کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

توافق در دسترس است


کد خبر : ۱۳۲۰۸یکشنبه، ۷ تیر ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۸:۱۷۴۵۸۴ بازدید

تنها سه روز مانده به ضرب‌الاجل نهايي مذاكرات هسته‌يي ميان ايران و گروه 1+5 ورود وزراي خارجه كشورهاي مذاكره‌كننده و پيوستن آنها به تيم‌های ...

تنها سه روز مانده به ضرب‌الاجل نهايي مذاكرات هسته‌يي ميان ايران و گروه 1+5 ورود وزراي خارجه كشورهاي مذاكره‌كننده و پيوستن آنها به تيم‌های كارشناسي درحال مذاكره در وين، شمارش معكوس اين مذاكرات را حساس‌تر كرده است. درحالي كه روز گذشته فدريكا موگريني، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا با ابراز اميدواري از حل مشكلات باقي مانده در روزهاي آتي خبر داد، لورن فابيوس وزير خارجه فرانسه بار ديگر با ايفاي نقش پليس بد در اين مذاكرات، شروطي را براي توافق محتمل مطرح كرد كه به زعم كارشناسان، امكان ايجاد خلل در مذاكرات را افزايش مي‌دهد.

اخبار رسيده از وين حاكي از آن است كه حضور وزراي خارجه ايران و كشورهاي غربي و نشست‌هاي فشرده‌يي كه با تيم مذاكره‌كننده كشورمان در روزهاي اخير در جريان بوده است، نشان از آن دارد كه طرفين مذاكره درصدد رفع موانع موجود در راه اين مذاكرات هستند. در همين راستا به نقل از ديپلمات‌هاي حاضر در محل مذاكرات به نظر مي‌رسد كه اختلافات باقي مانده بر سر نگارش متن توافق نهايي، امكان آن را فراهم مي‌كند كه اين مذاكرات چند روزي تمديد شود. به گفته كارشناسان، عمده اختلافات ميان طرفين مذاكره‌كننده به سرعت و زمان‌بندي رفع تحريم‌هاي ايران همچنين مكانيسم‌هاي پيشنهادي غرب براي راستي‌آزمايي و بازرسي از فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران مربوط مي‌شود؛ به همين دليل است كه روزهاي آتي مي‌تواند براي تيم مذاكره‌كننده، روزهاي بسيار سختي باشد.

هر چند كه مذاكره‌كنندگان كشورمان به رياست محمدجواد ظريف توانسته‌اند با درايت و هوشمندي در طول اين 19ماه از فراز و نشيب‌ها و سختي‌هاي پيش رو عبور كنند، با بررسي روند مذاكرات مي‌توان دريافت كه توافق هسته‌يي بيش از هر زمان ديگري در اين روزها محتمل به نظر مي‌رسد و اميد آن مي‌رود كه سرمايه بزرگ سياسي كه به اين منظور به كار رفته است با به نتيجه رسيدن اين مذاكرات، نقطه آغاز و سكوي پرتابي براي ديپلماسي و سياست خارجي پر قدرت كشور باشد.


 عزم جدي مذاكره‌كنندگان براي توافق نهايي

علي‌اكبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي كشور درخصوص مذاكرات با اشاره به ايده‌آل‌هاي طرف مقابل براي يك توافق به ايده‌آل‌هاي ايران نيز اشاره كرده و گفت: به طور قطع هيچ يك از ما نمي‌توانيم به آن توافق ايده‌آل برسيم و دو طرف در وسط راه بايد در جايي با يكديگر تفاهم كنند. به گزارش ايرنا وي ضمن اشاره به اينكه اگر طرف مقابل به تفاهم لوزان پايبند باشد و زياده‌خواهي نكند، توافق در دسترس است. گفت: بارها گفته‌ايم پرونده هسته‌يي ايران فني است و با استفاده از مقررات بين‌المللي مانند آژاس انرژي بين‌المللي اتمي حاضريم از اين ابزارها استفاده كرده و نگراني آنها را رفع كنيم. همچنين وو هايلونگ، نماينده چين در ژنو در سخناني كه شبكه خبري تلويزيوني (سي سي تي وي) آن را منتشر كرد با تاكيد بر عزم جدي مذاكره‌كنندگان جهت رسيدن به توافق كامل ابراز اميدواري كرد كه توافق نهايي درخصوص پرونده هسته‌يي ايران در فرصت باقي مانده حاصل شود. وي تصريح كرد: طرفين براي دستيابي به توافق هسته‌يي تاكيد جدي دارند و اين موضوع نشان‌دهنده روند خوب در پيش گرفته شده از سوي آنان در ادامه مذاكرات است.


توافق برای تمام جهان اهميت دارد

در همين حال فيليپ هاموند، وزير خارجه انگليس در بدو ورود به وين در جمع خبرنگاران گفت: هنوز اختلافاتي وجود دارد كه بايد حل شود و براي حصول به توافق جامع، طرفين بايد گام‌هايي را بردارند. به گزارش فارس، وي با ذكر اين نكته كه خطوط قرمزي وجود دارد كه نمي‌توانيم از آن رد شويم، گفت: بايد تصميمات سختي اتخاذ كنيم. موضوعات مهمي وجود دارد كه ما در باره آن اختلاف داريم و تعبير متفاوتي از جزييات آنچه در لوزان بر سر آن توافق شده وجود دارد. از سوي ديگر سباستين كورتس، وزير خارجه اتريش گفت: ما فكر مي‌كنيم كه توافق گامي بسيار مهم خواهد بود. اين توافق نه براي ايران و نه براي منطقه بلكه براي تمامي جهان اهميت دارد بنابراين اميدوارم كه دور نهايي مذاكرات موفقيت‌آميز باشد. همچنين فدريكا موگريني، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در جمع خبرنگاران مقابل هتل كوبورگ گفت: امروز تمركز ما روي موضوعات سياسي‌ است. همچنان به تيم‌هاي‌مان راهنمايي مي‌كنيم كه كار را نهايي كنند. ما اين كار را براي چند روز پيش رو انجام مي‌دهيم. ما پايبند به چارچوب زماني مشخص شده هستيم. روشن است كه ما انعطاف داريم كه اگر مذاكرات همانند لوزان چند روز بيشتر شد، ادامه دهيم. مهم اين است كه تفاهم سياسي را كه در ماه‌هاي پيش به دست آورده‌ايم را به توافق جامع تبديل كنيم. اگر اراده سياسي لازم وجود داشته باشد مي‌توانيم به آن‌جا برسيم. به گزارش ايسنا، وي گفت: دلايلي كه مي‌خواهيم به توافق دست يابيم همچنان پابرجاست؛ مي‌شود و مي‌توان گفت بيشتر از هر زمان ديگري.

در ادامه اخبار مربوط به مذاكرات هسته‌يي، فرانك والتر اشتاين ماير، وزير امورخارجه آلمان در گفت‌وگو با روزنامه‌ دي ولت ضمن تاكيد بر لزوم دستيابي به يك راه‌حل در مذاكرات هسته‌يي با ايران گفت: گروه 1+5 نبايد در رايزني‌هايش با ايران شكست بخورد. با توجه به نزديك شدن به ضرب‌الاجل، تمام طرف‌ها به دنبال سازش هستند تا بتوانند يك توافق را نهايي كنند. وي تاكيد كرد كه اكنون اين كار ضروري است. چون بدون يك توافق، جامعه بين‌الملل متحمل يك شكست در حل يك مناقشه ديپلماتيك از طريق مذاكره خواهد شد. در اين خصوص با توجه به اينكه بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي 1+5 را متهم به عقب‌نشيني در برابر ايران كرده است، روزنامه صهيونيستي اورشليم‌پست همزمان با گام پاياني مذاكرات هسته‌يي در گزارشي براي تحريك مذاكره‌كنندگان آلماني نوشت: در شرايطي كه مذاكرات هسته‌يي ايران و گروه 1+5 وارد آخرين مرحله خود شده است، نقش آلمان در اين رايزني‌ها بايد به دقت مورد بررسي قرار گيرد. آنها همواره مسائل تجاري را در اولويت قرار داده و سياست دوگانه را در قبال ايران و تحريم‌ها در پيش گرفته است. آنها اكنون به دنبال سود و منفعت در شرايطي هستند كه جامعه بين‌الملل هنوز تحريم‌ها را عليه ايران حفظ كرده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها