کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
کیان برنا
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

روایتی تازه از انحصار در واردات خودرو

کدخبر:۱۳۲۵۷سه شنبه، ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶:۵۴۳۳۱۷ بازدید

بهمن ماه سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت با ابلاغ دستورالعملی واردات خودرو را منحصر به نمایندگی‌های رسمی خودروسازان ....
روایتی تازه از انحصار در واردات خودرو

رییس شورای رقابت تلاش نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی برای آگاهی از اطلاعات تجاری رقبایشان را از جمله دلایل نارضایتی از دستورالعمل فعلی واردات خودرو عنوان کرده و این اقدام را نادرست دانسته است.

بهمن ماه سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت با ابلاغ دستورالعملی واردات خودرو را منحصر به نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی کرد.

این اقدام انتقاد کارشناسان از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تا اساتید دانشگاه را به دنبال داشت. به دنبال این اعتراضات وزارت صنعت دستورالعمل خود را تعدیل و واردات خودرو برای واردکنندگان متفرقه را به دو شرط ایجاد شبکه نمایندگی خدمات پس از فروش یا خرید خدمات گارانتی از نمایندگی‌های رسمی، بلامانع اعلام کرد.

با این حال این تغییرات نیز باعث رقابتی شدن فرایند واردات خودرو نشد به‌گونه‌ای که به گفته فربد زاوه - کارشناس صنعت خودرو، "نمایندگی‌های رسمی از فروش خدمات گارانتی به واردکنندگان متفرقه خودداری کرده و واردات خودرو را در انحصار خود گرفته‌اند".

در این شرایط در جدیدترین رویداد در این زمینه، رییس شورای رقابت روایتی جدید از چگونه انحصارگری نمایندگی‌های رسمی را بیان کرده است. رضا شیوا در این رابطه عنوان کرده است:" واردکنندگان متفرقه معتقدند که براساس دستورالعملی که باید مجوز خدمات پس از فروش را از نمایندگی‌های رسمی اخذ کنند، باید تمام اطلاعات تجاری‌شان را در اختیار نمایندگی‌های رسمی قرار دهند که این موضوع خارج از اصول رقابت است".

رییس شورای رقابت این موضوع را نادرست دانسته و تاکید کرده است:" رقیب تجاری نباید از اطلاعات رقیب خود مطلع باشد و در قانون بازار اینکه یک رقیب بر رقیب دیگر مسلط شود نیز کار درستی نیست".

این اظهارات در حالی است که شورای رقابت در جدیدترین جلسه خود وجود انحصار در واردات خودرو را تایید کرده و خواستار اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اصلاح دستورالعمل واردات خودرو و رفع انحصار از این بازار شده است.

در این زمینه یک عضو ناظر شورای رقابت در گفت‌وگو با ایسنا درباره جلسه اخیر این شورا در زمینه بررسی انحصار در واردات خودرو، اظهار کرده است:" در این جلسه تصمیم گرفته شد که واردات خودرو انحصاری نباشد چرا که این امر که هم واردات خودرو در انحصار دو شرکت باشد و هم تولید داخلی آن انحصاری باشد امر صحیحی نیست".

وی با بیان اینکه در حال حاضر دستورالعمل واردات خودرو به‌گونه‌ای تعریف شده که به انحصار در واردات خودرو ختم می‌شود، خاطرنشان کرده است:" در جلسه شورای رقابت، وزارت صنعت ملزم شد که دستورالعمل واردات را به‌گونه‌ای تغییر دهد که واردات خودرو از انحصار خارج شده و تمام افراد حقیقی و حقوقی امکان آن‌را داشته باشند".

تایید وجود انحصار در واردات خودرو و تلاش نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی برای آگاهی از اطلاعات تجاری رقبای خود (واردکنندگان متفرقه) در حالی است که به گفته یک کارشناس، هم‌اکنون " 70 درصد بازار خودروهای وارداتی مربوط به دو برند هیوندا و کیا است که نمایندگی رسمی واردات آنها مربوط به یک خانواده است، بنابراین 70 درصد بازار خودروهای وارداتی کشور در اختیار یک خانواده قرار گرفته است".

به گفته محمد جعفری - رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، "در هیچ کجای دنیا اختیار 70 درصد بازار یک محصول را به یک خانواده نمی‌دهند و در ایران نیز نباید این اتفاق بیفتد".

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

مهران: 1394/4/909:13:02،
111
31
بزن دست قشنگه رو به افتخاز خانواده گرامی!
امید: 1394/4/909:56:03،
46
6
اینا برای گرامی پیچ مهره مال فلانی برنج مال بیساری، کلا دور هم تقسیم کردن هرکسی گوشه کار گرفته،مردم هم این وسط،دارن لذت میبرن ایرانی باید نعمت های دنیا رو گرون بخره یا تو همون پراید با اولین تصادف تجربه اخرین تصادف داشته باشه
م: 1394/4/910:16:00،
68
24
مافیا مافیا مافیا در ایران فقط مافیا حاکم به اقتصاد است
فاروق: 1394/4/911:24:11،
39
7
خانواده گرامی صاحب شرکت گلستان همچینین وارد کننده هیوندا ، کیا و جیلی به ایران هستند یعنی یه خانواده برا 80 میلیون جمعیت مملکت تعیین تکلیف می کنه و خودروها رو به قیمت دلخواه و تاخیر فراوان به مردم غالب می کنند.
هلما: 1394/4/912:36:30،
16
19
به نظر دوستان توسان 2016
زیر 170 میلیون است+++++
یا بالای 170 میلیون ------
حمید رضا: 1394/4/917:56:50،
14
6
من نمیدونم مردم نمی فهمند که این خانواده چه بر سر همین مردم آوردند که باز دست قشنگ هم برای این خاندان می زنند!
متاسفم!
سيا: 1394/4/921:09:02،
16
8
بالاخره يه جوري بايد منافع اين كلاهبردارها تامين و تضمين بشه ديگه،يعني اگر يك خودرو هم بتونيم وارد كنيم يا بايد خدمات پس از فروش براي تمام ايران بديم (عجب جكي) يا اينكه با اين كلاهبردارا قرارداد ببنديم كه تامين قطعات و خدمات در انحصار اونا باشه و بابتش پولم بديم...اقا من نه گارانتي ميخوام نه تضمين و تامين خدمات،شما گمركي رو پلكاني كم كن(هر سال فقط پنج درصد) من خودم اگر راهنماي ماشينم خراب شد ميرم از هرجا شده تهيه ميكنم...
اي خدا يعني ميشه من يك روز نابودي و خفت و خواري و ذلالت و بيچارگي و تحقير شدن اين شركتا و دلالا و كلاهبرداراي خودرو و حاميانشون رو تو ايران ببينم؟؟!!!!!!!
رضا: 1394/4/909:13:30،
101
17
نمایندگی رسمی واردات هیوندا و کیا مربوط به یک خانواده است، بنابراین 70 درصد بازار خودروهای وارداتی کشور در اختیار یک خانواده قرار گرفته است !!!
اینجا ایران است!
هر خانواده ای سلطان یک چیز است!
یکی سلطان شکر! یکی سلطان لاستیک!
راستی شما سلطان چی هستید؟!
رضا: 1394/4/910:25:30،
63
21
این خانواده گرامی پدر مردم رو با گرون فروشی و ارایه بد خدمات پس از فروش از بین برده!!!!
چرا با این ها برخورد نمیشه!!!!
مهدی: 1394/4/910:26:14،
53
17
سلطان واردات خودرو == گرامی
442: 1394/4/911:53:39،
16
9
سلطان قلب ها
علی: 1394/4/909:15:09،
82
40
سوناتا 2009 اتاق 2010+++++++++++
سوزوکی گرنو ویتارا 1390-------------
آرش: 1394/4/909:59:14،
46
25
ماشین ژاپنی رو همیشه به کره ای و کره ای رو همیشه به چینی ترجیح بده.
سوزوکی دار: 1394/4/910:22:16،
41
21
درسته ولی ژاپنی تولید ژاپن نه ژاپنی تولید ایران
پیکان: 1394/4/913:29:31،
18
6
قطعات سوزوکیو که ایران تولید نمیکنه!فقط مونتاژ میکنه.خدارو شکر هنوز گند نزده تو کیفیتش.در ضمن دنبال موتور 2000 سوزوکی نباش که قدرت مدتور و شتابش در حد ام وی ام x33!!!!ولی 2400 خوبه
آرش: 1394/4/909:17:27،
52
18
هفتاد درصد بازار وارداتی ها دست یک خانواده (بخوانید یک نفر) و نود درصد داخلی ها هم دست دو خانواده (ایران خودرو - سایپا) هستش. انحصار از این بالاتر تو کدوم صنعت و حرفه پیدا میشه؟ اگر اینقدر انحصار و حمایت که روی صنعت خودرو اعمال میشه، روی کشاورزی شده بود، به جز تأمین مصرف داخلی، الآن صادر کننده بیشتر محصولات کشاورزی بودیم.

زمانی که ایران ناسیونال پیکان می ساخت، کره ی جنوبی تقریبن هیچ صنعتی نداشت. ما با سیاست انحصار (نادانی) به این نقطه رسیدیم که از سال 1369 تا کنون که 1394 هستش، پژو 405 رو بدون کوچکترین تغییر ظاهری و فقط با تغییر کیفیت داخلی (کاهش) تونستیم تولید کنیم. همبنطور پراید که با تغییر فرم چراغ عقب، به مدلهای گوناگونی رشد و توسعه پیدا کرده: 131 - 132 - 141 - 151 - SE - TE - SX - HP
فرانس سوار: 1394/4/909:24:57،
43
18
خانواده گرامي هست.محصولات گلستان هم براي گرامي هستش
رضا: 1394/4/909:30:37،
51
28
عمر ما همینطور میگذره و هنوز نتونستیم یک ماشین معتبر و بروز با قیمت واقعی جهانیش سوار بشیم ...
اسباب بازی های 4چرخه چینی که هیچ جای دنیا نمیخرن یا اگر باشه قیمتی ندارن , اینجا جزء گرون هاست
کی میخواد این وضع خودرو درست بشه خدا داند

امید: 1394/4/910:53:18،
24
11
داداش گلم اگه میتونی جم کن برو که اینجا خرابه ای بیش نیس!!
تعرفه: 1394/4/911:03:34،
19
17
اصلا فرض میگیریم که تعرفه صفر بشه !!!!
فکر کردی سوناتا را چند میتونی بخری؟؟؟
طبق هزینه هایی که در کامنت خبر های قبل گذاشتم و کامل همه چی را توضیح دادم:
قیمت خام ماشین : 89 میلیون
هزینه های اضافی (مالیات و اسقاط و پلاک و... ) : 30 میلیون
89+30+تعرفه صفر = 119 میلیون
پس فکر نکنید که میتونید مازراتی را بخرید 2 میلیون!!!!!
داریوش: 1394/4/913:39:22،
22
9
آقای تعرفه.صفر شدن تعرفه به این معنیه که مثل همه جای دنیا فقط قیمت خام ماشین و مالیات را برای خرید ماشین بپردازیم.بنابر این شما 9% قیمت خام سوناتایی که مثال زدی میشه 8 میلیون و قیمت خام هم 89 میلیون که میشه 97 میلیون.سوناتایی که الان تو بازار 165 معامله میشه را میشه با 97 میلیون خرید.بده؟؟؟؟
در ضمن این که هنوز قیمت بالایی به نظر میرسه بدلیل ارزش فوق العاده پایین پول ما در جهان است وگرنه اگر دلار 1000 تومان بود قیمت سوناتا هم میشد 33 میلیون!!!!!یعنی هم قیمت 405 50سال پیش.
وحید: 1394/4/910:12:34،
24
47
با 85ملیون


c5مدل 2009++++

مزدا3 مدل 89--------

لطفا راهنمایی کنید.
آرش: 1394/4/910:38:11،
21
7
در کل سعی کن ماشین صفر بخری. ولی تعمیر و نگهداری و پیدا کردن قطعات یدکی و تعمیرکار وارد به سیتروئن C5 خیلی خیلی دشوار هست و بنابراین اولویت خرید با مزدا هستش.
حسن: 1394/4/910:27:36،
27
19
مگر شرکت سازنده زمان فروش خودرو هزینه گارانتی را نمیگیره که بایستی نمایندگی هم بگیره ؟نمایندگی هر شرکت با توجه به اینکه شرکت سازنده هزینه گارانتی ر ا روی قیمت خودرو اخذ می کند بایستی گارانتی را انجام دهد مگر اینکه شرکت سازنده در فاکتور قید عدم هزینه گارانتی ثبت کند
احمد: 1394/4/910:28:01،
30
28
آقایون عزیزا بزارید توافق بشه اونوقت می بینید که باز هیچ اتفاقی نمی افته و وضع 100 درصد بدتر میشه شک نکنید. تا سیاست این مملکت فقیر کردن فقیرا و پر کردن جیب پولداراست وضع این خراب آباد همینه که هست. حتی شاید مثلا تا 50 سال دیگه اسم رسمی کشور رو از ایران به ویران تغییر بدن !!!
هموطن: 1394/4/910:33:57،
17
9
اصلا" دست خانواده ی گرامی باشه،چه فرقی داره .
دولتی ها گیر دادن به این گرامی ها.
شرکتهای واردکننده یا تولید کننده ی دیگه چی؟سانگ یانگ ؟آلفا و ام جی ؟
کرمان خودرو ،......
همش بازی سیاسی ه،
خانواده گرامی باید سر کیسه رو باید بیشتر شل کنه تا شاید آقایون راضی بشن.
کی به فکر مردم ه ...
m: 1394/4/910:43:09،
19
8
البته بايد ببيني قرداد نا نوشته بين اين چند خانواده محترم و وزارت صنعت چند وقته بوده و به قول قديميها بي مايه فتيره يعني بايد ببيني مايعش چقدر بوده شوراى رقابت وشوراى رفاقت حتى شوراى امنيت هم نمي تواند كاري بكند خدا خدا كنيم قراردار اين عزيزان مدت انقضا داشته باشد
احمد: 1394/4/912:19:16،
12
7
دولت متاسفانه کاری به انحصار ندارد و ایا این وارد کننده ها به چه
قیمتی می فروشند یا خدمات بعد از فروش دارند یا نه؟فقط سهم
خودش را تحت عنوان تعرفه و مالیات و....بگیرد و دیگر هیچ.!!!
مهدی: 1394/4/913:04:10،
20
7
روایتی تازه از انحصار خودرو !!!
روایتی تازه از انحصار میوه !!!
روایتی تازه از انحصار واردات !!!
روایتی تازه از غارت جنگل های شمال !!!
روایتی تازه از صادر کردن جزیره ی هرمز به کشورهای عربی !!!
روایتی تازه از انحصار گوشت !!!
روایتی تازه از ....

کلا ما کشورمون کشور روایت ها است !!!
کامران: 1394/4/913:40:00،
20
10
روایت یا انحصار

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
نگین خودرو
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آغاز فروش فوری رنو کپچر 2017 از سوی ایران خودرو با قیمت جدید/ مهر 96 + شرایط
بخشنامه شماره 2 پیش فروش محصولات ایران خودرو ویژه مهر 96
زمان واریز و برداشت یارانه نقدی مهر ماه 96 اعلام شد
لیست قیمت جدید کارخانه‌ای محصولات ایران خودرو - نیمه دوم مهر 96
بخش‌هایی از سخنرانی روز جمعه ترامپ درباره ایران فاش شد
قیمت دلار و دیگر ارزهای پرمتقاضی امروز شنبه 22 مهرماه
آغاز دور جدید پیش فروش خودروی دنا پلاس از سوی ایران خودرو - مهر 96
ورود نسل جدید خودروهای ماهیندرا به ایران + حدود قیمت
قیمت روز پژو 2008 در بازار تهران
قیمت دلار و دیگر ارزهای پرمتقاضی امروز پنجشنبه 20 مهرماه
مهم‌ترین خودروهایی که ورودشان به ایران ممنوع شد
کدام خودروها در بازار بیشترین اختلاف قیمت را با نمایندگی دارند؟
قیمت خودروهای صفر در بازار تهران امروز پنجشنبه 20 مهرماه
قیمت دلار و دیگر ارزهای پرمتقاضی امروز دوشنبه 24 مهرماه
قیمت دلار و دیگر ارزهای پرمتقاضی امروز یکشنبه 23 مهرماه
آسایشگاه خیریه
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط قطار