کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

تسلط غول‌ها بر بازار خودروی ایران

کدخبر:۱۳۲۹۳چهارشنبه، ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۷:۵۴۴۶۶۲ بازدید

دو غول بزرگ خودروسازی حدود 92 درصد بازار خودروهای سواری کشور را به طور انحصاری در اختیار دارند.
تسلط غول‌ها بر بازار خودروی ایران

بحث انحصاری یا غیر انحصاری بودن بازار خودروی کشور در حالی مجددا به محل اختلاف شورای رقابت و وزارت صنعت، معدن و تجارت تبدیل شده که دو خودروسازی بزرگ کشور حدود 92 درصد بازار خودروهای سواری ایران را در اختیار دارند.

وجود انحصار در بازار خودروهای داخلی در حالی است که از بهمن ماه سال گذشته به دنبال دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ واردات خودرو به کشور نیز انحصاری شده و هم‌اکنون مصرف‌کنندگان ایرانی دو انحصار مختلف در حوزه خودروهای داخلی و خارجی را تجربه می‌کنند.

در این زمینه براساس ارزیابی‌های صورت گرفته از وضعیت بازار خودروهای سواری کشور در شش ماهه دوم سال گذشته، معادل 53 درصد این بازار در اختیار گروه صنعتی ایران خودرو بوده است. گروه خودروسازی سایپا نیز معادل 38.6 درصد این بازار را در اختیار داشته است.

در نتیجه حدود 92 درصد بازار خودروهای سواری کشور در اختیار دو خودروساز بزرگ کشور قرار دارد. در این شرایط کارشناسان معتقدند که تسلط تقریبا صد درصدی دو خودروساز بر بازار خودروی ایران و انحصاری شدن این بازار موجب شده این شرکتها انگیزه‌ای برای ارتقای کیفیت محصولات خود نداشته باشند.

یک کارشناس صنعت خودرو در این زمینه اظهار می‌کند:" مشکلات صنعت خودروی ایران ناشی از تحریم‌های خارجی نیست بلکه این دو خودروساز بزرگ داخلی هستند که مصرف‌کنندگان را تحریم کرده‌اند".

علی خاکساری خاطرنشان می‌کند:" متاسفانه مدت مدیدی است که ایران خودرو و سایپا خودروهای فعلی را با قیمت دلخواه تولید کرده و بدون توجه به خواست، نیاز و حقوق مصرف‌کنندگان، عرضه می‌کنند. سیاست‌گذاران اقتصادی کشور باید دو خودروساز بزرگ را وادار کنند که از تحریم مصرف‌کنندگان دست برداشته و به انحصار در این صنعت پایان دهند".

این وضعیت در حالی است که مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقدند که بازار خودروی ایران انحصاری نیست و اختیار قیمت‌گذاری خودروهای داخلی باید از شورای رقابت سلب شود. در مقابل نیز مسوولان شورای رقابت معتقدند که طبق قانون مسوولیت قیمت‌گذاری کالاهای انحصاری با این شورا است.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

احمد: 1394/4/1007:22:36،
156
10
ایران جیب لطفا خبرهای تکراری نزن همه ملت از وضعیت این دو شرکت خبر دارند.
طغرل: 1394/4/1008:56:15،
84
11
ورشکسته های غول..!!خخخخخخخخخ
محمد: 1394/4/1008:59:41،
112
11
اگه مردم همکاری کنن و خرید نکنن این دوتا غول تبدیل به موش میشوند...
مهندس: 1394/4/1009:32:06،
73
11
یعنی تیتره خبر تو حلقم : غول ؟!!! ( تعجب به سبکه جناب خان ) غووووووووول ؟!!!!!!!!!!!!!!!!
آخه این 2 تا کارخانه که هر کدومشون فقط یه خودرو با قیافه های مختلفو میدن بیرون کجاشون غولن ؟! تو کلاه برداری واقعا واسه خودشون غولی هستن
م: 1394/4/1009:51:16،
67
6
این دو شرکت لولو خورخوره هم نیستن چه برسد به غول
لالاس: 1394/4/1009:56:33،
14
77
تو داخلیها فقط پرشیا
اسکندر: 1394/4/1010:11:09،
39
10
توی این مملکت برای دور دور توی خیابون برنامه داده میشه ولی این قضیه خودرو سازی با این همه وسعت مشکلات و نارضایتی مردم هیچ حرفی راجع بهش زده نمیشه طوری که انگار اصلا ما معضلی در این رابطه نداریم
رییس مرحله آخر ماریو : 1394/4/1011:03:48،
13
48
شماها تحریم کنین از زور بی پولی ! چه غول چه موش ! برای شماهایی که نمیتونین بخرین چه فرقی میکنه ؟ زیاد زور نزنین ... !!
حميد: 1394/4/1011:22:39،
23
6
در روزهایی که صداهای غیرعادی و جا نرفتن دنده‌ها و کار نکردن ضبط صوت و امثال اینها، دیگر به مشکلات جاری و عادی مشتریان خودروهای ایرانی تبدیل شده، اخیرا مشکلی جدید و بسیار خطرناک دامان برخی خودروهای پرتیراژ داخلی را گرفته و مستقیما سلامت و ایمنی سرنشینان آنها را تهدید می‌کند.

داستان از این قرار است که به تازگی برخی از مالکان خودروهای پرتیراژ داخلی، با مراجعه به تعمیرگاه‌ها، عنوان می‌کنند خودروشان در حین حرکت خاموش می‌شود. هرچند برخی از مشتریان تاکید کرده‌اند امکان روشن شدن دوباره خودروشان پس از خاموشی ناگهانی، وجود دارد، اما هستند برخی دیگر که عنوان می‌کنند خودرو آنها پس از خاموش شدن، دیگر روشن نشده و باید حتما راهی تعمیرگاه شود
بي: 1394/4/1012:01:32،
21
10
غول بي شاخ و دم
بهتره بگي دزد سر گردنه
ويران خودرو يا ايران خررو
بنگی: 1394/4/1012:23:48،
11
7
ایرانجیب راست میگه غولن منتها ..... غول
بله???: 1394/4/1015:03:29،
12
9
ایران خودرو و سایپا را میگن غول!!!!

غول بی یال و دم و اشکم که دید
اینچنین غولی خدا نی آفرید
مجتبی: 1394/4/1007:36:29،
78
11
هر کار کردن و هر چه انحصار کردن و هر خودرویی را هر قیمت فروختن این بار عزم مردم آنها را زمین گیر کرده و مکیدن خون مردم توسط این دوتا خودروساز تمام شده
رضا: 1394/4/1007:58:04،
34
51
ایران خودرو و سایپا یک خوبی ای که دارند اینه که وسایل و لوازم یدکی ماشین هاشون فراوانه و همه جای ایران هست نه مثل اکثر چینی ها که هیچی ازش ندارند(وقتی ماشین چینی خدایی نکرده تو جاده خراب بشه یا برای هر چیز ساده ای انتظار طولانی قطعه بکشید اون موقع به حرفم پی میبرید). قطر رنگ و کیفیت رنگشون هم بسیار بهتر از چینی هاست و در کل اگر ماشین های ایران خودرو و سایپا به کیفیت قبل و اصلی شرکت تولید کننده و لوازم با کیفیت برگرده و مدل های ماشین های بروز از برند های معتبر اروپا و کره و ژاپن تولید بشه , در کنارش قیمت هم منطقی عرضه بشه , بنظرم خوبه.این نظرم بر اساس تعرفه ی فعلی واردات خودرو هست
HOSSIN: 1394/4/1008:16:09،
39
11
آقا رضا ایشان یک طوری ماشین تولید میکنند که هنوز سوار نشدی قطعاتش خرابه و مشتری بیچاره مجبوره مدام عوض کنه
بایدم قطعات آشغال بدل در کارتون اصل رو به مردم بندازه تا اشـــــــــــتغال ایجاد کنه
ماني: 1394/4/1010:41:00،
24
11
دوست گرامي , اگر انحصار اين دو تا خون آشام شكسته بشه قطعات هر ماشيني تو هر بقالي پيدا مي شه اما تا اين دو تا زالو هستند نمي گذارند شركت هاي ديگه راحت كار كنند
حسینی: 1394/4/1008:03:18،
72
12
تو رو خدا نگید غول،اینا در مقابل بقیه خودرو سازهای دنیا پشه ام نیستند
رضا1346: 1394/4/1008:20:39،
39
12
همچين غول غول ميكنن هر كي ندونه فكر ميكنه چه خبره .
كارنامه 70 سال توليد همه زير 10
70 سال توليد 7 نوع ......
رضا: 1394/4/1008:04:04،
36
10
یکبار دوره احمدی نژاد قیمتها آزاد شد که قیمتها بصورت نجومی داشت بالا میرفت ، که دوباره گفتن خودمون قیمت میزنیم . حالا جالبیش اینه میان میگن خودروی خارجی رو گمرکی ببندین و خودرویی با قیمت دو برابر بدین تو بازار از اون طرف هم دست خودروسازا رو باز بزارین برای قیمت ! از اون طرف هم کیفیت خودروهای ایرانی هرسال کمتر وکمتر میشه ، آخه تا کی زور میگید چرا خون مردمو میخوای تو شیشه کنی خودروساز دولتی
وحید ر: 1394/4/1100:37:30،
6
6
دولت سنگ رو بسته سگ رو آزاد کرده
آرش: 1394/4/1008:06:28،
14
79
نباید زحمات این دو شرکت بزرگ و معتبر در زمینه ساخت و طراحی خودرو و اشتغال آفرینی رو درنظر نگرفت. خودرو انحصاری نیست بلکه تحریم ها ما رو به سمت انحصار بردند. برای مثال قرار بود ایران خودرو پژوه 406 و سپس 407 رو مونتاژ و تولید کنه که این امر، باعث میشد بازار از یکنواختی خارج بشه که البته به دلیل تحریم های بانک و نبود سوئیفت، این قضیه کنسل شد. با همه ی این مشکلات ناشی از تحریم و سوء مدیریت دولتهای 9 و 10، هنوز تولیدات خودروی ایرانی از کیفیت قابل قبولی برخوردارند و از این نظر باید به این دو شرکت و به ویژه ایران خودور، آفرین گفت.
ss: 1394/4/1008:52:30،
36
14
ارش از کارمندهای کدوم شرکتی؟اینا اگه پژو406 و407 هم بیارن اندازه خون باباشون قیمت میزارن، مگه 407 رو نیاوردن با موتور 2000از مردم42 تومن اون زمان میگرفتن زمانی که ازرا تو بازار 46 تومن بود با موتور3000وکلی اپشن کسی هم نخرید 407 رو چون ارزش خرید نداشت اینا دزدن الان رنو کپچر رو قیمت زدن 105 در صورتیکه این ماشینsuvهم نیست یه کراس اور کوچک شهری باید زیر 90تومن بشه شدن واردکننده خودرو نه تولید کننده اونم از نوع بی انصافش
حسین ۶۶: 1394/4/1009:13:37،
24
12
اشتغال صنعت خودرو بهترین بهانه برای حمایت دولت از این دو شرکت است. فکر کنم حداکثر ۵۰ هزار نفر مستقیماً تو این شرکتها کار میکنند.اشتغال اصلی در حوزه قطعه سازی هستش ، پس به صلاحه مردمه که این دو شرکت رو به خودروسازهای معتبر خارجی بدن و قطعه سازان هم قطعات رو با نظارت اونا تولید کنن. عمراً بذارن یه چنین طرحی انجام بشه، دلایلشو که خودتون بهتر میدونید.............
حمید: 1394/4/1008:46:39،
32
11
یعنی تو این 70 سال این به اصطلاح دوتا غول4تا طراح مهندس نداشتن که بتونن 2تا ماشین جدید طراحی کنن
آرش: 1394/4/1008:57:42،
14
34
ایران خودرو و سایپا دو شرکت مونتاژ کننده خودرو بودند که با پیکان و ژیان و رنو 5 شروع کردند. اساسن این دو شرکت هیچگاه قرار نبودی طراحی خودرو انجام دهند زیرا اینکار به دانش فنی و صنعتی بسیار بالایی نیاز دارد که در هیچ کشور جهان سومی یافت نمی شود. اطاق سمند هم از شرکت فرست اتوموتیو خریداری شد و با تغییراتی روی شاسی پژو 405 نصب شد. ایران خودرو و سایپا هیچکدام طراح خودرو به آن شکلی که در شرکتهایی مانند ینز، بی ام دبلیو، تویوتا، جنرال موتورز، فورد، کیا، هیوندایی و ... وجود دارد هیچگاه در اختیار نداشته اند. البته با همین بضاعت کم، ساخت و طراحی خودروهایی مانند پژو پارس، پژو 206 صندوقدار، سمند و دنا نیز جای تقدیر فراوان دارد. اساسن خودروسازی صنعتی بزرگ و مولد است که در خاورمیانه، هیچ شرکتی همپای ایران خودرو و سایپا مشاهده نمی شود. حتا ترکیه با آنهمه ادعا، فقط مونتاژ کننده خودروهای ارزان قیمت است.
amiran: 1394/4/1010:01:35،
20
10
همه چیزو گفتی جز اسم صاحب کارخونه. خیامی
اگه این کارخونه دست صاحبش بود ؛ با آمریکا مشترکن تو کره و ژاپن داشتیم نمایشگاه اتومبیل دایر میکردیم.
داغدار: 1394/4/1008:56:19،
25
10
دو غول بزرگ خودروسازی یکی جنرال موتورز و دیگری فورد!عمو بیخیال
این دو شرکت کجاشون به خودروساز میخوره. اینها مونتاژ کار هم
نیستند چه برسه به خوودرساز. دلیلش هم اینه که بعد از پنجاه سال
به مونتاژ خودروی چینی روی اورده اند.
مسعود: 1394/4/1008:58:54،
24
11
ایران جیب عزیز آیا منظور شما از دو غول خودرو سازی این دو اشغال ساز سایپا و ایران خودرو میباشد؟به همه چی شباهت دارند به جز غول. البته در ضمیمه ترساندن مردم از لحاظ کیفیت. گرونی. و افتضاح بودن از غول هم وحشتناک ترند.
حمید: 1394/4/1009:26:15،
19
9
از مسئولین و دولتمردان که ناامیدیم پس فقط تنها عاملی که باعث جلوگیری از انحصار به ویژه در صنعت خودرو خواهد شد که مستقیما با جان مردم سر کار دارد افزایش آگاهی مردم و نخریدن گاری های ساخت داخل است.
پیشنهاد می کنم یک کمپینی در جهت مبارزه با انحصار در صنعت خودرو راه اندازی شود.
ممد: 1394/4/1009:35:45،
22
11
اگه از دید کلاهبرداری نگاه کنیم میشه گفت غووووووووووووول اونم تو دنیا
پدرام: 1394/4/1009:53:19،
17
12
بعضیا همچین میگن شرکتای ورشکسته انگار واقعا ورشکست شدن،عزیزان بهتره یسر به نمایندگی هردو شرکت آشغال ساز بزنید،میبینید که مردم چطوری دارن به این آشغالا پول میدن اونم به چندین برابر قیمت واقعیشون،خلایق هر چه لایق.
مجید: 1394/4/1010:11:57،
14
9
فک می کردیم دولت تدبیروامید فکری بحال مصرف کنندگان ایرانی بنمایید اما باانحصاری کردن واردات گلوی مصرف کنندگان رابیشتر وبیشترمی کنند
ابوالفضل: 1394/4/1010:24:58،
13
8
غوله خوابه … غوله خوابه … غوله خوابه … وای اگه پاشه!!!!
باور: 1394/4/1010:44:22،
13
9
بارها پست زدم ولی درج نشد.الان هم میگم فقط با نخریدن باید به این دو شرکت بی کیفیت فهموند بابا مردم ساده نیستند.
مغانلو : 1394/4/1011:02:19،
16
23
دوستان لطفا راهنمایم کنید

خرید کدام خودرو را مناسب میدانید اول ایمنی برام مهمه دوم مخارج خودرو

پژو 206 +++++++

پرشیا دوگانه ---------
محسن: 1394/4/1011:04:20،
25
14
من ٢٠٦ اس دى نودو دو دارم شرح ايرادها:١- روغن ريزى سر سيلند ٢-تعويض منبع اگزوز٣- روشن خاموش شدن بي اختيار چراغهاى جلو ٤-خرابى استوپ ترمز٥- سوراخ بودن منبع اب رادياتور٦-چسبيدن كلاچ به كف ماشين حين رانندگى٧-خراب بودن تنظيم كننده تسمه وپاره شدنش٨-معيوب بودن يموت سويچ .
بابا: 1394/4/1011:40:34،
12
23
دروغ گوی بزرگی هستی محسن
محسن: 1394/4/1012:54:45،
12
9
بابا مگه مریضم دروغ بگم خراب شده تاز نمایشگر مقدار بنزنشم معیوبه که از قلم افتاده بود
استاد : 1394/4/1013:47:35،
14
12
جناب بابا، مودب باش، با انکار واقعیت چیزی عوض نميشه،
206 مدل 94 تیپ 5 گرفتم تا 2700 کیلومتر 3 بار رفتم نمایندگی:
ايرادات:
خرابی سنسور اکسیژن، صدای داشبورد، صدای گیربکس(زوزه)، مشکل ريموت، عدم بالانس چرخ ها، عدم هماهنگی گیربکس با موتور، داغ کردن موتور، صندلی های لق، سخت بسته شدن درها، ورود صدای باد و موتور به اتاق، خراب شدن تسمه گیربکس (تعمیر کار گفت و عوض کرد)
این ماشین نزدیک 12000 دلار ازم گرفته بیشتر از سه برابر آرش واقعی من که راضی نیستم و پولشون حرومه
مسعود: 1394/4/1011:25:00،
16
9
یه جوری میگن غول ادم خندش میگیره
محسن: 1394/4/1011:29:46،
17
10
با سلام٢٠٦ اس دى ٩٣دارم شرح معايب:١-روغن ريزى سر سيلندر٢-خراب بودن منبع اگزوز٣-سوراخ بودن منبع اب رادياتور٤- خراب بودن استاپ چراغهاى ترمز٥- چسبيدن پدال كلاچ به كف ماشين حين رانندگى٦- خراب بودن تنظيم كننده تسمه وپاره شدن تسمه٧- روشن خاموش شدن بى اختيار چراغهاى جلو٧- روشن شدن چراغABS ٨-معيوب بودن ريموت سويچ.
amin: 1394/4/1022:11:27،
8
6
محسن جان ماشین تو ایرن شانسیه از شانس بدت یه همچین ماشینی گیرت اومده پسر عموی منم یه اس دس 93 تحویل خرداد گرفته تا الان هیچ کدوم از معایبی که تو گفتی نداشته و ماشین خیلی سر حالیه فقط یکبار واشر درب سوپاپ رو عوض کرد همین....
بی نام ماشین شناس: 1394/4/1013:00:10،
13
6
خداییش از این کلمه غول خیلی خوشم اومد تا حالا جوک به این خنده داری ندیده بودم
استاد: 1394/4/1013:28:45،
15
8
چرچیل:
قانع کردن یک احمق سخت ترین کار دنیا است.
حالا اگر خودشو به حماقت بزند دیگه بدتر
بحث در مورد غیر انحصاری بودن بازار خودرو در ایران، انکار سفید بودن ماست است...
من ماشین نمیخرم: 1394/4/1014:30:04،
14
6
غول؟؟؟ این دو تا غولن؟؟ پس شرکتهای خارجی که سازنده پورشه و مازراتی و بنز و BMW و ... هستن رو چی صدا میکنین؟


البته شما چون ایرانی هستی حق داری که فقط دو شرکت خودرو سازی بیشتر ندیده باشی. بهت حق میدم

آره پس اینا غولن....خخخخخخخخخخخخخخ
محمد از اصفهان: 1394/4/1015:03:20،
16
10
بهتر بگید خون اشام.
امین: 1394/4/1021:41:34،
4
5
غول چراغ جادو ان اینا، پراید وانت میسازن تیبا میسازن خوشگل تر از پریا...

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل