کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

داعش، علت تأخیر در صادرات گاز ایران به عراق


کد خبر : ۱۳۱۵۰شنبه، ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳:۳۵۲۰۰۵ بازدید

اگر چه به نظر می‌رسد دو مانع آغاز صادرات گاز کشور به عراق برطرف شد است اما مانع اصلی در اجرای این امر همچنان باقی است؛ نبود امنیت در عراق.

در حالی که قرار بود در روزهای نخست امسال صادرات گاز به عراق آغاز شود به سه دلیل تست نشدن خط لوله، شرایط دریافت بهای گاز صادراتی در شرایط تحریم و نبود امنیت در کشور عراق این امر محقق نشد.

البته به نظر می‌رسد تست خط لوله به پایان رسیده و مشکل دریافت پول گاز صادراتی به عراق بر طرف شده است بر همین اساس علیرضا کاملی؛ مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با اعلام اینکه" ایران آماده صادرات گاز به عراق است اما نبود امنیت کافی در عراق و حضور داعش در این کشور، صادرات گاز را به این کشور  با تأخیر همراه کرده است" گفت: زمان آغاز صادرات گاز بستگی به اوضاع امنیتی عراق دارد؛ اگر عراق بتواند مناطق دریافت گاز از ایران را پاکسازی کند ایران آماده ارسال گاز به این کشور است.تفاهم‌نامه صادرات گاز ایران به کشور عراق در سال 88 صورت گرفت. دو سال بعد این تفاهم‌نامه به قرار تبدیل شد. بر اساس این قرار داد ایران متعهد می‌شد که روزانه 20 تا 25 میلیون متر مکعب گاز به عراق صادر کند.

خط لوله ٩٧ کیلومتری صادرات گاز به عراق، از چارمله در استان ایلام آغاز و در نفتشهر (مرز ایران و عراق) به پایان می رسد و در مرحله نخست، امکان صادرات چهار تا هفت میلیون مترمکعب گاز به عراق فراهم می شود. البته امکان افزایش این مقدار تا ٤٠ میلیون مترمکعب در فصول گرم سال نیز وجود دارد.

به گزارش تسنیم هم زمان با  امضای تفاهمنامه صادرات گاز به عراق در سال 88، مذاکراه با کشور سوریه برای انتقال گاز به این کشور هم صورت گرفت.بر همین اساس پس از چندین دور مذاکرات کارشناسی، مسیر جدید صادرات گاز ایران به کشورهای غرب ایران با امضای سندی مورد توافق قرار گرفت. به این منظور قرار شد خط لوله 56 اینچی و با ظرفیت انتقال روزانه 110 میلیون متر مکعب گاز در سه کشور ایران، عراق و سوریه ساخته شود.البته پیش‌بینی شده است که خط لوله‌ی پنج هزار و 600 کیلومتری مورد نظر از عسلویه آغاز و بعد از عبور از عراق و سوریه، لبنان و دریای مدیترانه می‌تواند تا اروپا نیز ادامه یابد و گاز مورد نیاز این قاره را تامین کند.

منبع گاز این خط لوله از طریق دو تا سه فاز پارس جنوبی تامین خواهد شد.  همچنین هزینه ساخت این خط لوله همراه با مراکز تقویت فشار آن 10 میلیارد دلار برآورد شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها