کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

مسئول کنترل بازار خودرو کیست؟

کدخبر:۱۳۱۳سه شنبه، ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۲:۴۰۴۱۷۶ بازدید

این روزها خودروسازان در حالی به دنبال چانه‌زنی برای افزایش دوباره قیمت تولیدات خود هستند که هیچ اقدام خاصی برای افزایش کیفیت خودروها نشده و مشخص نیست کدام نهاد قرار است جلوی افزایش قیمت‌ها در این بخش را بگیرد.
مسئول کنترل بازار خودرو کیست؟

پس از رایزنی‌های طولانی خودروسازان و شورای رقابت بر سر قیمت‌گذاری خودرو، در نهایت خودروسازان به اجرای مصوبات این شورا تن ندادند و با استفاده از راه‌های فرار بسیار، تولیداتشان را با هر قیمتی که دلشان بخواهد عرضه می‌کنند.در چنین شرایطی و با وجود نارضایتی مردم از عملکرد شرکت‌های خودروساز در عرضه محصولاتشان، باز هم مدیران صنعت خودرو به فکر دریافت مجوزی جدید برای افزایش قیمت تولیدات خود افتاده‌اند.بر همین اساس، تقاضای قیمت‌گذاری دوباره قیمت‌ها بر اساس نرخ تورم 6 ماهه از سوی خودرو‌سازان به شورای رقابت ارائه شده است.به این ترتیب، خودروسازان در حالی برای دریافت مجوز رشد قیمت تولیداتشان دست به دامن شورای رقابت شده‌اند که اهمیت چندانی برای مصوبات قبلی این شورا قائل نشده و چندان به اجرای این مصوبات پایبند نبوده‌اند، به طوری که طی ماه‌های اخیر از هر ترفندی برای فروش محصولاتشان با قیمتی بالاتر از نرخ‌های مصوب استفاده می‌کنند از جمله عرضه اجباری برخی آپشن‌ها بر روی خودرو با قیمتی نامتعارف.


* خریداران بازار خودرو در آمپاس

در کنار تلاش خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو، بازار با نوعی بلاتکلیفی و رکود روبرو است و مشتریان بازار خودرو نمی‌دانند برای خرید خودرو باید چه کار کنند و چه زمانی اقدام کنند؟ به قول معروف، بازار و خریداران در شرایط «آمپاس» قرار گرفته‌اند و خودروسازان، گردانندگان اصلی این بازار هستند که با کاهش یا افزایش عرضه تولیدات خود، به بازار خودرو جهت می‌دهند.از سویی، اختلاف بین شورای رقابت و سازمان حمایت و مشخص نبودن مسئول کنترل بازار و قیمت تولیدات شرکت‌های خودروساز باعث شده تا بازار بی‌ سر و سامانی برای فروش خودرو شکل گیرد که هر چند بسیاری به ساماندهی این بازار با روی کارآمدن دولت جدید امیدوار بودند، اما تاکنون هیچ اقدام تأثیرگذاری برای مدیریت صنعت خودرو و بازار این کالا صورت نگرفته است.

در این میان، حتی مدیران دولتی در اظهارنظرهای خود طوری عمل نکردند که به کنترل قیمت‌ها در بازار بینجامد، بلکه جهت‌‌گیری آنها تا حدی رنگ و بوی حمایت از افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروسازان دارد.محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت در مورد چگونگی قیمت‌گذاری خودرو پیشتر به فارس گفته بود: شورای رقابت معتقد است که خودرو یک محصول انحصاری است و قیمت آن باید توسط این شورا مشخص شود، این در حالی است که صنعتگران معتقدند خودرو کالای انحصاری نیست و من نیز به این موضوع اعتقاد دارم.وزیر صنعت در حالی خود را موافق با قیمت‌گذاری خودرو توسط خودروسازان نشان می‌دهد که تجربه قبلی خودروسازان در قیمت‌گذاری و کنترل بازار خودرو با شکست روبرو شد و در نهایت، دولت دوباره مسئول قیمت‌گذاری خودرو شد.

 

* افزایش قیمت خودرو با چه استدلالی؟

دلیل اصلی خودروسازان برای افزایش مجدد قیمت خودرو، نرخ‌های جدید تورم است که باید از سوی بانک مرکزی اعلام شود. این در حالی است که با وجود اعلام نرخ تورم برخی خودروها به ویژه خودروهای لوکس از سوی بانک مرکزی، شرکت‌های خودروساز هنوز نسبت به اصلاح قیمت تولیدات خود بر مبنای این نرخ‌های تورم اقدام نکرده‌اند و در اصل، محصولاتشان را با قیمت‌های مورد قبول خود عرضه می‌کنند.با این وجود، حتی برخی کارشناسان نسبت به صحیح بودن نرخ‌ تورم اعلامی برای خودروها از سوی بانک مرکزی معترض هستند و معتقدند نرخ واقعی تورم خودروها کمتر از ارقام اعلام شده، است.از سویی، طبق وعده مسئولان دولتی اجرای برخی قوانین مانند قانون هدفمندی یارانه‌ها باید در نهایت باعث کاهش قمیت تمام شده تولیدات می‌شد که به گفته صنعتگران این هدف تاکنون محقق نشده و در برخی موارد نیز باعث بالا رفتن قیمت تولید محصولات شده است.نوسان نرخ ارز و رشد قیمت تمام شده تولید خودرو نیز به عنوان دلیل اصلی خودروسازان برای رشد قیمت تولیداتشان مطرح است که لازم است دولت در جهت جبران این ایرادها اقدام کند تا مردم مجبور نباشند هزینه اجرای نامناسب چنین تصمیمی را بپردازند.

* «رشد داخلی‌سازی» واقعی بود یا شعار؟

در عین حال، خودروسازان همواره شعارهایی مبنی بر افزایش داخلی سازی در تولیدات خود و کاهش قیمت تمام شده را سر می‌دادند که در شرایط فعلی هیچ آثاری از آن در قیمت تولیداتشان دیده نمی‌شود.

پیشنهاد رشد قیمت خودرو در حالی از سوی خودروسازان پیگیری می‌شود که طی ماه‌های اخیر هیچ گزارش قابل توجهی از بهبود کیفی خودروها منتشر نشده و عملاً اتفاقی برای رشد کیفی این تولیدات صورت نگرفته است.

علاوه بر این، برخی کارشناسان صنعت خودرو معتقدند خودروهای ایرانی از نظر کیفیت و ایمنی بسیار پایین‌تر از استانداردهای جهانی قرار دارند و به همین دلیل، ادامه فضای انحصاری فعلی صنعت خودرو به ضرر مصرف‌کنندگان خودروهای داخلی است.

عیسی امامی، عضو ناظر شورای رقابت در مورد تقاضای خودروسازان برای تعیین قیمت جدید خودروها بر اساس نرخ تورم 6 ماهه، به فارس می‌گوید: درست است که تورم افزایش یافته و این مسئله بر تولید همه محصولات تأثیرگذار بوده است، ولی زمانی می‌توان افزایش قیمت خودرو را پذیرفت که این تولیدات، استانداردهای قابل قبولی را دارا باشند.

وی ادامه می‌دهد: این در شرایطی است که رئیس سازمان استاندارد از کیفیت خودروها ناراضی است، پس در این حالت افزایش قیمت خودرو مسئولیت سنگینی دارد و به ضرر مصرف‌کننده خواهد بود.وی با بیان اینکه صنعت خودروسازی تحت تأثیر حمایت‌های دولتی است، معتقد است: قیمت خودرو فشار زیادی را به مصرف‌کننده وارد می‌کند و علاوه بر این، هزینه‌های جبران‌ناپذیر و مشکلات ایمنی را به همراه دارد.

امامی می‌گوید: خودروهای ایرانی نه تنها استانداردهای جهانی را دارا نیستند، بلکه از نظر رعایت استانداردهای ایمنی نیز با مشکل روبرو هستند.

وی می‌گوید: آزاد‌سازی قیمت خودرو مشروط به تولید خودروهای داخلی با استانداردهای جهانی است.

نظام‌الدین برزگری، رئیس سازمان استاندارد نیز با انتقاد از برخی حمایت‌های بی‌رویه از صنعت خودروسازی، به فارس می‌گوید: صنعت خودرو در ایران انحصاری است و با وجود تعرفه‌های نزدیک به 100 درصد برای واردات خودرو، فضای رقابتی برای تولید‌کنندگان داخلی وجود ندارد و مردم مجبورند خودروهای داخلی را بخرند.

وی با بیان اینکه طراحی برخی از خودروهای تولید داخل مربوط به 15 تا 25 سال پیش است، معتقد است: این خودرو‌ها در دنیا از رده تولید خارج شده ولی تصمیم‌گیران ایران معتقدند که این خودروها همچنان باید در کشور تولید شوند.در این وضعیت، مردم که اکثر آنها چاره‌ای جز خرید خودروهای ایرانی ندارند، همچنان منتظر سیاست‌گذاری دقیق و کارآمد از سوی دولت و به ویژه مسئولان وزارت صنعت برای صنعت خودروسازی هستند تا با مهار بازار افسار گسیخته خودرو، قدرت تصمیم‌گیری برای خرید خودرو را داشته باشند و از بلاتکلیفی نجات یابند.قطعاً مهمترین خواسته مشتریان بازار خودرو، واقعی‌سازی قیمت خودروهای داخلی و ایجاد فضایی رقابتی برای آن است که این مسئله نه تنها فرضیه افزایش دوباره قیمت خودرو را رد می‌کند، بلکه بر لزوم کاهش قیمت‌ها نیز تأکید دارد.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

علی: 1392/7/1612:17:37،
43
96
سهام دار ها و دلال ها
هویج: 1392/7/1615:30:59،
46
22
خریداران بدبخت که دیگه پولی براشون نمونده تا آشغالهارو بخرند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
م: 1392/7/1616:55:23،
105
20
آقایون تو انتخابات رای مردم رو جمع کردند و گفتند مهار گرانی آرامش به مردم و شعار های فریبنده دیگر
اما حالا چیکار میکنند
مجتبي: 1392/7/1700:23:41،
26
42
من تا پايين نظر همرو خوندم يك سوال اونايي كه به حرف حق منفي ميدن مشكلشون چيه الان دقيقا
مجتبی: 1392/7/1700:52:07،
31
23
به جای چسبیدن به خودرو بهتره به فکر ارزاق عمومی مردم باشید چون اگه مردم ماشین سوار نشن نمی میرن ولی اگه چیزی برای خوردن نداشته باشن بای خوردن میمیرن. این دولت هم مثل دولت قبلی به جای کالاهای اساسی چسبیده به حواشی و چیز هایی که اصلا ضروری نیست من که نمی دونم باید به کدوم تدبیر امید داشت!!!!!!
کیوان: 1392/7/1612:19:30،
42
80
افزایش قیمت کاملا منطقی است . در ضمن هیچوقت بانک مرکزی نمیاد نرخ تورم رو بیشتر اعلام کنه چون باعث آبرو ریزیه و تازه به نظر من نرخ تورم خیلی بالاتر از این حرفاست. .
سجاد: 1392/7/1616:39:46،
58
21
افزایش قیمت کاملا منطقی است. قبول
وآیا قبول دارید دو کفه ترازو باید با هم برابر باشد!
پسما نباید تنها فقط افزایش قیمت داشته باشیم.........
برزگر : 1392/7/1612:23:54،
88
52
وقتی حتی نرخ مکالمات تلفن گران میشود . پس دلیلی برای ثبات قیمت خودرو وجود ندارد همه چیز گران شده و در ضمن علت اصلی افزایش قیمت خودرو سازان زیان ده بودن آن وهمچنین جلب اعتماد خودروسازان خارجی برای ورود به ایران است و باید بدهی خود را به پژو ورنو تسویه کنند.
صبا: 1392/7/1612:32:14،
46
74
یه نفر بود قبلا که این نظرش بود: افزایش قیمت خودرو یک سیاست کلی هست برای کنترل ترافیک و آلودگی و حوادث رانندگی . یعنی اینکه هرکی از راه میرسه نتونه ماشین بخره . اگر قیمت ماشین همگام با تورم بالا نره اونوقت هر بچه کودکستانی و هر اراذل و اوباشی برای سلب آسایش مردم ماشین میخره.
جهانگیر: 1392/7/1620:03:21،
27
22
این یعنی اینکه بجای حل مسئله بیایم صورت مسئله رو پاک کنیم! اگه خودرو به روز باشه و فرهنگ رانندگی و مقررات قوی بشن مسئله حله ن اینکه ماشینو گرون کنیم!!
عاصي: 1392/7/1612:37:24،
80
26
مگه مادر اين نظام مقدس فرد يا افرادي به نام مسئول داريم؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بهزاد: 1392/7/1612:38:09،
61
30
مسئول بابای منه . اخه این سوال کردن داره مسئول خودرو سازای عزیز هستند که در عرض 8 دقیقه ایران خودرو سایتو باز کرد تمام ماشینا فروخته شد . کی خرید خود اقایان اقا زاده ها بعدم به هر قیمتی میخوان میدن داخل بازار ازاد
صالح: 1392/7/1612:45:17،
30
40
1 سال فرصت داشتید برید بخرید . الان دیگه زمانتون داره به پایان میرسه هر کاری هم کنید نمیشه دیگه .
مجید: 1392/7/1612:49:59،
72
29
خدایا شر این خودروسازانو از سر این ملت کم کن.
کارمند: 1392/7/1613:06:20،
43
31
با توجه به اینکه فصل سرما شروع شده است و شرکت های ایرانخودرو و سایپا هزینه گرم کردن واحد های تولیدی رو دارند احتمالا هزینه رو روی قیمت ماشین ها می کشن


65: 1392/7/1613:10:52،
92
22
مسئول ؟ مسئول خود خودروسازان هستن ، هر سازی که بزنن باید بهش برقصیم ، مطمئن باشید نه تنها کیفیت رو افزایش نخواهند داد بلکه کیفیت روز به روز کمتر میشه ، الان هم که میگن گرون میکنیم به نظر من 100 % گرون میکنن ، اینا همش بازیه که مردم رو دست بندازن
کامران کاربلد: 1392/7/1613:15:40،
52
31
خودروسازان در باتلاق گیر کردن مردم خواهشن نخرید .والسلام
نون: 1392/7/1613:16:31،
47
31
هموطن برید تو خبر
"احتمال افزایش دوباره قیمت خودرو"
یه عده دارند برای جوسازی منفی میدن که یعنی باید قیمت خودرو بره بالا ،
مثبت بدید و بترکونید
vahid: 1392/7/1613:18:08،
32
24
مگه مسئولم داشت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟عجب!!!!!
میلاد: 1392/7/1613:18:53،
30
32
باز هم طوفانی دیگر در راه است
مجید: 1392/7/1613:20:33،
37
31
خودرو سازها با این قیمتهای فعلی دارن مینالند که بازار راکده کسی نمیخره حالا میخوان با افزایش قیمت فروش بیشتری داشته باشند مطمئن باشید که با افزایش قیمت هیچکسی نمیخره
از طرف مردم : 1392/7/1613:36:24،
70
26
یعنی روزی رو مبینیم که مردم ایران بدون دغدغه مالی زندگی کنن ؟
بخدا مردم دارن زجر میکشن ... یکی نیست این مملکتو درست کنه ؟
یاس: 1392/7/1712:11:36،
17
15
نه جونم. تا وقتی این نظام و این مردم بی تفاوت و بی لیاقت هستند این مملکت درست نمیشه. من که میدونم نظرم دیده نمیشه ولی یه تیره توی تاریکیه محض.
حسین: 1392/7/1614:13:56،
32
29
افزایش قیمت ماشین متناسب باافزایش کیفیت . نباید به جایی رسید که گفته شود: پراید کیلویی چند؟ آیا واقعا این کیفیت با این قیمت سر سام آور همخوانی دارد؟ جان مردم همین قدر می ارزه؟
کریم: 1392/7/1614:14:58،
42
31
عزیزم بازار تو دست من و توست اگر اتحاد داشته باشیم و فقط یک ماه ماشین نخریم تو این یک ماه هم هیچ اتفاقی برای خریدار نمی افته کارخانه ها هم خودشونو جمع می کنند چون ماهیانه میلیاردها تومان هزینه دارند که باید از جیب من وتو بر دارند از ماست که بر ماست!
علی: 1392/7/1714:13:03،
53
20
اون موقع هم کم نمیارند دوست من.اون موقع بجای گرانی خودرو،دلار و برق و آب و شیر و مرغ و...رو گران میکنند که از خریدشون گریزی نیست و بخشی از غارت حاصله هم به جیب خودروسازان میره.ما با خودروسازان و دلارفروشان و مرغ فروشان و ...طرف نیستیم،بلکه با یک سندیکای عظیم مافیایی دلالی روبرو هستیم که در تمام بخشهای اقتصاد نفوذ داره!
206: 1392/7/1616:06:42،
52
22
مسئول همه این بدبختی ها خود مردم هستن . خلایق هرچه لایق لیاقت ما ایرانی ها همین لگن های ایران خودرو که واسه خریدش حاضریم همه جی بدیم من نمیدونم اگه ملت ماشین نخرن میمیرن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟//
وطن پرست: 1392/7/1616:25:54،
25
20
اقاي روحاني عزيز.وزير صنعت محترم .قبل از حل بحرانهاي منطقه اي و فرا منطقه اي تورو خدا دهن اين دو شرکت خودروساز که بيشتر تو زمينه کنترل جمعيت کار ميکنن رو ببنديد تا بيشتر از اين ابرومونو تو دنيا نبردن.شرکت هاي مطرح دنيا هرروز قيمتشونو برا رقابت و فروش بيشتر پائين ميارن ولي ما برعکس!!!!!
سجاد: 1392/7/1616:34:40،
25
19
وقتی مسئولین از زیر کار شانه خالی میکنند
چه کسی حاظر پاسخ به این ناسامانی ها می باشد
وهرکی هر کاری که دلش میخواهد انجام میدهد
تاکی..................؟
جواب صحیح لطفآ.
علی: 1392/7/1616:46:09،
23
24
اقای کاریکاتوریست اسم این ماشین چیه داخلی هست یا وارداتی
مهراب: 1392/7/1619:26:58،
79
24
بابا تورو خدا جو سازي نكنيد الكي قيمت رو بالا نبريد مگه نميبينيد 2ماهه اصلا خريد و فروش نيست تازه پايينم اومده
جججججججج: 1392/7/1623:35:59،
20
24
کنترل دست استعماره...............
حبیب: 1392/7/1700:14:34،
19
24
مسول مردم ساده لوح که میخرند و دولت که مردم را با این ارابه های مرگ به بازی گرفته که یکروز به بهانه ABS و روز بعد کیسه هوا و ..... حق حسابشو میگیره و ماشینها راه میفته تو جاده ها
فرهاد: 1392/7/1700:41:16،
29
22
آقای روحانی عزیز خواهشا جلوی زورگویی راین خودرو رو بگیر. 1 سال پولم خوابیده دست آقایون هنوز میگه ماشین نمیدم... کمک
بنده خدا: 1392/7/1708:50:31،
23
27
عزيران خطاب كلام من به دلسوزان اين مرز و بوم است اناني كه در كنار همسنگران خود با چشمانشان نظاره گر جان سپردن همرزم خود شدندعزيزان دشمنان دائم در حال توطئه جهت از بين بردن زحمات اين همه از جان گذشتگيهاي جوانان برومند ايران زمين هستند بيايم دست به دست هم دهيم براي رضايي خدا و براي سربلندي اين سزمين پاك تلاش كنيم اماصادقانه
بنده خدا: 1392/7/1708:51:11،
20
54
عزيران خطاب كلام من به دلسوزان اين مرز و بوم است اناني كه در كنار همسنگران خود با چشمانشان نظاره گر جان سپردن همرزم خود شدندعزيزان دشمنان دائم در حال توطئه جهت از بين بردن زحمات اين همه از جان گذشتگيهاي جوانان برومند ايران زمين هستند بيايم دست به دست هم دهيم براي رضايي خدا و براي سربلندي اين سزمين پاك تلاش كنيم اماصادقانه
ایرانی: 1392/7/2513:41:48،
11
48

خیلی دوست دارم ماشین بگیرم،اما اگه ارزون شد چکار کنم،اگه مشکل ،داشت پول تعمیر و قطعش رو چکار کنم ،گارانتی ک همه میدونن یه چیز
هر مشکلی باشه باید ببری بیرون هزینه کنی.کلا خودرو سازی ما فقط فشار عصبی و روانی ب ادم وارد میکنه.خدا کنه یه جوری درش رو تخته کنن اعصاب و روانمون + جونمون امنیت پیدا کنه
امین: 1392/7/2714:20:25،
17
18
این دوست ما اقای حمیدی حکایت کارتون گالیور و دوستانه همیشه میگه من میدونم ماشینها ارزون نمیشن ما موفق نمیشیم ما میمیریم و .......

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل