار می باشد و مقایسه آب شرب با آب کشاورزی و اعلام اینکه 80-90 درصد آب توسط بخش کشاورزی مصرف می شود از اساس غلط می باشد .با توجه وضعیت اقتصادی کشاورزی تنها صنعتی خواهد بود.
ابوالفضل: 1394/4/1309:38:54،
44
24
سلام

آقا یکی بگه بلاخره ما چی تولید و صادر کنیم با صرفه است؟
البته به جز محصولات نفتی و ذخایر معدنی و انسان!
Farzad: 1394/4/1311:23:38،
37
25
به نظرم باید مدیریت کرد مثلا با تصفیه فاضلاب با هزینه کمتر می توان آب مورد استفاده کشاورزی را تولید کرد.همه محصولات کشاورزی با ید تولید کنیم اگر تولید نکنیم باید منتظر بایرشدن زمین های کشاورزی و ریزگرد ها باشیم. نباید وابسته به اجنبی باشیم

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
نگین خودرو
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط قطار